Gå til innhold

Er det riktig å bruke norsk helsevesen til å bruke tid og ikke minst penger på dette med kjønnskifte?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jeg tror det er riktig noen ganger. Det har alltid vært en bitteliten gruppe som fra barndommen føler sterkt at de skulle hatt et annet kjønn.

Jeg er bekymret over at det har blitt en epidemi av jenter med autisme /og eller adhd som i tenårene får en fiks idé om at de er gutter. Det er nok bare fordi en autist overfladisk kan ligne på en mann.

Endret av Isambard
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hva med brystrekonstruksjon etter brystkreft?

Anonymkode: 9c787...c90

Derfor de stort sett praktiserer brystbevarende kirurgi, for å  spare penger. 

Anonymkode: cf0c6...94c

Skrevet

De skulle vel ha dekket alt selv etter min mening. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

På hvilken måte vil kjønnsskifte stoppe mobbingen? 

Anonymkode: 4c80d...162

Kjønnsskifte kan stoppe mobbing fordi personen da i større grad blir sett på som det kjønnet de identifiserer seg som. De skiller seg mindre ut, og blir derfor mindre utsatt for mobbing.

Anonymkode: ca33b...a45

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
BobbySocks skrev (58 minutter siden):

Da burde de som røyker betale halve selv og. De tjukke og de usunne. De som går seg bort på fjellet. De som kjører bil. De som sykler, spesielt uten hjelm. Jeg kommer sikkert på flere, men poenget er at alle har gratis hjelp, og skal vi skille mellom hva som vi anser er viktig og ikke så blir det veldig mange som må betale selv. 

Helt enig! Folk som med viten og vilje trekker dritt ned i lungene daglig og vet de sannsynligvis dør av det, kan bare gjøre det. Dø altså. I allefall før vi nekter transpersoner livsviktig behandling. 

Anonymkode: 30b8d...52f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Soft mann skrev (10 minutter siden):

De skulle vel ha dekket alt selv etter min mening. 

Hvem? Mener du røykerne som med fullt overlegg ødelegger seg selv, og som helsevesenet skal bruke millioner på behandle og å gi dyre medisiner til? 

• Liker 1
Skrevet

Ja nå kan du gjett hvem eg snakket om🤔hvem tror du??

eller bar kverulering? 

AnonymBruker
Skrevet

Har de slike diller, får de gå privat og betale for det.

Anonymkode: 305ff...421

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Helt enig! Folk som med viten og vilje trekker dritt ned i lungene daglig og vet de sannsynligvis dør av det, kan bare gjøre det. Dø altså. I allefall før vi nekter transpersoner livsviktig behandling. 

De som skader seg selv i trafikken også?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så de som allerede lever svært mentalt utsatt skal også bli ruinert for å oppnå en normal helsetilstand vi andre tar for gitt?

Ja jeg synes det er helt riktig. Og skal man begynne å sortere ut noe får det være de som påfører seg selv skade og sykdom, ikke de som har medfødte helseutfordringer.

Anonymkode: 7d45e...f2a

Oppnår de normal helsetilstand? Mener å ha sett høye tall for selvmord etter kirurgi også 

Anonymkode: 8276c...7f7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Om det er med vilje, ja. 

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det bør betales privat. 

Det er nok at det offentlige må dekke psykisk helsehjelp for samme gruppe. Og det er en psykisk lidelse, ikke en fysisk en.

Folk med spiseforstyrrelse, body dysmorphia og lignende psykiske lidelser får ikke dekt kosmetisk kirurgi. Så hvorfor skal en gruppe pasienter få det? Det gir ikke mening i det hele tatt. 

Anonymkode: 6346b...b1a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Også ved livmorhalskreft forårsaket av HPV på grunn av ubeskyttet sex?

Selvsagt

Anonymkode: 7b230...323

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Her å.

Anonymkode: 7b230...323

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Oppnår de normal helsetilstand? Mener å ha sett høye tall for selvmord etter kirurgi også 

Anonymkode: 8276c...7f7

Nei, alle moderne studier jeg har sett sier det motsatte.

Det er én gammel studie (dhejne fra Sverige) ofte trekkes frem av kritikere av kjønnsbekreftende behandling. Men, de glemmer å se på grunnlaget. Den ser på opererte mot hele befolkningen. Da er det ikke så rart det er noe høyere rate. Men den sammenligner ikke behandlede med ubehandlede. Og er derfor ikke relevant.

Jeg har hvertfall ikke klart å finne noen moderne studier som ikke konkluderer med at selvmordsraten synker.

Anonymkode: 7d45e...f2a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Hva med brystrekonstruksjon etter brystkreft?

Brystkreft er en sykdom, hva lurer du på?

Anonymkode: 598e1...5eb

Skrevet

Det er ikke riktig dersom det ikke foreligger grundig forskning som viser signifikant nytte opp mot kostnad.
At man personlig ikke ønsker at det brukes penger på dette er ikke et legitimt argument, man må kunne vise til manglende, feilaktig eller motstridende forskning.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingenting er riktig med "kjønnsskifte", det burde ikke fantes. Man kan ikke skifte kjønn som man skifter klær. Man er den man er født som, uansett hvordan kroppen ser ut eller hvor mange hormoner man har dyttet i seg.

Det som burde endres er ikke kjønnet, men samfunnets holdninger til en som ikke faller i den ene eller andre "boksen" når det gjelder kjønn.

Anonymkode: 00db1...c2f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nei, det bør betales privat. 

Det er nok at det offentlige må dekke psykisk helsehjelp for samme gruppe. Og det er en psykisk lidelse, ikke en fysisk en.

Folk med spiseforstyrrelse, body dysmorphia og lignende psykiske lidelser får ikke dekt kosmetisk kirurgi. Så hvorfor skal en gruppe pasienter få det? Det gir ikke mening i det hele tatt. 

Anonymkode: 6346b...b1a

Det begynner å bli noen år siden det feilaktig ble regnet som en psykisk lidelse.

Forresten minner dette meg om historien om hvordan homofili sluttet å bli regnet som en sykdom i Sverige. På slutten av 70-tallet begynte mange svensker å ringe inn til jobben og melde seg syke – med «homofili» som begrunnelse. En kvinne fra Småland fikk til og med innvilget trygd fordi hun var «syk» med homofili. Kort tid etter ble homofili fjernet fra listen over sykdommer i Sverige.

Anonymkode: ca33b...a45

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Er det riktig å bruke norsk helsevesen til å bruke tid og ikke minst penger på dette med kjønnskifte?

Jeg spør siden vi alle vet at norsk helseven sliter med penger og får endene til å nå i sammen.

Hadde det ikke da vært bedre at de som vil forandre kjønn kunne betale halvparten selv?

Anonymkode: e6b99...ef5

Jeg har en løsning. 

Se på nickname-et mitt. 

Velbekomme. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...