AnonymBruker Skrevet 11. august #101 Skrevet 11. august Ja, vil si det. Mye finkultur, vi spilte instrumenter, leste mye, museum, teater, klassiske konserter. Og fikk undervisning i det også: musikkteori, kunsthistorie, litteraturhistorie, språk, filosofi. I tilegg var det også viktig med folkemusikk, husflid, friluftsliv, langrenn. Det er mye skolen ikke dekker som mine foreldre syns er viktig. Vi ble oppfordret til å oppsøke forskjellige miljøer, så selvom alt dette var foretrukket i vårt hjem, var det ikke sett ned på andre vaner hos andre. Men vi hadde penservise, penstuer, pentøy og pene manerer. Jeg har vært på middag på slottet, og det gikk helt fint. Anonymkode: 03fc1...c3f 1
AnonymBruker Skrevet 11. august #102 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (På 8.8.2025 den 13.03): Men det er det dannet betyr, sånn egentlig. Høflig og veloppdragen Anonymkode: 9e809...dd4 Hvis en definerer det slik, så ja. Veloppdratt tidlig til å være høflig i settinger, og det fikk jeg en del kommentarer på fra andre foreldre at jeg også var. Etikette ble også tidlig innlært, som jeg vil si er en del av å være "dannet". Flere foreldre burde gjøre større innsats på dette området Anonymkode: f5d41...9b0
AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:53 #103 Skrevet mandag kl 18:53 AnonymBruker skrev (På 10.8.2025 den 16.57): bena i kryss når vi sitter for oss jenter. Fittestank ved bordet? Nei takk! Anonymkode: f5155...259
AnonymBruker Skrevet mandag kl 20:42 #104 Skrevet mandag kl 20:42 Ja, vil si jeg har fått dannelse. Med piano. Bodde i et hyggelig villastrøk hele oppveksten. En forelder er akademiker og den andre utøvende kunstner. Fikk piano, fiolin og sangtimer. Årlige turer til Paris og London for å besøke kunstmuseumene der. Ble lest for, både barnelitteratur og klassisk. Har beholdt lesegleden, utviklet kunstinteresse og spiller fortsatt instrument. Strengere etikette rundt bordet enn mange andre klassekamerater. Mye stive juleselskaper og sommerfester med utvidet familie🙄 Samtidig var det lite fasade i hverdagen. Foreldrene var gode til å inkludere og får den dag i dag høre det når jeg treffer gamle klassevenner, at de følte seg alltid velkomne hos oss. Anonymkode: ff5a2...7e7 1 1
HMK Skrevet mandag kl 20:51 #105 Skrevet mandag kl 20:51 Min mor var kontordame og utdannet innen regnskap. Pappa var fabrikkarbeider. Vi var helt vanlige. Mamma sang i kor og gikk i klubb. Pappa var jeger og fisker og så all sport på tv. Vi hadde hund og var på søndagsturer i helgene. Det var bare jeg som ved 11-års alder hørte på opera og hadde Herbert von Karajan som favorittdirigent, tegnet og malte og leste Tolkien. Jeg var den rare ungen i familien. Jeg er universitetsutdannet og synger i operakor. Er jeg dannet? Vel. Jeg banner noe så inni helvete mye. Antagelig for mye til å regnes som dannet. Men jeg trives.
AnonymBruker Skrevet mandag kl 22:39 #107 Skrevet mandag kl 22:39 HMK skrev (1 time siden): Min mor var kontordame og utdannet innen regnskap. Pappa var fabrikkarbeider. Vi var helt vanlige. Mamma sang i kor og gikk i klubb. Pappa var jeger og fisker og så all sport på tv. Vi hadde hund og var på søndagsturer i helgene. Det var bare jeg som ved 11-års alder hørte på opera og hadde Herbert von Karajan som favorittdirigent, tegnet og malte og leste Tolkien. Jeg var den rare ungen i familien. Jeg er universitetsutdannet og synger i operakor. Er jeg dannet? Vel. Jeg banner noe så inni helvete mye. Antagelig for mye til å regnes som dannet. Men jeg trives. Wow! Syng du i operakor!? Du er min helt/mi heltinne 😍 Anonymkode: a1c17...4a8
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 08:32 #108 Skrevet tirsdag kl 08:32 Njaaa sånn delvis, kanskje. Foreldrene mine har vært opptatt av kunnskap og kultur. Vært mye på museum og sånt. Hadde en kjempesvær bokhylle hjemme og det ble prioritert å lese bøker. Gikk på fritidsaktiviteter, men spilte ingen instrumenter. Endte opp med å gå på akvarellmaling en periode, litt skrivekurs, men mest teater. Vi ble oppdratt til å være høflige, men samtidig var vi en vanlig barnefamilie og vi var nok noe ufordragelige i enkelte settinger. Oppdragelsen var nogenlunde fri. Men pappa jobba 4 uker ute og var 4 uke hjemme, vi var 3 søsken, de slet med å finne barnehageplass, så det ble nok litt mye til tider. Skole og utdannelse var viktig. Jobb, økonomi. Det var aldri snakk om at vi ikke skulle ha sommerjobb, spare penger og studere. Ellers var vi mye ute på tur i naturen. Det var ikke akuratt noe man forbinder med "dannet". Det var teltturer eller hytteturer i flere dager. Enkle kår. Vi har en hytte, og da jeg var barn hadde den ikke strøm og innlagt vann. Dusja ikke før vi var hjemme igjen, lekte i lyngen, gikk på fjelltur, bada i tjernet, matlaging på vedfyrt ovn osv. Foreldrene mine hadde ikke god råd til å starte med. Ingen av de kom fra noe særlig bemidlede og spesielt dannede hjem. De kom fra helt vanlige familier med helt vanlige lønninger, det var aldri masse penger til overs. Men pappa landa en ganske godt betalt jobb da vi var små, så da ble det stort hus, nye biler jevnlig, turer til utlandet osv. Anonymkode: b1bb8...09c
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 10:12 #109 Skrevet tirsdag kl 10:12 Nei. Vokste opp med fri oppdragelse. Moren min var så blottet for folkeskikk, at hun faktisk satt å slikket tallerkenen etter dessert om vi var på besøk hos noen😬 Anonymkode: b89d6...d26
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 18:39 #110 Skrevet tirsdag kl 18:39 Nei, på ingen måte. Men jeg lærte normal folkeskikk og høflighet likevel. Anonymkode: 479db...dc3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå