AnonymBruker Skrevet 8. august #1 Skrevet 8. august Var dere oppriktig glad i smaken av "ekte" alkohol (som øl og vin), eller drakk dere kun veldig søte og "kunstige" ting som rusbrus og sånne sukkerlake-sidere man får i dagligvarebutikken? Drakk dere kun for rusens skyld, eller dro dere på vinsmakinger og kurs og lignende? Jeg er selv fristet til å kutte, på grunn av helsefordelene det angivelig skal gi, men jeg setter jo så stor pris på eksempelvis god vin til god mat, og en fancy restaurantopplevelse vil ikke bli det samme uten..tror jeg. Søsteren min er i andre enden av skalaen, hun er av "rusbrus-typen"og har vel knapt drukket på de 5 årene som er gått siden hun ble gravid, men så har hun egentlig aldri likt smaken av alkohol heller, og siden det er sjelden en småbarnsmor i 30-årene går på fest sammenlignet med tidligere i livet, så har det jo ikke vært flust av anledninger der det har vært naturlig for henne å drikke. Jeg ser for meg at det ville vært myyye lettere å kutte alkohol tvert om jeg var som søsteren min, fordi sjampanjebrus smaker jo helt ærlig omtrent det samme som det hun pleide å drikke på fest, så..tapet blir ikke så stort. Håper å få høre fra noen her som har erfaringer:) Og er spent på om forhenværende ølnerder eller vinelskere likevel synes null alkohol er verdt det..eller om det er aspekter man savner. (Ble litt inspirert til dette innlegget av at jeg så "kjendislege" Kaveh Rashidi poste på Instagram om at nå er det ett år siden han kuttet alkohol, og at han forsåvidt savner å kunne "nerde om vin" og slikt, men at han synes bedret søvnkvalitet og energi og overskudd og alt det positive oppveier for savnet...mens jeg ser for meg at savnet ville blitt for sterkt for min del, hehe..) Anonymkode: c2355...baf 1
AnonymBruker Skrevet 8. august #2 Skrevet 8. august Jeg vet ikke helt om jeg kjøper denne svart/hvitt-tankegangen med alkohol, eller sukker, for den del. Jeg kan fint ta meg et glass god rødvin på restaurant, og la det bli med det glasset. Kan også spise mørk sjokolade innimellom, uten at jeg blir tatt av "sukkertrollet". Jeg tror at det handler mye om å kjenne seg selv og sine begrensninger. Hadde jeg ikke klart å stoppe etter ett glass, eller noen ruter sjokolade, så hadde jeg kuttet 100% tvert. Jeg klarer meg også fint uten begge deler, men for min del er det som med kaffe; det gir små gleder i livet, og alt med måte. Anonymkode: 5c5f0...2a2 12 1
AnonymBruker Skrevet 8. august #3 Skrevet 8. august Jeg har ikke kuttet 100 %, men har drukket ekstremt lite og sjeldent de siste 3 årene (kanskje 1 glass 2 ganger i året maks), så svarer likevel. Jeg elsket smaken av både rødvin og øl, feiret alltid fine anledninger på restauranter med vinpakke og kunne kose meg med godt mørkt øl til julemat, en ipa i sofakroken eller en belgisk blond øl i sola. Det som gjorde det lett for min del er at jeg oftere drakk øl enn vin. Nå har det kommet så mye god alkoholfri øl at jeg oppriktig ikke har savnet det. Drakk mer for rusens del for 8 ish år siden, men nå som jeg ikke gjør det mer tenker jeg ikke over at jeg drikker alkoholfritt. Hvitvin og musserende finnes det etterhvert også ganske gode alternativer til Rødvin er det jeg synes er tøft å erstatte, så har heller ikke gått ut for å spise god mat etter jeg kuttet ned på drikkingen. Men jeg tenker at hva man gjør jevnlig er viktigst, så hvis jeg skal feire ordentlig med 5+ retters mat ville jeg nok fortsatt tatt vinpakke. Det er all den andre drikkingen jeg har kuttet ned, alkoholfri øl eller hvitvin passer som regel veldig godt til både middag og sofakos og jobbfester og brettspill. Anonymkode: 1b5d6...00c 1 1
Jdz Skrevet 8. august #4 Skrevet 8. august (endret) AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Var dere oppriktig glad i smaken av "ekte" alkohol (som øl og vin), eller drakk dere kun veldig søte og "kunstige" ting som rusbrus og sånne sukkerlake-sidere man får i dagligvarebutikken? Drakk dere kun for rusens skyld, eller dro dere på vinsmakinger og kurs og lignende? Anonymkode: c2355...baf Det ene utelukker ikke det andre. Jeg er glad i vin og øl, men er også glad i rus. Ikke så glad i søt og alkohol, men når jeg drakk mye så gikk det jo ned det også. AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg er selv fristet til å kutte, på grunn av helsefordelene det angivelig skal gi, men jeg setter jo så stor pris på eksempelvis god vin til god mat, og en fancy restaurantopplevelse vil ikke bli det samme uten..tror jeg. Anonymkode: c2355...baf Nei, det ble ikke det samme uten god vin til god mat, så jeg skjønte etterhvert at det å kutte ut alkohol helt ikke var for meg. AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Håper å få høre fra noen her som har erfaringer:) Og er spent på om forhenværende ølnerder eller vinelskere likevel synes null alkohol er verdt det..eller om det er aspekter man savner. (Ble litt inspirert til dette innlegget av at jeg så "kjendislege" Kaveh Rashidi poste på Instagram om at nå er det ett år siden han kuttet alkohol, og at han forsåvidt savner å kunne "nerde om vin" og slikt, men at han synes bedret søvnkvalitet og energi og overskudd og alt det positive oppveier for savnet...mens jeg ser for meg at savnet ville blitt for sterkt for min del, hehe..) Anonymkode: c2355...baf Nei, det var ikke verdt det å kutte helt ut. Kaveh Rashidi har helt rett i bedre søvnkvalitet, energi og overskudd, men min erfaring er at størsteparten av helseeffekten kom fra å kutte forbruket med 95%. De siste 5% merker jeg veldig lite til. Jeg kunne lett drikke 5+ enheter hver dag, noe som absolutt var en uvane som var verdt å legge fra seg. De 5 enhetene jeg nå drikker per måned har lite opplevd negativ helseeffekt, men stor positiv effekt på livskvalitet. Eksperimentet var uansett verdt det. I dag kan jeg gå på pub og kun drikke alkoholfritt, og fortsatt ha en helt okay kveld. For noen år siden var det helt utenkelig. Endret 8. august av Jdz 2 1
powerpuffen Skrevet 8. august #5 Skrevet 8. august (endret) Jeg drakk og festet en del tidlig i voksenlivet, som jo mange andre gjør, men da covid kom kuttet jeg alkohol helt i nesten to år, før jeg nå i ettertid har gått til å drikke noen få glass kun ved spesielle anledninger. Jeg fikk helt avsmak på å være beruset. Nå drikker jeg overhodet ikke for å bli beruset, men utelukkende for kosens skyld. Et glass rødvin nyter jeg til god mat. Nå åpnet vi en vinflaske i kveld, og det er første gang siden 17 mai at jeg tar meg et glass alkohol. Jeg har for øvrig ikke merket noe særlig på vekten. Søvnkvaliteten er vel bedre, men jeg synes jo ikke det var gøy å legge meg å føle at jeg var helt i karusell.. Endret 8. august av powerpuffen
AnonymBruker Skrevet 9. august #6 Skrevet 9. august Jeg drakk alt mulig rart. For min del var det vel egentlig mengden som var problemet, og ikke hva jeg drakk. Jeg har aldri vært en "ett glass vin til maten"-type. Kuttet alkohol for ti år siden, og nå i ettertid tenker jeg at nervegift (som alkohol tross alt er) en helt sinnssyk ting å bruke penger på. Anonymkode: fa5a2...32a
AnonymBruker Skrevet 9. august #7 Skrevet 9. august Jeg kuttet for mangeårig siden Aldri likt smaken av alkohol så veldig godt, men heller en god vin enn rusbrus!   For meg har det vært en befrielse å kutte alkohol. Null press, null fyllesyke, og det føles utrolig godt å vite at kroppen min har veldig mye bedre av det Anonymkode: ad5ab...dc4 1
AnonymBruker Skrevet 9. august #8 Skrevet 9. august Jeg tålte ikke øl (gluten, det fantes ikke glutenfri alternativer på den tiden), men spesielt vin likte jeg. Jeg kunne ikke drikke i en lang periode på grunn av sykdom og medisiner, og da jeg fikk lov til å ta et glass igjen smakte det meg ikke lenger, og jeg opplevde at jeg ikke lenger likte alkohol og følelsen av beruselse. I løpet av den perioden fant jeg alkoholfrie alternativer som jeg likte vel så godt som vin. Og du sier : AnonymBruker skrev (8 timer siden): og en fancy restaurantopplevelse vil ikke bli det samme uten..tror jeg. En god sommelier (eller vinkelner) bør ikke ha problemer med å finne gode alkoholfri alternativer til å fremheve et godt måltid. Selv foretrekker jeg ulike eple- eller bærmoster, men det er smak og behag. Anonymkode: 727cd...41f
AnonymBruker Skrevet 9. august #9 Skrevet 9. august Jeg kuttet ut alkohol, helt, men savner det, for å være helt ærlig. Jeg drakk lite før, kanskje ett glass i måneden, men ja, savner det. Kuttet ut fordi hvis jeg bare tar et glass vin nå, er neste dag totalt ødelagt, jeg er veldig trøtt, har migrene osv. Sikkert pga.alderen. Så jeg skjønner ikke hvordan folk i min alder (42) klarer å drikke og fungere dagen derpå. Når det gjelder helse, har jeg ikke merket noe positivt. Anonymkode: 95b4b...466 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. august #10 Skrevet 9. august Men TS, kan du klare å kutte alkohol bortsett fra et glass vin til maten én gang eller to i løpet av måneden? Da er det jo såpsss lite at det absolutt vil ha en stor helseeffekt. Anonymkode: 53707...7e6 3
AnonymBruker Skrevet 9. august #11 Skrevet 9. august Var veldig glad i smaken av whisky, og god rom. Også veldig glad i godt øl, For ikke å glemme en god Riesling GG ❤️ Jeg og dama kunne kose oss med en god GG på lørdagskveldene Kutta ikke med vilje, bare orket ikke drikkepresset i helgene. Ikke superglad i å være full. Man ble "mobbet" om man bare drakk 1-2 øl. Så sluttet å bli med på lønns pils og sosiale happenings med jobben. (kan nevne at det er mindre folk som blir med nå. Jeg er ikke den eneste som er lei drikkepresset prakket på oss fra "gamlingene") Vet ikke om man kan si jeg har sluttet helt. Men så langt i år har jeg hatt alkohol 2 ganger. En flaske 5% på ferie (0.33) av et øl man ikke får i Norge som jeg liker veldig godt. Og en Flaske Crabbies (4%) for jeg liker smaken. Skal jeg ha øl ender jeg nå som regel opp med alkoholfritt. Er i dag mye mer en bare munkholm om man vil ha alkoholfritt. I andre land får man det som heter "Small Beer" Øl med 2-3% alkohol i, retter konkret etter folk som ikke orker å drikke seg full hele tiden, og ikke for regler om alkoholsalg i butikk etc. I følge folk som drikker øl for smaken, er det ekstremt mye godt å det segmentet. Savner det ikke. Har stående masse whisky, men blir ikke åpnet. Så nå er det mer investering og samling en bruk. Har merket det på søvn ja. Bedre kvalitet på helgesøvnen nå en tiden man måtte ha 4-5 øl på fredagen etter jobb. AnonymBruker skrev (8 timer siden): men jeg setter jo så stor pris på eksempelvis god vin til god mat, og en fancy restaurantopplevelse vil ikke bli det samme uten..tror jeg. TØV Jeg har spist på fancy restauranter uten alkoholholdig vin til. Det er så sykt mye godt alkoholfritt på markedet. Spesielt i utlandet er det mer og mer fokus på alkoholfrie alternativer. Masse nydelige alkoholfrie viner. Jeg er selv mest glad i øl. Og der er MYE å velge i nå. Det segmentet som øker mest på vinmonopolet er faktisk alkoholfritt. Og vi henger etter i Norge. Anonymkode: 7dc1d...b9c 1
AnonymBruker Skrevet 9. august #12 Skrevet 9. august Med unntak av rødvin (tar gjerne tips!) har det kommet veldig gode alkoholfrie alternativet de siste årene. En av dem, Oddbird musserende, var så autentisk at mannen min ikke skjønte han drakk alkoholfritt før jeg sa det, og han er over gjennomsnittet opptatt av vin Gin'ish blir lett en god alkoholfri GT, det har kommet drikker som Skog og Flyt og veldig gode juicer, øltyper og hvitviner, så jeg synes det er overraskende enkelt å holde seg vekk fra alkohol nå, også i de settingene som før var litt triste uten (Solo til festmiddag? Come on...). Jeg drakk både pga smak og virkning. Sluttet fordi jeg merket jeg hadde blitt litt for glad i følelsen av å være på en snurr. Med alkoholisme i slekta ville jeg ikke ta sjansen. Anonymkode: b69ef...8b8
AnonymBruker Skrevet 9. august #13 Skrevet 9. august Jeg har aldri drukket rusbrus. Drakk vin og satte pris på god vin til god mat, til ostefat osv. Drakk ikke ukentlig, men … heller ikke supersjeldent. Men har kuttet det ut da jeg får helt ekstremt med stress (garmin pulsklokke) i mange dager etterpå. Jeg får generelt lett mye stress, så har tatt tak i helsa og fjernet stressorer. Det hjelper at mannen også har kuttet det (nesten) ut, også av helsemessige årsaker, tross han tåler det bedre stressmessig. Anonymkode: 877b9...233
AnonymBruker Skrevet 9. august #14 Skrevet 9. august For min del vet jeg ikke helt hvorfor jeg bare ikke lengre drikker alkohol, det gir meg ikke lengre noe og jeg tror det er derfor. Joda et glass god vin er fortsatt ett glass god vin men det gir ikke noe annet enn at det er en utgift jeg heller vil bruke andre steder.. Jeg liker ikke rusen, jeg liker smaken men jeg liker også å ikke rote bort penger.. om det gir mening? Anonymkode: 02810...200 1
AnonymBruker Skrevet 9. august #15 Skrevet 9. august Jeg er som deg - har stor glede av god vin, særlig til mat. Kjøper gjerne vinpakker på restauranter. Har vært på vinsmaking mange ganger. Kan sette pris på en iskald øl i sola. Men jeg liker ikke søt, jeg liker ikke sprit og i alle fall ikke brunt, og liker ikke å bli beruset. Men liker jo den avslappede lykkefølelsen det glasset med rødvin gir en fredags kveld. Mitt valg er å ikke kutte ut, da jeg føler det gir meg så utrolig mye. Jeg har jo testet å være uten - men jeg merker ingen forskjell - jeg sover like godt, får like mye ut av treningen dagen etter, psyken er på topp, og alt det der. Anonymkode: 5c9ba...541 1 1
SPOCA Skrevet 9. august #16 Skrevet 9. august Jeg liker ikke smaken av alkohol, og jeg liker ikke følelsen av rus. Jeg har aldri drukket meg full, og aldri drukket mye (kanskje ett glass strawberry daiquiri i året) . Har ikke drukket siden jeg var rundt 25, dvs at jeg ikke har rørt alkohol på over 13 år. Alkohol gir meg ingenting, og jeg ser derfor ingen grunn til å drikke.
AnonymBruker Skrevet 9. august #17 Skrevet 9. august Jeg liker både øl, drinker og sjampagne, men ikke så glad i smaken av vin. Jeg har nok hodepine uten alkohol, så det er virkelig ikke verdt det. Jeg trives veldig godt som alkoholfri. Det er egentlig litt trist å se på de som virker avhengige. Anonymkode: fb687...66c
AnonymBruker Skrevet 9. august #18 Skrevet 9. august Drakk kun for rusens del, som regel sprit blandet med ett eller annet søtt, noen få ganger i året. Likte det ikke, og har heller aldri likt øl eller vin. Grunnen til at jeg har vært edru i flere år er riktignok at jeg har fått tre tette barn, men kan ikke si det frister å drikke alkohol igjen når de blir større uansett. Anonymkode: f0f3f...55c 1
AnonymBruker Skrevet 9. august #19 Skrevet 9. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg kuttet ut alkohol, helt, men savner det, for å være helt ærlig. Jeg drakk lite før, kanskje ett glass i måneden, men ja, savner det. Kuttet ut fordi hvis jeg bare tar et glass vin nå, er neste dag totalt ødelagt, jeg er veldig trøtt, har migrene osv. Sikkert pga.alderen. Så jeg skjønner ikke hvordan folk i min alder (42) klarer å drikke og fungere dagen derpå. Når det gjelder helse, har jeg ikke merket noe positivt. Anonymkode: 95b4b...466 Trener du nok da? Og spiser sunt? Eller lar du det bare tusle og gå til helsa begynner å ryke, for så og skylde på "alder"? Nei, hadde det vært alderen så hadde jo alle på din alder vært plaget med dette. Så her må du faktisk ta deg i nakken og ta ansvar for helsa di selv. Eller ikke, men da må du i alle fall holde kjeft om plagene dine. Anonymkode: fa5a2...32a
AnonymBruker Skrevet 9. august #20 Skrevet 9. august AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Trener du nok da? Og spiser sunt? Eller lar du det bare tusle og gå til helsa begynner å ryke, for så og skylde på "alder"? Nei, hadde det vært alderen så hadde jo alle på din alder vært plaget med dette. Så her må du faktisk ta deg i nakken og ta ansvar for helsa di selv. Eller ikke, men da må du i alle fall holde kjeft om plagene dine. Anonymkode: fa5a2...32a Det er en ganske kjent sak at mange reagerer sterkere på alkohol/tåler alkohol dårligere når de blir eldre. Det kan de gjøre uavhengig av kosthold, trening og andre livsstilsfaktorer. Anonymkode: 727cd...41f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå