Gå til innhold

Kommer du fra et dannet hjem?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hadde en veldig dannet oppdragelse, men fra bondeslekt. Aktiv klatring fra slekten flyttet til byen og hermet fintfolk. Så finstue, servise og tilhørende bestikk.

Neste generasjon holdt heldigvis et godt bibliotek, farget av sin radikale bakgrunn. Vi snakker alle flere språk, og har danset ballett og spilt piano. Men vi er all fremdeles redde for å si noe som er feil, selv om vi har drukket vin med maten. Våre forfedre (og spesielt -mødre) har tross alt ofret så mye for at vi skal sitte her i denne overfloden.

Anonymkode: bc8b0...ff2

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Virker som definisjonen er litt flytende i tråden.

Vet ikke om min oppvekst var så annerledes enn andre jeg vokste opp med.

Være høfflig, respektere eldre, sitte pent ved bordet (ingen albuer), takke for mat, rydde fra, kledde oss penere på søndager, sang i kor, jeg og mine søsken spilte instrumenter, mye bøker, turer, besøkte museer m.m. Som voksen endte jeg opp i akademia.

Veldig kort oppsummert.

Anonymkode: 7381e...827

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker min familie er mer kompleks enn mange andre i vårt nærmiljø var😄 Vi hadde bøker i mengder, og jeg ble lest mye for. Det var stor kunstinteresse og en god del originale verk av til dels store-, kjente kunstnere og av helt ukjente blad på veggene. Vi hadde vakre kunstgjenstander som skulpturer, glass, ur osv. Var regelmessig på museum. Sjeldent på annen høykultur som konserter osv. Ingen instrumenter og lite klassisk musikk, men farmor spilte piano. Vi hadde hester og jeg drev med konkurranseridning. 

Normal høflighet, men veldig lite regler som når varmmat skal spises, ikke albuer på bordet, ikke lue inne osv., Her har jeg nok en del kunnskapshull.

Vi ble flere ganger tatt med ut på Michelin-resturanter og sølvtøyet hjemme ble hyppig benyttet, men lørdagsmiddagen spiste vi foran TV-en i sofaen. Ingen brydde seg om hva vi gikk kledd i. Jeg trengte ikke pynte meg om jeg ikke ville. Vi spiste felles middag hver dag kl.15.30.

Mine foreldre hadde venner fra alle samfunnslag. Rike, fattige, kunstnere, akademikere, kriminelle, mensamedlemmer, spreke, late, dannede, ukultiverte og fra mange ulike land og kulturer. Hos oss var alle som mine foreldre likte velkomne.

Begge foreldre har høyere utdannelse, men ikke innen akademika. De var ikke opptatt av fasade. Vi hadde god råd og hytte på fjellet. Sto mer på slalåm enn vi gikk på langrenn og sist, men ikke minst, min far satt en periode i fengsel. 

Anonymkode: 52e62...194

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Dannede mennesker bytter ikke ut møbler etter trender og pianoet står pal i tiår etter tiår.

Anonymkode: 1c171...6b7

Har et Steinway 4510 fra 1940 etter min grandtante, som står på plass i biblioteket nede. I biblioteket står også et eksemplar av Henriette Schønberg Erkens «Store kokebok», som i mine øyne er vidunderlig 278EA0DC-FF7C-442E-BD56-E303C11C2676.gif.cee8c972bf943afafdfac3093a406112.gif

Nok å si om den saken 🫢

Anonymkode: dbb47...352

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har et Steinway 4510 fra 1940 etter min grandtante, som står på plass i biblioteket nede. I biblioteket står også et eksemplar av Henriette Schønberg Erkens «Store kokebok», som i mine øyne er vidunderlig 278EA0DC-FF7C-442E-BD56-E303C11C2676.gif.cee8c972bf943afafdfac3093a406112.gif

Nok å si om den saken 🫢

Anonymkode: dbb47...352

Skulle ikke være anonym 9791F09D-82A8-4852-AFF8-3EA59CADEE82.gif.ee0b59c7083f057047a59f22a56c16f9.gif

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Tenker min familie er mer kompleks enn mange andre i vårt nærmiljø var😄 Vi hadde bøker i mengder, og jeg ble lest mye for. Vi hadde hester og jeg drev med konkurranseridning.

Vi ble flere ganger tatt med ut på Michelin-resturanter og sølvtøyet hjemme ble hyppig benyttet, men lørdagsmiddagen spiste vi foran TV-en i sofaen. Ingen brydde seg om hva vi gikk kledd i. Jeg trengte ikke pynte meg om jeg ikke ville. Vi spiste felles middag hver dag kl.15.30.

Mine foreldre hadde venner fra alle samfunnslag. Rike, fattige, kunstnere, akademikere, kriminelle, mensamedlemmer, spreke, late, dannede, ukultiverte og fra mange ulike land og kulturer. Hos oss var alle som mine foreldre likte velkomne.

Begge foreldre har høyere utdannelse, men ikke innen akademika. De var ikke opptatt av fasade. Vi hadde god råd og hytte på fjellet. Sto mer på slalåm enn vi gikk på langrenn og sist, men ikke minst, min far satt en periode i fengsel. 

Anonymkode: 52e62...194

Dette kjenner jeg igjen. Vi hadde også hester, og det ble satset stort. Biler, stevner, dyre hester, mine foreldre likte å mingle med de faktisk rike.

Jeg trodde at å ha vært på Michelin-restaurant (uansett stjerner) var normalt til jeg var godt voksen. Mine foreldre var dessverre ikke så åpne som dine, de var på evig søken etter noe enda finere enn dem selv.

Anonymkode: bc8b0...ff2

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Okei, skjønner den. Trodde det handlet om andre ting, som at du ikke hadde lov i barndommen.

Anonymkode: 4bfe8...626

Nei, var aldri snakk om at det ikke var lov, var bare aldri noe tema. Var heller aldri snakk om å ikke ha lov til å spise kattemat, selv om jeg aldri har gjort det heller 🤷‍♀️ Og det er ikke at ungen min ikke har LOV, men siden vi ikke spiser sånt har det liksom aldri kommet opp. 

Anonymkode: cbe17...270

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

HAHAHAHAHAAHAHA!!!

Nei. 

Anonymkode: cce32...787

Samme her 😂😂

Men fremdeles ligger begge ungene mine laaaaangt frem akademisk sammenliknet med sine klassekamerater med det det medfører. 

Merkelig hvordan min oppvekst i blokk med en vaskehjelp og trailersjåfør som forelder ikke hadde noe å si på intelligensen til avkommet.

Selv er jeg forøvrig gründer uten at det har noe å si, med flere ansatte. Ikke har jeg master eller bachlor heller. Kun fagskole. Jeg har god økonomi selv om jeg bor alene med barna mine. I en velholdt enebolig. Med mine barn som spiser sukker jevnlig og ser på skjerm nesten daglig.

I ett hjem som ikke er dannet.

Anonymkode: 3483b...4a7

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Vokste opp white trass, typ, kjederøykende foreldre som festa ofte med andre som også var trygda. Lite rutiner, lite oppdragelse, mye drittslenging om andre, mye utbrudd og oppfarende oppførsel og annet dritt. Går som regel best overens med andre som er ressurssterke til å ha ressurssvake bakgrunn. Har påvirka livet mitt, her er ingen gladhistorie om en vellykka klassereise. 

Anonymkode: 64690...e22

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei. Vokste opp white trass, typ, kjederøykende foreldre som festa ofte med andre som også var trygda. Lite rutiner, lite oppdragelse, mye drittslenging om andre, mye utbrudd og oppfarende oppførsel og annet dritt. Går som regel best overens med andre som er ressurssterke til å ha ressurssvake bakgrunn. Har påvirka livet mitt, her er ingen gladhistorie om en vellykka klassereise. 

white trash.  Ikke white trass, haha

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er vokst opp med en fattig alenemor. Har hørt mye krangling og skittkasting mellom foreldrene mine fra jeg var liten. Jeg har fått høre hvor dårlig råd vi hadde og hadde dårlig samvittighet ved å be om noe, så det gjorde jeg ikke, jeg hadde knapt klær. Husker godt det ble kommentert på ungdomsskolen at jeg alltid hadde på samme genseren. Skole var det lite fokus på, jeg gjorde alltid leksene alene. Mamma prøvde nok alt hun kunne og jobbet fullt, men hadde nok ikke overskudd til å tenke på emosjonell støtte, noe jeg sliter med i dag. 

Men jeg hadde en bestemor som var opptatt av at jeg snakket pent og oppførte meg bra. Jeg var mye hos besteforeldrene mine. 

Jeg vet hvordan jeg skal oppføre meg i normale settinger, jeg kan lese rommet. Men jeg har aldri vært på en fin restaurant eller noe sånt. Jeg liker klassisk musikk da og opera, men jeg prioriterer ikke konserter. Jeg har tatt høyere utdanning og barna mine har fått en normal oppdragelse. Så i forhold til mitt normale liv så klarer jeg meg helt fint. Men ved en middag på slottet ville jeg nok ha følt meg ganske så malplassert. 

Anonymkode: 01d9c...6d6

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, egentlig ikke. Men foreldrene våre var flinke til å sørge for at vi fikk kjærlighet til bøker i alle fall. De kjøpte ofte nye bøker til oss hjemme, av ulike slag. Informative bøker om alt fra planeten vår, geologi, dyr, natur, historie osv. Fulgte oss også på biblioteket og lærte oss veien, sørget for at vi fikk lånekort der. Så gikk vi alene senere og lånte så mange bøker vi kunne bære ofte.

De tok også med oss på museumer og slikt i byen, selv om vi levde på bare fars inntekt og var flere unger. Det må ha vært dyrt for dem, men det skjedde ikke hele tiden da. Kan f.eks ikke huske vi gikk på kino sammen noengang. Vi begynte istedet å leie videofilmer etter hvert.

Men de lærte oss ikke så mye annet. Bl.a. var det aldri et ord om privatøkonomi og slikt hjemme. Jeg har prøvd å prente inn noen gode råd om det til egne barn.

Anonymkode: b3eba...3b7

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
Peanut skrev (12 timer siden):

Skulle ikke være anonym 9791F09D-82A8-4852-AFF8-3EA59CADEE82.gif.ee0b59c7083f057047a59f22a56c16f9.gif

Er den kokeboka til Erken i bruk av deg da? Interessant i så fall. Gamle oppskrifter og mål som kommer frem i lyset igjen, så mange år etter at boka kom ut :)  Er oppskriftene gode, eller er de litt "gammeldagse" i smak og bruk av råvarer? F.eks. "20 nye måter å lage lever og nyrer og lungemos til middag"....

Skrevet

Nei. Dannede mennesker kan gjøre meg stressa, spesielt når det kommer til kutyme på fine restauranter. 😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Men det er det dannet betyr, sånn egentlig. Høflig og veloppdragen

Anonymkode: 9e809...dd4

Ja men det ligner på ordene dannelse og danning så det kan hende noen blander.

Anonymkode: 59eb9...c5c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Nei, på ingen måte.

Klassisk bonde-/arbeiderklasse på bittelite sted. Hyggelige og høflige og ordentlige folk, men mangler mye på kutymen.

Anonymkode: dbe20...ee3

Samme her. Vokst opp i en utpreget arbeiderklassefamilie på bygda. Pappa vokste opp i et svært fattig hjem og mamma prøvde jo å kompensere, men ble også selv preget av det enkle bygdelivet. Så det var ikke akkurat samtaler om kultur eller politikk som preget middagene våre, eller fokus på å spise pent med bestikk fra tidlig alder.

Anonymkode: d8cf1...4dc

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ja men det ligner på ordene dannelse og danning så det kan hende noen blander.

Anonymkode: 59eb9...c5c

Jeg blander. Tenkte på det som kulturell elite. Minns å huske et par har brukt ordet selv. Men kan ha vært dannelse. Ganske udannet av meg. 🫠

AnonymBruker
Skrevet
Lava Anne skrev (7 minutter siden):

Jeg blander. Tenkte på det som kulturell elite. Minns å huske et par har brukt ordet selv. Men kan ha vært dannelse. Ganske udannet av meg. 🫠

Jeg har alltid tenkt at dannet betyr det som jeg tolket det som OGSÅ, i tillegg til å være høflig og slikt da.

Så nå måtte jeg søke litt på nettet og fant denne. Det er ikke helt feil, det jeg svarte utifra lenger opp, det å være dannet betyr også kultivert.

Google sier:

Hva er et annet ord for dannet?

Synonym til dannet på 9 bokstaver
  • avsondret.
  • beskrevet.
  • etablerte.
  • frembragt.
  • frembrakt.
  • fremstilt.
  • komponert.
  • kultivert.

Skrevet

Delvis. Mor fra et svært dannet hjem, spilte instrument, akademisk karrierekvinne, full pakke egentlig. Svært kunnskapsrik og skikkelig lesehest. Hun videreførte lesingen til meg og jeg er relativt belest. Manerer og bordskikk var en selvfølge hjemme hos oss. Teater, opera: nøtteknekkeren på Operaen hver desember. Hjemmelagd middag og minimalt ultraprosessert. Fokus på å kle oss pent, bena i kryss når vi sitter for oss jenter.

Hos far var det helt frislipp. Middag foran TVen hver dag, søppel og støv overalt, joggebukse hit og dit, aldri noe finkultur. Mye gøy da. Det var med han jeg lærte å stå på slalom og sånn sett var det en fin oppvekst der også. Men jeg savnet slik ting var hos mamma og lever slik selv i dag. Spiller fiolin, piano, snakker fransk, akademisk utdannelse, trener, fokus på manerer og respekt hos meg selv, leser filosofi. Relativt kunnskapsrik om ulike kunstepoker (hva som skiller modernisme fra impresjonisme, fra ekspresjonisme, osv.). Litt lat på selve "væremåten" da, klarer ikke helt å holde meg stiv og stille lenge før jeg smiler stort og "ikke ter meg".

Anonymkode: e6c6b...58a

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg var i alle fall omtrent stikk motsatt! 

Foreldrene mine gadd aldri å for eksempel ta meg me til biblioteket noen gang. Eller lære meg å spille instrumenter, lage mat, eller andre ting. 

Anonymkode: 16928...776

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...