Chiubi Skrevet 8. august #21 Skrevet 8. august Går man mye i fjellet, bør man skaffe seg en nødsender. https://www.widforss.no/c/jakt/elektronikk/gps-nodsendere/nodsendere 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. august #22 Skrevet 8. august punkyB skrev (5 minutter siden): Akkurat det tipset tror jeg er superviktig. Han amerikaneren hadde jo sett helikopteret flere ganger uten at de så han - og mener det samme også hadde skjedd i en av de nylige leteaksjonene Han siste var jo ofte ute på tur i flere dager uten kontakt med omverden. Han bør lage seg en rutine på at han gir livstegn fra seg daglig så lenge det er dekning/mulighet for det En skulle jo hatt en signalgul vimpel som spratt automatisk oppav sekken når uhellet var ute 😄 Jeg har sett litt på "Reddet" på tv2, og der fikk en jo en liten ide om hvor lite de egentlig ser fra lufta , og hvor tilfeldig det er att enkelte blir reddet i tide, så en bør absolutt ha noe som bryter fargemessig i terrenget når uhellet først skjer. Anonymkode: d2139...09e 1 2
AnonymBruker Skrevet 8. august #23 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (8 minutter siden): En skulle jo hatt en signalgul vimpel som spratt automatisk oppav sekken når uhellet var ute 😄 Jeg har sett litt på "Reddet" på tv2, og der fikk en jo en liten ide om hvor lite de egentlig ser fra lufta , og hvor tilfeldig det er att enkelte blir reddet i tide, så en bør absolutt ha noe som bryter fargemessig i terrenget når uhellet først skjer. Anonymkode: d2139...09e Sjokkrosa foreksempel? Anonymkode: 9067b...2f0
Hulderen Skrevet 8. august #24 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (26 minutter siden): On topic/Off topic: heilt fantastisk med han amerikanaren som vart funnen etter seks netter i fjellet! Korleis det må ha vore for han i stormen, vinden og regnveret klarer eg ikkje sjå for meg eingong ❤️ https://www.dagbladet.no/nyheter/takker-letemannskapene-utholdende-og-uselviske/83434164 Anonymkode: 04860...e34 Det er absolutt on topic. Han skulle etter sigende være fjellvant. Men beveget seg i et område der man ikke bør gå uten fjellfører. Det var så bratt der at det ikke var mulig å komme videre uten klatretau. Så han oppførte seg veldig uansvarlig. Han burde bli tilsendt en regning for redningen. Tenk også på hvor mange som satte seg selv i fare for å redde ham. 2 2
AnonymBruker Skrevet 8. august #25 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Sjokkrosa foreksempel? Anonymkode: 9067b...2f0 Pride-flagg utenom pride-sesong kan være fjellflagg 😄 Anonymkode: 96f52...aa3 1
AnonymBruker Skrevet 8. august #26 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Det hadde vel kostet samfunnet alt for mye å lage en chip i øret på alle i landet. Anonymkode: ee925...df3 Ikke når det er en overordnet agenda som vil det. Og det blir ikke i øret, det blir på hånda eller i hodet, står her: "Johannes' åpenbaring 13:16-18 BIBEL1978 Det sørger for at alle – små og store, rike og fattige, frie menn og treller – får et merke på sin høyre hånd eller på pannen. Og ingen kan kjøpe eller selge uten å ha dette merket: dyrets navn eller det tall som svarer til navnet. Her trengs det visdom. Den som har forstand, han får regne ut dyrets tall! For det er et menneskes tall, og tallet for det er 666." Og chippene er på vei, akkurat som beskrevet: Norge, 2019: https://www.nettavisen.no/okonomi/her-chipper-mia-26-seg-for-a-fa-et-enklere-liv/s/12-95-3423669733 USA, 2022: https://www.bbc.com/news/business-61008730 USA, 2025: https://www.finansavisen.no/teknologi/2025/02/15/8242558/har-store-ambisjoner-for-hjerne-chip?zephr_sso_ott=tunZRu Anonymkode: 01730...9db
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 06:18 #27 Skrevet lørdag kl 06:18 Hulderen skrev (15 timer siden): Det er absolutt on topic. Han skulle etter sigende være fjellvant. Men beveget seg i et område der man ikke bør gå uten fjellfører. Det var så bratt der at det ikke var mulig å komme videre uten klatretau. Så han oppførte seg veldig uansvarlig. Han burde bli tilsendt en regning for redningen. Tenk også på hvor mange som satte seg selv i fare for å redde ham. Kan jeg spørre hvor du har lest/ fått vite at han oppførte seg uansvarlig? Har ikke lest noe i media om dette, men det er klart jeg begynte å stusse, når dette er en fjellvant person. Media tør vel ikke å skrive et eneste kritisk ord om han som ble funnet, han skal bare hylles han 🤨 Anonymkode: ee925...df3
Uglems Skrevet lørdag kl 06:23 #28 Skrevet lørdag kl 06:23 Tenker at det enten må være dekning i fjellet eller at man er påbudt å ta med sporing med alarm.
Kålrota Skrevet lørdag kl 06:23 #29 Skrevet lørdag kl 06:23 Hvorfor skal det skrive kritisk om ham? Uansett er jo historien at han overlevde lenge alene. Tenker han har opplevd nok for en stund. 1
Lurium Skrevet lørdag kl 06:25 #30 Skrevet lørdag kl 06:25 (endret) Kjøp en tur-gps og legg inn hyppige waypoints hvis du ferdes i kupert/farefullt terreng, spesielt stedene du bruker for å komme deg opp bratte partier og bruer/kryssningspunkt du går for å komme deg over store bekker/elver. Tur-gps'er bruker vanligvis AA-batterier, så å gå tom for strøm er ikke tema hvis en har med ekstra batteri. Endret lørdag kl 06:26 av Lurium 2 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 06:30 #31 Skrevet lørdag kl 06:30 Kålrota skrev (9 minutter siden): Hvorfor skal det skrive kritisk om ham? Uansett er jo historien at han overlevde lenge alene. Tenker han har opplevd nok for en stund. Det jeg ikke forstår er hvorfor han skal være på forsiden hver dag nå. Han ble reddet. Supert. Men hvorfor poste om han hver dag i 5 dager etter at han ble reddet? Betaler han for det eller? Anonymkode: 72a12...09e
senior Skrevet lørdag kl 06:33 #32 Skrevet lørdag kl 06:33 (endret) Mobiltelefon uten dekning er til liten nytte. Men én kartplotter med GPS på mobilen virker stort sett over hele kloden. Den viser på kartet hvor du er, kan vise ruten du har gått og veien hjem. Den er min viktigste følgesvenn i naturen, . . . sammen med kona . . . Jeg bruker OPS (open street map). Den virker uten internet. Endret lørdag kl 06:38 av senior 1 2
NoaideBiehtar Skrevet lørdag kl 06:35 #33 Skrevet lørdag kl 06:35 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det jeg ikke forstår er hvorfor han skal være på forsiden hver dag nå. Han ble reddet. Supert. Men hvorfor poste om han hver dag i 5 dager etter at han ble reddet? Betaler han for det eller? Anonymkode: 72a12...09e Fordi han er en relativt kjent journalist og det er mange som er nysgjerrige, også internasjonalt. Jeg syns det er kjempefint med oppdateringer jeg! 3
Snublefot62 Skrevet lørdag kl 06:35 #34 Skrevet lørdag kl 06:35 Det er stort sett de som ikke har erfaring som vet best. Realiteten er at ting kan skje. Været kan snu, man kan bli syk, komme i en ulykke eller få utstyr ødelagt. Mye av dette kan man forberede seg til, men man kan ikke alltid unngå alt. Etter mange år i frivillig redningstjeneste så har jeg vært borti fjellvante som ble overrasket og uvante familie som bommet på planleggingen. Jeg har lett i flere dager etter en pensjonist med hjerteproblemer som bare skulle på en topp på vei hjem fra et maraton, og jeg har lett etter mor med to små barn som ble overrasket av snøvær på en kort grilltur i ei løype bak barnehagen der ungene går. Og jeg hadde gjort det igjen. Det viktigste man gjør er å forstå fjellvettreglene, og følge de. Og en refleksvest koster 19 kr og ka være forskjellen på om du blir sett eller om du må overnatte nok ei natt utendørs. 5
Kålrota Skrevet lørdag kl 06:36 #35 Skrevet lørdag kl 06:36 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det jeg ikke forstår er hvorfor han skal være på forsiden hver dag nå. Han ble reddet. Supert. Men hvorfor poste om han hver dag i 5 dager etter at han ble reddet? Betaler han for det eller? Anonymkode: 72a12...09e Jeg har sett én artikkel. Ingen betaler for å komme på trykk, vi har en uavhengig presse. Dette er en sak med stor nyhetsverdi, han ble jo antatt omkommet. Det er i tillegg fremdeles ganske lav nyhetsaktivitet innenlands, derfor blir gladhistorier dratt frem. 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 06:38 #36 Skrevet lørdag kl 06:38 Kålrota skrev (6 minutter siden): Jeg har sett én artikkel. Ingen betaler for å komme på trykk, vi har en uavhengig presse. Dette er en sak med stor nyhetsverdi, han ble jo antatt omkommet. Det er i tillegg fremdeles ganske lav nyhetsaktivitet innenlands, derfor blir gladhistorier dratt frem. På VG er han hver dag. Anonymkode: 72a12...09e
gjest:) Skrevet lørdag kl 06:40 #37 Skrevet lørdag kl 06:40 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Telefon har liten funksjon uten dekning. («chip» har heller ingen funksjon uten en avleser… ) Å gi beskjed hvor man er og rute er det tryggeste, men uhell kan skje uansett, akkurat som at du kan snuble på badet, knekke nakken og bruke tiden fram til noen kanskje finner deg med å se på telefonen din. Anonymkode: 2b114...d94 senior skrev (4 minutter siden): Mobiltelefon uten dekning er til liten nytte. Men én kartplotter med GPS på mobilen virker stort sett over hele kloden. Den viser på kartet hvor du er, kan vise ruten du har gått og veien hjem. Den er min viktigste følgesvenn i naturen, . . . sammen med kona . . . Dette er rett og slett feil. Letehelikopteret har med seg en mobil basestasjon og kan finne telefonen selv om det normalt ikke er dekning der du er. En billig mobil med lang batteritid bør alltid være med på fjelltur. https://www.nrk.no/vestland/mobilen-blei-redninga-_-no-vil-han-innfore-ny-fjellvettregel-1.17077171
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 07:03 #38 Skrevet lørdag kl 07:03 Chip i klær og utstyr Anonymkode: fda41...6a9
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 07:16 #39 Skrevet lørdag kl 07:16 Jeg har jobbet som frivillig i RK flere steder der jeg har bodd og vært med på flere små og store leteaksjoner. De aller fleste aksjonene jeg har vært med på skyldes det som i utgangspunktet er korte dagsturer. Ofte er det turister som verken er lokalkjente eller fjellvante og som dermed overvurderer egen fysiske form ift. terreng og vær og undervurderer hva som er lurt å ha med seg. Det er også derfor aksjonene haster fordi man vet at de verken er kledd eller utrustet til væromslag og flere døgn i marka. Når fjellvante folk havner i trøbbel er det ofte fordi det har skjedd en ulykke som gjør de immobile, eller voldsomt væromslag som betydelig sinker hastigheten man kan bevege seg i. AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Det jeg ikke forstår er hvorfor han skal være på forsiden hver dag nå. Han ble reddet. Supert. Men hvorfor poste om han hver dag i 5 dager etter at han ble reddet? Betaler han for det eller? Anonymkode: 72a12...09e Han er en kjent amerikaner bosatt i England og kona er også kjent, så nyhetsdekningen er stor. VG og andre medier tjener nok litt på å selge bilder og nyhetsbulletins til internasjonale medier. Familien hans har bedt om ro mens han ligger på sykehus. Anonymkode: ff2aa...6cf 1 1
Taluno Skrevet lørdag kl 07:19 #40 Skrevet lørdag kl 07:19 Ja, man kan forebygge ved å ha greit med klær, mat, og annet utstyr. Sette seg inn i området man skal gå i, og værforhold. Men, forebygging er ikke utelukking. Selv de mest fjellvante kan komme ovenfor uforutsette ting. Jo bedre forberedt man er, jo mindre er sjansen for at noe skjer. Men den eneste måten å utelukke det helt er å holde seg hjemme. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå