AnonymBruker Skrevet 9. august #1 Skrevet 9. august Sjekket ut et hus som er til salgs i en vanlig boliggate i Norge, ikke i en by. Jeg så det i en annonse for et hus til salgs på Finn, så jeg tok til Google Street View og zoomet litt rundt for å se nærmere på gaten og området, som jeg også er kjent i fra tidligere. Til min overraskelse var ett hus, det innerst i blindveien, sladdet vekk og "tåkelagt" av Google, så det ikke fremkommer på Street view. Jeg kan imidlertid se det huset som er sladdet bort (på Street View) på dronefotoene i boligannonsen for huset som ligger på skrå over gaten, og det er ingenting spesielt med det sladdete huset. Det er et gråmalt hus, og utenfor huset står to biler, begge grå, de også. Alt er grått ved den sladdete eiendommen. Ser ut som de har grå betong som gårdsplass foran huset også, og ikke noe grønn plen engang på eiendommen. Virker som de gjør alt for å fremstå stå grå og unnselige som mulig. Hvordan og på hvilket grunnlag får en eier av et hus Google Street View til å sladde dem vekk på gatebildene? Hva kan årsaken være? Anonymkode: 085d8...c68
petterm Skrevet 9. august #2 Skrevet 9. august Det er vel kunstig intelligens som sladder? Kanskje ki har gjort en feil. Eller at det faktisk foregår noe på bildet som trenger å sladdes? Sjekk evt streetview fra tidligere år for å se om de bildene også er sladdet. 4
Memorangen Skrevet 9. august #3 Skrevet 9. august petterm skrev (20 minutter siden): Det er vel kunstig intelligens som sladder? Kanskje ki har gjort en feil. Eller at det faktisk foregår noe på bildet som trenger å sladdes? Sjekk evt streetview fra tidligere år for å se om de bildene også er sladdet. Tror folk kan be om å få huset sitt sladdet. Jeg kjenner en som har gjort det. 2
petterm Skrevet 9. august #4 Skrevet 9. august Memorangen skrev (58 minutter siden): Tror folk kan be om å få huset sitt sladdet. Jeg kjenner en som har gjort det. Du har rett, ser faktisk ut som om man relativt enkelt kan få huset sitt sladdet. https://dinside.dagbladet.no/mobil/fjern-det-selv/78273100
AnonymBruker Skrevet 9. august #5 Skrevet 9. august Memorangen skrev (1 time siden): Tror folk kan be om å få huset sitt sladdet. Jeg kjenner en som har gjort det. De du kjenner, fortalte de hvorfor de ville ha huset sitt sladdet fra Google? Hva gjør dem så spesielle at de må sladdes? TS Anonymkode: 085d8...c68 1
AnonymBruker Skrevet 9. august #6 Skrevet 9. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De du kjenner, fortalte de hvorfor de ville ha huset sitt sladdet fra Google? Hva gjør dem så spesielle at de må sladdes? TS Anonymkode: 085d8...c68 Kanskje man blir lei av at folk og hvermann kan sitte hjemme og zoome inn på detaljer om huset? Planlegge innbrudd? Kikke på de som sitter på verandaen? Anonymkode: b2dd5...042 6 1
AnonymBruker Skrevet 9. august #7 Skrevet 9. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kanskje man blir lei av at folk og hvermann kan sitte hjemme og zoome inn på detaljer om huset? Planlegge innbrudd? Kikke på de som sitter på verandaen? Anonymkode: b2dd5...042 Hvis det sitter noen på verandaen blir de automatisk sladdet. Anonymkode: 35b48...a38 1 3
AnonymBruker Skrevet 9. august #8 Skrevet 9. august Kanskje huset tilhører noen i sikkerhetstjeneste el.l? Anonymkode: 9bc5f...23d 1 2
AnonymBruker Skrevet 9. august #9 Skrevet 9. august AnonymBruker skrev (1 time siden): De du kjenner, fortalte de hvorfor de ville ha huset sitt sladdet fra Google? Hva gjør dem så spesielle at de må sladdes? TS Anonymkode: 085d8...c68 Man trenger egentlig ikke være spesiell, det er sikkert mangt en grunn til at noen kan ønske huset sladdet. Noen har nok bedre grunner enn andre, vel å merke. Jeg tror også ofte det er AI som ser eller tror den oppdager mennesker som automatisk sladdes. Anonymkode: 66e38...f60
AnonymBruker Skrevet 9. august #10 Skrevet 9. august AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kanskje huset tilhører noen i sikkerhetstjeneste el.l? Anonymkode: 9bc5f...23d Eller er en militær eiendom eller på annet vis inngår i sikkerhet/viktig infrastruktur for landet eller kommuna. Eller bare noen som jobber i barnevernet. Anonymkode: df5f3...7cd 1
AnonymBruker Skrevet 9. august #11 Skrevet 9. august AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kanskje huset tilhører noen i sikkerhetstjeneste el.l? Anonymkode: 9bc5f...23d I så fall er det bra idiotisk å dra oppmerksomhet mot det. Anonymkode: 6dfbc...8f0 5 1
AnonymBruker Skrevet 9. august #12 Skrevet 9. august Min samboer gjorde det på tull🙈 var ikke vanskelig i det hele tatt. Man har rett på privatliv... ingenting spesielt med verken oss eller huset. Anonymkode: 97c13...a21 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. august #13 Skrevet 9. august AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Kanskje huset tilhører noen i sikkerhetstjeneste el.l? Anonymkode: 9bc5f...23d Tvilsomt. Jeg brukte GuleSider.no og søkte på adressen. Det kom opp tre mannsnavn på adressen. Alle med ulike etternavn. AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Man trenger egentlig ikke være spesiell, det er sikkert mangt en grunn til at noen kan ønske huset sladdet. Noen har nok bedre grunner enn andre, vel å merke. Jeg tror også ofte det er AI som ser eller tror den oppdager mennesker som automatisk sladdes. Anonymkode: 66e38...f60 Ok, men her var hele huset og bilene og alt sladdet. Man så ikke gårdsplassen en gang. Ikke tatt feil og antatt det var noe menneske med en så stor "tåkeleggingsdott" i bildet. AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Eller er en militær eiendom eller på annet vis inngår i sikkerhet/viktig infrastruktur for landet eller kommuna. Eller bare noen som jobber i barnevernet. Anonymkode: df5f3...7cd Da tror jeg ikke de hadde hatt søkbare navn og telefonnummere på telefonkataloger på nett. Det har de. Tre personer, menn, alle med ulike etternavn. Kanskje det er et slags kollektiv i det huset. Jeg tror egentlig, basert på de svarene jeg finner her, bare at det er noen som hadde lyst å være litt morsomme og kule og le av det hele. Haha, jeg fikk huset vårt sladdet på Google? TS Anonymkode: 085d8...c68 1
AnonymBruker Skrevet 9. august #14 Skrevet 9. august AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Ok, men her var hele huset og bilene og alt sladdet. Man så ikke gårdsplassen en gang. Ikke tatt feil og antatt det var noe menneske med en så stor "tåkeleggingsdott" i bildet. Enig i at det ikke høres ut som en sladdefeil. Da er det nok noen som har bedt om det, er innlegg om det over. Det er som andre sier ganske enkelt, her er en direktelenke til google support som forteller hvordan du gjør det. https://support.google.com/maps/answer/15439776?hl=en Anonymkode: 66e38...f60
AnonymBruker Skrevet 9. august #15 Skrevet 9. august AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg tror egentlig, basert på de svarene jeg finner her, bare at det er noen som hadde lyst å være litt morsomme og kule og le av det hele. Haha, jeg fikk huset vårt sladdet på Google? Det er ikke akkurat en hack eller en stor prestasjon. Sender bare en liten melding/søknad til Google via sidene deres. Kan jo hende noen likevel synes det er gøy, litt lite avansert humor ute og går i så fall Anonymkode: 66e38...f60
AnonymBruker Skrevet 9. august #16 Skrevet 9. august AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Det er ikke akkurat en hack eller en stor prestasjon. Sender bare en liten melding/søknad til Google via sidene deres. Kan jo hende noen likevel synes det er gøy, litt lite avansert humor ute og går i så fall Anonymkode: 66e38...f60 Jeg googlet for moro skyld det øverste navnet på de tre mennene som er registrert på adressen iflg Gule Sider.no. Han har en høyere stilling innen helse- og undervisningsbransjen. Ikke akkurat typen til å gjøre det for humoren skyld kanskje, men man vet jo aldri. TS Anonymkode: 085d8...c68
AnonymBruker Skrevet 9. august #17 Skrevet 9. august Det trenger ikke være en spesiell grunn. Kunne tenkt meg å sladdet huset vårt også bare fordi jeg liker ikke tanken om at hvem som helst kan søke meg opp. Mange har jo en jobb som gjør at de er litt «kjent» i enkelte miljøer. For min del har jeg mange følgere på sosiale medier så vet at noen søker meg opp. Anonymkode: a8d2a...f12
AnonymBruker Skrevet 9. august #18 Skrevet 9. august AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg googlet for moro skyld det øverste navnet på de tre mennene som er registrert på adressen iflg Gule Sider.no. Han har en høyere stilling innen helse- og undervisningsbransjen. Ikke akkurat typen til å gjøre det for humoren skyld kanskje, men man vet jo aldri. TS Anonymkode: 085d8...c68 Kan være de har opplevd at folk de har kontakt med gjennom jobb søker dem opp privat og ønsker litt privatliv. Anonymkode: a8d2a...f12
AnonymBruker Skrevet 9. august #19 Skrevet 9. august AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Kan være de har opplevd at folk de har kontakt med gjennom jobb søker dem opp privat og ønsker litt privatliv. Anonymkode: a8d2a...f12 Ja, men da er vel ikke sladding av huset på nettet det viktigste? Navnene på personene som bor der står jo (i dette tilfellet) oppført i telefonkatalogen på nett med telefon-numre og alt? Det er vel der man bør begynne å slette seg om man vil skjule seg for påtrengende folk man støter på i jobb og lignende? Det blir liksom så dumt å sladde selve huset. Hvorfor det? Det er en bygning! Hvis noen vil finne deg, så går de jo bare til gata og finner huset ditt likevel, så lenge fullt navn og adresse og telefonnummer står på nett? Ja ja. Jeg skjønner ikke vitsen, men som sagt, det er jo visse folk som har merkelig sans for humor. Eller som av en eller annen grunn bare ikke vil, men tenker at "jeg vil ikke at noen skal se huset mitt på nett for jeg er så spesiell". Uten noen egentlig grunn. TS Anonymkode: 085d8...c68
AnonymBruker Skrevet 9. august #20 Skrevet 9. august AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja, men da er vel ikke sladding av huset på nettet det viktigste? Navnene på personene som bor der står jo (i dette tilfellet) oppført i telefonkatalogen på nett med telefon-numre og alt? Det er vel der man bør begynne å slette seg om man vil skjule seg for påtrengende folk man støter på i jobb og lignende? Det blir liksom så dumt å sladde selve huset. Hvorfor det? Det er en bygning! Hvis noen vil finne deg, så går de jo bare til gata og finner huset ditt likevel, så lenge fullt navn og adresse og telefonnummer står på nett? Ja ja. Jeg skjønner ikke vitsen, men som sagt, det er jo visse folk som har merkelig sans for humor. Eller som av en eller annen grunn bare ikke vil, men tenker at "jeg vil ikke at noen skal se huset mitt på nett for jeg er så spesiell". Uten noen egentlig grunn. TS Anonymkode: 085d8...c68 Hvorfor mener du man må tro at man er «spesiell» dersom man ikke ønsker å ha huset sitt liggende ute på nett? Det er rarere å være såpass opphengt i dette som du ser ut til å være. Anonymkode: 16da7...2ec 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå