AnonymBruker Skrevet 8. august #1 Skrevet 8. august Jeg lurer på om det er noen som vet om Smash ra Nidar kan inneholde spor av nøtter? På posen står det ikke nevnt og ikke på nettsiden. Men når jeg googler så kommer det på sånn AI overwiev at det kan inneholde spor. Noen som vet? Eventuelt om dere vet om noen sjokolader uten mulug spor av nøtter? Takker og bukker for svar! Anonymkode: 2ffe6...e6e
AnonymBruker Skrevet 8. august #3 Skrevet 8. august Når jeg spørr Google sin AI; Gemini, så sier den "nei, Smash inneholder ikke nøtter". Så IKKE STOL BLINDT PÅ AI... Sånn seriøst. Smash produseres ofte på samme lokale som sjokolader flest, og i noen sjokolader er det nøtter, så med mindre du kjøper sjokolade fra ett firma som KUN lager den ene sjokoladen i det lokalet, så vil du aldri kunne sikre deg 100% mot spor av nøtter. Anonymkode: 68cdf...137 1
Eric_B Skrevet 8. august #4 Skrevet 8. august (endret) Så vidt jeg vet er det spor av nøtter i alt Nidar produserer, men det skal merkes på produktene så om det ikke står så må de eventuelt ha en dedikert linje. De hadde det før, trodde den var lagt ned. Eneste jeg kommer på som ikke har spor er After Eight og den baren med kinder. Altså den baren som ikke har nøtter i seg selv. De er veldig like så fort gjort å plukke feil. Endret 8. august av Eric_B 1
AnonymBruker Skrevet 8. august #5 Skrevet 8. august Ser jeg får ulike svar. Slik jeg har forstått det så er det mulig spor hvis det produseres i samme lokale, men "kan forekomme nøtter i produktet" dersom det produseres i samme maskiner? Mener å ha lest noe om dette da Freia merker annerledes enn Nidar, men jeg er usikker. Nei, AI stoler jeg ikke blindt på! Anonymkode: 2ffe6...e6e
AnonymBruker Skrevet 8. august #6 Skrevet 8. august Eric_B skrev (2 minutter siden): Så vidt jeg vet er det spor av nøtter i alt Nidar produserer, men det skal merkes på produktene så om det ikke står så må de eventuelt ha en dedikert linje. De hadde det før, trodde den var lagt ned. Eneste jeg kommer på som ikke har spor er After Eight og den baren med kinder. Altså den baren som ikke har nøtter i seg selv. De er veldig like så fort gjort å plukke feil. Hvis du tenker på Kinder Maxi så har utenlandske nettsider info om at den kan inneholde nøtter, men jeg vet ikke om den produseres på eget lokale i Norge (tviler). Men skal spørre de som lager den. Anonymkode: 2ffe6...e6e
AnonymBruker Skrevet 8. august #7 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ser jeg får ulike svar. Slik jeg har forstått det så er det mulig spor hvis det produseres i samme lokale, men "kan forekomme nøtter i produktet" dersom det produseres i samme maskiner? Mener å ha lest noe om dette da Freia merker annerledes enn Nidar, men jeg er usikker. Nei, AI stoler jeg ikke blindt på! Anonymkode: 2ffe6...e6e Da er vi tilbake til hva er kravene på emballasjen og ikke. "Kan inneholde spor av" er ikke ett krav fra EU - det er frivillig https://www.naaf.no/allergi/matallergi/merking-av-allergener-i-mat Enkelte produkter er merket med «kan inneholde spor av» etterfulgt av en eller flere ingredienser, for eksempel «Kan inneholde spor av egg». Dette skyldes at det kan forekomme forurensing av allergene ingredienser under produksjonen av mat. I noen tilfeller er det umulig å unngå en slik forurensing, til tross for gode rengjøringsrutiner. Dersom bedriften i flere analyser finner spor av allergene ingredienser, hender det de merker med "kan inneholde spor av". Merkingen er frivillig, og skal kun brukes når det er nødvendig. De aller fleste allergikere tåler en spormengde av det de er allergiske overfor. Du bør snakke med legen din for å avklare om allergien din er så alvorlig at du også må unngå produkter merket med «kan inneholde spor av». Vær oppmerksom på at hva som er å regne som "et spor" av kan variere. Spor av en nøtt kan for eksempel forekomme som både en bit av en nøtt eller som ørsmå rester av proteiner. Anonymkode: 68cdf...137 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. august #8 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Når jeg spørr Google sin AI; Gemini, så sier den "nei, Smash inneholder ikke nøtter". Så IKKE STOL BLINDT PÅ AI... Sånn seriøst. Smash produseres ofte på samme lokale som sjokolader flest, og i noen sjokolader er det nøtter, så med mindre du kjøper sjokolade fra ett firma som KUN lager den ene sjokoladen i det lokalet, så vil du aldri kunne sikre deg 100% mot spor av nøtter. Anonymkode: 68cdf...137 Det er forskjell på "inneholder ikke nøtter" og "kan inneholde spor av nøtter". Det er to forskjellige ting, og AI har rett i at Smash ikke inneholder nøtter. Anonymkode: b07c3...361 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. august #9 Skrevet 8. august Så og si alle sjokolade kan inneholde spor av nøtter. De lages på samme fabrikk, i samme kar, og feilvare går tilbake i produksjonen. Hos Freia var det bare Dronningsjokoladen som var helt uten nøtter. Den var laget bare av ren, ny sjokolade. Anonymkode: 2f8e2...d13
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå