Gå til innhold

Folk som gjør ting bedre enn deg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor blir du sint, irritert, sjalu og mer på folk som kan eller vet ting bedre enn deg? De gjør det ikke for å plage deg. De ser ikke ned på deg. Hvorfor kan du ikke være glad at du har funnet noen som du kan lære mye av?

Hvorfor ødelegger du disse menneskene med negative og sårende kommentarer i stedet for å snakke med dem eller å be dem om å hjelpe deg med utfordringene du har? Eller hvis du ikke vil ha hjelpen deres, er det greit. Men se hvordan de gjør ting og lær av det.

Folk som kan eller vet mer enn deg gjør det ikke for å mobbe deg.

At du tenker så negativt om dem, sitter i hodet ditt. Hvorfor ødelegger du disse menneskene med negative og sårende kommentarer?

Og hva sier det om deg at du oppfører deg slik?

Anonymkode: 8b9a7...f81

• Liker 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke en av de du beskriver. Men dette er typisk for folk som har ekstremt lav selvtillit selv. De takler ikke at noen er bedre enn dem på noe som helst. De får følelser inni seg som er umulig å kontrollere, virker det som. Blodet koker over, og de må "straffe" eller dra de som de opplever bedre ned. Dette er den eneste måten de kan føle seg bedre på. De nyter å se at andre ikke har det bra, for da føler de seg selv som kongen på haugen. Veldig typisk mobbere. Og merkelig nok, til tross for denne lave selvtilliten, så har de ofte også fått utdelt en alt for stor dose stolthet. Derfor nekter de å ta imot hjelp eller lære av andre også.

"Herlige" folk, rett og slett! Og jeg har vært borti en god del av disse. 

Spent på om du får svar av noen av dem her inn 😅 Min erfaring er at de også i stor grad mangler selvinnsikt, så jeg tviler på at de du spør vil skjønne at det er dem det er snakk om i det hele tatt.

Anonymkode: 35fc4...3cd

• Liker 1
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan sikkert oppfattes som en av disse. Jeg har sjelden noe imot at folk med spesiell kompetanse på et område også oppfører seg som at det er erfarne på område. 

Det jeg har noe imot er folk som oppfører seg som at de vet bedre og kan bedre i kraft av å «eksistere» eller alder. De som er hevet over all kritikk men ikke har problemer med å være kritiske til hvordan folk utfører oppgaver eller lever livet sitt. Dette er tilfeldigvis gjerne godt voksne menn og kvinner. 

De har jeg gjerne et behov for å jekke ned eller velger å ikke benytte meg av kompetansen til, til tross for at jeg vet den eksisterer. 

Anonymkode: 81f2a...8ac

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var ung så trodde jeg at de som gjorde det bedre enn meg fikk alt gratis. Men som regel så handler det om at de har lagt inn mye innsats. I tillegg til at når man først har blitt god i noe så så blir det gøyere å legge inn innsats, mens om man er dårlig i noe så er det lett å gi opp. Så lett at forspranget blir stort fordi noen er i en god sirkel, mens andre er i en ond sirkel. De som er i en ond sirkel må aktivt prøve å bryte den for at ting skal bli bedre.  

Selvsagt om man har et handicap så vil andre ha det lettere enn deg. Men for friske mennesker så handler det meste om innsats over tid.  En med dårlig økonomi vil selvsagt også slite mer enn en med god økonomi, men selv om man ikke kan løse alle økonomiske problemer på kort tid, så kan nærmest alle friske mennesker få løst de økonomiske problemene over tid. 

Kan legge til at jeg har asperger. Så på f.eks det sosiale så har jeg slitt mye. Noe fordi jeg har asperger og dermed er dårligere på sosiale koder enn andre.  Men når jeg ser tilbake  i tid så ser jeg også at deler av de sosiale problemene mine handlet om at jeg var deprimert og sjenert og derfor ikke turte å ta kontakt med folk som var interessert i å være venner med meg.  Jeg fikk asperger-diagnosen i voksen alder så har reflektert en del over fortiden min.  Har aldri ønsket å være superpopulær, men ser at jeg kunne hatt de vennene jeg ønsket om jeg ikke trodde at ingen ville være venn med meg. 

Anonymkode: 7ef48...74d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svarene. Det betyr mye for meg å lese hvordan dere opplever det, hvordan dere føler dere, hva det er som skjer og deres støtte. Dere skriver det også på en veldig god måte. Dette føles som en god og verdifull samtale. Tusen takk. 

:hjerte:

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Fordi ingen liker selvgode og belærende folk? Slik som samtlige som har skrevet i den tråden her er eksempel på.

Anonymkode: 79a7f...951

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor blir du sint, irritert, sjalu og mer på folk som kan eller vet ting bedre enn deg?

Hvorfor ødelegger du disse menneskene med negative og sårende kommentarer i stedet for å snakke med dem eller å be dem om å hjelpe deg med utfordringene du har? 

Har du oppført deg som en ufordragelig bedreviter?

Anonymkode: 40557...b9e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Fordi ingen liker selvgode og belærende folk? 

Anonymkode: 79a7f...951

Så? Bare fordi du ikke liker noen, synes du det er greit å ødelegge personen fullstendig?

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Har du oppført deg som en ufordragelig bedreviter?

Anonymkode: 40557...b9e

Fordi? Det gir deg rett til å ødelegge noen?

Skrevet

Problemet er vel sjelden at andre kan og vet mer enn meg - det er tross alt et ganske dagligdags fenomen. Folk som er høye på egen fortreffelighet - berettiget eller ikke - og gjerne vil tiltrekke oppmerksomhet til alt de kan, må regne med at den oppmerksomheten ikke bare er positiv og beundrende.

AnonymBruker
Skrevet

Fordi jeg av en eller annen grunn blir lei meg tror jeg. Jeg gjør det ikke bevisst, jeg går ikke inn for å være slem. Jeg bare stikker tilbake mot det innbilske stikket du har gitt meg ved å være bedre. Noe i meg trigges og jeg føler meg ikke bra nok, ikke verdifull, ikke kompetent. Beklager! 

Anonymkode: befdc...d5a

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri skjønt det selv. Et besøk på "rampelys" her inne hvor folk diskuterer (eller dissekter) kjendiser og influensere over 200 er helt ufattelig for meg. De mest kritiske menneskene er også helt oppslukt av hvordan andre lever sitt liv, spesielt om de er tilsynelatende vellykkede.

Det er en giftig kvinnegreie. Menn holder ikke på sånn. Få menn sier "han tror han er noe" om en som tjener mer, trener mer, får til mer. De ser mer på det som motivasjon. I kvinnesfæren er det en plikt å holde en annen kvinne nede uansett hvor ydmyk hun selv er fordi hennes vellykkethet er en trussel for meg, og det er hennes feil at jeg føler meg mislykket rundt henne. 

Gift. 

Anonymkode: 7564c...5af

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde en ræva oppvekst som har gitt elendig livsutfoldelse. Hadde mange drømmer, ønsker og ambisjoner. Men stort sett alt har gått i knus pga direkte eller indirekte konsekvenser av en dårlig oppvekst. Man blir smålig og bitter av sånt. Det er ytterst få jeg vet om som blir storsinnet av et liv fylt med prøvelser og tapte livsmuligheter.

Anonymkode: 484f8...f1a

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er en giftig kvinnegreie. Menn holder ikke på sånn. Få menn sier "han tror han er noe" om en som tjener mer, trener mer, får til mer. De ser mer på det som motivasjon.

Godt poeng.

Jeg tror menn gjør det også, men på en annen måte. De gir kaffe til alle kollegene sine unntatt deg. Eller på andre måter slutter de å hjelpe deg eller samarbeide. Eller de (mis)bruker makten sin. De ansetter deg ikke, de sparker deg. De klager og gjør ting vanskelig for deg på jobb. Hvis du vil bytte stilling, blokkerer de det. Eller de avslutter leiekontrakten. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen som kan eller vet mer enn deg har også et liv. Du vet ikke hva den personen har vært gjennom eller hvordan personen har fått den kunnskapen og erfaringen.

Jeg kjenner en som får slike negative og sårende kommentarer som vi snakker om her. Hun har mye kunnskap fra det virkelige liv. Overgrep, mishandling, voldtekt, narsissisme i familien, avhengighet i familien, levde i alvorlig fattigdom og mer. Etter det var hun alene, og hun jobbet veldig hardt for å komme seg ut av denne situasjonen. 

Det går bra nå. Hun har jobb, et sted å bo og et lite nettverk. Men hun blir fullstendig ødelagt av folk som tror hun vet alt bedre. Hun er absolutt ikke sånn. Hun har rett og slett (ufrivillig) mye livserfaring. Men folk dømmer før de blir kjent med henne. Selv om hun forstår hvorfor folk gjør det, at det ikke har noe med henne å gjøre, er det veldig tungt for henne etter alt hun har vært gjennom. 

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Da jeg var ung så trodde jeg at de som gjorde det bedre enn meg fikk alt gratis. Men som regel så handler det om at de har lagt inn mye innsats. I tillegg til at når man først har blitt god i noe så så blir det gøyere å legge inn innsats, mens om man er dårlig i noe så er det lett å gi opp.

Anonymkode: 7ef48...74d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ei i familien som er slik, hun er best og alt hun gjør er bedre enn det jeg gjør. Hun vet bedre enn meg, tydeligvis. Sikkert derfor hun «stjålet» min interiør, alt jeg har har hun skaffet seg selv, identisk.

Da tenker jeg mitt når hun kommer å sier at hun vet best alt. 😮‍💨 Jah, sikkert.

Anonymkode: 56c8c...637

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.8.2025 den 21.02):

Jeg hadde en ræva oppvekst som har gitt elendig livsutfoldelse. Hadde mange drømmer, ønsker og ambisjoner. Men stort sett alt har gått i knus pga direkte eller indirekte konsekvenser av en dårlig oppvekst. Man blir smålig og bitter av sånt. Det er ytterst få jeg vet om som blir storsinnet av et liv fylt med prøvelser og tapte livsmuligheter.

Anonymkode: 484f8...f1a

ja, jeg forstår deg. For det er så utrolig mye lettere å være raus når man har dine egne behov dekket først. Og det er grunnen til at jeg som regel er raus ovenfor min søster som ofte var nedlatende mot meg i min barndom fordi jeg lyktes mer enn henne. Og derfor jeg ikke skryter ovenfor henne i dag. 

Anonymkode: 96c37...455

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.8.2025 den 20.51):

Det er en giftig kvinnegreie. Menn holder ikke på sånn. Få menn sier "han tror han er noe" om en som tjener mer, trener mer, får til mer.

Åh, du tar så feil. Kvinnfolk og mannfolk er helt like her. Spesielt om du kommer ut på bygda.

Anonymkode: 35fc4...3cd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...