Gå til innhold

Er det mulig å forebygge å bli savnet i fjellet?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det ikke savnede og drepte ofte folk med mye erfaring som tøyer grensene og skal gjøre ekstreme ting?

Folk flest følger merkede ruter på fjellet, og da er det gjerne begrenset hvor ille det går.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Isambard skrev (7 minutter siden):

Er det ikke savnede og drepte ofte folk med mye erfaring som tøyer grensene og skal gjøre ekstreme ting?

Folk flest følger merkede ruter på fjellet, og da er det gjerne begrenset hvor ille det går.

Byfolk/folk på ferie, kanskje. Vi andre er på jakt og tur i alle slags terreng. 

Anonymkode: a899b...7b8

AnonymBruker
Skrevet

Ikke gå i fjellet er vel strengt talt det enkleste 🤔

Anonymkode: eeda0...df6

Skrevet
Isambard skrev (17 minutter siden):

Ikke nødvendigvis. 

For det er nettopp den tankegangen som gjør at mange må ha hjelp. De går merkede løyper, og blir overrasket over vær, undervurderer hvor hard turen er, eller rett å slett går feil rute. 

Jeg følger alltid merkede løyper, men det er ikke alltid skiltene i kryss sier hvor jeg egentlig skal. Hvis jeg skal fra A til C, så kan jeg komme i ett kryss som bare sier B og D. Jeg er lokalkjent og vet at B fører til C, og da går det fint. Men Alex som er på besøk fra utlandet kan tro at D fører til C, og vet ikke at D er en sti for svært erfarne folk, og har meget ulendt terreng. Alex går videre fordi han tror han er på riktig vei, og når han innser at han er på villspor så begynner det allerede bli mørkt. Og for den korte turen han skulle gå, så har han ikke ladet telefonen, eller tatt med en genser. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes jo ytterjakker for snøkjørere i fjellet som har innebygdede signalutsendere, som sender signal hele tiden. Så om de blir tatt av snøskred i fjellet, så kan letemannskap med peilere finne dem i snømassene, selv oppe i fjellet.

Sånne signalsendere burde kanskje være mer brukt i friluftsantrekk, bukser og jakker og slikt? Kanskje i lua? Så man sender signaler hele tiden om der man går, og skjer det noe, kan nødmannskapene få peilet inn lokasjonen din på noen øyeblikk.

Nå vil vel noen skrike opp om at de ikke vil bli sett overalt der de går, men så la være da. Dø på fjellet alene uten å bli funnet om du vil. Så kan andre få være tryggere, de som vil bli funnet om noe skjer.

Anonymkode: 749c1...467

Skrevet

Er det mulig å forebygge å bli savnet i fjellet?

ja, vær en totalt drittsekk. Da kommer ingen til å savne deg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kan jeg spørre hvor du har lest/ fått vite at han oppførte seg uansvarlig? Har ikke lest noe i media om dette, men det er klart jeg begynte å stusse, når dette er en fjellvant person. Media tør vel ikke å skrive et eneste kritisk ord om han som ble funnet, han skal bare hylles han 🤨  

Anonymkode: ee925...df3

Jeg husker ikke hvilken artikkel jeg leste det i. De brukte ikke ordet «uansvarlig», men det var lett å tolke ut fra at de skrev at han ble funnet i et område der man bør ha lokalkjent fører, de beskrev at det ikke var mulig å komme videre uten klatretau, og beskrivelsen av hvor fryktelig ulendt og ufremkommelig det var der. Det var en av letemannskapene som var blitt intervjuet, og det virket på meg som om han var veldig kritisk uten at det var skrevet rett ut.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det finnes jo ytterjakker for snøkjørere i fjellet som har innebygdede signalutsendere, som sender signal hele tiden. Så om de blir tatt av snøskred i fjellet, så kan letemannskap med peilere finne dem i snømassene, selv oppe i fjellet.

Sånne signalsendere burde kanskje være mer brukt i friluftsantrekk, bukser og jakker og slikt? Kanskje i lua? Så man sender signaler hele tiden om der man går, og skjer det noe, kan nødmannskapene få peilet inn lokasjonen din på noen øyeblikk.

Nå vil vel noen skrike opp om at de ikke vil bli sett overalt der de går, men så la være da. Dø på fjellet alene uten å bli funnet om du vil. Så kan andre få være tryggere, de som vil bli funnet om noe skjer.

Skredsøkere har for lav rekkevidde til slikt bruk. Ca 100 meter.

Anonymkode: 203c1...d22

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det er derfor mennesker burde vært chippet som dyr. Dette kommer nok ved neste pandemi. Da kan jo myndighetene stappe microchip i vaksinene. 

Anonymkode: 75f38...7ad

Trodde de allerede hadde gjort det? Var det ikke derfor så mange var motstandere?

AnonymBruker
Skrevet
Hulderen skrev (24 minutter siden):

Jeg husker ikke hvilken artikkel jeg leste det i. De brukte ikke ordet «uansvarlig», men det var lett å tolke ut fra at de skrev at han ble funnet i et område der man bør ha lokalkjent fører, de beskrev at det ikke var mulig å komme videre uten klatretau, og beskrivelsen av hvor fryktelig ulendt og ufremkommelig det var der. Det var en av letemannskapene som var blitt intervjuet, og det virket på meg som om han var veldig kritisk uten at det var skrevet rett ut.

Han ramlet ned en klippe så det er vel ikke så rart at det var ulendt nedenfor der og vanskelig å komme opp? 

Veldig vanskelig å forholde seg til informasjonen og tolkningen din uten link. 

Anonymkode: df67d...cc7

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Fjellvettsreglene

1. Planlegg turen og meld fra hvor du går

• Planlegg turen etter gruppas evner, og ha alltid flere alternativer.
  • Sørg for å ha informasjon om turområdet og forholdene du skal på tur i.
  • Lytt til erfarne fjellfolk.
  • Sørg for å ha kunnskap og ferdigheter som kreves for den aktuelle turen.
  • Ta hensyn til naturen. Med god planlegging legger du ikke igjen spor etter deg.
  • Lag avtaler uavhengig av behov for mobildekning og presise klokkeslett.

2. Tilpass turen etter evne og forhold

• Gjør løpende vurderinger av forholdene, og tilpass planene dine etter det.
  • Vis respekt for været!
  • Å være på tur sammen med andre gir økt sikkerhet, og noen å dele opplevelsene med. Er du på tur alene, vær ekstra varsom.
  • Ikke legg ut på langtur uten erfaring, du må være i stand til å ta vare på deg selv og de andre i gruppa.
  • Vis hensyn til andre turgåere.
  • Kjenn allemannsrettene og pliktene som følger med. Sørg for at turgruppa har en kultur for åpen og direkte kommunikasjon.

3. Ta hensyn til vær- og skredvarsel

• Bruk alltid vær- og skredvarslene, og sett deg inn i hva det innebærer for deg i det område du skal ferdes i.
  • Benytt deg av rådene som er knyttet til det aktuelle varselet, og velg enkelt terreng når forholdene er krevende.
  • Turvarslene finnes her: yr.no, tv2.no/vaer og varsom.no.

4. Vær forberedt på uvær og kulde, selv på korte turer

• Kle deg etter vær og forhold. Husk at været skifter raskt i fjellet.
  • Ta med både ekstra klær, og det utstyret som turen og terrenget krever.
  • Ekstra mat og drikke kan hjelpe både deg og andre, dersom du bruker lenger tid enn planlagt eller må vente på hjelp.

5. Ta med nødvendig utstyr for å kunne hjelpe deg selv og andre

• På vintertur trenger du vindsekk, underlag, sovepose og spade for å klare deg en natt ute. Vindsekk kan redde liv.
  • Ta med deg noe, for eksempel refleksvest eller hodelykt, som gjør at du lettere blir funnet dersom uhellet er ute.
  • Ha med førstehjelpsutstyr. Det gjør at du kan hjelpe både deg selv og andre.
  • Bruk alltid sender/mottager, og ha med søkestang og spade dersom du skal ferdes i skredutsatt terreng.
  • Pakk smart! Pakkelister for ulike turer finner du på dnt.no.
  • Mobiltelefon kan være et nyttig hjelpemiddel, men husk at du ikke kan stole på den i alle situasjoner eller områder.
  • Om ulykken er ute, varsle politiet på 112, gå etter hjelp eller prøv å varsle på annen måte.

6. Ta trygge veivalg. Gjenkjenn skredfarlig terreng og usikker is

• Bevisste og gode veivalg er det viktigste for å unngå skred.
  • Vit at skred kan løsne i heng som er høyere enn fem meter, og brattere enn 30 grader.
  • Selv om det er flatt der du går, kan du utløse skred i fjellsiden over deg.
  • Et skred kan gå tre ganger så langt, som høyden på henget det utløses fra.
  • Unngå terrengfeller, slik som trange bekkedaler. Tenk på hva som skjer dersom det går et skred.
  • Vær oppmerksom på faren for skavlbrudd når du går på en fjellrygg.
  • Vær oppmerksom på isforholdene når du går på regulerte vann, og i inn- og utløpsområder.

7. Bruk kart og kompass. Vit alltid hvor du er

• Bruk kart og kompass, det fungerer alltid.
  • Følg med på kartet også når du går på merket rute.
  • Turopplevelsen blir rikere om man følger med på kartet underveis.
  • GPS og andre elektroniske hjelpemidler er nyttig, men husk å ha med ekstra strømkilde.

8. Vend i tide, det er ingen skam å snu

• Revurder planen fortløpende, og velg plan B lenge før du blir utslitt.
  • Har forholdene endret seg? Bør du snu?
  • Har noen i følget problemer med å gjennomføre? Bør gruppa snu?

9. Spar på kreftene og søk ly om nødvendig

• Avpass farten etter den svakeste i følget, og pass på at alle i turfølget er med.
  • Husk å spise og drikke ofte. Når du anstrenger deg, trenger kroppen mer væske enn du føler behov for.
  • Ikke vent med å søke ly til du er utslitt.
  • Du blir mer sliten av sterk vind. Bruk vindsekken, eller grav deg ned i snøen i tide.
Endret av Lunda
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.8.2025 den 9.16):

Jeg har jobbet som frivillig i RK flere steder der jeg har bodd og vært med på flere små og store leteaksjoner. 

De aller fleste aksjonene jeg har vært med på skyldes det som i utgangspunktet er korte dagsturer. Ofte er det turister som verken er lokalkjente eller fjellvante og som dermed overvurderer egen fysiske form ift. terreng og vær og undervurderer hva som er lurt å ha med seg. Det er også derfor aksjonene haster fordi man vet at de verken er kledd eller utrustet til væromslag og flere døgn i marka. 

Anonymkode: ff2aa...6cf

Faren min undervurderte en gang hvor lang tid en kanotur ville ta, og måtte overnatte en natt på det som egentlig skulle være en dagstur. Det ble veldig kaldt om kvelden og han hadde ikke med noe særlig annet utstyr enn en hengekøye. Men redningen ble at han hadde med hunden, som han la oppå seg i hengekøya og brukte som et varmt pledd. Kunne ha fryst i hjel uten bikkja.

AnonymBruker skrev (På 9.8.2025 den 10.36):

Hvis det er RECCO brikker du tenker på så sender ikke den ut noe som helst signal, den er bare en reflektor som reflekterer signaler fra f.eks redningshelikopter med RECCO søker. Men vi har vel ekstremt lite RECCO søkeutstyr her i landet så det hjelper lite.

Invester heller i en nødsender for satellitt som f.eks InReach, eller Spot.

Anonymkode: 9bbbe...3a5

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...