Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen andre som har opplevd å få beskjed om at baby har for liten hodeomkrets? 

Baby var 33cm ved fødsel, og 40cm ved 6 mnd.. Hvis målingene stemmer har ikke baby vokst mer enn 1cm i hodet siden 3 mnd kontrollen. Baby er ellers langt fremme motorisk. 

Anonymkode: 0826f...c67

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke erfaring med det spesifikt, men har erfart at målene er temmelig upresise, veldig avhengig av den som måler. Vi fikk flere cm feil da det var ny helsesykepleier hver måling. 

Anonymkode: 8f2ba...f25

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Samme erfaring som over, at målingene er ganske upresis og avhengig av hvem som måler fordi alle måler litt ulikt - i følge min helsesøster. 

Anonymkode: da30b...695

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det skjedde med barnet til en venninne. Da var det noen plater i hodet som ikke hadde glidd fra hverandre som de skulle. Det krevde noen ekstra kontroller, men ila første leveår delte de seg og hen trengte ikke flere kontroller etter de vanlige kontrollene. Helt normal hodestørrelse nå. 

Anonymkode: 7cd8a...efc

AnonymBruker
Skrevet

Hvor store hoder har dere foreldre da? Noen har små hoder og noen store, akkurat som at noen er lave og noen er høye.

Anonymkode: c237b...b2a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde tydeligvis trang fødselskanal, for vår eldste hadde 34 cm hodeomkrets da han ble født. Etter det utviklet den seg slik:

• 2 uker: 35,5 cm
  • 6 uker: 38,5 cm
  • 8 uker: 39 cm
  • 10 uker: 40 cm
  • 13 uker: 42 cm
  • 5 måneder: 44 cm
  • 6 måneder: 45 cm
  • 1 år: 48 cm

Etter det ble ikke hodeomkrets målt igjen.

40 cm ved seksmånederskontrollen høres litt lite ut, men hva sa helsesykepleier og lege da målingen ble tatt?

Fordi vår hadde så liten hodeomkrets da han ble født, og fordi den økte såpass raskt, fikk vi en del ekstra kontroller pga. at det kan være vannhode. Det var det ikke.

Anonymkode: 7a772...31b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.8.2025 den 22.03):

Noen andre som har opplevd å få beskjed om at baby har for liten hodeomkrets? 

Baby var 33cm ved fødsel, og 40cm ved 6 mnd.. Hvis målingene stemmer har ikke baby vokst mer enn 1cm i hodet siden 3 mnd kontrollen. Baby er ellers langt fremme motorisk. 

Jepp, hadde ei der hodet vokste i rykk og napp, og ikke slik HS ville det skulle vokse...
Var ellers helt normal, utenom mpa og melkefri kost. Fikk oppfølging på AHUS, masse tester (blodprøver på barn under året var ikke veldig lett eller gøy...), vurdering av barnelege der. Jeg ble målt og lærte at jeg har for  lange armer, det er jo en kuriositet som kom ut av det hele... Men ungen var helt frisk og har vokst seg til i helt normal størrelse. Hun er supervakker og hodet er helt perfekt vil jeg tro. Men ingen har målt 😛 Så lenge hjelmen passer... ;) 

Men det er jo viktig å følge opp ting som ikke er normalt, jeg er glad for at vi fikk god oppfølging, enda jeg var 99% sikker på at det ikke var noe galt med barnet mitt selv om hun ikke fulgte HS sin kurve eksakt. Men viktig å få det bekreftete selvsagt.

Men det vi fikk var en 1-åring som ble hysterisk redd hver gang hun skulle inn for veiing/måling. Rart hva de plukker opp, enda jeg føler at jeg var veldig ubekymret egentlig. Så ble babyen min definitivt ikke ubekymret når det kom til høyde og vekt etter all hodemålingen på et tidspunkt der...

Anonymkode: a2d2d...ba4

AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svar! Jeg målte selv, med målebånd hjemme, etter retningslinjer på Helse Norge. Jeg målte til 41 cm.. rart hvordan det skal være SÅ stor forskjell? Målte MANGE ganger.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg hadde tydeligvis trang fødselskanal, for vår eldste hadde 34 cm hodeomkrets da han ble født. Etter det utviklet den seg slik:

• 2 uker: 35,5 cm
  • 6 uker: 38,5 cm
  • 8 uker: 39 cm
  • 10 uker: 40 cm
  • 13 uker: 42 cm
  • 5 måneder: 44 cm
  • 6 måneder: 45 cm
  • 1 år: 48 cm

Etter det ble ikke hodeomkrets målt igjen.

40 cm ved seksmånederskontrollen høres litt lite ut, men hva sa helsesykepleier og lege da målingen ble tatt?

Fordi vår hadde så liten hodeomkrets da han ble født, og fordi den økte såpass raskt, fikk vi en del ekstra kontroller pga. at det kan være vannhode. Det var det ikke.

Anonymkode: 7a772...31b

Hva har trange fødselskanal med hodeomkrets å gjøre? 

Det er genetikk som styrer hodeomkrets, mine barn hadde lite hode, det er fordi jeg selv har lite hode. 

Anonymkode: 26707...f45

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...