Gå til innhold

Barnet mitt er en mobber, hva gjør jeg nå?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå i dag fikk jeg vite at sønnen min hadde kalt en jente på samme klassetrinn feit - det var ikke ansikt til ansikt, men hun det gjaldt fikk selvfølgelig høre om det 😔 

Jeg har brukt kvelden på å fortelle ham at dette er regelrett mobbing selv om han ikke tenkte hun skulle få høre det

Spørsmålet er; hva gjør jeg nå? Jeg ønsker tips til hva vi kan gjøre, bøker vi kan lese, filmer vi kan se, hvasomhelst for å sørge for at han skjønner at dette aldri må skje igjen😔

Anonymkode: 22a7b...975

• Liker 2
  • Hjerte 9
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Alder på barnet? 

Anonymkode: 58405...0fa

Skrevet (endret)

Hvor gammel er sønnen din? Det er dessverre for mange historier og dokumentarer om barn som har tatt livet av seg selv pga. de har blitt mobbet. Starte der kanskje.

(Veldig bra at du vil ta tak i dette, flink mamma😊)

Endret av VoodooChild
  • Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke mobbing å kalle noen feit én gang, og det skal litt til før man er en mobber.

Når det er sagt er det viktig å ta tak i det, og det er flott at foreldrene tar dette på alvor. For selv om ditt barn kun har sagt noe stygt én gang, kan dette være en av mange ganger personen har blitt kalt stygge ting. 

Jeg tenker at en god samtale om respekt for andre og det å være mot andre slik man vil bli behandlet selv, er en god start. 

Anonymkode: 2f355...cf1

• Liker 20
  • Hjerte 2
  • Nyttig 17
AnonymBruker
Skrevet

Han er 12, snart 13. Begynner på ungdomsskolen om ei uke. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Tenker du har gjort det du kan nå, veldig flott tatt tak i av deg. Dette er et tema du jevnlig kan snakke mer barnet ditt om, på ulik måter. Du kan jo feks lese om det her https://foreldreutvalgene.no/fug/dette-gjor-du-hvis-barnet-ditt-mobber/?gad_source=1&gad_campaignid=14652893029&gbraid=0AAAAABMDaSVBosP5f-ZVxq5gYurF7LnUI&gcl

Anonymkode: ad98d...905

Tusen takk! Jeg kan garantere at jeg aldri har brukt slike begreper om andre, derfor er det ekstra vanskelig å vite hva som er riktig fremgangsmåte for å få slutt på dette 😔

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde tatt med ungen hjem til jenta og så fikk han pent stå skolerett og be om unnskyldning.
Jeg gjorde det i 1. klasse med min sønn og den dag i dag (20 år senere) husker han det fortsatt. Det skjedde aldri igjen

Anonymkode: ad7a9...062

• Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Syntes du tar litt av her. Det er selvfølgelig ikke greit å kalle noen feit, men er det snakk om en gang?

Lær sønnen din at han aldri skal kommentere andres utseende på en negativ måte. 

det er en fin regel å kun kommentere noe som kan endres på mindre enn fem sekunder. Du har snørr under nesa- kan endres raskt

du har store ører. Kan ikke endres raskt.

Anonymkode: 4f1d2...7e8

• Liker 7
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er ikke mobbing å kalle noen feit én gang, og det skal litt til før man er en mobber.

Når det er sagt er det viktig å ta tak i det, og det er flott at foreldrene tar dette på alvor. For selv om ditt barn kun har sagt noe stygt én gang, kan dette være en av mange ganger personen har blitt kalt stygge ting. 

Jeg tenker at en god samtale om respekt for andre og det å være mot andre slik man vil bli behandlet selv, er en god start. 

Anonymkode: 2f355...cf1

Det kan hende jenta husker dette for livet, og at den kommentaren gjør at hun vil få det vanskelig med å være avslappet rundt mat livet ut. Og det kan hende at hun har glemt det om tre uker. Man vet ikke i hvilken fase noen er i, særlig når man er barn, da kan enkeltopplevelser sitte veldig i. I 12-13 årsalderen og førpubertet er dette kanskje spesielt følsomt. Selv om det ikke er mobbing kan det sette dype spor.

Det er mulig sønnen til TS sa dette for å være litt tøff, og det er da bra å lære ham å føle lg bruke empati og hva som er viktig i livet. Fint tema å ta opp med ham fremover. Vi foreldre får nok neppe med oss slike negative ting barna våre sier og gjør, for det meste, så her synes jeg TS er forbilledlig!

Anonymkode: f27db...3cb

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville heller sagt krenkende atferd, fremfor mobbing - ettersom det er krenkende atferd en skal forebygge.Det er ikke alle ytringer eller uenigheter som er krenkende atferd, på grunn av lovforarbeidet, men en er mer i trygt havn.

Ville også prøvd å glemme "gammel" erfaring med skolen med tanke på ny opplæringslov som kom 1. August 2024, også, ettersom det å ty til psykiatri for å unngå bortvisning (som sikkert ikke er relevant her) har forsvunnet. Nå er det rektor som bestemmer, samt det er plikt å si ifra til barnevernet når barnet har alvorlige atferdsvansker, hvor vedkommende kan gi positiv særbehandling opp mot diskrimineringsloven hvis en legger frem legeerklæring.

Anonymkode: 576ec...dc0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Denne jenta har dessverre fått høre lignende ting mange ganger tidligere (fra andre), og det har gjort barneskolen veldig vanskelig for henne. Jeg vet det var et tema allerede i barnehagen 🙁 Og jeg vet av erfaring fra min egen familie at slike «små kommentarer» fester seg hos den det gjelder og aldri glemmes. Derfor ønsker jeg å være tydelig på hva slike ting gjør med folk, hvor ødeleggende det kan være, ja for å «skremme» sønnen min litt. 

• Hjerte 12
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Veldig ofte så plukker mobbere opp adferden sin fra hjemmet . 
Hvordan omtaler dere folk generelt i barnas nærvær ? Og hvordan snakker dere til hverandre ? 

Anonymkode: 6d049...88b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Denne jenta har dessverre fått høre lignende ting mange ganger tidligere (fra andre), og det har gjort barneskolen veldig vanskelig for henne. Jeg vet det var et tema allerede i barnehagen 🙁 Og jeg vet av erfaring fra min egen familie at slike «små kommentarer» fester seg hos den det gjelder og aldri glemmes. Derfor ønsker jeg å være tydelig på hva slike ting gjør med folk, hvor ødeleggende det kan være, ja for å «skremme» sønnen min litt. 

Jeg vil bare si som jentemamma til jente i ca samme alder som har opplevd ca det samme så betyr din respons veldig mye. Har du snakket med foreldrene til jenta? 
I mitt tilfelle ringte jeg mor som mente at min datter og jeg løy når jeg fortalte om hva gutten hennes hadde sagt om min jente. Han hadde da ikke bare kommet med en kommentar men generelt vært ubehagelig i månedsvis og hun grudde seg til å være i områder hvor gutten var (f.eks møte han i gangen foran klasserommet)

mor regelrett «klikket» i telefonen og sa at dette var ikke sant. Ektefelle satt i vanntri og hørte mora kjefte gjennom røret og jeg ente med å bare si «vi avslutter samtalen her».

Skolen ble informert og det viste seg at denne gutten har hatt adferdsproblemer tidligere men var nå blitt «bedre» så min telefon rokket vel ved mors opplevelse av at sønnen hadde skjerpet seg. Hele skolen ble involvert og observerte adferd til gutten rundt min jente, og tilpasninger ble gjort. Jeg må bare si at denne mora sin reaksjon er noe som enda gjør meg sint: ingen foreldre ønsker å ringe en vilt fremmed for å ta opp vanskelige skoleforhold, så den manglende respekten jeg ble møtt med (mor ser helt sikkert ikke dette selv) - den blir nok ubevisst overført til barnet.

Til gjengjeld har du stikk motsatt holdning, og hadde du kontaktet meg for å høre hvordan det gikk med jenta mi og eventuelt avtale noe (at gutten din sa unnskyld på skolen dagen etter eller lignende) - hadde det betydd ufattelig mye! 

Det handler altså mye om hva slags holdninger foreldre har også, og hvilke signaler de sender til barna sine om hva som er greit og ikke. ♥️

Anonymkode: 4a2e0...f47

• Liker 5
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det mobbing om det er sant?

Anonymkode: aee84...76e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan omtaler dere folk generelt i barnas nærvær ? Og hvordan snakker dere til hverandre ? 

Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har kalt noen feit, stygg e.l, og vi har snakket mye om hvilke ord man bruker og ikke bruker for å beskrive andre. Men jeg tror likevel det er vanskelig å forstå helt hvordan det faktisk føles å høre noe sånt. Gutter på 13 er liksom så utrolig kule og udødelige 🙄

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Som lærer vil jeg også si at en del barn plukker det også opp av klassekamerater, og for å tøffe seg. Det trenger ikke å komme hjemmefra.

Ts; kjempebra at du tar tak i dette. Spesielt siden dette kan være problematikk som kan vare livet ut. Jeg var selv normalvektig på barne- og ungdomsskolen, men ble mobbet av enkelte grunnet kroppen min. Særlig én kommentar, senere på ungdomsskolen, husker jeg spesielt godt. Den sitter i meg den dag i dag, og fremdeles hater jeg kroppen min. Men, jeg har lært å leve med den.

Uansett. Jeg tenker det viktige er å snakke mye om det, jeg ville riktig foreldrene til barnet det gjelder og vist at dere tar dette på alvor. Sønnen din bør si unnskyld til jenta, ansikt til ansikt, gjerne med foresatte til stede.

Bra jobbet av det som tar tak i dette. Som lærer skulle jeg ønske flere gjorde dette. :)

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Fint du tar tak i det! Men jeg tenker også: det kan være en gang, han trenger ikke være en utpreget mobber. Jeg ble mobbet (kalte for øvrig min mobber feit). Var med i en mobbeperiode selv senere og fikk da en tordentale av mor og beskjed om sånt gjør jeg ikke igjen. Jeg har aldri gjort det igjen. Og jeg er blitt veldig opptatt av å forsvare andre hvis jeg opplever at det danner seg et hierarki.

Men det er ikke sikkert dere trenger masse bøker og filmer. Du kan spørre ham hvorfor han gjorde det. Har snakket med mitt barn om dette. Hun hadde noen episoder. Det viste seg at hun strebet. Mobbet for å bli likt av de riktige. Så da var det der vi satte inn støtet. Vi snakket om integritet og ikke snu kappen etter vinden og hva hun ville ha likt at andre gjorde, hvis noen hadde behandlet henne som hun behandlet denne andre. Som mentalisering. De skal ikke føle seg overlegne, de skal ikke tro at andre er svake og at man selv er utenfor risiko, men forstå egen sårbarhet, og at alle har dette. Og at den ikke skal utnyttes. Det hjalp.

Anonymkode: 82a7d...60c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Skjerp deg. Du er mamma til sønnen din, og ikke til den feite jenta. Det er hans ve og vel som burde bekymre deg, og hovedfokus må være at han ikke senere lider av dårlig samvittighet og anger for oppførselen sin. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...