Gå til innhold

Er det mulig å forebygge å bli savnet i fjellet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke mange tiltak man kan gjøre for å forberede seg til fjellturer over flere dager? Noe så enkelt som å ta med Powerbank til å lade telefonen? Selv har jeg null erfaring, derfor jeg lurer på dette. Har ikke forebygging stort fokus blant fjellvante folk? 

Anonymkode: ee925...df3

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er derfor mennesker burde vært chippet som dyr. Dette kommer nok ved neste pandemi. Da kan jo myndighetene stappe microchip i vaksinene. 

Anonymkode: 75f38...7ad

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er derfor mennesker burde vært chippet som dyr. Dette kommer nok ved neste pandemi. Da kan jo myndighetene stappe microchip i vaksinene. 

Det hadde vel kostet samfunnet alt for mye å lage en chip i øret på alle i landet. 

AnonymBruker
Skrevet

Telefon har liten funksjon uten dekning. 
(«chip» har heller ingen funksjon uten en avleser… )

Å gi beskjed hvor man er og rute er det tryggeste, men uhell kan skje uansett, akkurat som at du kan snuble på badet, knekke nakken og bruke tiden fram til noen kanskje finner deg med å se på telefonen din. 

Anonymkode: 2b114...d94

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det hadde vel kostet samfunnet alt for mye å lage en chip i øret på alle i landet. 

Ikke ta alt jeg skriver seriøst 😂

AnonymBruker
Skrevet

Jo klart det er. Det er derfor det stort sett er uvante som behøver redning. Fjellvante kan behøve hjelp hvis de skader seg. Men de setter seg inn i området og ser på stivalg på forhånd, værmelding, og forstår seg på naturen. Og de har på egnet fottøy og har med klær for væromslag og ekstra mat og drikke og førstehjelpsutstyr i sekken så de skal klare seg selv. 

Men å brekke et bein eller få hjerteinfarkt på tur kan skje alle. Og da er det lurt å ha en dunjakke i sekken imens man venter på hjelp. De uvante kan fryse ihjel imens de venter også.

Anonymkode: 96f52...aa3

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Ikke minst vil fjellvante unngå det å gå seg fast, som uvante må reddes fra. Man begynner ikke en nedstigning uten å vite om man går rett på et stup. Man har med kart og  ofte kompass så man kan velge en rute som er mulig å gå, hvis man ikke kjenner terrenget fra før. 

Anonymkode: 96f52...aa3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Klart en må ha i bakhodet att ting skjer, det beste er jo å tenke forebyggende og ikke ta unødvendige sjanser.  En bør se litt an om du bør gå ned den ura, eller krysse den elva, for ting skjer. 

Kjenner du ikke stien så må en mest mulig kjenne ruten kartmessig på forhånd. Ikke gå i tåka, se ann værmeldingen, ha gode sko! Er endel en må kunne ordne fort, og stikkord er ly, varme, væske og mat. 

Ull er stikkord i sekken, og du må ha vanntett utstyr med deg. Selv sverger jeg til Jervenduk i sekken, den kan en både gå med, og pakke seg inn i om det røyner. Lett og fin ly for regn og vind

Det jeg ser selv jeg har glemt litt på mine reiser, er rett og slett noe med skrikende farger, noe skikkelig neongrønt elns, noe som bryter med fargene i ura eller i fjellet, rett og slett for å bli bedre sett om uhellet skulle vere ute. 

Powerbank har jeg stortsett to av, begge kan lades med solceller, men er ikke alltid en har dekning oppi fjellet rett og slett, er en usikker kan en jo alltid ha en person som vet vandreruta, og som en har avtale om å kontakte ved jevne mellomrom, så en har noen som vet hvor du ca er og som kan slå alarm om en ikke hører noe på noen dager.

Ellers, det aller viktigste, ikke legg ut på lange vandreturer i fjellet vist du ikke har noe trening og stamina i bunn, for avstander er store og du blir sliten, selv som trent, og det er når du er sliten, att feila kommer. 

Anonymkode: d2139...09e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Er det ikke mange tiltak man kan gjøre for å forberede seg til fjellturer over flere dager? Noe så enkelt som å ta med Powerbank til å lade telefonen? Selv har jeg null erfaring, derfor jeg lurer på dette. Har ikke forebygging stort fokus blant fjellvante folk? 

Det sikraste tiltaket er vel å nekte folk å gå i fjellet :P Eller at ein må sertifiserast før ein legg ut! 

Anonymkode: 04860...e34

Skrevet

Jeg er ganske lite i fjellet, pga tilgangen til det, men har alltid med powerbank og varme klær + ekstra mat og drikke. Likevel kan uhell skje og dekning er det ikke overalt. Man kan ikke ha satelittelefon for en tredagers tur med perioder med lite dekning, liksom. 

Selv om man kjører bil innenfor fartsgrensen, aldri ser på telefonen og har fullt fokus på veien, og forebygger ved å være frisk og opplagt, kan fortsatt ulykker skje.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gir alltid beskjed til mine nærmeste hvor turen går, også på kortere fjellturene. Det å vite at noen vet hvor jeg går, og når jeg sånn ca burde være tilbake, er en trygghet i seg selv. 

Anonymkode: 71d72...0d2

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Omg 🤣

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Uhell, skader, sykdom etc kan selvfølgelig skje og da skjønner jeg at man kan trenge hjelp, men redningsaksjoner som skyldes uforsiktighet eller som kunne vært hindret på annen måte fra den / de som må bli reddet burde man måtte betale for selv etterpå synes jeg.

Anonymkode: bae2e...e45

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ikke gå i tåka, se ann værmeldingen

Været kan skifte fort. Har selv stått på toppen av et fjell og plutselig kom tåken og jeg kunne ikke se noe som helst. Fordi om jeg hadde gått turen mange ganger før, var det skikkelig skummelt å skulle gå i ulendt terreng når det nesten var umulig å se. Heldigvis lettet den etter en relativt kort stund. Men at folk går seg vill i tåke, også de som er fjellvant, det har jeg forståelse for.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Været kan skifte fort. Har selv stått på toppen av et fjell og plutselig kom tåken og jeg kunne ikke se noe som helst. Fordi om jeg hadde gått turen mange ganger før, var det skikkelig skummelt å skulle gå i ulendt terreng når det nesten var umulig å se. Heldigvis lettet den etter en relativt kort stund. Men at folk går seg vill i tåke, også de som er fjellvant, det har jeg forståelse for.

Ja, det er da en som fjellvant vet att en må sette seg ned, og vente. 

Og da bør en ha såpass med utstyr med seg, att en kan sitte å vente en stund, og vere relativt tørr og kunne  holde varmen. For å gå videre i blinde er stortsett galskap. 

Anonymkode: d2139...09e

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det jeg ser selv jeg har glemt litt på mine reiser, er rett og slett noe med skrikende farger, noe skikkelig neongrønt elns, noe som bryter med fargene i ura eller i fjellet, rett og slett for å bli bedre sett om uhellet skulle vere ute. 

Akkurat det tipset tror jeg er superviktig. Han amerikaneren hadde jo sett helikopteret flere ganger uten at de så han - og mener det samme også hadde skjedd i en av de nylige leteaksjonene

Han siste var jo ofte ute på tur i flere dager uten kontakt med omverden. Han bør lage seg en rutine på at han gir livstegn fra seg daglig så lenge det er dekning/mulighet for det 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

En kan være rimlig godt forberedte og ting kan endre seg.

Når  vi er å går i skog og mark. Gir vi altid beskjed til pårørende hvor veien vår går. Har og avtale om tider vi kommer til å ta kontakt. En må og være klar over at mange steder er det faktisk det vi kaller svarte hull, for oss er svart hull et sted det ikke er tlf dekning. Bare der vi bor har ikke vi tlf dekning. Vi kan ikke ringe fra huset hvis vi ikke er koblet til WiFi nett.

Vi har med tøy ved værskifte og jerven duk til  å lage et lite sted for ly, altid litt ekstra med mat.

Været kan fort snu , noe vi har opplevd flere ganger. Kan stå der i skinnende sol og plutselig ser vi tåka og regnet kommer 

Selv om en har gode sko osv, kan en trå galt å knekke et bein. Eller en kan få et hjerte infarkt eller et drøp som en kan trenge hjelp

Anonymkode: c8c66...1d2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bytt til iPhone. Da kan du gjøre nødanrop via satellitt om det ikke er mobildekning.

Anonymkode: c010f...ca9

AnonymBruker
Skrevet

En viktig regel på fjellet er at man ikke går alene. Da kan de andre (som oftest) hjelpe deg om noe skulle skje.

Anonymkode: 2de43...edd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...