Gå til innhold

Lillesøsteren min er så egoistisk!

Anbefalte innlegg

Gjest Storesøstra
Skrevet

Har lenge tenkt på hvorfor min mellomste søster er blitt som hun har blitt. Jeg har flyttet hjemmefra for en del år siden, men hver eneste gang jeg er hjemme eller hun besøker meg og samboeren blir jeg så forundret over hvor egoistisk hun er som person. Min yngste lillesøster er langt fra slik. Selv i en alder av fjorten, er hun utrolig empatisk, og ikke minst reflektert til å være så ung. Jeg vil heller ikke se på meg selv som spesielt egoistik. Det blir kanskje litt feil å si dette selv, men har aldri fått det inntrykket fra omgivelsene hvertfall.

Det er ikke bare jeg som påpeker dette med søsteren min. Samboeren min og besteforeldrene mine har også sagt dette rett ut, selvsagt uten hennes tilstedeværelse.

For å ta noen ekesempler:

-Min mor har gått mange år på universitet(hun ble ferdigutdannet mens vi var små). I den byen de bor i nå, får hun en liten stilling på 30%. Hun har også søkt på andre jobber, men jobbmarkedet i denne lille byen er meget begrenset. Foreldrene mine prater derfor om å flytte til en større by. Den byen som jeg nå er bosatt i, og den byen denne søsteren min skal studere i til neste år. Da min søster fikk høre dette ble hun sint, og beskylte foreldrene mine for å "følge etter henne" og ikke "slippe taket på henne" :overrasket::overrasket:

-Hun brukte kjeft på meg, fordi jeg gav henne og den andre søsteren min en felles julegave.

-Hun tror hun har enerett på både min mor og fars biler. Det er mange tilfeller der de har måttet ta buss fra jobb, eller gi slipp på avtaler pga. henne. Hun betaler heller ikke bensin på bilene.

-Hun bruker MYE kjeft på de nærmeste i familien, og bruker de verste skjelsord på meg og den andre søsteren vår.

-Hun dukker skjelden opp i familiesammenkomster. Venner er førstepri.

-Sist hun var hjemme hos meg og min samboer, dukket hun opp et par timer senere enn avtalt. Da vi allerede hadde spist middag uten henne, ble hun snurt.

-Hun forteller mamma og pappa til stadigheter at hun får så lite(penger,klær,o.l) noe som absolutt IKKE stemmer :frustrert: Min lillesøster på fjorten klager aldri.

Det skal sies at hun "bare" er 19 år, men kan ikke huske å være så lite reflektert og så mye selvsentrert på den alderen :forvirret:

Må også nevne at foreldrene mine prøver å snakke til henne, men hun har utrolig liten respekt for de, og bruker mye kjeft på de.

Det sies jo at om man bruker en spesiell barneoppdragelse, blir barna så egoistiske. Men alle vi tre barna har fått en like god oppdragelse, og blitt behandlet likedan. Hvorfor har akkurat hun blitt så uforskammet egoistisk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hvorfor har akkurat hun blitt så uforskammet egoistisk?

Sannsynligvis fordi hun har fått lov til å bli det!

Jeg ser at det er 5 år mellom henne og yngste søster, kan hende hun var sjalu da minsten ble født og at foreldrene deres prøvde å kompensere ved å la mellomsten strekke grensene?

Jeg vet, av egen erfaring, at dere må sette foten ned nå, det blir fort for sent, og da må dere slite med det resten av livet!

Gjest Gjest
Skrevet
Har lenge tenkt på hvorfor min mellomste søster er blitt som hun har blitt. Jeg har flyttet hjemmefra for en del år siden, men hver eneste gang jeg er hjemme eller hun besøker meg og samboeren blir jeg så forundret over hvor egoistisk hun er som person. Min yngste lillesøster er langt fra slik. Selv i en alder av fjorten, er hun utrolig empatisk, og ikke minst reflektert til å være så ung. Jeg vil heller ikke se på meg selv som spesielt egoistik. Det blir kanskje litt feil å si dette selv, men har aldri fått det inntrykket fra omgivelsene hvertfall.

Det er ikke bare jeg som påpeker dette med søsteren min. Samboeren min og besteforeldrene mine har også sagt dette rett ut, selvsagt uten hennes tilstedeværelse.

For å ta noen ekesempler:

-Min mor har gått mange år på universitet(hun ble ferdigutdannet mens vi var små). I den byen de bor i nå, får hun en liten stilling på 30%. Hun har også søkt på andre jobber, men jobbmarkedet i denne lille byen er meget begrenset. Foreldrene mine prater derfor om å flytte til en større by. Den byen som jeg nå er bosatt i, og den byen denne søsteren min skal studere i til neste år. Da min søster fikk høre dette ble hun sint, og beskylte foreldrene mine for å "følge etter henne" og ikke "slippe taket på henne" :overrasket:  :overrasket:

-Hun brukte kjeft på meg, fordi jeg gav henne og den andre søsteren min en felles julegave.

-Hun tror hun har enerett på både min mor og fars biler. Det er mange tilfeller der de har måttet ta buss fra jobb, eller gi slipp på avtaler pga. henne. Hun betaler heller ikke bensin på bilene.

-Hun bruker MYE kjeft på de nærmeste i familien, og bruker de verste skjelsord på meg og den andre søsteren vår.

-Hun dukker skjelden opp i familiesammenkomster. Venner er førstepri.

-Sist hun var hjemme hos meg og min samboer, dukket hun opp et par timer senere enn avtalt. Da vi allerede hadde spist middag uten henne, ble hun snurt.

-Hun forteller mamma og pappa til stadigheter at hun får så lite(penger,klær,o.l) noe som absolutt IKKE stemmer :frustrert: Min lillesøster på fjorten klager aldri.

Det skal sies at hun "bare" er 19 år, men kan ikke huske å være så lite reflektert og så mye selvsentrert på den alderen :forvirret:

Må også nevne at foreldrene mine prøver å snakke til henne, men hun har utrolig liten respekt for de, og bruker mye kjeft på de.

Det sies jo at om man bruker en spesiell barneoppdragelse, blir barna så egoistiske. Men alle vi tre barna har fått en like god oppdragelse, og blitt behandlet likedan. Hvorfor har akkurat hun blitt så uforskammet egoistisk?

Jeg synes ikke disse eksemplene høres så ille ut jeg! Kanskje dere er kristne eller spesielt vestlandsstrenge?

Det er vel bare å svare henne rolig og behandle henne ut fra at hun ikke er som deg den andre søsteren? Hvorfor skal hun her presses inn i et familiemønster hun ikke føler seg hjemme i? Hun må få lov til å være den hun er og respekteres for det.

Gjest Gjest
Skrevet

Hele svaret på ditt spørsmål gir du selv i de siste linjene: foreldrene deres har gitt den samme barneoppdragelsen på alle 3 og har behandlet der likt.

But guess what: man kan ikke forvente at samme metode fungerer på 3 ulike individer! Hvert barn må få behandling etter hvem de er og hvem de er, må foreldrene observere og finne ut av!

Skrevet
Hele svaret på ditt spørsmål gir du selv i de siste linjene: foreldrene deres har gitt den samme barneoppdragelsen på alle 3 og har behandlet der likt.

But guess what: man kan ikke forvente at samme metode fungerer på 3 ulike individer! Hvert barn må få behandling etter hvem de er og hvem de er, må foreldrene observere og finne ut av!

:klappe::klappe::klappe:

Folk er forskjellige!

Gjest Gjest
Skrevet

Det kan være utrloig stor forskjell på søsken, ikke unormalt dette.

Storebroren min er også utrolig egoistisk.

han har gjort som han villa i alle år. MEns jeg som er minst, og broren min som er mellomst har ofte sitti igjen med ansvar og samvittighet..

Det er ofte sånn at en skiller seg ut..

Kan være noen bakover i slekten din har hatt slike tendenser, da kan det komme tilbake...

Gjest Purple
Skrevet

Er det ikke en ganske vanlig teori at i en søskenflokk på tre, så vil ofte den i midten kanskje bli/føle seg litt glemt? Det kan jo hende det er noe i det? (Uten at jeg vet noe som helst om oppveksten deres da... ;))

Gjest Gjest
Skrevet

Samboeren min og søstera hans (4 år yngre) er som natt og dag. Samboeren min er utrolig empatisk og verdens snilleste (ikke bare i mine øyne, faktisk ;) ), men søstera hans kan, og har vært, ufordragelig i mange år! Hun er den største egoisten jeg vet om. Alt skal tilpasses henne og ingenting er bra nok.

Så vidt jeg ser, så har foreldrene deres vært for snill med søstera, for å slippe hennes temperament. Det har tydeligvis ikke lønt seg i lengden! Foreløpig er det vel bar ejg (og i det siste samboeren min) som tør å si fra til henne. Det ender med at hun blir pottesur, men da får hun ikke overkjørt alle!

(Jeg er verken kristen eller vestlandstreg, og synes også at eksemplene dine viser at hun mangler respekt.)

Gjest Gjest
Skrevet

Snakke med henne om det? I alle fall, hun er 19, om ikke lenge bør hun jo vurdere å flytte ut. Så roer det seg vel.

Skrevet

Jeg har også en lillesøster på 19 år som er et bortskjemt lite helvete.

En gang fikk hun penger for å kjøpe bursdagsgave til tantebarnet sitt (min eldste sønn). Men det gadd hun ikke. Hun kjøpte heller kontantkort til seg selv. Da var jeg ganske forbannet og skuffet, men nå må jeg jo bare :ler: av det.

Gjest Gjest
Skrevet
Snakke med henne om det? I alle  fall, hun er 19, om ikke lenge bør hun jo vurdere å flytte ut. Så roer det seg vel.

Ikke nødvendigvis, dessverre. Lillesøstera til samboer er i midten av 20-årene og bor hjemme ennå, og like bortskjemt og egoistisk. (Og som jeg skrev, det hjelper ikke å snakke med henne, hun blir bare sur.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...