AnonymBruker Skrevet 9. august #1 Skrevet 9. august Jeg har en bruttoinntekt på 588 000 kr, men etter skatt sitter jeg igjen med bare 34 000 kr i måneden. Mannen min tjener 702 000 kr, og etter skatt får han utbetalt rundt 42 000 kr i måneden. Vi synes det virker som vi betaler veldig høy skatt. Vi har ett barn, og har vi boliglån og studielån. Er det noe vi glemmer å legge inn i skattekalkulatoren hos Skatteetaten? Anonymkode: a423a...ddf
Sniff76 Skrevet 9. august #2 Skrevet 9. august (endret) Er det nytt i år, at dere reagerer på at dere har mindre utbetalt i måneden enn dere forventer? Var det slik i fjor også, - og fikk dere da tilbakebetalt skatt i våres eller måtte dere betale restskatt? "Fasit" ligger jo litt der. (Betinger at alt er ca likt i år som i fjor - boliglån, studielån) Endret 9. august av Sniff76 2
AnonymBruker Skrevet 9. august #3 Skrevet 9. august Dere betaler ikke høy skatt. Dere har bare høyt skattetrekk. Gå inn og endre det, enkelt og greit. Anonymkode: 1e48c...63b 1
AnonymBruker Skrevet 9. august #4 Skrevet 9. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi synes det virker som vi betaler veldig høy skatt. Vi har ett barn, og har vi boliglån og studielån. Hvordan gikk det med skatteoppgjøret i fjor? Om du fikk mye tilbake, tilsier det at skattetrekket ditt er høyere enn nødvendig. Anonymkode: 158ef...aac 1
newman01 Skrevet 10. august #5 Skrevet 10. august Finn en skattekalkulator på nett og fyll inn all relevant informasjon, så får du en pekepinn på hvor mye dere burde ha i forskuddsskatt. 1
AnonymBruker Skrevet 10. august #6 Skrevet 10. august Har dere endret skattekortene deres, evt sjekket at det er rett informasjon der? Dette blr dere gjøre så snart skattekortene kommer i desember hvert år. Men de kan også endres når som helst i året. Anonymkode: ffa06...2ca 2
AnonymBruker Skrevet 10. august #7 Skrevet 10. august Skattetrekket ditt er ikke statisk. Du kan selv endre det ved å logge inn på skatteetaten. Legg inn tallene deres for hva dere har tjent så langt i år, og hva dere forventer å tjene resten av året samt ta med evt fradrag og formue. Anonymkode: 6753e...014 1
Brunello Skrevet 10. august #8 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (På 9.8.2025 den 7.42): Jeg har en bruttoinntekt på 588 000 kr, men etter skatt sitter jeg igjen med bare 34 000 kr i måneden. Mannen min tjener 702 000 kr, og etter skatt får han utbetalt rundt 42 000 kr i måneden. Vi synes det virker som vi betaler veldig høy skatt. Vi har ett barn, og har vi boliglån og studielån. Er det noe vi glemmer å legge inn i skattekalkulatoren hos Skatteetaten? Anonymkode: a423a...ddf Google sier: Hvis du tjener 600,000 kr og bor i Norge, vil du bli skattlagt 157,598 kr. Det betyr at nettolønnen din vil være 442,402 kr per år, eller 36,867 kr per måned.
NakenPanda Skrevet 10. august #9 Skrevet 10. august Hvis du har null fradrag skal du få utbetalt rundt 35000 (ca 28% på 10,5 måneders lønnen) Du betaler nok litt mye skatt så sjekk fradragene dine så kommer du nok ut med 36000 per måned, det er ikke veldig mye over det du skal betale egentlig, men hvis d ønsker pengene nå og ikke til neste år ved skatteoppgjøret så får du endre skattekortet ditt.
AnonymBruker Skrevet 10. august #10 Skrevet 10. august Brunello skrev (5 timer siden): Google sier: Hvis du tjener 600,000 kr og bor i Norge, vil du bli skattlagt 157,598 kr. Det betyr at nettolønnen din vil være 442,402 kr per år, eller 36,867 kr per måned. Har du da tatt høyde for skattetrekk i 10,5 mnd Anonymkode: ffa06...2ca
Brunello Skrevet 10. august #11 Skrevet 10. august (endret) AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Har du da tatt høyde for skattetrekk i 10,5 mnd Anonymkode: ffa06...2ca Ser kanskje ikke slik ut. Endret 10. august av Brunello
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå