Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Person A har tatt en prat med personalkonsulenten fordi person B har hatt tilgang til en lønnsfil med oversikt over utbetalinger i forbindelse med sykdomsfraværet til flere ansatte, og person A stod oppført i den listen. Person B har vært helt åpen om tilgangen og kontaktet person A fordi det kunne virke som at timesatsen er for lav. Person B ville også at jeg skulle se på dette for å høre om jeg også mente at det er for lite. Person B prøvde å ringe person A for å snakke om dette og det ble etter hvert sendt noen meldinger dem i mellom. Person A virket ganske uinteressert, som overrasket person B, og dette er jo gjort i beste mening.

Vi har tidligere hatt noen feilregistreringer i forbindelse med lønn, som har resultert i mangler i utbetalingene. Jeg vil tro at person B sjekket listen pga en annen ansatt som har fått for lite og i den sammenheng fikk øye på satsen til person A. Feil lønn har person B håndtert flere ganger siste året, men vedkommende er ikke lønnsansvarlig og jobber ikke på lønnsavdeling. Vedkommende har samme stillingstittel som person A og meg, men litt ekstra arbeidsoppgaver. Ville ikke kalt dette snoking, men heller at person B prøver å rette opp feil og sørge for at vi skal få det vi har krav på.

Hvis personalkonsulenten tar opp dette med person B pga misnøyen fra person A, så vil kanskje forholdet mellom person A og B forverres, og dette er bare på grunn av tilgang på satsen og antall timer i løpet av kortvarig sykdom. Vi kjenner uansett til sykdomsfraværet til person A, det står registrert i profilen som flere av oss har tilgang til.

Er det virkelig verdt å potensielt forverre stemningen pga slikt? Person B forholder seg sikkert profesjonelt til dette, men forholdet til person A er ikke det beste (ikke ille heller). Det er forresten jeg som har tråden om personen som svarte "hva tror du?" på spørsmål om når vedkommende jobber neste gang, det er person A. Person B er personen som er litt enig med meg i at det ikke alltid er så lett å kommunisere med person A, som gjør at vi prøver å si minst mulig som person A kan reagere negativt på.

Anonymkode: 1661d...533

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Omg! Hva er det du driver med? Nå må du begynne å se litt på deg selv og ikke bare mene at alle andre er rare. Du er leder/har lederansvar og så driver du på på denne måten? Legger ut om jobbrelaterte saker på åpent forum??!

Anonymkode: 0cfaf...78d

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Omg! Hva er det du driver med? Nå må du begynne å se litt på deg selv og ikke bare mene at alle andre er rare. Du er leder/har lederansvar og så driver du på på denne måten? Legger ut om jobbrelaterte saker på åpent forum??!

Anonymkode: 0cfaf...78d

Man er bra dum om man tror at dette er sensitiv info. Sannsynligheten for at dette blir lest av person A, B eller personalkonsulenten er svært, svært lav, nesten ikke-eksisterende.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Man er bra dum om man tror at dette er sensitiv info. Sannsynligheten for at dette blir lest av person A, B eller personalkonsulenten er svært, svært lav, nesten ikke-eksisterende.

Ikke-eksisterende nærmest - på landets største forum?

Hm. Jeg tror sannsynlighetsbegregningen her er litt på tur.

Anonymkode: 32a69...3c9

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva slags avdeling/ arbeidsplass er dette hvor informasjon om helseopplysninger og lønn ligger åpent for kolleger? Her kan en jo potensielt rapportere hele bedriften for brudd på gdpr.

Den sykmeldte kontakter lønnsavdeling hvis det er feil på lønn. Leder følger opp sykmelding uten nysgjerrige kolleger. Alle andre kolleger skal passe sine egne saker (inkludert deg) 

Anonymkode: a106b...250

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...