AnonymBruker Skrevet 8. august #1 Skrevet 8. august Jeg ble satt på hormonterapi for litt over et år siden da jeg er postmenopausal. Først brukte jeg østrogenspray + Utrogestan, og så gikk jeg etter et halvt års tid over til østrogenplaster + Utrogestan. Da jeg nylig var til kontroll hos gynekolog blir det oppdaget en polypp i livmoren. Gynekologen anbefalte hormonspiral i stedet for Utrogestan, da hun mente polyppen var forårsaket av Utrogestan. Jeg vil ikke ha spiral, da jeg ikke liker tanken på å ha et fremmedlegeme i livmoren, og også fordi jeg er redd for å få vondt eller infeksjon. Gynekologen ønsket også å ta en prøve av livmorslimhinnen mens jeg var der, men jeg fikk litt panikk og synes det kom litt brått på og sa at jeg helst ville slippe (har tatt prøven flere ganger før, både med og uten bedøvelse, og synes den er veldig ubehagelig). Sånne ting vil jeg helst vite om på forhånd så jeg kan forberede meg og ta en ekstra smertestillende før jeg drar. Jeg har ikke født barn, så er nok derfor jeg er litt ekstra skvetten og kjenner mye ubehag og smerter av sånne typer undersøkelser. Gynekologen sa at vi kunne se det an, og så kunne jeg innkalles til kontroll om et halvt års tid og da evt ta prøven. Jeg har googlet dette med polypper, og ser at det ikke anses som spesielt skummelt hos fruktbare damer, men hos damer som er postmenopausale er det mye mer skummelt. Da er de mer redde for kreft, og det anbefales å fjerne polyppen. Jeg har googlet måter å gjøre det på, og kjenner at dette føles ikke greit. Er det flere her som har fått polypper etter overgangsalderen, spesielt mens dere står på hormonterapi? Hvordan gikk det? Måtte den fjernes, eller forsvant den av seg selv? Hvordan ble den i så fall fjernet? Det er vel ikke så lett å forberede seg fullt ut til kontrollen, men det hadde vært fint å være litt forberedt, og hørt om andres erfaringer. Anonymkode: e7887...d78
AnonymBruker Skrevet 8. august #2 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg ble satt på hormonterapi for litt over et år siden da jeg er postmenopausal. Først brukte jeg østrogenspray + Utrogestan, og så gikk jeg etter et halvt års tid over til østrogenplaster + Utrogestan. Da jeg nylig var til kontroll hos gynekolog blir det oppdaget en polypp i livmoren. Gynekologen anbefalte hormonspiral i stedet for Utrogestan, da hun mente polyppen var forårsaket av Utrogestan. Jeg vil ikke ha spiral, da jeg ikke liker tanken på å ha et fremmedlegeme i livmoren, og også fordi jeg er redd for å få vondt eller infeksjon. Gynekologen ønsket også å ta en prøve av livmorslimhinnen mens jeg var der, men jeg fikk litt panikk og synes det kom litt brått på og sa at jeg helst ville slippe (har tatt prøven flere ganger før, både med og uten bedøvelse, og synes den er veldig ubehagelig). Sånne ting vil jeg helst vite om på forhånd så jeg kan forberede meg og ta en ekstra smertestillende før jeg drar. Jeg har ikke født barn, så er nok derfor jeg er litt ekstra skvetten og kjenner mye ubehag og smerter av sånne typer undersøkelser. Gynekologen sa at vi kunne se det an, og så kunne jeg innkalles til kontroll om et halvt års tid og da evt ta prøven. Jeg har googlet dette med polypper, og ser at det ikke anses som spesielt skummelt hos fruktbare damer, men hos damer som er postmenopausale er det mye mer skummelt. Da er de mer redde for kreft, og det anbefales å fjerne polyppen. Jeg har googlet måter å gjøre det på, og kjenner at dette føles ikke greit. Er det flere her som har fått polypper etter overgangsalderen, spesielt mens dere står på hormonterapi? Hvordan gikk det? Måtte den fjernes, eller forsvant den av seg selv? Hvordan ble den i så fall fjernet? Det er vel ikke så lett å forberede seg fullt ut til kontrollen, men det hadde vært fint å være litt forberedt, og hørt om andres erfaringer. Anonymkode: e7887...d78 Man mener jo tvert i mot at progesteron beskytter mot kreft og at det er ubalanse i østrogenet (høyt/lavt) som evt gir slike ting🙈 Gestagen er vel også kjent for å gi høyere risiko og utrogestan som er bio-identisk gir beskyttelse. Har ingen egenerfaring vedr polyp men har lest mye om bioidentisk hormonterapi og står midt i utprøving selv. Hadde vurdert en sec op hos en annen gynekolog som er godt kjent med virkningene av bioidentiske hormoner. Anonymkode: e9dbc...adf
AnonymBruker Skrevet 8. august #3 Skrevet 8. august Jeg fjernet polypp og fortykket slimhinne pga begynnende oa, og fikk erstattet kobberspiralen med hormonspiral nettopp for unngå å få ny polypp og fortykket slimhinne igjen. Tanken på å ha fremmedlegeme som spiral i livmoren plaget meg også første gangen jeg skulle sette opp spiral for 16 år siden (som prevensjon), men tanken forsvant etter et par dager. Anonymkode: a594c...02f
AnonymBruker Skrevet 9. august #4 Skrevet 9. august Jeg har ingen erfaring med polypper, men lurer litt på hvorfor du endret fra spray til plaster, om jeg kan spørre? Jeg går på sprayen selv (4 mnd) og opplever dessverre liten effekt. Tar utrogestan hver kveld i tillegg. Har fått beskjed om å makse dosen til 3 spray i ca 2-4 uker for å se om det blir bedring. Anonymkode: b0b64...aff
AnonymBruker Skrevet 9. august #5 Skrevet 9. august Jeg er snart i overgangsalder og ikke post-menopausal, men var hos gynekolog her om dagen og hun så en polypp som hun fjernet der og da. Det var overhodet ikke vondt. Jeg har fått barn, men med keisersnitt, hvis du tenker det er relevant for livmor og smerte å ha gått gjennom fødsel. Jeg tror ikke det er relevant egentlig, bortsett fra at man jo har vært gjennom en del mer av undersøkelser i forbindelse med svangerskap og fødsel. Prøve fra livmorhalsen er litt ekkelt, men det kommer mye an på gynekologen, at hun tar seg tid, og at du får puste godt. Jeg fikk tatt en slik også, og celleprøve. Gikk og gjorde noe hyggelig for meg selv etterpå, syntes jeg var flink. Best å få sånne ting gjort kjapt og greit, ikke utsett det. Anonymkode: 061b4...8a8
AnonymBruker Skrevet 10. august #6 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (På 8.8.2025 den 20.26): Man mener jo tvert i mot at progesteron beskytter mot kreft og at det er ubalanse i østrogenet (høyt/lavt) som evt gir slike ting🙈 Gestagen er vel også kjent for å gi høyere risiko og utrogestan som er bio-identisk gir beskyttelse. Har ingen egenerfaring vedr polyp men har lest mye om bioidentisk hormonterapi og står midt i utprøving selv. Hadde vurdert en sec op hos en annen gynekolog som er godt kjent med virkningene av bioidentiske hormoner. Anonymkode: e9dbc...adf Det var det jeg også trodde, at det er østrogenet som trøbler til mens progesteron/Utrogestan beskytter. Men vet ikke, jeg var hos privat gynekolog på Aleris og oppfatter henne som dyktig. Jeg har tidligere hatt (og fjernet) en stor muskelknute i livmoren, og da var det også snakk om at hormoner generelt får de til å vokse, både østrogen og progesteron. Man blir jo rent forvirret av dette...😓 AnonymBruker skrev (På 8.8.2025 den 20.36): Jeg fjernet polypp og fortykket slimhinne pga begynnende oa, og fikk erstattet kobberspiralen med hormonspiral nettopp for unngå å få ny polypp og fortykket slimhinne igjen. Tanken på å ha fremmedlegeme som spiral i livmoren plaget meg også første gangen jeg skulle sette opp spiral for 16 år siden (som prevensjon), men tanken forsvant etter et par dager. Anonymkode: a594c...02f Ja, jeg vurderer frem og tilbake... Om hun fremdeles mener hormonspiral er et alternativ så vurderer jeg å si ja, og se hvordan det går. Tror kanskje heller jeg vil ha det enn en polypp... En annen grunn til at jeg er skeptisk er at jeg tidligere gikk på minipille og ble helt ødelagt psykisk + at jeg gikk litt ekstra opp i vekt. Jeg har sjekket og ser at minipille og hormonspiral ikke har samme gestagenet, men jeg er likevel litt redd for å få samme reaksjon på spiralen... AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg er snart i overgangsalder og ikke post-menopausal, men var hos gynekolog her om dagen og hun så en polypp som hun fjernet der og da. Det var overhodet ikke vondt. Jeg har fått barn, men med keisersnitt, hvis du tenker det er relevant for livmor og smerte å ha gått gjennom fødsel. Jeg tror ikke det er relevant egentlig, bortsett fra at man jo har vært gjennom en del mer av undersøkelser i forbindelse med svangerskap og fødsel. Prøve fra livmorhalsen er litt ekkelt, men det kommer mye an på gynekologen, at hun tar seg tid, og at du får puste godt. Jeg fikk tatt en slik også, og celleprøve. Gikk og gjorde noe hyggelig for meg selv etterpå, syntes jeg var flink. Best å få sånne ting gjort kjapt og greit, ikke utsett det. Anonymkode: 061b4...8a8 Grunnen til at jeg er redd for smerter ved fjerning av polypp, er at man har smalere åpning i livmorhalsen når man ikke har født, og at det da kan gjøre mer vondt å få den slangen opp og inn i livmoren. Jeg har som sagt tatt prøve av livmorslimhinnen (ikke samme som å ta prøve av livmorhalsen) flere ganger, og selv med bedøvelse synes jeg det er veldig ubehagelig. Den gangen jeg tok uten bedøvelse holdt jeg på å spy, da jeg fikk ganske kraftige menssmerter. Det er sikkert forskjellig fra person til person, men for meg er undersøkelsen ubehagelig. Grunnen til at jeg sa nei og utsatte prøven av slimhinnen, er at jeg vil forberede meg ved å ta smertestillende før jeg drar til gynekologen. Dette kombinert med bedøvelse gjør undersøkelsen grei nok å komme seg gjennom. Celleprøve kan overhodet ikke sammenlignes, og den tar jeg selvsagt jevnlig. AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg har ingen erfaring med polypper, men lurer litt på hvorfor du endret fra spray til plaster, om jeg kan spørre? Jeg går på sprayen selv (4 mnd) og opplever dessverre liten effekt. Tar utrogestan hver kveld i tillegg. Har fått beskjed om å makse dosen til 3 spray i ca 2-4 uker for å se om det blir bedring. Anonymkode: b0b64...aff Jeg byttet rett og slett fordi jeg synes at å bytte plaster to ganger i uka er enklere enn å spraye hver dag. I tillegg synes jeg sprayen luktet gammelkjerringparfyme (jeg sluttet heldigvis å kjenne lukta så godt etterhvert). Jeg vil aller helst ha Estalis plaster med begge hormonene, så jeg kan kutte bort daglig Utrogestankapsel også, men de er helt umulig å få tak i. Merket ikke noen stor forskjell mellom spray og plaster, men du kan jo se om mer spray fungerer bedre. Hvis ikke finnes jo plaster i ulike styrker også. Anonymkode: e7887...d78
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå