AnonymBruker Skrevet 8. august #1 Skrevet 8. august Inspirert av den andre tråden her, dersom man er gift uten ektepakt, vil det si at begge ektefellenes eiendeler er felleseie ved død? Anonymkode: 2bc85...edb
AnonymBruker Skrevet 8. august #2 Skrevet 8. august Nei. Det dere erverver mens dere er gift er felleseie. Ved den enes død, så arver gjenlevende i tråd med arvelovens regler. Anonymkode: 6bcbc...3c2
AnonymBruker Skrevet 8. august #3 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei. Det dere erverver mens dere er gift er felleseie. Ved den enes død, så arver gjenlevende i tråd med arvelovens regler. Anonymkode: 6bcbc...3c2 Dette er feil. Alt i boet som ikke er særeie, er felleseie. Ved skilsmisse kan man skjevdele verdier man hadde med seg inn i ekteskapet og det man har mottatt i arv. Det inngår likevel i felleseiet. Ved dødsfall kan også arvinger be om skjevdeling. Særkullsbarn vil ha en grei sannsynlighet for å få medhold dersom det var et kort ekteskap. Anonymkode: 98324...366 2
AnonymBruker Skrevet 8. august #4 Skrevet 8. august Vi har gjensidig testament så vi arver hverandre. Men jeg tenker i tilfelle det kommer en ukjent livsarving (liten sannsynlighet ja) som kan kreve 1/3 av arven etter min ektefelle, hvordan skal det avgjøres hva som var hans del av felleseiet da? Anonymkode: 2bc85...edb
AnonymBruker Skrevet 8. august #5 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Vi har gjensidig testament så vi arver hverandre. Men jeg tenker i tilfelle det kommer en ukjent livsarving (liten sannsynlighet ja) som kan kreve 1/3 av arven etter min ektefelle, hvordan skal det avgjøres hva som var hans del av felleseiet da? Anonymkode: 2bc85...edb Hans del er halvparten hvis man ser bort fra mer detaljerte regler hvor f.eks en har mye personlig gjeld. Anonymkode: 98324...366
AnonymBruker Skrevet 8. august #6 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Vi har gjensidig testament så vi arver hverandre. Men jeg tenker i tilfelle det kommer en ukjent livsarving (liten sannsynlighet ja) som kan kreve 1/3 av arven etter min ektefelle, hvordan skal det avgjøres hva som var hans del av felleseiet da? Anonymkode: 2bc85...edb Forøvrig, hvis avdøde ikke har andre barn, kan livsarving arve 2/3. Gjensidig testament har bare betydning hvis boet skiftes. Anonymkode: 98324...366
AnonymBruker Skrevet 9. august #7 Skrevet 9. august Ok jeg trodde det var 1/3, men da er det 2/3 altså. Jeg leste at dette også kan begrenses til 15G. Vi har ikke barn (så vidt vi vet), men er det lurt å skrive inn i testamentet da at livsarv til eventuelle livsarvinger man ikke kjenner til begrenses til 15G? Arven kan jo kreves tikbakebetalt i 10 år etter dødsfall. Anonymkode: 2bc85...edb
AnonymBruker Skrevet 9. august #8 Skrevet 9. august AnonymBruker skrev (16 timer siden): Nei. Det dere erverver mens dere er gift er felleseie. Ved den enes død, så arver gjenlevende i tråd med arvelovens regler. Anonymkode: 6bcbc...3c2 Her er et sånt typisk idiotisk KG svar. Som om noen her har en personlig misjon om å fortelle folk at de ikke har krav på arv, okke som. Dette svaret f.eks er jo helt feil, det er bare noen som hadde så utrolig lyst til å si "Nei". Anonymkode: dd542...eaa
AnonymBruker Skrevet 9. august #9 Skrevet 9. august AnonymBruker skrev (9 timer siden): Her er et sånt typisk idiotisk KG svar. Som om noen her har en personlig misjon om å fortelle folk at de ikke har krav på arv, okke som. Dette svaret f.eks er jo helt feil, det er bare noen som hadde så utrolig lyst til å si "Nei". Anonymkode: dd542...eaa Jeg ser ikke noe feil ved det svaret. Anonymkode: 4ce9d...c0b
AnonymBruker Skrevet 9. august #10 Skrevet 9. august AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg ser ikke noe feil ved det svaret. Anonymkode: 4ce9d...c0b Svaret var feil fordi det benekter at alt i boet er felleseie, men hevder det bare er det som er opptjent i ekteskapet. Alt som ikke i ektepakt er beskrevet som særeie eller mottatt som arv hvor arvelater har satt det til særeie, er felleseie. Det inkluderer også det man har med seg inn i ekteskapet. Anonymkode: 98324...366
AnonymBruker Skrevet 9. august #11 Skrevet 9. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg ser ikke noe feil ved det svaret. Anonymkode: 4ce9d...c0b Som du har fått svar under her, så jo svaret ditt var feil. Og hvem skulle liksom da vært arvinger til det som var opptjent FØR ekteskapet? Barna som kom etter ekteskapet? Anonymkode: dd542...eaa
AnonymBruker Skrevet 10. august #13 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (9 timer siden): Svaret var feil fordi det benekter at alt i boet er felleseie, men hevder det bare er det som er opptjent i ekteskapet. Alt som ikke i ektepakt er beskrevet som særeie eller mottatt som arv hvor arvelater har satt det til særeie, er felleseie. Det inkluderer også det man har med seg inn i ekteskapet. Anonymkode: 98324...366 Men det står da ingenting om det man eide tidligere. Bare om hva som skjer med det som erverves mens man er gift. Det benekter ingenting. Anonymkode: 4ce9d...c0b
AnonymBruker Skrevet 10. august #14 Skrevet 10. august Vi har altså ikke skrevet ektepakt med særeie på noe, bare for å oppklare. Så jeg lurer kun på ved dødsfall, der vi har skrevet at vi arver hverandre. Dersom det skulle komme en hittil ukjent livsarving som vi ikke vet om, da har jo denne krav på 2/3 av mannens formue. Men hva er da mannens formue. Halvparten av alt regner jeg med, siden vi ikke skrev ektepakt? Anonymkode: 2bc85...edb
AnonymBruker Skrevet 10. august #15 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men det står da ingenting om det man eide tidligere. Bare om hva som skjer med det som erverves mens man er gift. Det benekter ingenting. Anonymkode: 4ce9d...c0b Svaret begynner med "nei" og vi antar det er svaret på spørsmålet i hi. Alle de eier blir felleseie ved død. Anonymkode: 98324...366
AnonymBruker Skrevet 10. august #16 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi har altså ikke skrevet ektepakt med særeie på noe, bare for å oppklare. Så jeg lurer kun på ved dødsfall, der vi har skrevet at vi arver hverandre. Dersom det skulle komme en hittil ukjent livsarving som vi ikke vet om, da har jo denne krav på 2/3 av mannens formue. Men hva er da mannens formue. Halvparten av alt regner jeg med, siden vi ikke skrev ektepakt? Anonymkode: 2bc85...edb Som skrevet tidligere. Alt blir felleseie ved død. Spørsmålet er hvorfor dere vil gjennomføre et skifte, dvs arve hverandre, framfor å sitte i uskifte. Er man unge, bør skifte gjennomføres. Som også skrevet før. Felleseiet deles slik at halve verdien tilfaller hver ektefelle, og livsarvingene arver da 2/3 av avdødes verdier, dvs 1/3 av hele boet. Ulempen jeg ser ved å gjennomføre skiftet er at da arver lengstlevendes familie alt når denne dør, mens i uskifte fordeles verdiene på begge familier. Man kan selvsagt endre det i testamentet. Jeg synes forøvrig hva som skal skje med boet når lengstlevende dør er en viktig del av et gjensidig testament. Anonymkode: 98324...366
Brunello Skrevet 10. august #17 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men det står da ingenting om det man eide tidligere. Bare om hva som skjer med det som erverves mens man er gift. Det benekter ingenting. Anonymkode: 4ce9d...c0b Det du skriver er feil uansett hvordan du vrir og vender på det.
AnonymBruker Skrevet 10. august #18 Skrevet 10. august Brunello skrev (4 minutter siden): Det du skriver er feil uansett hvordan du vrir og vender på det. Det var ikke jeg som skrev det. Og jeg ser at jeg overså at det var svar på et spørsmål. Anonymkode: 4ce9d...c0b
Brunello Skrevet 10. august #19 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Som skrevet tidligere. Alt blir felleseie ved død. Spørsmålet er hvorfor dere vil gjennomføre et skifte, dvs arve hverandre, framfor å sitte i uskifte. Er man unge, bør skifte gjennomføres. Som også skrevet før. Felleseiet deles slik at halve verdien tilfaller hver ektefelle, og livsarvingene arver da 2/3 av avdødes verdier, dvs 1/3 av hele boet. Ulempen jeg ser ved å gjennomføre skiftet er at da arver lengstlevendes familie alt når denne dør, mens i uskifte fordeles verdiene på begge familier. Man kan selvsagt endre det i testamentet. Jeg synes forøvrig hva som skal skje med boet når lengstlevende dør er en viktig del av et gjensidig testament. Anonymkode: 98324...366 Er enig med deg i at en bør bestemme hva som skal skje ved lengstlevende død. I alle fall om man har (sterke) meninger om det. Men synes den beste løsningen er å skifte der det ikke er livsarvinger. Da slipper man diskusjoner rundt lengstlevende disposisjoner.
AnonymBruker Skrevet 10. august #20 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi har altså ikke skrevet ektepakt med særeie på noe, bare for å oppklare. Så jeg lurer kun på ved dødsfall, der vi har skrevet at vi arver hverandre. Dersom det skulle komme en hittil ukjent livsarving som vi ikke vet om, da har jo denne krav på 2/3 av mannens formue. Men hva er da mannens formue. Halvparten av alt regner jeg med, siden vi ikke skrev ektepakt? Anonymkode: 2bc85...edb Hvis det skulle komme en hittil ukjent person og hevde at han/hun er barn av avdøde, så er det jo først og fremst gentest som må gjøres. For om et barn står frem nå, så er det jo ikke for å ha kontakt med sin far det handler om, men for å få penger. Om det viser seg at er barn av din avdøde mann, så er jo dette et særkullsbarn og det nye barnet må samtykke i at du sitter i uskiftet bo, om du vil det. Eller dere må gjøre skifte nå. Og som folk diskuterer her, det spiller ingen rolle hva enn mannen ervervet av verdier FØR ekteskapet. Det er kun ved skilsmisse man vurderer slikt, ikke død. ALT går inn i felleseiet. Da er arvereglene slik at alt han eide, både ervervet før ekteskapet og underveis i ekteskapet, eies av deg 50/50. Altså at 50% av alle verdier er dine. Den andre halvparten arver du 1/3 av, 2/3 går til barnet. Anonymkode: dd542...eaa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå