AnonymBruker Skrevet 8. august #1 Skrevet 8. august Mine foreldre er samboere og har to felles barn. Min far eier en hytte og så eier de et hus felles. Begge har en god del penger på bok. Ved min fars bortgang - hva vil jeg og søskenet mitt arvet og hva vil min mor arve? Anonymkode: c3be6...5a7
AnonymBruker Skrevet 8. august #2 Skrevet 8. august Når dem har felles barn, kan hun velge uskiftet bo. Så får barna arv når mor dør. Anonymkode: 46d12...5cb
AnonymBruker Skrevet 8. august #3 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Når dem har felles barn, kan hun velge uskiftet bo. Så får barna arv når mor dør. Anonymkode: 46d12...5cb Feil. Ho som datter av kun far kan kreve å få arven etter sin far utbetalt med en gang siden ho er særkullsbarn barn. Det så vi når min far gikk bort. Mine hslvsøsken kunne skrive under på uskiftet bo. Men ble ikke anbefalt det av advokat , så der ble boet dermed gjort opp med en gang Anonymkode: fe4de...725 1
AnonymBruker Skrevet 8. august #4 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Feil. Ho som datter av kun far kan kreve å få arven etter sin far utbetalt med en gang siden ho er særkullsbarn barn. Det så vi når min far gikk bort. Mine hslvsøsken kunne skrive under på uskiftet bo. Men ble ikke anbefalt det av advokat , så der ble boet dermed gjort opp med en gang Anonymkode: fe4de...725 Det står ingenting om særkullsbarn i hi. Mor har rett til å sitte i uskifte. Anonymkode: 57c9b...aed 7 3
Eric_B Skrevet 8. august #5 Skrevet 8. august Spørs om det er skrevet testament ellers er det som Chat Gpt over har nevnt en fordeling i bildet. Det er i tillegg en post i arveloven om å beholde felles bolig. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Feil. Ho som datter av kun far kan kreve å få arven etter sin far utbetalt med en gang siden ho er særkullsbarn barn. Det så vi når min far gikk bort. Mine hslvsøsken kunne skrive under på uskiftet bo. Men ble ikke anbefalt det av advokat , så der ble boet dermed gjort opp med en gang Anonymkode: fe4de...725 «Mine foreldre er samboere».. 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. august #6 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Ved min fars bortgang - hva vil jeg og søskenet mitt arvet og hva vil min mor arve? Anonymkode: c3be6...5a7 Du må spørre din far om det er testamente og hva det inneholder for å finne svaret på dette. Anonymkode: 10855...204
AnonymBruker Skrevet 8. august #7 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Feil. Ho som datter av kun far kan kreve å få arven etter sin far utbetalt med en gang siden ho er særkullsbarn barn. Det så vi når min far gikk bort. Mine hslvsøsken kunne skrive under på uskiftet bo. Men ble ikke anbefalt det av advokat , så der ble boet dermed gjort opp med en gang Anonymkode: fe4de...725 Det står "Mine foreldre er samboere", så hvordan er det mulig å tolke det til at TS er særkullsbarn? Anonymkode: ab27a...6eb 6 1
AnonymBruker Skrevet 8. august #8 Skrevet 8. august Hvis det ikke er noe testament så arver din mor 4G (arveloven §12). Når det gjelder eventuelt uskifte kan hun kun sitte i uskifte med felles bolig, bil og felles hytte. Avdødes penger på bok derimot må skiftes (arveloven §32) med mindre noe annet er avtalt i testament eller arvingene samtykker til det. Anonymkode: eb134...4c9 1
AnonymBruker Skrevet 8. august #9 Skrevet 8. august Nå må vi lese HI. Slik jeg forstår det er mor og far samboere og har to felles barn og far har ei hytte som særeie. Særeie bortfaller ved dødsfall og inngår i boet. Ts spør om hva hennes mor arver og hva hun og søskenet arver. Anonymkode: 8cb4e...d12
AnonymBruker Skrevet 8. august #10 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nå må vi lese HI. Slik jeg forstår det er mor og far samboere og har to felles barn og far har ei hytte som særeie. Særeie bortfaller ved dødsfall og inngår i boet. Ts spør om hva hennes mor arver og hva hun og søskenet arver. Anonymkode: 8cb4e...d12 Begrepet særeie finnes ikke for samboere. Anonymkode: 718d0...473 3
AnonymBruker Skrevet 8. august #11 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nå må vi lese HI. Slik jeg forstår det er mor og far samboere og har to felles barn og far har ei hytte som særeie. Særeie bortfaller ved dødsfall og inngår i boet. Ts spør om hva hennes mor arver og hva hun og søskenet arver. Anonymkode: 8cb4e...d12 De er ikke gift, så det er verken felleseie eller særeie. Far eier hytta, og de eier huset sammen (jeg gjetter da 50/50). Muligens har de også gjeld de er felles ansvarlig for. Hadde de vært gift, og hytta vært særeie, skulle den vært skiftet så fremt det ikke i ektepakt var en bestemmelse om at særeiet ble felleseie ved død. Dersom hytta var arv, og arvelater hadde satt den som særeie kan Ikke mottaker endre, så må skiftes når mottaker død. Anonymkode: 57c9b...aed 1
AnonymBruker Skrevet 8. august #12 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (5 timer siden): Begrepet særeie finnes ikke for samboere. Anonymkode: 718d0...473 Min samboer, nå ektefelle har hytta definert som særeie i juridisk avtale, men du mener det ble ugyldig da vi inngikk giftemål? Anonymkode: 8cb4e...d12
AnonymBruker Skrevet 8. august #13 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Min samboer, nå ektefelle har hytta definert som særeie i juridisk avtale, men du mener det ble ugyldig da vi inngikk giftemål? Anonymkode: 8cb4e...d12 Vi mener at særeie ikke hadde noen mening da dere var samboere. Særeie og felleseie eksisterer ikke for samboere fordi de eier hvert sitt bo. Ingenting er juridisk felleseie, men kan selvsagt være sameie. Man oppretter særeie på to måter. En er gjennom ektepakt, som kan opprettes før eller under ekteskapet. Begge ektefeller signerer. Hvorvidt deres juridiske dokument oppfyller de formelle kravet til ektepakt kan jeg ikke svare på. Den andre måten er gjennom arv når arvelater har bestemt at arven skal være særeie. Mottaker kan ikke endre dette. Anonymkode: 57c9b...aed 3
AnonymBruker Skrevet 9. august #14 Skrevet 9. august AnonymBruker skrev (19 timer siden): De er ikke gift, så det er verken felleseie eller særeie. Far eier hytta, og de eier huset sammen (jeg gjetter da 50/50). Muligens har de også gjeld de er felles ansvarlig for. Hadde de vært gift, og hytta vært særeie, skulle den vært skiftet så fremt det ikke i ektepakt var en bestemmelse om at særeiet ble felleseie ved død. Dersom hytta var arv, og arvelater hadde satt den som særeie kan Ikke mottaker endre, så må skiftes når mottaker død. Anonymkode: 57c9b...aed Hva med hytta i vårt tilfelle hvis far dør først? Vil vi barna arve eller kan/skal mor sitte i uskiftet bo? Hvem bestemmer isåfall dette? ts Anonymkode: c3be6...5a7
AnonymBruker Skrevet 9. august #15 Skrevet 9. august AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hva med hytta i vårt tilfelle hvis far dør først? Vil vi barna arve eller kan/skal mor sitte i uskiftet bo? Hvem bestemmer isåfall dette? ts Anonymkode: c3be6...5a7 Mor bestemmer det. Anonymkode: 7bc40...e85
Brunello Skrevet 9. august #16 Skrevet 9. august AnonymBruker skrev (20 timer siden): Når dem har felles barn, kan hun velge uskiftet bo. Så får barna arv når mor dør. Anonymkode: 46d12...5cb Delvis korrekt. Samboeres rett til uskifte etter loven er ikke like omfattende som ektefellers.
Brunello Skrevet 9. august #17 Skrevet 9. august AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Hva med hytta i vårt tilfelle hvis far dør først? Vil vi barna arve eller kan/skal mor sitte i uskiftet bo? Hvem bestemmer isåfall dette? ts Anonymkode: c3be6...5a7 Det kommer an på bruken. Er hytta brukt som «familiehytte», har hun rett til å ta den inn i uskifteboet. Er det en hytte din far har brukt hovedsakelig alene, er den ikke en del av det. 1
AnonymBruker Skrevet 9. august #18 Skrevet 9. august AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Mor bestemmer det. Anonymkode: 7bc40...e85 Takk for svar. Mor har sagt at hytta da skal selges da hun ikke vil sitte med ansvaret for vedlikehold mm. Har hun da også rett på pengene fra salget? ts Anonymkode: c3be6...5a7
AnonymBruker Skrevet 9. august #19 Skrevet 9. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk for svar. Mor har sagt at hytta da skal selges da hun ikke vil sitte med ansvaret for vedlikehold mm. Har hun da også rett på pengene fra salget? ts Anonymkode: c3be6...5a7 Dem går inn i boet, så det blir hun som beholder kontroll dersom hun ikke velger å betale ut forskudd på arv. Anonymkode: 46d12...5cb
AnonymBruker Skrevet 9. august #20 Skrevet 9. august AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hva med hytta i vårt tilfelle hvis far dør først? Vil vi barna arve eller kan/skal mor sitte i uskiftet bo? Hvem bestemmer isåfall dette? ts Anonymkode: c3be6...5a7 Samboere med felles barn har rett til å sitte med bolig uskiftet, men hytta skal da som hovedregel skiftes. Barna kan gi bort rett til å beholde hytta uskiftet. Så svaret er livsarvingene. Anonymkode: 57c9b...aed
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå