AnonymBruker Skrevet 9. august #1 Skrevet 9. august Hei, Vi har en nydelig flatcoated retriever tispe på 3 år, og har begynt å tenke på om vi kanskje skal få en hund til. Vi lurer imidlertid på om hvor mye ekstra arbeid det vil bli i hverdagen. Vi lurer også på om det totalt sett er positivt eller ikke for hunden vi har fra før. Ønsker gjerne erfaringer fra andre som gikk fra en til to hunder - positive og negative ting mottas med takk Hunden vår elsker andre hunder. Men jeg lurer også på om den vil savne egentid med oss mennesker. I starten vil vi selvsagt trene hundene hver for seg mens den ene er valp og den andre voksen, men senere ser jeg for meg det blir en del felles opplegg på dem. Lurer på hvordan hunden vår vil oppleve det. Jeg lurer også på om det blir stor forskjell i hverdagen vår. Håper noen har gode tips og råd! Anonymkode: 7569f...40a
VisningsnavnPÅKREVD Skrevet 9. august #2 Skrevet 9. august (endret) Det blir endel ekstra arbeid å ha valp og samtidig sørge for at den hunden dere allerede har får sitt uten å føle seg tilsidesatt. Dere må passe på at hun får ekstra oppmerksomhet, turer og den egentid hun trenger med dere, ikke blir mast på for mye av valpen osv. Hunder er som regel meget tålmodige med valper, men bør alikevel få slippe å bli mast på/herjet med, så den bør ha et eget sted å trekke seg tilbake, der valpen ikke har tilgang. Det kommer også en tid der valpekvota er oppbrukt, tenåringshunden kan gjerne utfordre den eldre litt, osv. Det er viktig at det ikke blir konkurranse hundene mellom, om oppmerksomhet, mat, leker osv. Om det blir positivt eller negativt for hunden dere allerede har, kommer som du skjønner mye an på om dere får til dette. Siden dere er to bør det gå fint. Hvis hun generelt er veldig sosial er det jo god sjanse for at det kan bli mest positivt. Du skriver ikke hvilket kjønn dere vil ha, men to tisper sammen blir nødvendigvis ikke akkurat bestevenner.. de kan likevel lære å tolerere hverandre. Motsatt kjønn går som regel veldig fint, men kan bli stress i løpetiden. Har dere god mulighet til å skille av litt i huset, evt få pass i de verste dagene feks. Noen hannhunder kan bli ekstremt stressa av løpetid, spesielt de første gangene den opplever dette. Man vet rett og slett ikke hvordan det blir før hund nr. 2 er i hus. De kan elske hverandre, hate hverandre eller alt i mellom. Som regel vil de lære å tolerere hverandre og leve sammen uten konflikter. Man lærer utrolig mye av å ha flere hunder, for min del er den ekstra jobben verdt det. Selv om de ikke blir bestevenner, så er de artsfrender og kan få brukt språket sitt hver dag. De får litt mental aktivitet av det, og kan ha glede av hverandres selskap selv om de ikke nødvendigvis leker så mye sammen. De lærer også veldig mye av hverandre, på godt og vondt. Trygghet kan smitte over, usikkerhet også. Byttedrift og jaktinstinkt likeså. Det er mye vanskeligere å ha kontroll på to løse hunder enn én.. Ja, det blir stor forskjell i hverdagen🙂 Endret 9. august av VisningsnavnPÅKREVD skriveleif, la til noe 1 2
AnonymBruker Skrevet 9. august #3 Skrevet 9. august Tusen takk for godt gjennomtenkt svar 🥰 TS. Anonymkode: 7569f...40a
AnonymBruker Skrevet 10. august #4 Skrevet 10. august Flere innspill fra andre? Eller har andre samme erfaring? Anonymkode: 7569f...40a
AnonymBruker Skrevet 10. august #5 Skrevet 10. august Har kun erfaring med å ta inn en voksen hund da jeg hadde en annen voksen hund fra før. Den nye hunden hadde i tillegg noen adferdsproblemer som måtte jobbes med. Det var veldig mye jobb i starten, før vi hadde kommet inn i nye rutiner rundt turer og foringstid. I en periode ble det dobbelt opp med turer, fordi vi måtte etablere god kontakt og lære den nye hunden å gå skikkelig på tur før vi kunne gå med de sammen. Og vi måtte holde de adskilt ved foring for å unngå ressursforsvar. Vi kunne heller ikke slutte med å trene den gamle hunden så det ble dobbelt opp med hundetrening også. Nå har hundene veldig stor glede av hverandre, og det er også helt forskjellige hunder, så vi setter stor pris på å ha to. Den ene brukes på spor og ettersøk mens den andre har helt andre egenskaper. For mange vil det nok være mindre jobb enn det var for oss, men det er likevel mye jobb med to hunder hvis begge skal få behovene sine dekt full ut. Likevel syns vi det er verdt det. Hundene har stor glede av hverandre og for meg som hunde-nerd er det skikkelig gøy å trene med to vidt forskjellige hunder. Anonymkode: 02dc5...d53
AnonymBruker Skrevet 10. august #6 Skrevet 10. august Jeg fikk en ny valp tidligere i år, her er det tispe og hannhund. Det har egentlig gått veldig greit, den eldste hunden brukte litt tid på å varme opp. Valpen derimot er helt besatt av den eldre, men vi passer på at den eldre får ro. Nå blir det noen måneder fremover med separate turer, fordi valpen må lære å gå fint i bånd. Noe som ikke er noe problem om man er to, da blir det bare en tur på hver. Det eneste jeg syns var litt stress, var å trene bort biting av gjenstander, å lære at man kun tygger på leker eller tyggebein. Vi brukte hovedsakelig leker, og da spratt den eldre hunden opp å ville stjele leken. Samme med ro trening, valpen fikk godbiter når den slo seg til ro, og da kommer eldste løpende bort for å få. Har trent lydighet med valpen mens den eldste hunden er på tur. Litt vanskelig å lære valpen kommandoer, når det er en distraherende hund ved siden av som gjør 10 forskjellige triks for å få godbit😅 Så ja, vanskelig å finne en balanse. Vil ikke forskjellsbehandle, eller skape sjalusi. Vi har nå i hvert fall fått det til på et vis, man må bare komme inn i en ny rutine. Jeg har storkost meg, hundetrening interessen blomstret fram igjen. Tror også den eldste hunden har hatt godt av litt oppfriskning på miljøtrening, for vi har tatt med begge to på det. Den eldste har også slått seg mer til ro, nå som de er to. Den pleide å sprette opp hver gang vi reiste oss, eller hver gang den hørte en lyd, mens nå løfter den bare hodet litt og sovner igjen. Valpen er en utrolig rolig hund da, så det har sikkert smittet litt over. Anonymkode: 57567...339
AnonymBruker Skrevet 10. august #7 Skrevet 10. august Jeg kjenner flere som angrer på å ha skaffet to og sier de aldri kommer til å ha flere samtidig igjen. Og noen som bare ser de positive der hundene har stort utbytte av hverandre, og hundene generelt har ganske like behov. Anbefaler ikke å skaffe en til om første hunden har større utfordringer hvertfall. Anonymkode: 59ced...a57 1
AnonymBruker Skrevet 12. august #8 Skrevet 12. august Vi er og i tenkeboksen på en ny hund. Vår hund er 7år nå, og begynner å bli gammel. Han er en brukshund, så jeg håper de gode egenskapene han har, kan smitte over på valpen. Samtidig er jeg redd for at valpen skal ta etter uvaner. Anonymkode: 5cd6e...50f
AnonymBruker Skrevet 12. august #10 Skrevet 12. august Takk igjen for gode svar! Det høres veldig gøy ut med en hund til. Og satser på at det går helt fint TS. Anonymkode: 7569f...40a
Myrmica Skrevet 13. august #11 Skrevet 13. august Jeg har to, og har ikke angret et sekund. Som andre skriver kan det bli utfordringer - har den ene hunden noen usikkerheter eller uvaner, plukkes det fort opp av hund nummer to. Det blir større kostnader, og går mye mer tid til tur og trening. I blant, og særlig i starten, bør de ha mulighet for noen turer og trening hver for seg. Men her ble alle eventuelle ulemper opphevet av å se dem sammen. De har en artsfrende i flokken sin, får brukt språket sitt, lekt og interagert med hverandre, og de er aldri helt alene. Nå begynner den ene min å bli gammel, og jeg er allerede i tenkeboksen rundt en ny hund, så ikke hund nummer to blir alene lenge når den gamle går bort. For det ser ut som om de har så mye glede av en kompis.
AnonymBruker Skrevet 14. august #12 Skrevet 14. august Vi ble eiere av to hunder nokså tilfeldig for mange år siden. Vi hadde en voksen hund og tok i mot en til fra familiemedlemmer som ikke kunne ha henne pga sykdom. Da vi så hvor mye glede de to hundene hadde av hverandre, tenkte vi: "Aldri mer enebarn", så da den ene av disse to hundene gikk bort, gammel og mett av dager, ble det ny valp på oss. Året etter døde den andre gamle hunden, og det ble enda en ny valp. Når vi ser hvilken glede de to har av hverandre, er jeg ikke i tvil om at dette var riktig. Anonymkode: 6f955...052 1
Million Skrevet 14. august #13 Skrevet 14. august Jeg hadde to hunder (av samme rase, shetland sheepdog) en stund, og det var veldig greit. Ikke noe styr. Den nye valpen lærte forbløffende mye av å se og observere den første hunden min, som var mer eller mindre ferdig opplært og dressert. Han lærte på første forsøk at her i huset sitter vi pent ned og venter på klarsignal før man får lov å gå bort til matskålen og spise. Sitt, vent, værsågod. Han så at den voksne hunden satte seg og ventet, så da jeg sa sitt, vent, så gjorde han det bare fra første dag, lille tassen Han ble også renslig, helt, på bare fire uker, fordi han så at den andre hunden min bare gjorde fra seg ute, aldri inne. Hund nummer to var i det hele tatt ekstremt lett å ha med og gjøre, og lærte alt utrolig raskt fordi han kopierte og skjønte hva jeg mente ved å se på hva den andre hunden gjorde. Sa jeg "stopp", så bråstoppet jo den voksne hunden momentant, og da gjorde valpen det også fordi han lærte kommandoen med en gang av å se på den andre hunden. Min erfaring er altså veldig god, med en voksen hund og en valp i hus. Ikke noe problem. Da de var voksne var det enda enklere og de ble perlevenner på få uker. De første to ukene virket det som den voksne hunden ventet på at vi skulle la gjesten reise hjem snart, men så godtok hun at han var kommet for å bli, og de lå og koste seg i sofaen sammen osv. 2
Arx Skrevet 14. august #14 Skrevet 14. august Jeg har mor og datter, og kan ikke se for meg å bare ha en igjen. De har så mye selskap og glede i hverandre! Første året er mest krevende med to, da valpen ikke kan gå samme turer som den voksne, trenger sosialisering og miljøtrening alene osv. Jeg har vært nøye på å trene mine mye hver for seg, så de ikke er avhengige av hverandre. Har også lært valpen å være hjemme alene uten mor. Nå er mine 3 og 7 år, og det er ikke spesielt mere krevende med to enn en. 1
AnonymBruker Skrevet 14. august #15 Skrevet 14. august Et annet hensyn jeg ville tatt var at det nok er litt vanskeligere å få folk til å passe to hunder enn én. Det kommer selvsagt an på nettverket deres, men greit å være forberedt på. Anonymkode: 1215b...b04 4
AnonymBruker Skrevet 14. august #16 Skrevet 14. august Jeg var lenge i tenkeboksen om å skaffe hund nr 2, endte opp med å gjøre det. Eldste er 2 og ny hunden var 6mnd når han kom til oss. De har enormt mye glede av hverandre, sover sammen om natta, og leker mye iløpet av dagene. Gamleste hunden hadde seprasjonsangst, det gikk over når han fikk en kompis. Bruker hanefot når vi går på tur. Anonymkode: f4a2d...36a
AnonymBruker Skrevet 14. august #17 Skrevet 14. august Mine to hannhunder ble uvenner og sloss med ujevne mellomrom. De utviklet begge ressursforsvar, selv om jeg var ekstremt nøye med mat og leker. De var ikke venner, men medlemmer av samme flokk. Gikk stort sett greit, men de sloss så blodet spruta i snitt et par ganger i måneden. Endte med at den ene flytta til et familiemedlem og da ble livet veldig mye roligere og bedre for hundene. Og oss mennesker 😅 Anonymkode: 9751c...bb4 1
AnonymBruker Skrevet 18. august #18 Skrevet 18. august Jeg har erfaring med begge deler så hadde du spurt meg for noen år siden hadde jeg sagt at det er fantastisk. Med de første to var det supert og de hadde mye glede av hverandre❤️ De var av samme rase, en av hvert kjønn. Med de to jeg har nå så sliter vi noe enormt og jobber hver dag for at de skal kunne være sammen. Har laget en egen tråd om det her inne om at jeg ikke tør å ha dem alene sammen💔 Anonymkode: 465af...671
AnonymBruker Skrevet 23. august #19 Skrevet 23. august Takk for mange gode svar. Det høres ut som om det kan bli en del arbeid, men at hvis hundene går overens så kan det bli veldig bra både for dem og for oss. Kanskje blir det ny hund på oss etter hvert, jeg tror det TS. Anonymkode: 7569f...40a
AnonymBruker Skrevet 23. august #20 Skrevet 23. august Jeg/vi har to stk, samme rase, hannhund og tispe. Tispa er eldst, det er bare 15 mnd mellom dem. Nå er de 10 og 11 år. Jeg er en sånn som synes valper er søte, men jeg digger ikke valpetiden. Jeg liker det når hunden har blitt mer voksen, litt fornuftig og de er "inne i flyten" liksom. Jeg hadde en LANG valpetid i og med at vi fikk to så tett (den rette hannhunden dukket plutselig opp litt for tidlig ). Men de siste... tja... 8-9 årene? Da har det vært en fryd. De deler matskål, seng og alt som er. Overhodet ikke mer stress med to enn med en (og litt bedre samvittighet hvis vi er litt mer borte enn vanlig en dag). Anonymkode: 8ee6c...957
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå