AnonymBruker Skrevet 8. august #1 Skrevet 8. august Var på intervju hos manpower for en stilling, og hun som intervjuet meg spurt meg om helsen min. Er dette normalt i bemanningsbyråer? Anonymkode: 61a7c...245
AnonymBruker Skrevet 8. august #2 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Var på intervju hos manpower for en stilling, og hun som intervjuet meg spurt meg om helsen min. Er dette normalt i bemanningsbyråer? Anonymkode: 61a7c...245 Ikke lov, så lenge det ikke er sånn at jobben krever at du MÅ gå og du er lam type. Arbeidsmiljøloven § 9-3. Innhenting av helseopplysninger ved ansettelse (1) Arbeidsgiver må ikke i utlysningen etter nye arbeidstakere eller på annen måte be om at søkerne skal gi andre helseopplysninger enn dem som er nødvendige for å utføre de arbeidsoppgaver som knytter seg til stillingen. Arbeidsgiver må heller ikke iverksette tiltak for å innhente helseopplysninger på annen måte. Anonymkode: 95341...8dc 1
AnonymBruker Skrevet 8. august #3 Skrevet 8. august Spørsmål om helse er ikke lovlig på intervju. Unntaket er hvis man må ha en helt spesiell form for å kunne utføre jobben. Dette ville jeg ha meldt videre, og jeg ville unngått Manpower totalt. Ikke seriøst! Anonymkode: f147d...dd9 1
AnonymBruker Skrevet 8. august #4 Skrevet 8. august Jo det er lovlig om det er relevant for stillingen. Eksempel: Søker du jobb som maler, så er det relevant (og naturlig) å spørre om du har noen kjente plager med rygg/armer. For det er lite fornuftig å ansette deg om du har kronisk senebetennelse i armen om du skal male tak/vegger hver dag. Anonymkode: 21970...8eb
AnonymBruker Skrevet 8. august #5 Skrevet 8. august Vi har noe helserelatert i både utlysninger og intervju da det er relevant for utøvelsen av jobben og er i tråd med lovverket. Anonymkode: b34c7...60e
AnonymBruker Skrevet 8. august #6 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi har noe helserelatert i både utlysninger og intervju da det er relevant for utøvelsen av jobben og er i tråd med lovverket. Anonymkode: b34c7...60e TS her. Hun lagde en profil på meg virket det som? Hadde søkt en jobb så ringte hun meg, etter telefon samtalen ble jeg bedt om å komme på kontoret 1 time senere. Har aldri søkt jobber der før, så spørsmålene hennes virket mer som om hun lagde en profil på meg, skulle ha bilde av meg og greier. Når hun spurt meg om helse så var spørsmålet bare "Og helsen?" Anonymkode: 61a7c...245
AnonymBruker Skrevet 8. august #7 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Spørsmål om helse er ikke lovlig på intervju. Unntaket er hvis man må ha en helt spesiell form for å kunne utføre jobben. Dette ville jeg ha meldt videre, og jeg ville unngått Manpower totalt. Ikke seriøst! Anonymkode: f147d...dd9 TS her. Har lest noen tråder som skriver mye av det samme hun spurte meg om. Virket som om hun lagde en profil på meg, i å med at jeg ikke hadde vært innom kontoret. Hun stilte mer generelle spørsmål ikke knytta til stillingen. Skulle ha bilde av meg, selv om jeg har bilde på CVén Anonymkode: 61a7c...245
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå