AnonymBruker Skrevet 8. august #1 Skrevet 8. august Jeg, kvinne 45 år, spiser særdeles sjeldent frukt og grønt. Hender jeg spiser litt banan, isbergsalat, bittelitt løk men dette skjer veldig sjeldent (par ganger i mnd). Jeg tar multivitaminer hver dag. Veier multivitaminer opp for at jeg ikke spiser frukt og grønt eller bør jeg tvinge i meg mer av dette på jevnlig basis? Anonymkode: 66052...02d 1
AnonymBruker Skrevet 8. august #2 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg, kvinne 45 år, spiser særdeles sjeldent frukt og grønt. Hender jeg spiser litt banan, isbergsalat, bittelitt løk men dette skjer veldig sjeldent (par ganger i mnd). Jeg tar multivitaminer hver dag. Veier multivitaminer opp for at jeg ikke spiser frukt og grønt eller bør jeg tvinge i meg mer av dette på jevnlig basis? Anonymkode: 66052...02d Det er best for kroppen med et kosthold der du har litt av alt. Hvis du har et spesielt kosthold så er det lurt å ta prøve for å sjekke hvordan du ligger an med tanke på jern, vitamin D og alt det der. Anonymkode: 0b289...9a9 3
AnonymBruker Skrevet 8. august #3 Skrevet 8. august Tok blodprøve for 2 år siden for å sjekke, ingen mangler da. Vet jo at det er anbefalt mye høyere inntak av frukt og grønt men jeg klarer ikke 🙈 Anonymkode: 66052...02d
AnonymBruker Skrevet 8. august #4 Skrevet 8. august … men hva spiser du? Spør av ren nysgjerrighet - for jeg må legge ned en innsats for å få i meg så LITE frukt og grønt! Hva består kostholdet ditt av? Anonymkode: 04234...c68 3
AnonymBruker Skrevet 8. august #5 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tok blodprøve for 2 år siden for å sjekke, ingen mangler da. Vet jo at det er anbefalt mye høyere inntak av frukt og grønt men jeg klarer ikke 🙈 Anonymkode: 66052...02d Nei, altså liker du det og ikke får det ned så er det jo lite annet å gjøre enn å putte i seg vitaminer på boks. Selv spiser jeg det meste men har mangler i hytt og pine så man er jo ikke garantert noe som helst. Må si jeg lurer på hva du spiser sånn i det daglige... Anonymkode: 0b289...9a9 1
AnonymBruker Skrevet 8. august #6 Skrevet 8. august Det er klart det ikke er like sunt som å spise frukt og grønt. Over tid vil drt forårsake problemer med mange år med dette, menndet er jo et valg du har all rett til å velge. Hvorfor lurer du ikke deg selv med å i det minste "gjemme" grønnsaker i andre retter, på usynlig vis? Det er vanvittig enkelt å gjøre og du merker det knapt engang. Anonymkode: f9bf7...daf 1
AnonymBruker Skrevet 8. august #7 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg, kvinne 45 år, spiser særdeles sjeldent frukt og grønt. Hender jeg spiser litt banan, isbergsalat, bittelitt løk men dette skjer veldig sjeldent (par ganger i mnd). Jeg tar multivitaminer hver dag. Veier multivitaminer opp for at jeg ikke spiser frukt og grønt eller bør jeg tvinge i meg mer av dette på jevnlig basis? Anonymkode: 66052...02d Du vet svaret, ts. Vitaminer har liten til ingen beviselig effekt. Det står til og med bakpå pakningen. Naturligvis er det slik at en del sykdom gjør normalt sunt kosthold vanskelig eller til og med umulig. I slike tilfeller fokuserer man på å holde seg i live her og nå og så (og denne delen er viktig) godtar man at det på kortere eller lengre sikt vil føre til nedsatt livskvalitet og/eller død. Fordi livet ikke er optimalt. Gitt at du er 45 og ennå ikke har tatt grep om eget kosthold så ligger det jo sykdom i bunn. Har du en lege eller kostholdsveileder eller spesialist som følger deg opp? Dersom ikke - det er ditt første steg. Få oppfølging. Anonymkode: 9f289...c5f 1 4
AnonymBruker Skrevet 8. august #8 Skrevet 8. august Jeg spiser "vanlig" mat, bare uten frukt og grønt til 🤭 Youghurt med musli eller brødskive med ost eller skinke til frokost, samme til lunch. Til middag er det vanlige, enkle ting som fiskegrateng, pølser med mos, fiskekaker, pannekaker, egg og bacon, spagetti med kjøttdeig, pizza, kjøttkaker, fiskeboller mm. Så relativt enkel mat uten noe dilldall. Får mye pes fra mannen for at jeg spiser så lite spennende, men jeg er svært lite intressert i mat og kresen 🙈Er flau over det,men har ikke nok motivasjon til å endre det... Anonymkode: 66052...02d
Hedda-78 Skrevet 8. august #9 Skrevet 8. august Har du ikke tomatsaus til spaghettien engang? Hva spiser du til fiskebollene og kjøttkakene? Hva hvis mannen din lager middag, spiser du det han lager? 1
AnonymBruker Skrevet 8. august #10 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er klart det ikke er like sunt som å spise frukt og grønt. Over tid vil drt forårsake problemer med mange år med dette, menndet er jo et valg du har all rett til å velge. Hvorfor lurer du ikke deg selv med å i det minste "gjemme" grønnsaker i andre retter, på usynlig vis? Det er vanvittig enkelt å gjøre og du merker det knapt engang. Anonymkode: f9bf7...daf Har ikke motivasjon og interesse for matlaging og velger ofte det som er minst jobb med. Går mye i toro og ferdigretter. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du vet svaret, ts. Vitaminer har liten til ingen beviselig effekt. Det står til og med bakpå pakningen. Naturligvis er det slik at en del sykdom gjør normalt sunt kosthold vanskelig eller til og med umulig. I slike tilfeller fokuserer man på å holde seg i live her og nå og så (og denne delen er viktig) godtar man at det på kortere eller lengre sikt vil føre til nedsatt livskvalitet og/eller død. Fordi livet ikke er optimalt. Gitt at du er 45 og ennå ikke har tatt grep om eget kosthold så ligger det jo sykdom i bunn. Har du en lege eller kostholdsveileder eller spesialist som følger deg opp? Dersom ikke - det er ditt første steg. Få oppfølging. Anonymkode: 9f289...c5f Hvordan sykdom da tenker du? Noe psykisk? Har ikke diskutert dette med lege eller kostholdsveileder,nei .. Anonymkode: 66052...02d
AnonymBruker Skrevet 8. august #11 Skrevet 8. august Hedda-78 skrev (Akkurat nå): Har du ikke tomatsaus til spaghettien engang? Hva spiser du til fiskebollene og kjøttkakene? Hva hvis mannen din lager middag, spiser du det han lager? Toro tomatsaus,men veldig lite siden jeg ikke er noe glad i tomatsmaken. Mannen jobber skift så vi spiser oftes hver for oss. I helgene spiser vi stort sett det samme, men jeg dropper grønnsakene. Anonymkode: 66052...02d
Tvist Skrevet 8. august #12 Skrevet 8. august Er jo veldig lett å bare koke frosne grønnsaker til fiskekakene. Hvis du ønsker å endre det. 2
AnonymBruker Skrevet 8. august #13 Skrevet 8. august Hedda-78 skrev (2 minutter siden): Har du ikke tomatsaus til spaghettien engang? Hva spiser du til fiskebollene og kjøttkakene? Hva hvis mannen din lager middag, spiser du det han lager? Til fiskebollene er det hvit saus, potet og karri. Kjøttkakene spises med brun saus (Toro), poteter eller makaroni. Anonymkode: 66052...02d
AnonymBruker Skrevet 8. august #14 Skrevet 8. august Tvist skrev (Akkurat nå): Er jo veldig lett å bare koke frosne grønnsaker til fiskekakene. Hvis du ønsker å endre det. Ja,det e jo det men jeg får det rett og slett ikke ned. Brekker meg av ting jeg ikke liker smaken og/eller konsistensen på. Er som en unge som "ikke liker" innser jeg jo mer jeg skriver. Har jo forsåvidt visst det hele tiden... Anonymkode: 66052...02d
AnonymBruker Skrevet 8. august #15 Skrevet 8. august Uavhengig av målbare vitaminer ol så kan du mangle fiber. Anonymkode: e57d8...134 4 1
AnonymBruker Skrevet 8. august #16 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Uavhengig av målbare vitaminer ol så kan du mangle fiber. Anonymkode: e57d8...134 Har ingen problemer med løs eller hard mage så vil tro jeg får i meg nok fiber (?) Hadde jeg hatt merkbare helseplager fra kostholdet mitt hadde jeg kanskje hatt motivasjon til å prøve å endre det Anonymkode: 66052...02d
Tvist Skrevet 8. august #17 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja,det e jo det men jeg får det rett og slett ikke ned. Brekker meg av ting jeg ikke liker smaken og/eller konsistensen på. Er som en unge som "ikke liker" innser jeg jo mer jeg skriver. Har jo forsåvidt visst det hele tiden... Anonymkode: 66052...02d Hva liker du da av grønnsaker? Tipper der et mye vanesak, for det er lite smak i amerikansk blanding. Men jeg er glad i stekt sopp, eller stekt spinat med løk.
AnonymBruker Skrevet 8. august #18 Skrevet 8. august Tvist skrev (Akkurat nå): Hva liker du da av grønnsaker? Tipper der et mye vanesak, for det er lite smak i amerikansk blanding. Men jeg er glad i stekt sopp, eller stekt spinat med løk. Av grønnsaker jeg liker er det gulrot (kun rå), løk og isbergsalat/kinakål. Ofte er det konsistensen, ikke smaken, jeg ikke takler. Mye mulig det er vanesak,ja. Anonymkode: 66052...02d
AnonymBruker Skrevet 8. august #19 Skrevet 8. august Får du i deg nok kjøtt og/eller fisk bør det ikke være noe problem. Alt dette som er vanlig i et moderne kosthold, som tomater og korn, et noe vi beviselig har klart oss helt uten i flere millioner år. Anonymkode: 640b6...e5e 1 3
AnonymBruker Skrevet 8. august #20 Skrevet 8. august Nei det veier ikke opp. Frukt og grønt reddet helsa mi. Anonymkode: 50054...7c4 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå