Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor lyver du ofte? Hvorfor tror du det er bra for forholdet ditt til deg selv og andre? Det ødelegger så mye.

Hvorfor kan du ikke være ærlig? 

Anonymkode: fc7ea...1ea

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ok.

hvem er egentlig mottakeren her?

Anonymkode: aec13...786

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Generelt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lyver ikke ofte. De gangene jeg gjør det, er det som regel en overdrivelse ifm. en fortelling.

Anonymkode: 324b7...64f

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke ofte, men det som kan skje en gang innimellom er; 

Venninner; Jeg kan ta en hvit en om at jeg må jobbe, eller har andre planer, om de vil finne på noe. For det føles feil å si "jeg vil bare slappe av på sofaen med mannen". 

Mannen; Jeg kan si at jeg nettopp kom hjem, når jeg egentlig ikke har gjort noe som helst i en time. Det er bare tullete, for han vil bare si "du trengte å slappe av", og han kan jo til og med se sannheten på alarmen... Så tror det handler om egen samvittighet. Jeg kan også finne på å gå rett forbi vedstabelen (i garasjen) selv om jeg vet vi trenger ved, for så å si til han at jeg glemte det. Men det gjør jeg med god samvittighet, for det er alltid jeg som husker det, og derfor bærer mest når jeg går forbi. 

Foreldre; prisen på ting... Eller, jeg lyver ikke direkte, men sier "det var overkommelig", eller "ikke så mye". De er konservative på pengebruk, mens jeg gjerne legger litt i et dyrt hotellrom, eller god middag. 

Jobb; kan skryte av medarbeidere, når jeg egentlig ikke er så imponert. Ønsker ikke at folk skal føle seg dårlig med seg selv. Eller at de skal komme tilbake dagen etter og være demotivert og enda treigere. 

Anonymkode: 4a2d8...d3c

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lyver når det passer meg. Bedre å lyve enn å svare "deg" at dette har du ikke noe med (dersom du spør om noe om mitt liv) 

Anonymkode: 59b94...f8a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hvorfor lyver du ofte? Hvorfor tror du det er bra for forholdet ditt til deg selv og andre? Det ødelegger så mye.

Smålyver om ting som egentlig ikke er viktig.

Jeg sov 8 timer - mens jeg egentlig sov 10.

Jeg er ikke sulten jeg har allerede spist - men har ikke det (slanker meg)

Næ, drikker vel bare 2 kopper kaffe, mens jeg egentlig drikker 5.

Løgn betyr ikke nødvendig "JEG ER UTRO OG LIGGER MED 78 ANDRE MENNESKER BAK DIN RYGG!"

Jeg lyver fordi jeg ikke orker så mye fuzz rundt sannheten.

Anonymkode: 737f4...ff3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lyver ofte om ting som er privat og som jeg skammer meg over. Dette er ting folk ikke har noe med og som de egentlig ikke ønsker å vite heller. Om noen spør "Hvordan var sommeren din?" så ønsker de å høre at den var flott, de ønsker ikke å høre om hvor vond den var. Jeg kunne selvsagt svart "Det er privat" og på den måten ikke løyet, men det er et lite høflig svar. Det er bedre å lyve og si at ferien var fin, men uten å gå i noen detaljer slik at at man verken skryter på seg noe eller sier noe man kan bli tatt i løgn for. 

Jeg lyver ikke på meg fordeler. Synes det er stor forskjell på å lyve for å skjerme privatlivet og for å prøve å få  sympati, penger, ros, osv. Mine løgner går ikke utover noen andre enn meg selv. 

Anonymkode: 67ada...982

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.8.2025 den 14.04):

Det er bra å lyve. Hvis man er for ærlig og ikke gjemmer seg bak fasade så blir jo folk også forvirret fordi det er jo ikke så normalt. Alle prøver å fremstille seg selv så positivt som mulig.  Jeg tror det er vanligere å lyve enn å være ærlig. En annen ting som er positivt når man lyver er at man blir mindre attraktiv for andre løgnere. 😅Tror jeg 🙈 

Anonymkode: e898e...23f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

En annen ting som er positivt når man lyver er at man blir mindre attraktiv for andre løgnere. 😅Tror jeg 🙈 

Anonymkode: e898e...23f

Det er løgn. Skam deg!

Anonymkode: 2e246...748

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og kjente meg igjen over her i å ikke si eksakt hva ting koster eller rose noen som gjerne bare har gjort en ok jobb. Sistnevnte er mer fordi jeg tenker de har gjort så godt de har kunnet og da fortjener de ros. 

Jeg har også en veldig omfattende helsesituasjon, og der er det mye jeg ikke deler, og må av og til ta en hvit en, for å ikke dele. «Er det veldig vondt/plagsomt/tidkrevedende osv?», «Det tar litt tid, og er vondt, men det går helt fint», også er det mer et helvete  leve med. Jeg vet ikke om det er tradisjonell løgn, men mer sosiale antenner. En deler ikke alt med alle. 

Jeg spiller også dum og later som jeg ikke vet, om noen vil fiske etter informasjon om noen andre igjennom meg, og det er ting jeg ikke har noe med å dele. Da kan jeg si jeg ikke vet, selv om jeg vet.

Anonymkode: 3cacd...25a

AnonymBruker
Skrevet

Etter en tur på kontoret, og helg, så slo det meg hvor mye jeg faktisk lyver....; 

- Kollega som har hatt kjip ferie. Jeg svarer; "det var litt jobb her og der, og for et drittvær denne helgen". (Jeg har hatt en fantastisk ferie, sol i fem uker, knapt sett på mailen, og synes det bare var godt at regnet kom) 

- Spørsmål om mitt nye armbånd; "det var bare noe jeg fant på et marked". (det er dyrt... og et varehus er jo et slags marked?) 

- Er du klar for å dra møtet på mandag? "Ja, selvfølgelig, jeg har agenda og speaker notes klar" (nope.... det må skje i helgen) 

- Hvordan er hodet? "fortsatt ganske vondt... lager du mat?" (jeg føler meg egentlig mye bedre, men jeg var midt inne i en serie (og igjen - jeg kunne bare spurt... forstår ikke hvorfor jeg svarer slik, mulig dårlig samvittighet når jeg slapper av)). 

- "Jeg lover å aldri dra fra deg igjen" (til katten - men er vel unnskyldt fordi den ikke forstår det uansett...) 

Anonymkode: 4a2d8...d3c

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

En sjelden gang. Og da for å unngå å såre noen, spesielt om det er barn eller noen som føler seg sårbar.

Hender jeg har unnlatt å si at et eldre familiemedlem var fæl på håret, da hen spurte.

Lyver aldri til mannen, han tåler det 😊

Anonymkode: ffede...46c

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg har mye respekt for de som er åpne og ærlige her og som forteller hvorfor de lyver og innser hvor mye de gjør det og at det ikke er nødvendig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...