AnonymBruker Skrevet 8. august #1 Skrevet 8. august Hvor mye lufter dere nå om sommeren? Jeg bor i kjellerleilighet med sol som står rett inn i soverom og stue på dagtid til rundt 8 på kvelden, så føler jeg må lufte mye for å få det ish kaldt her. Sliter med å få ned tempen til under 21° på soverom så prøver lufte en del for å få ned tempen. Problemet er at jeg kanskje kan lufte litt mye 🤔 Pleier åpne vinduer (til barnesikring sier hei nå stopper du) når jeg kommer hjem, til langt utpå kvelden, men føler likevel at dette ikke hjelper på temperatur. Har av og til dør åpen for litt ordentlig gjennomtrekk, kan av og til glemme at den står åpen, så det blir lenger enn 5-10min. Kanskje jeg lufter feil? Anonymkode: de6d8...b7e
AnonymBruker Skrevet 8. august #2 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvor mye lufter dere nå om sommeren? Jeg bor i kjellerleilighet med sol som står rett inn i soverom og stue på dagtid til rundt 8 på kvelden, så føler jeg må lufte mye for å få det ish kaldt her. Sliter med å få ned tempen til under 21° på soverom så prøver lufte en del for å få ned tempen. Problemet er at jeg kanskje kan lufte litt mye 🤔 Pleier åpne vinduer (til barnesikring sier hei nå stopper du) når jeg kommer hjem, til langt utpå kvelden, men føler likevel at dette ikke hjelper på temperatur. Har av og til dør åpen for litt ordentlig gjennomtrekk, kan av og til glemme at den står åpen, så det blir lenger enn 5-10min. Kanskje jeg lufter feil? Anonymkode: de6d8...b7e Hvis det er varmere ute enn i leiligheten hjelper det ikke på temperaturen å ha åpent vindu. Anonymkode: f143f...ca8 1 2
AnonymBruker Skrevet 8. august #3 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvis det er varmere ute enn i leiligheten hjelper det ikke på temperaturen å ha åpent vindu. Anonymkode: f143f...ca8 Eh jo, det gjør det. Anonymkode: 051dd...48d
AnonymBruker Skrevet 8. august #4 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvis det er varmere ute enn i leiligheten hjelper det ikke på temperaturen å ha åpent vindu. Anonymkode: f143f...ca8 Er kjøligere ute ja Anonymkode: de6d8...b7e
AnonymBruker Skrevet 8. august #5 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Eh jo, det gjør det. Anonymkode: 051dd...48d På luftkvaliteten ja! Men ikke på temperaturen. Anonymkode: f143f...ca8 2 2
TBL12 Skrevet 8. august #6 Skrevet 8. august (endret) AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hvor mye lufter dere nå om sommeren? Jeg bor i kjellerleilighet med sol som står rett inn i soverom og stue på dagtid til rundt 8 på kvelden, så føler jeg må lufte mye for å få det ish kaldt her. Sliter med å få ned tempen til under 21° på soverom så prøver lufte en del for å få ned tempen. Anonymkode: de6d8...b7e Solavskjerming for å hindre oppvarming vil være en metode som kan gi gode resultat. Fordel den har ingen driftskostnader. Annen metode er varmepumpe eller AC som kjøler ned. Krever strøm, men varmepumpe kan også benyttes til å varme i den kalde årstid. Jeg har to etasjer, i kjelleren er det lite sol inn, det er ikke noe behov for å lufte for å redusere temperaturen. Endret 8. august av TBL12 1
AnonymBruker Skrevet 8. august #7 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hvor mye lufter dere nå om sommeren? Jeg bor i loftsleilighet med takvinduer og eller mye vindu mot sør. Er helt avhengig av gjennomtrekk for å kjøle ned. Myggnetting og minst ett åpent vindu på hver motstående vegg. Hvis det ikke er noe vind var det et par dager med 36 grader inne i sommer, det var forferdelig, men kom meg nå igjennom. Bor i 6. etasje, så null stress med åpne vinduet hele dagen. Jeg kan dog ikke åpne verandadøra, for der ute er det mye varmere, selv om den ikke er innglasset. Anonymkode: 566d6...89b 2
AnonymBruker Skrevet 8. august #8 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Eh jo, det gjør det. Anonymkode: 051dd...48d Det sier seg selv at å slippe inn VARMERE luft fra utsiden ikke vil senke innetemperaturen. Det er ganske simpel fysikk, logikk. Jeg lufter konstant hele sommeren, og egentlig store deler av året. Jeg får "hetta" om lufta blir får dårlig, og bor i leilighet som får mye varme fra etasjene under, så jeg har vinduene mye åpne. Klarer ikke se at det kan bli for mye lufting, passer dog på luftfuktighet ol. ved hjelp av målere og avfukter om nødvendig (ikke kombinert med utlufting samtidig, selvsagt). Anonymkode: 7595c...52f 1
AnonymBruker Skrevet 8. august #9 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det sier seg selv at å slippe inn VARMERE luft fra utsiden ikke vil senke innetemperaturen. Det er ganske simpel fysikk, logikk. Jeg lufter konstant hele sommeren, og egentlig store deler av året. Jeg får "hetta" om lufta blir får dårlig, og bor i leilighet som får mye varme fra etasjene under, så jeg har vinduene mye åpne. Klarer ikke se at det kan bli for mye lufting, passer dog på luftfuktighet ol. ved hjelp av målere og avfukter om nødvendig (ikke kombinert med utlufting samtidig, selvsagt). Anonymkode: 7595c...52f Må nok kjøpe meg et Hygrometer for å passe på fuktighet Anonymkode: de6d8...b7e
AnonymBruker Skrevet 8. august #10 Skrevet 8. august Jeg har de fleste vinduer stående (toppsving) oppe gjennom en vanlig sommer. Under ukene med hetebølge måtte vi lukke de og kjøre kjøling på varmepumpa. Men nå er det behagelig temperatur så nå står de på gløtt igjen. Anonymkode: d86c6...45c
AnonymBruker Skrevet 9. august #11 Skrevet 9. august Bor i sokkel. Er det varmere ute enn inne og helt vindstille, så skalker jeg alle luker og trekker for vinduene for å stenge ut både sol og varm luft. Er det godt med bris i den rette retningen kan jeg åpne på to punkter, f.eks ytterdør og stuevindu for gjennomtrekk. Ellers, dersom det ikke er nedbør eller kraftig vind, så står ytterdøren og soveromsvinduet åpen nesten hele dagen når det er sommer. De øvrige vinduene avhenger av hvor mye insektsaktivitet det er like utenfor, siden det er mye gress og skygge på den siden. Jeg lufter ellers ganske mye året rundt. Anonymkode: 66b65...59d 1
AnonymBruker Skrevet 9. august #12 Skrevet 9. august Du må sørge for gjennomtrekk. Solskjerming i vinduer. Er det varmt ute og mangel på gjennomtrekk så ville jeg holdt vinduer lukket frem til kvelden. Spesielt ikke åpne vinduer på solsiden. Kjellere er normalt kaldere enn ellers pga mur, men muren varmes opp i varmeperioder og da vil det være vanskelig å få ned temperatur på kvelden Anonymkode: 2cc7d...58b 2
AnonymBruker Skrevet 9. august #13 Skrevet 9. august AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hvor mye lufter dere nå om sommeren? Jeg bor i kjellerleilighet med sol som står rett inn i soverom og stue på dagtid til rundt 8 på kvelden, så føler jeg må lufte mye for å få det ish kaldt her. Sliter med å få ned tempen til under 21° på soverom så prøver lufte en del for å få ned tempen. Problemet er at jeg kanskje kan lufte litt mye 🤔 Pleier åpne vinduer (til barnesikring sier hei nå stopper du) når jeg kommer hjem, til langt utpå kvelden, men føler likevel at dette ikke hjelper på temperatur. Har av og til dør åpen for litt ordentlig gjennomtrekk, kan av og til glemme at den står åpen, så det blir lenger enn 5-10min. Kanskje jeg lufter feil? Anonymkode: de6d8...b7e Altså, såfremt det ikke er fare for at noen kravler inn eller vinden stikker av med vinduet, så kan du si "jeg er voksen" til barnesikringen og åpne vinduet så det er omtrent vannrett for maks lufting. Den lille åpningen du ellers får gjør ikke spesielt god jobb. Og, igjen, såfremt du ikke må bekymre det for ubudne gjester er det da ikke noe problem at døra står oppe mye lenger. 5-10 minutter hjelper bare dersom det er en heftig vind som tar jobben med å sirkulere lufta raskt. Anonymkode: 66b65...59d 1
AnonymBruker Skrevet 9. august #14 Skrevet 9. august AnonymBruker skrev (16 timer siden): Må nok kjøpe meg et Hygrometer for å passe på fuktighet Anonymkode: de6d8...b7e Fikk kjøpt meg et i dag, den viser smiley Anonymkode: de6d8...b7e
AnonymBruker Skrevet 9. august #15 Skrevet 9. august AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du må sørge for gjennomtrekk. Solskjerming i vinduer. Er det varmt ute og mangel på gjennomtrekk så ville jeg holdt vinduer lukket frem til kvelden. Spesielt ikke åpne vinduer på solsiden. Kjellere er normalt kaldere enn ellers pga mur, men muren varmes opp i varmeperioder og da vil det være vanskelig å få ned temperatur på kvelden Anonymkode: 2cc7d...58b Er mur her ja, så er nok det som er problemet. Dermed sover jeg med vindu åpent om natta. For litt følelse av kjøling Anonymkode: de6d8...b7e
AnonymBruker Skrevet 9. august #16 Skrevet 9. august TBL12 skrev (16 timer siden): Solavskjerming for å hindre oppvarming vil være en metode som kan gi gode resultat. Fordel den har ingen driftskostnader. Annen metode er varmepumpe eller AC som kjøler ned. Krever strøm, men varmepumpe kan også benyttes til å varme i den kalde årstid. Jeg har to etasjer, i kjelleren er det lite sol inn, det er ikke noe behov for å lufte for å redusere temperaturen. Dette, solskjerming var mye viktigere før i tiden før aircondtion. Markiser, persienner, tykke gardiner osv. Ikke la solen varme opp, ha skygge. Anonymkode: 225e6...111 2
AnonymBruker Skrevet 9. august #17 Skrevet 9. august Alle vinduer går mot solsiden. Anonymkode: de6d8...b7e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå