AnonymBruker Skrevet 8. august #1 Skrevet 8. august Dette gjelder mitt voksne barn, men som synes det er vanskelig å sette seg inn i alt. Ble alvorlig syk som 12- åring, og har etter dette aldri vært i full skolegang. Søkte om aap på 18- årsdagen. Fikk først forlenget behandlingstid, og en del krevende telefoner (for en ung ungdom som på dette tidspunktet hadde lite energi). Klaget, og fikk nå 1 år og 3 mnd senere brev med gjennomslag for at h*n har redusert arbeidsevne. Regner med at aap da blir innvilget? Men blir det fra nå? Hvor lenge må man da gå på aap før man kan søke ufør? Synes nav gir lite oppfølging, og.opplever det som vanskelig å engasjere seg som mor. Virker også som om det stilles mye spørsmål ved at ungdommen er på skole 2 halve dager i uka, når h*n klarer det. Med mye tilpassing. (Og dette er da egentlig all aktivitet h*n klarer på en uke). Anonymkode: 089e3...ca8
AnonymBruker Skrevet 8. august #2 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Dette gjelder mitt voksne barn, men som synes det er vanskelig å sette seg inn i alt. Ble alvorlig syk som 12- åring, og har etter dette aldri vært i full skolegang. Søkte om aap på 18- årsdagen. Fikk først forlenget behandlingstid, og en del krevende telefoner (for en ung ungdom som på dette tidspunktet hadde lite energi). Klaget, og fikk nå 1 år og 3 mnd senere brev med gjennomslag for at h*n har redusert arbeidsevne. Regner med at aap da blir innvilget? Men blir det fra nå? Hvor lenge må man da gå på aap før man kan søke ufør? Synes nav gir lite oppfølging, og.opplever det som vanskelig å engasjere seg som mor. Virker også som om det stilles mye spørsmål ved at ungdommen er på skole 2 halve dager i uka, når h*n klarer det. Med mye tilpassing. (Og dette er da egentlig all aktivitet h*n klarer på en uke). Anonymkode: 089e3...ca8 I utgangspunktet kan man søke uføre når man vil. Men det lønner seg jo ikke, så bedre å ta dette via lege og oppfølging der. For å unngå å bli syk i prosessen så, må dere være litt strikse på hvor mye som er max pr.uke. Kjøp planlegger med mye plass til skrive, så har dere god oversikt Anonymkode: d68c9...a0c
AnonymBruker Skrevet 8. august #3 Skrevet 8. august 3år på aap før man kan søke ung uføretrygd Anonymkode: e46fc...fa0
AnonymBruker Skrevet 8. august #4 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Dette gjelder mitt voksne barn, men som synes det er vanskelig å sette seg inn i alt. Ble alvorlig syk som 12- åring, og har etter dette aldri vært i full skolegang. Søkte om aap på 18- årsdagen. Fikk først forlenget behandlingstid, og en del krevende telefoner (for en ung ungdom som på dette tidspunktet hadde lite energi). Klaget, og fikk nå 1 år og 3 mnd senere brev med gjennomslag for at h*n har redusert arbeidsevne. Regner med at aap da blir innvilget? Men blir det fra nå? Hvor lenge må man da gå på aap før man kan søke ufør? Synes nav gir lite oppfølging, og.opplever det som vanskelig å engasjere seg som mor. Virker også som om det stilles mye spørsmål ved at ungdommen er på skole 2 halve dager i uka, når h*n klarer det. Med mye tilpassing. (Og dette er da egentlig all aktivitet h*n klarer på en uke). Anonymkode: 089e3...ca8 Gjennom aap får man avklart arbeidsevne. Det kan ta tid. Det har sjelden noe for seg å søke uføretrygd før prosessen er ferdig. Anonymkode: 455fb...b34 5 2
AnonymBruker Skrevet 8. august #5 Skrevet 8. august I utgangspunktet skal man jo gå på arbeidsavklaringspenger til man er ferdig avklart, og det er man jo ikke uten og ha prøvd seg i jobb. Noen få er så syke at det ikke går. Litt vanskelig og vurdere om din sønn er et unntak. Hva sier fastlegen og spesialister dere har sett? Ønsker fastlegen og søke uføretrygd nå? helst skal du ha saksbehandler med på laget, altså sønnen din er ferdig avklart med varig nedsatt inntektsevne . Det er mulig og søke uten, men da bør du benytte advokat / trygdespesialt. Du som mor mener det er utenkelig at din sønn kan fungere i noe jobb? det er veldig rart at det ikke står i vedtaket når vedtaket gjelder i fra, og at han ikke har en saksbehandler. Hvem stiller spørsmål om skoledagene? Er det en saksbehandler som ikke synes det er god nok arbeidsavklaring/ skolegang som ikke vil ha det som aktivitet? Anonymkode: 5718f...690 2
AnonymBruker Skrevet 8. august #6 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): 3år på aap før man kan søke ung uføretrygd Anonymkode: e46fc...fa0 Takk! Men da har vi jo god tid Og null stress. Anonymkode: 089e3...ca8
AnonymBruker Skrevet 8. august #7 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk! Men da har vi jo god tid Og null stress. Anonymkode: 089e3...ca8 Eller man kan motta aap i 3år så egentlig så må man være ferdig utredet innen 3år men som de andre skriver her det kan ta fra 0 dager til 3år da du ikke kan få mer aap? Anonymkode: e46fc...fa0 1
AnonymBruker Skrevet 8. august #8 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Takk! Men da har vi jo god tid Og null stress. Anonymkode: 089e3...ca8 Ikke ta det som står her for gitt. Det er mange som synser. Som å si at man søker ung uføretrygd, som i seg selv er feil. Man søker om uføretrygd, og om NAV mener man møter kriterene får man tillegget for ung ufør. Er du juridisk verge for 18-åringen? Anonymkode: 2cd03...7c9 6
AnonymBruker Skrevet 8. august #9 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Eller man kan motta aap i 3år så egentlig så må man være ferdig utredet innen 3år men som de andre skriver her det kan ta fra 0 dager til 3år da du ikke kan få mer aap? Anonymkode: e46fc...fa0 Man kan motta aap mye lengre enn 3 år.. Anonymkode: 96304...2e7 4 3
AnonymBruker Skrevet 8. august #10 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Eller man kan motta aap i 3år så egentlig så må man være ferdig utredet innen 3år men som de andre skriver her det kan ta fra 0 dager til 3år da du ikke kan få mer aap? Anonymkode: e46fc...fa0 NAV kan vurdere vedkommende som ferdig avklart, og f.eks. anbefale søknad om uføretrygd. Normalt vil man da kunne få AAP mens søknaden behandles. Dette kan skje relativt fort, alt etter hvor klar "saken" er. Det trenger ikke gå tre (kan utvides til fem) år. Anonymkode: 2cd03...7c9
AnonymBruker Skrevet 8. august #11 Skrevet 8. august Jeg hadde mye heller avtalt time hos en saksbehandler på NAV, enn å stille spørsmål her. Det er jo veldig trist at en person på 18 år kun ser uføretrygd som løsning (eller er det du som mor som mener at det er løsningen?). Hvis arbeidsforsøk viser at han klarer litt, så er det så mye bedre enn ingenting. Det er ikke sikkert at du er rett person til å veilede han, ettersom du nok tenker mer med hjertet enn med fornuften. En saksbehandler vil nok være mer rett for din sønn. Anonymkode: bd8f9...106 5 10
AnonymBruker Skrevet 8. august #12 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er jo veldig trist at en person på 18 år kun ser uføretrygd som løsning (eller er det du som mor som mener at det er løsningen?). Hvis arbeidsforsøk viser at han klarer litt, så er det så mye bedre enn ingenting. Anonymkode: bd8f9...106 Det trenger ikke å være trist, men heller en økonomisk trygghet for han og moren. Selv er jeg 100% ung ufør, fordi jeg ikke har INNTEKSTEVNE. Det betyr ikke at jeg ikke kan jobbe, fordi jeg har RESTARBEIDSEVNE. Men helsa mi er så opp og ned. I noen uker kan jeg jobbe 2-3 dager, mens andre ingenting. Det skaper en ustabil inntekt. For å betale regningene mine, må jeg jo fast inntekt. Anonymkode: e5dbd...ab5 5
AnonymBruker Skrevet 8. august #13 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det trenger ikke å være trist, men heller en økonomisk trygghet for han og moren. Selv er jeg 100% ung ufør, fordi jeg ikke har INNTEKSTEVNE. Det betyr ikke at jeg ikke kan jobbe, fordi jeg har RESTARBEIDSEVNE. Men helsa mi er så opp og ned. I noen uker kan jeg jobbe 2-3 dager, mens andre ingenting. Det skaper en ustabil inntekt. For å betale regningene mine, må jeg jo fast inntekt. Anonymkode: e5dbd...ab5 Ts her: Her har ungdommen mistet mye, ikke bare i arbeidsevne men også overskudd til å være sosial med andre ungdommer. Trist om han skulle få en liten, men stabil inntekt? Egentlig ikke. I forhold til de andre barna mine, som snart er ute i godt betalte jobber, og som ikke minst har hatt mye sosialt og oppbyggende ungdomsliv. Det er vel uansett han som trekker det korsteste strået. Har ikke tall på hvor mange søvnløse netter jeg har hatt, pga sykdommen hans. Likevel har jeg og mannen vert på jobb hver dag, med unntak av ved lengre sykehusinnleggelser. Jeg må innrømme at jeg opplever nav som et lite støttende og vanskelig system. Kanskje fordi vi har vært så heldige at ingen av oss andre noensinne har vært sykemeldt. Målet er selvsagt å komme i jobb etter hvert. Også derfor han prøver å gå på skole. (Klarer vel ca 8% av det de andre ungdommene klarer på et år. Selv med ekstra oppfølging. Men det er en viktig arena for mestring og sosialt). Anonymkode: 089e3...ca8 2 4
AnonymBruker Skrevet 8. august #14 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det trenger ikke å være trist, men heller en økonomisk trygghet for han og moren. Selv er jeg 100% ung ufør, fordi jeg ikke har INNTEKSTEVNE. Det betyr ikke at jeg ikke kan jobbe, fordi jeg har RESTARBEIDSEVNE. Men helsa mi er så opp og ned. I noen uker kan jeg jobbe 2-3 dager, mens andre ingenting. Det skaper en ustabil inntekt. For å betale regningene mine, må jeg jo fast inntekt. Anonymkode: e5dbd...ab5 Ts: Beklager om det ser ut som jeg angriper deg. Det var ikke meningen. Virker som du gjør det beste ut av situasjonen. Anonymkode: 089e3...ca8 2
AnonymBruker Skrevet 8. august #15 Skrevet 8. august Ikke finn på å søke ufør selv, det blir avslag. Dere må vente til saksbehandler åpner for å søke. Som ikke blir kjapt med mindre det er snakk om helt spesielle sykdommer som umuliggjør noe som helst. Anonymkode: 2cb12...bd4 5 4
AnonymBruker Skrevet 8. august #16 Skrevet 8. august Selv ble jeg syk som 11 åring. Ble ufør som 18 åring. Jeg var den "rette kandidaten " til å få uføretrygd da de den gang. Dette var på 90 tallet. Ingen aap eller andre ting. Håper det går i orden for dere. Anonymkode: 6b3e5...d4e 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. august #17 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ikke finn på å søke ufør selv, det blir avslag. Dere må vente til saksbehandler åpner for å søke. Som ikke blir kjapt med mindre det er snakk om helt spesielle sykdommer som umuliggjør noe som helst. Anonymkode: 2cb12...bd4 Ok. Så det er saksbehandler som skal ta initiativ? Anonymkode: 089e3...ca8 1
AnonymBruker Skrevet 8. august #18 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ikke ta det som står her for gitt. Det er mange som synser. Som å si at man søker ung uføretrygd, som i seg selv er feil. Man søker om uføretrygd, og om NAV mener man møter kriterene får man tillegget for ung ufør. Er du juridisk verge for 18-åringen? Anonymkode: 2cd03...7c9 Det gjør man ikke, man må søke om ung tillegget også . Så vurderer nav om man møter kriteriene. Anonymkode: 5718f...690 1
AnonymBruker Skrevet 8. august #19 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det trenger ikke å være trist, men heller en økonomisk trygghet for han og moren. Selv er jeg 100% ung ufør, fordi jeg ikke har INNTEKSTEVNE. Det betyr ikke at jeg ikke kan jobbe, fordi jeg har RESTARBEIDSEVNE. Men helsa mi er så opp og ned. I noen uker kan jeg jobbe 2-3 dager, mens andre ingenting. Det skaper en ustabil inntekt. For å betale regningene mine, må jeg jo fast inntekt. Anonymkode: e5dbd...ab5 Jeg er i samme situasjon som deg, men helt enig i det den du siterer skriver. Jeg ble ikke gitt opp når jeg var 18. hvordan fikk du jobb med restarbeidsevnen din hvis du ikke har noen som helst kompetanse fra før? Når du blir uføretrygdet får du jo ingen hjelp til jobb heller. hvorfor skal moren ha økonomisk trygghet med hans potensielle ung ufør utbetaling? Han kan fint betale et greit beløp for og hjemme på aap, og få mulighet til og fullføre skolen og prøve seg i jobb og få noe kompetanse og noe på CVen. Anonymkode: 5718f...690 1
AnonymBruker Skrevet 8. august #20 Skrevet 8. august Skjønner at du er bekymret forelder, men ungen din er voksen og du har ikke automatisk rett til innsyn bare fordi du er mor. Med mindre du også er verge. Du kan som pårørende spørre Nav selv på egne vegne, men det blir mer generelt og ikke direkte om akkurat ditt barns sak. Anonymkode: 035a5...21a 2 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå