AnonymBruker Skrevet 8. august #1 Skrevet 8. august Flere vender seg til Den Norske kirke om dagen, hører jeg på radioen. Voksne døper seg i økende tall. Særlig voksne unge menn går mer til gudstjeneste. Hvorfor er det slik? Føler du at urolige tider har gjort at du tenker mer over de evige spørsmål? Anonymkode: 513e1...60b 4
AnonymBruker Skrevet 8. august #2 Skrevet 8. august Jeg meldte meg inn igjen i statskirka fordi jeg ikke ville telle som "ikke-spirituell". Har sett at når de gjør undersøkelser, så slår ateistene seg på brystet fordi kirka taper medlemmer, og disse tidligere medlemmene teller altså nå som "ikke-troende" fordi vi ikke har en new-age kirke eller noe annet de kan melde seg inn i Norge. Men jeg er troende, jeg tror på Gud og Jesus. Jeg tror bare ikke på alle konseptene innen kristendommen, og jeg er interessert i skrifter som like gjerne kunne vært i Bibelen, men ikke havnet der. Jeg vil ha sannhet, ikke dogmer. Og slik jeg ser det, så er og var Jesus sannhet, så kirka blir det nærmeste trossamfunnet for meg. Anonymkode: 757b9...12c 14 2 3
Katten.2.0 Skrevet 8. august #3 Skrevet 8. august Religion har alltid vært en trygghet i møte med usikre tider. For min egen del måtte jeg nok sett oppstandelsen i person for at jeg skulle trodd på noe som helst religiøst, og setter pris på at vi i hovedsak er et sekulært land. 14 3
AnonymBruker Skrevet 8. august #4 Skrevet 8. august Jeg syns det er helt strålende at flere kommer til kirken. Selv meldte jeg meg ut av DNK, men gikk inn i et annet kirkesamfunn som er veldig nær DNK, så ikke store forskjellen sånn sett. Ville bare ha et litt mer levende fellesskap enn det jeg finner på min hjemplass. Jeg tror at det er noe grunnleggende i oss som gjør at vi søker til noe kjent og trygt nå "alt" annet faller. Samfunnet vårt i dag er i rask endring og mange av våre strukturer er på vei ned, og da vil folk ha noe å holde fast i. Jeg syns det er fint og oppfordrer flere til å gjøre det Anonymkode: bbead...9a6 10 1 2
BareMay Skrevet 8. august #5 Skrevet 8. august Ingen ting skremmer meg mer en fanatisk religiøse mennesker.. 22 7
Bari Skrevet 8. august #6 Skrevet 8. august Jeg synes skolegudstjenesten før jul skulle blitt obligatorisk igjen, så kan man ha et alternativt opplegg for de som av ulike grunner kan delta. Slik var det på 90 og 2000 tallet. Argumentet med at Norge nå er så multikulturelt at man ikke bør ha skolegudstjenester faller på sin egen urimelighet. Flere land fortsetter med gudstjeneste selv om landene er eller har blitt mer multikulturelle. 12 3 10
AnonymBruker Skrevet 8. august #7 Skrevet 8. august Bari skrev (5 timer siden): Jeg synes skolegudstjenesten før jul skulle blitt obligatorisk igjen, så kan man ha et alternativt opplegg for de som av ulike grunner kan delta. Slik var det på 90 og 2000 tallet. Jeg gikk ut av 9. i 1988, og kan bare huske at jeg var en gang i kirka i skolens regi utenom konfirmasjon. Kan ikke huske noen obligatorisk gudstjeneste før jul? Anonymkode: 757b9...12c 3 1
AnonymBruker Skrevet 8. august #8 Skrevet 8. august Bari skrev (5 timer siden): Jeg synes skolegudstjenesten før jul skulle blitt obligatorisk igjen, så kan man ha et alternativt opplegg for de som av ulike grunner kan delta. Slik var det på 90 og 2000 tallet. Argumentet med at Norge nå er så multikulturelt at man ikke bør ha skolegudstjenester faller på sin egen urimelighet. Flere land fortsetter med gudstjeneste selv om landene er eller har blitt mer multikulturelle. Nei takk. Det er som gjenta som før. Det ble ikke bedre av det. Se på generasjonen som var barn nå, hvor mange problemer det er. Anonymkode: 3c17d...717 5 1
NakenPanda Skrevet 8. august #9 Skrevet 8. august Kristne troen har masse gode verdier og er standarden vi har bygget et godt samfunn på så det er vel bra 10 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. august #10 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg gikk ut av 9. i 1988, og kan bare huske at jeg var en gang i kirka i skolens regi utenom konfirmasjon. Kan ikke huske noen obligatorisk gudstjeneste før jul? Anonymkode: 757b9...12c Da var du heldig. Jeg gikk ut omtrent på samme tiden og vi måtte i alle år i kirken både til jul og 17.mai. Og tror du søren ikke også at presten kom til skolen siste timen før sommerferien også med en preken før vi fikk gå hjem ? 27 obligatoriske kirkebesøk i grunnskolen har ihvertfall gjort at jeg har lagt kirken for hat. Anonymkode: 30e0d...a45 3 1
AnonymBruker Skrevet 8. august #11 Skrevet 8. august Tenker mange av disse unge mennene er på jakt etter en uerfaren ung pike som vil leve underdanig mannen. AnonymBruker skrev (6 timer siden): Føler du at urolige tider har gjort at du tenker mer over de evige spørsmål? Anonymkode: 513e1...60b Nei, slikt avklarer vel de fleste gjennom naturlig utvikling i puberteten. For min del finnes det ingen gud. Anonymkode: c23ea...a77 8 3
AnonymBruker Skrevet 8. august #12 Skrevet 8. august BareMay skrev (6 timer siden): Ingen ting skremmer meg mer en fanatisk religiøse mennesker.. Mener du at man er fanatisk for å melde seg inn i statskirken? Anonymkode: afcaa...5cf 6 1 2
AnonymBruker Skrevet 8. august #13 Skrevet 8. august Bari skrev (6 timer siden): Jeg synes skolegudstjenesten før jul skulle blitt obligatorisk igjen, så kan man ha et alternativt opplegg for de som av ulike grunner kan delta. Slik var det på 90 og 2000 tallet. Argumentet med at Norge nå er så multikulturelt at man ikke bør ha skolegudstjenester faller på sin egen urimelighet. Flere land fortsetter med gudstjeneste selv om landene er eller har blitt mer multikulturelle. Muslimene blir krenka vettu...... meld dere inn i statskirka uansett om dere er religiøse. Eller blir det sharialover. Anonymkode: afcaa...5cf 6 4
AnonymBruker Skrevet 8. august #14 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Muslimene blir krenka vettu...... meld dere inn i statskirka uansett om dere er religiøse. Eller blir det sharialover. Anonymkode: afcaa...5cf Hva har du røykt? Anonymkode: c23ea...a77 12 1
AnonymBruker Skrevet 8. august #15 Skrevet 8. august BareMay skrev (6 timer siden): Ingen ting skremmer meg mer en fanatisk religiøse mennesker.. Har vel ikke inntrykk av at medlemmer av den norske kirke er fanatiske. Anonymkode: 1444f...4dd 14 3 4
AnonymBruker Skrevet 8. august #16 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (7 timer siden): Føler du at urolige tider har gjort at du tenker mer over de evige spørsmål? Nei, på ingen måte. Jeg står støtt i det jeg anser som virkeligheten, og har ikke behov for overtro. Anonymkode: 46c99...e31 1 3
AnonymBruker Skrevet 8. august #17 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hva har du røykt? Anonymkode: c23ea...a77 De har det i England nå. Anonymkode: afcaa...5cf 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. august #18 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei, på ingen måte. Jeg står støtt i det jeg anser som virkeligheten, og har ikke behov for overtro. Anonymkode: 46c99...e31 Troen på Gud er vitenskap, ikke overtro Anonymkode: 8812a...d5c 1
AnonymBruker Skrevet 8. august #19 Skrevet 8. august Tallene viser at færre og færre døpes og at den norske kirke har færre og færre medlemmer. Se f.eks. her hos SSB. Det kan godt komme små motreaksjoner eller en økning i medlemstall i enkelte grupper i samfunnet, altså, men den overordnede trenden er og blir at den norske kirke blir mindre og mindre. Uansett vinkling på radio akkurat denne uken. Anonymkode: 15549...d3d 13 4
AnonymBruker Skrevet 8. august #20 Skrevet 8. august BareMay skrev (6 timer siden): Ingen ting skremmer meg mer en fanatisk religiøse mennesker.. Man kan kalle den norske kirke mye, men fanatisk er den ikke. De slipper opp på regler og fornyer seg. Gamlekara der er vel mer bekymret for at det blir en kirke uten substans. Anonymkode: e39d6...06a 7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå