Gå til innhold

Er det riktig å bruke norsk helsevesen til å bruke tid og ikke minst penger på dette med kjønnskifte?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det riktig å bruke norsk helsevesen til å bruke tid og ikke minst penger på dette med kjønnskifte?

Jeg spør siden vi alle vet at norsk helseven sliter med penger og får endene til å nå i sammen.

Hadde det ikke da vært bedre at de som vil forandre kjønn kunne betale halvparten selv?

Anonymkode: e6b99...ef5

• Liker 4
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så de som allerede lever svært mentalt utsatt skal også bli ruinert for å oppnå en normal helsetilstand vi andre tar for gitt?

Ja jeg synes det er helt riktig. Og skal man begynne å sortere ut noe får det være de som påfører seg selv skade og sykdom, ikke de som har medfødte helseutfordringer.

Anonymkode: 7d45e...f2a

• Liker 3
  • Nyttig 8
Skrevet

Da burde de som røyker betale halve selv og. De tjukke og de usunne. De som går seg bort på fjellet. De som kjører bil. De som sykler, spesielt uten hjelm. Jeg kommer sikkert på flere, men poenget er at alle har gratis hjelp, og skal vi skille mellom hva som vi anser er viktig og ikke så blir det veldig mange som må betale selv. 

• Liker 6
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Er det rimelig at det norske helsevesenet bruker store ressurser på behandling av lungekreft, når sykdommen i mange tilfeller er et resultat en selvpåført skade – røyking. Kjønnsinkongruens er medfødt. Ingen velger å være trans.

(Personlig mener jeg at begge fortjener behandling. Dette er bare satt på spissen.)

Anonymkode: ca33b...a45

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er det rimelig at det norske helsevesenet bruker store ressurser på behandling av lungekreft, når sykdommen i mange tilfeller er et resultat en selvpåført skade – røyking. Kjønnsinkongruens er medfødt. Ingen velger å være trans.

(Personlig mener jeg at begge fortjener behandling. Dette er bare satt på spissen.)

Nei. Jeg mener at hvis det kan bevises at kreften er selvpåført, må de betale selv. 

Anonymkode: 4c80d...162

AnonymBruker
Skrevet
BobbySocks skrev (8 minutter siden):

Da burde de som røyker betale halve selv og. De tjukke og de usunne. De som går seg bort på fjellet. De som kjører bil. De som sykler, spesielt uten hjelm. Jeg kommer sikkert på flere, men poenget er at alle har gratis hjelp, og skal vi skille mellom hva som vi anser er viktig og ikke så blir det veldig mange som må betale selv. 

Ikke sammenlignbart. 

Anonymkode: 1d313...1ed

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei. Jeg mener at hvis det kan bevises at kreften er selvpåført, må de betale selv. 

Også ved livmorhalskreft forårsaket av HPV på grunn av ubeskyttet sex?

Anonymkode: 9c787...c90

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Nei, derimot synes jeg det burde brukes penger på å gi dem god psykiatrisk oppfølging.

Anonymkode: 28608...ac8

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
BobbySocks skrev (12 minutter siden):

Dette kan ikke sammenlignes. Røykere får kreft. Behandler man ikke kreft, dør folk. Det samme med skadene til de som sykler uten hjelm. 
Man dør ikke av å ikke skifte kjønn. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det hadde vært en fin måte å spare penger i helsevesenet på. Ingen med idrettsskader dår hjelp. Ingen som noen gang har spist gatekjøkkenmat, ultraprosessert, kunstig søtning eller sukker får hjelp. Ingen som skader seg på fjellet, har falt på isen, som drukner, kan få hjelp. Og selvsagt heller ikke sofagriser og dolk som ikke trener sånn helsemyndighetene anbefaler. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dette kan ikke sammenlignes. Røykere får kreft. Behandler man ikke kreft, dør folk. Det samme med skadene til de som sykler uten hjelm. 

I ytterste konsekvens av psykisk uhelse kan man vell det

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener helsevesenet primært bør behandle sykdom, og ikke kosmetiske endringer noen føler for å gjøre.

Anonymkode: 598e1...5eb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Gidavmeg skrev (6 minutter siden):

I ytterste konsekvens av psykisk uhelse kan man vell det

Derfor: 

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Nei, derimot synes jeg det burde brukes penger på å gi dem god psykiatrisk oppfølging.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg mener helsevesenet primært bør behandle sykdom, og ikke kosmetiske endringer noen føler for å gjøre.

Anonymkode: 598e1...5eb

Hva med brystrekonstruksjon etter brystkreft?

Anonymkode: 9c787...c90

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ubehandlede transpersoner har blant de høyeste forekomstene av selvmord. Statistikken viser at risikoen for selvmord reduseres betydelig etter kjønnsskifte og hormonbehandling.

Å våkne opp i en kropp som ikke stemmer overens med hvem du er, samtidig som du blir utsatt for mobbing, utestenging og konstant misforståelse, skaper en dyp psykisk belastning. Når identiteten din ikke blir anerkjent, kan det føre til isolasjon, lav selvfølelse og håpløshet, noe som øker risikoen for selvmord.

Etter behandling, når kroppens uttrykk samsvarer med den indre identiteten, blir transpersoner ofte oppfattet som sitt egentlige kjønn. Dette fører til bedre aksept og behandling fra omgivelsene, som igjen gir betydelig bedre livskvalitet og psykisk helse.

• Liker 3
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Kjønnsinkongruens er ikke medfødt, det er en tilstand/situasjon. Det kan oppstå i ulike faser i livet, fra barndom til voksenalder. Selv Rikshospitalet understreker det: «Kjønnsinkongruens kan oppstå i småbarnsalder, under eller etter puberteten og i voksen alder.»

Jeg vet om flere tilfeller, der personen har fått diagnosen kjønnsinkongruens - og fått behandling på Riksen. Men gått tilbake til sitt fødte kjønn. Benjamin Thoresen ble født som gutt. Gikk gjennom behandling på Riksen for å bli kvinne og tok navnet Angelica Sophie. For noen år siden gikk h*n tilbake til å bli mann. 

Anonymkode: 53939...a76

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ubehandlede transpersoner har blant de høyeste forekomstene av selvmord. Statistikken viser at risikoen for selvmord reduseres betydelig etter kjønnsskifte og hormonbehandling.

Å våkne opp i en kropp som ikke stemmer overens med hvem du er, samtidig som du blir utsatt for mobbing, utestenging og konstant misforståelse, skaper en dyp psykisk belastning. Når identiteten din ikke blir anerkjent, kan det føre til isolasjon, lav selvfølelse og håpløshet, noe som øker risikoen for selvmord.

Etter behandling, når kroppens uttrykk samsvarer med den indre identiteten, blir transpersoner ofte oppfattet som sitt egentlige kjønn. Dette fører til bedre aksept og behandling fra omgivelsene, som igjen gir betydelig bedre livskvalitet og psykisk helse.

Psykolog. 
Det samme som de andre, som blir mobbet, som er ensomme, som sliter med ting, altså alt som kan føre til selvmord, gjør. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Psykolog. 
Det samme som de andre, som blir mobbet, som er ensomme, som sliter med ting, altså alt som kan føre til selvmord, gjør. 

Psykologen kan ikke stoppe mobbingen og utestengingen som transpersoner opplever.

De kan hjelpe med å bearbeide følelser, men det i seg selv er ikke nok.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har du kilder på dette? 
Sist jeg leste var det direkte motsatt. At hverken selvmordsfaren eller psykiske problemer ble redusert etter kjønnskorrigernde behandling…

Anonymkode: 8a357...94f

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Psykologen kan ikke stoppe mobbingen og utestengingen som transpersoner opplever.

De kan hjelpe med å bearbeide følelser, men det i seg selv er ikke nok.

På hvilken måte vil kjønnsskifte stoppe mobbingen? 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...