AnonymBruker Skrevet 9. august #1 Skrevet 9. august Vi har et boliglån på 2 535 000 kr med en effektiv rente på 5,31 % hos Handelsbanken. Er det høyt? Hvor mye betaler dere? Hva kan vi gjøre for å få satt ned renten? Må vi sende e-takst til banken slik at de kan beregne belåningsgraden vår, eller har bankene egne systemer som viser boligverdien? Når vi bruker boligverdien som banken viser i sin kalkulator, får vi en belåningsgrad på 69 %. Anonymkode: cf0a1...c88
AnonymBruker Skrevet 9. august #2 Skrevet 9. august Jeg bruker bare ringe og si at jeg ønsker lavere rente, og ber dem se på saken. Jeg gjør dette ca en gang i året. De har satt ned renten hver gang. Kan også sende mail. Trenger ikke styre med takst og slik. Anonymkode: a9c49...9b5 1
AnonymBruker Skrevet 9. august #3 Skrevet 9. august Er renta du nevner her før eller etter rentenedsettelsen som for de fleste lånekunder inntreffer i slutten av august? Anonymkode: 1ce9a...c09 1
AnonymBruker Skrevet 9. august #4 Skrevet 9. august AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg bruker bare ringe og si at jeg ønsker lavere rente, og ber dem se på saken. Jeg gjør dette ca en gang i året. De har satt ned renten hver gang. Kan også sende mail. Trenger ikke styre med takst og slik. Anonymkode: a9c49...9b5 Sender du mail til rådgiveren din? Anonymkode: cf0a1...c88
AnonymBruker Skrevet 9. august #5 Skrevet 9. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er renta du nevner her før eller etter rentenedsettelsen som for de fleste lånekunder inntreffer i slutten av august? Anonymkode: 1ce9a...c09 Det var 5,40 og fra og med August 5,31. Anonymkode: cf0a1...c88
AnonymBruker Skrevet 9. august #6 Skrevet 9. august Har akkurat samme som deg, men 5,05 når rentenedsetten som skjer straks. Har tenkt at det er ganske bra jeg? Har noen hundretusen mer i lån, men bare 40% belåningsgrad? Dårlig? Anonymkode: e8259...e51
AnonymBruker Skrevet 9. august #7 Skrevet 9. august AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det var 5,40 og fra og med August 5,31. Anonymkode: cf0a1...c88 Oi, de har kun gått med 0,09?? Du får nok 0,25 iallefall om du tar kontakt! Anonymkode: e8259...e51 1
AnonymBruker Skrevet 9. august #8 Skrevet 9. august Hvilken bank pleier å tilby lavest rente – Sparebanken Nord eller Handelsbanken? Anonymkode: cf0a1...c88
AnonymBruker Skrevet 9. august #9 Skrevet 9. august AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Oi, de har kun gått med 0,09?? Du får nok 0,25 iallefall om du tar kontakt! Anonymkode: e8259...e51 Et helt seriøst spørsmål. Hvordan vet man at banken ikke lurer deg? Gir med én hånd og tar med en annen? Gir deg lavere rente og samtidig legger inn gebyr på et eller annet? Anonymkode: f871d...099
AnonymBruker Skrevet 9. august #10 Skrevet 9. august Landkreditt bank har 5% effektiv (4,89 nominell) innenfor 50%. Jeg har 5,10 etter rentenedgang, det er rammelån innenfor 60%. Anonymkode: 9bb86...d6d
AnonymBruker Skrevet 9. august #11 Skrevet 9. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Et helt seriøst spørsmål. Hvordan vet man at banken ikke lurer deg? Gir med én hånd og tar med en annen? Gir deg lavere rente og samtidig legger inn gebyr på et eller annet? Anonymkode: f871d...099 Det ser du jo. Anonymkode: c2011...ffc
AnonymBruker Skrevet 9. august #12 Skrevet 9. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Et helt seriøst spørsmål. Hvordan vet man at banken ikke lurer deg? Gir med én hånd og tar med en annen? Gir deg lavere rente og samtidig legger inn gebyr på et eller annet? Anonymkode: f871d...099 Alle benytter kommer jo med på kontoutskrift så det ville du jo i så fall sett. Det du kan følge med på er selvfølgelig om de setter ned sparerenten mer enn lånerenten. Det smarteste er å spare i banken med best sparerente (om man ikke ønsker fond el.) og ha lånet i banken med best lånerente. Ev. gjøre det jeg gjør, har rammelån og legge alt av sparepenger som ikke står i fond på det. Anonymkode: 9bb86...d6d
AnonymBruker Skrevet 9. august #13 Skrevet 9. august Vil si du er heldig. Har mindre lån og har 6.3 , pg får ikke forhandlet eller byttet bank pga banken sier pga uføretrygd så får du ikke lavere. Enda lån på ca 1 mil og verdi på huset er 2.5 mil Så hadde jeg hatt rente på nede på 5 hadde jeg jublet Anonymkode: 37e97...a67
AnonymBruker Skrevet 9. august #14 Skrevet 9. august Det er ikke den verste renten jeg har sett. Under normalen. Men skuffende at de ikke fulgte Norges bank med 0,25% nedgang. Anonymkode: 230bd...d82
AnonymBruker Skrevet 9. august #15 Skrevet 9. august Eff.rente sier jo ingenting med mindre de du sammenligner med har helt identisk lånesum og nedbetalingstid. Skal du sammenligne med andre må du se på nom.rente. Eff.rente blir høyere jo lavere lånebeløp og kortere nedbetalingstid. Bare ved å øke nedbetalingstiden din til maks vil den effektive renten bli lavere selv om nom.rente er uendret, for da blir etableringsgebyret fordelt på flere år. Anonymkode: 5356b...dee
AnonymBruker Skrevet 9. august #16 Skrevet 9. august Når jeg ser folk som har voldsomt med rente så er jeg glad for vår 2,67% 🫣 Anonymkode: a6c50...75a
Tiuren Skrevet 9. august #17 Skrevet 9. august AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Eff.rente sier jo ingenting med mindre de du sammenligner med har helt identisk lånesum og nedbetalingstid. Skal du sammenligne med andre må du se på nom.rente. Eff.rente blir høyere jo lavere lånebeløp og kortere nedbetalingstid. Bare ved å øke nedbetalingstiden din til maks vil den effektive renten bli lavere selv om nom.rente er uendret, for da blir etableringsgebyret fordelt på flere år. Anonymkode: 5356b...dee Her ser du jo akkurat det du etterlyser, og går man inn på tilbudet ser man og etablerings og termin gebyrer. https://www.finansportalen.no/bank/boliglan/ 1
Tiuren Skrevet 9. august #18 Skrevet 9. august AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Vil si du er heldig. Har mindre lån og har 6.3 , pg får ikke forhandlet eller byttet bank pga banken sier pga uføretrygd så får du ikke lavere. Enda lån på ca 1 mil og verdi på huset er 2.5 mil Så hadde jeg hatt rente på nede på 5 hadde jeg jublet Anonymkode: 37e97...a67 Har du prøvd, vet du at du ikke får ned renten? Så lenge du betaler lånet ditt skal ikke banken bry seg med at du har lav inntekt (min mening altså). Problemet er om du har så lav disponibel inntekt at du ikke får låne 1mill, og dermed ikke kan bytte bank, men da utnytter jo banken svakere grupper. Og det er jo grunn til å lage bråk.....
AnonymBruker Skrevet 9. august #19 Skrevet 9. august Tiuren skrev (2 minutter siden): Har du prøvd, vet du at du ikke får ned renten? Så lenge du betaler lånet ditt skal ikke banken bry seg med at du har lav inntekt (min mening altså). Problemet er om du har så lav disponibel inntekt at du ikke får låne 1mill, og dermed ikke kan bytte bank, men da utnytter jo banken svakere grupper. Og det er jo grunn til å lage bråk..... Ja har prøvd . Prøvd å bytte bank og . Får beskjed siden jeg har blitt ufør så er inntekten så lav at de ikke ønsker, selv om det er kapital i boligen. Så da blir en sittende fast i banken en har. Desverre hørt flere uføre sier det at hvis lånet var før en ble ufør, så er det så og si lik 0 å få bytte bank eller forhandle rente. Det er og noe pensjonist forbundet også har tatt opp flere ganger, at bankene skor seg på de som har lav inntekt Anonymkode: 37e97...a67
AnonymBruker Skrevet 9. august #20 Skrevet 9. august Tiuren skrev (5 minutter siden): Har du prøvd, vet du at du ikke får ned renten? Så lenge du betaler lånet ditt skal ikke banken bry seg med at du har lav inntekt (min mening altså). Problemet er om du har så lav disponibel inntekt at du ikke får låne 1mill, og dermed ikke kan bytte bank, men da utnytter jo banken svakere grupper. Og det er jo grunn til å lage bråk..... I lånet kalkulatoren står det at egentlig med vår inntekt ska vi kunne klare lån på 3.4 mil. Har ikke billån. Og ikke barn under 18. Så det bankene lener seg på er uføretrygd og mener det ikke er bra nok. En bank mente tilogmed at vi burde flyttet lånet til husbanken. Sa det får en ikke så lenge en har aktivt huslån i en bank alt Anonymkode: 37e97...a67
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå