Gå til innhold

Fosterbarn som truer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han må ut. Si opp avtalen med barnevernet. 

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så utrolig tøft dette må ha vært for deg og resten av familien. Hva man må stå i...

Min er jo fremdeles bare 15, jeg har tenkt at snart må det bli bedre. Men det har blitt verre. Mye verre.

TS

Anonymkode: 7da7c...a31

Jeg tror dessverre det blir verre. For vår del var 15 år blåbær, etter 16 var jævlig. Det trenger selvfølgelig ikke å være likt hos dere. Men problemet er at etter 16 er de medisinsk myndig. Du mister innsikt i behandling, oppfølging og eventuelt medisinering. Dere kan ikke stå i dette alene. Det er veldig alvorlige trusler han kommer med. 

Anonymkode: 088a9...fd5

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Han kan jo det, men han er egentlig sterkt knyttet til oss og vi er redd det vil skade han ytterligere. Han har jo bare oss.

TS

Kan du på en god dag prate med han? Sette deg ned og fortelle at slik kan dere ikke ha det. At du har tro på han, og at dere må få hjelp. Men at slik kan dere ikke leve..

Jeg har hatt noe tilsvarende med et barn, men det var alltid et bånd der...og en følelse av at dette kan vi redde, eller skal redde. Men ungen greide liksom  å hente seg litt inn. 

20 år nå, og vi overlevde og kom over den verste alderen. 

Men dette må du kjenne på! Er det håp å nå inn? 

Anonymkode: 9e6e6...996

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror dessverre det blir verre. For vår del var 15 år blåbær, etter 16 var jævlig. Det trenger selvfølgelig ikke å være likt hos dere. Men problemet er at etter 16 er de medisinsk myndig. Du mister innsikt i behandling, oppfølging og eventuelt medisinering. Dere kan ikke stå i dette alene. Det er veldig alvorlige trusler han kommer med. 

Både BUP og Barnevernet prøver å hjelpe, det har vært mange samtaler. Han skal igang med opplegg både gjennom Barnevern og BUP. 

Likevel er det vi som kjenner på slitasjen i hverdagen, og nå er jeg i ferd med å gå tom. Jeg er I tillegg redd, både for han og hva han kan finne på imot folk jeg elsker.

TS

• Liker 1
  • Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kan du på en god dag prate med han? Sette deg ned og fortelle at slik kan dere ikke ha det. At du har tro på han, og at dere må få hjelp. Men at slik kan dere ikke leve..

Jeg har hatt noe tilsvarende med et barn, men det var alltid et bånd der...og en følelse av at dette kan vi redde, eller skal redde. Men ungen greide liksom  å hente seg litt inn. 

20 år nå, og vi overlevde og kom over den verste alderen. 

Men dette må du kjenne på! Er det håp å nå inn? 

Anonymkode: 9e6e6...996

Dette er prøvd, mange ganger. Hadde en viss effekt tidligere, ikke nå dessverre. 

• Hjerte 1
Skrevet

Han hørtes ikke så knyttet ut til dere… du får true med å gi han videre om han ikke oppfører seg. Dere har jo tydelig ikke klart å oppdra han

Anonymkode: d82af...aa3

Skrevet

Han hørtes ikke så knyttet ut til dere… du får true med å gi han videre om han ikke oppfører seg. Dere har jo tydelig ikke klart å oppdra han

Vi har iallefall gjort vårt beste. Mulig det ikke var godt nok.

TS

• Hjerte 15
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Både BUP og Barnevernet prøver å hjelpe, det har vært mange samtaler. Han skal igang med opplegg både gjennom Barnevern og BUP. 

Likevel er det vi som kjenner på slitasjen i hverdagen, og nå er jeg i ferd med å gå tom. Jeg er I tillegg redd, både for han og hva han kan finne på imot folk jeg elsker.

TS

Det er dessverre sånn at de har relativt mye bestemmelsesrett i denne alderen. En får ikke hjulpet en som ikke vil ha hjelp. Selv om alle strekker ut hånda, må han være villig til å ta i mot. Antagelig går det mange år, før han ser dette. Han er sin egen verste fiende, men for han akkurat nå, er det dere som står i veien for han

Det at du er redd han og redd for hva han kan finne på. Gir han overtaket. Han vet det og han bruker det. Ikke for å være ond, men det er den strategien han har lagt seg til nå og det fungerer. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Hvis dere har mindre egne barn og/eller fosterbarn så må dere få denne gutten inn under noe annet. Det blir jo som med vanlige foreldre og som ikke klarer å håndtere egne barn, da må de flyttes så det ikke går på bekostning av de andre barna i husstanden.

Dere ringer saksbehandler og sier dette går ikke lenger. Han kan til nøds bli her til fredag i neste uke men da må dere ha et alternativ, for hos oss kan han ikke være.

Anonymkode: 7a1c9...6d5

Nøyaktig dette!!! Dette skal dere ikke leve med, her må faktisk Barnevernstjenesten ta over ansvaret. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

TS

Noen ganger så strekker man bare ikke til og det er ikke nødvendig å dele ut skyld ❤️ 

Det ligger nok mye bagasje som kommer frem til overflaten nå, samt en skal ikke undervurdere påvirkningen av å være en del av et dårlig miljø.

• Liker 2
Skrevet

1. lever med det og sørger for at dere får en veileder via bvt. 

2. Sier opp kontrakten.

Anonymkode: c22ea...5ec

Skrevet

Huff! Dette høres helt jævlig ut. Hva menes med for syk for institusjon? Høres ut som behandlingsinstitusjon for ungdom er riktig sted for han og det du beskriver;

https://www.bufdir.no/barnevern/institusjoner

Jeg ville skrevet alt som skjedde i en «trusseldagbok» på et excelark og sendt politiet med jevne mellomrom. Ikke anmeldelser, men til informasjon (tips). 

Og prøvd å få med gutten på familievernkontoret/bv på meklingsmøte i en bedre periode hvis det går an. 

Sender styrke deres vei! 🙏

• Liker 1
Skrevet
Lillemy8 skrev (4 minutter siden):

Huff! Dette høres helt jævlig ut. Hva menes med for syk for institusjon? Høres ut som behandlingsinstitusjon for ungdom er riktig sted for han og det du beskriver;

https://www.bufdir.no/barnevern/institusjoner

Jeg ville skrevet alt som skjedde i en «trusseldagbok» på et excelark og sendt politiet med jevne mellomrom. Ikke anmeldelser, men til informasjon (tips). 

Og prøvd å få med gutten på familievernkontoret/bv på meklingsmøte i en bedre periode hvis det går an. 

Sender styrke deres vei! 🙏

Enig med deg, behandlingsinstitusjon høres rett ut. Jeg må sjekke dette nærmere, de har aldri nevnt dette som en mulighet. 

TS

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Dere må bare avslutte og få han ut. 

Bare i løpet av den siste uken har det vært to saker hvor psykisk ustabile sønner har drept sine mødre. Dere har et ansvar overfor de andre barna og dere selv, ikke vent til det kanskje skjer en tragedie. 

Anonymkode: 173fc...019

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har en gutt i fosterhjem på 5. året. Han er nå 15. Hos oss har han hatt det godt og vært en del av familien, men de siste årene har han fått en vanvittig oppførsel. Truer med å skyte oss dersom han ikke får penger, rømmer, kjefter, banner og lyver.

Verst er denne truingen. Han holder seg med dårlige venner, jeg blir redd for at han inntar rusmidler og hva han evt blir i stand til i ruset tilstand.

Han ringte nettopp og sa 'Du kommer til å pipe som en hund når jeg setter glocken mot skallen din'. (Jeg nektet han penger pga at han dro uten avtale).

Barnevernet vet, men de har ikke noe annet alternativ til han. De mener han er for syk for institusjon. Så hva gjør vi? Det er flere barn i hjemmet og vi lever nå i det jeg vil kalle et helvete.

Vi opplevde lignende med vårt fosterbarn. Hadde heldigvis en støttende saksbehandler i bv. Vi ringte politiet. Politiet fremstilte ham for legevakt, som kunne tilby noen netter på psyk, ren oppbevaring.  Helsevesenet har lite å tilby utenom institusjon. Det endte med at bv akuttplasserte ham i institusjon ( vi besøkte han ofte der) mens vi lette etter et bedre sted. Fant til slutt en god institusjon der de samarbeidet godt med oss. Han kom hjem etter 5 mnd.

Anonymkode: 644cf...352

• Hjerte 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Dette er prøvd, mange ganger. Hadde en viss effekt tidligere, ikke nå dessverre. 

Da viser han at han ikke er mottagelig for samtaler omkring egen situasjon. 

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

I alle dager?! Hvor motbydelig går det an å være?! 
Ikke ta til deg det dette nettrollet skriver. Hev deg over dette. 

De fleste barnevernsbarn har stor baggasje med seg. Kanskje har denne gutten litt for stor bagasje til at han kan bo i fosterhjem. Jeg synes at forslaget om behandling på institusjon høres ut som en god idé. Dere får bare si opp avtalen med BV. Dere har egne barn som blir påvirket av dette, og de har rett til å leve uten frykt. 

• Liker 12
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

TS

Manglende impulskontroll, empati osv. er genetisk betinget.  Han har jo dysfunksjonelle biologiske foreldre også, så noen er bare doomed uansett hvilke gode intensjoner man måtte ha. Du har gjort ditt beste, nå får andre ta over før han gjør alvorlig skade på andre enn seg selv. 

Anonymkode: 329e0...f0f

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Han er ikke "bare 15 år" TS - han er 15 år og truer dere med vold, hvis dere" holder ut" til han blir 18 er han ikke lengre BV sitt ansvar men sitt eget og deres, da sitter dere virkelig i det. Krev hjelp NÅ for alle parter, å ikke gjøre det er å legge opp til større problemer senere. 

Anonymkode: 89b65...062

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Han er ikke "bare 15 år" TS - han er 15 år og truer dere med vold, hvis dere" holder ut" til han blir 18 er han ikke lengre BV sitt ansvar men sitt eget og deres, da sitter dere virkelig i det. Krev hjelp NÅ for alle parter, å ikke gjøre det er å legge opp til større problemer senere. 

Anonymkode: 89b65...062

Etter 18 år er der ettervern. Det behøver ikke å være i fosterhjemmet. Institusjon er ingen god løsning på lang sikt, men på kort sikt, og med fosterforeldre som er involvert, kan det gi gutten en sjanse til å forstå at de faktisk bryr seg.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Manglende impulskontroll, empati osv. er genetisk betinget.  Han har jo dysfunksjonelle biologiske foreldre også, så noen er bare doomed uansett hvilke gode intensjoner man måtte ha. Du har gjort ditt beste, nå får andre ta over før han gjør alvorlig skade på andre enn seg selv. 

Anonymkode: 329e0...f0f

Jeg er ikke enig i at man skal gi opp et barn før hjernen er ferdig utviklet. Da hadde mange flere gått tapt. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...