fru Alving Skrevet 8. august #61 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ja, tror jeg kan si det. Hadde piano, og spilte på det fra jeg var 6 til jeg gikk ut videregående 😅 Hvis det var et kriterie. Har foreldre som var høyt utdannede, min far var professor, sommerene gikk ofte med til reiser med museumsbesøk. Vi hadde en rikholdig boksamling som jeg leste av, grådig, i ulike sjangere, fra ungdomsskolealder. Jeg selv valgte også akademia som karriere, og har venner med like interesser og til dels lik oppvekst. Selv om det ikke var fokus på en spesiell formell oppdragelse, kom det liksom bare naturlig i hjemmet vårt, med omgangsvennene til foreldrene mine. Det dannede stoppet imidlertid med min generasjon. Barna mine er like skjerm-avhengige og egenrådige som alle andre er for tiden, selv om de har fått med seg mer kulturell ballast enn gjennomsnittet. Det har gått nedover, fra min far som nådde toppen av "dannethet", til meg som kunne skumme fløten av familielivet han skapte, til mine barn som ikke utmerker seg på noen områder. Tror han er litt skuffet over det, at ikke stafettpinnen hans ble ført videre gjennom generasjoner... Anonymkode: 3e267...e5a Nå vet du vel ikke hvordan det går med dine barn, jeg tror fort de kan få seg fine karrierer på tross av skjermbruken. Og du har vært heldig, det høres ut som at du har hatt en drømmeoppvekst.
AnonymBruker Skrevet 8. august #62 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, det vil jeg si. Øvre middelklassebakgrunn i en av Norges største byer, bodde i enebolig med fjordutsikt og stor hage (uten at det nødvendigvis har noe med saken å gjøre). Lærte gode manerer, skikk og bruk etterhvert som vi ble gamle nok til det, og bøker, teater, gallerier og museer var en del av dagliglivet. Vi ble oppdratt til å søke kunnskap, være tolerante, rettferdige og holde hodet høyt, men ikke være arrogante eller tro vi var bedre enn andre. For meg er dette dannelse, ser i tråden at andre legger vekt på andre forhold, og det er selvsagt uproblematisk. Anonymkode: f1e7d...505 Hvor bodde du? Anonymkode: e5e1e...6cd
AnonymBruker Skrevet 8. august #63 Skrevet 8. august Nei det gjør jeg ikke, mannen min gjør det og innimellom klæsjer det litt🤣 Anonymkode: 945d3...386 1
AnonymBruker Skrevet 8. august #64 Skrevet 8. august Jeg er overrasket over hvor mange som knytter dannelse til økonomi og utdanning. Et lite googlesøk ga "Dannelse er et begrep som refererer til utviklingen av en persons karakter, oppførsel og moral, og evnen til å forme seg selv.Det handler om å tilegne seg kunnskap, ferdigheter og holdninger som gjør det mulig å fungere godt i samfunnet og delta aktivt i fellesskapet." Selv om god økonomi gir flere muligheter er det ingen forutsetning. Jeg, som mange andre, har møtt mange med god økonomi, men heller dårlig moral og oppførsel. Høy utdannelse gir heller ikke garanti for dannelse. Det er bøller også i akademia. Anonymkode: 53600...4e3 1 2
AnonymBruker Skrevet 8. august #65 Skrevet 8. august Ja, det vil jeg si. Giftet meg med en fyr fra arbeiderklassen som ikke har hatt samme oppdragelse og lært det samme, og så veldig forskjell. Anonymkode: a113a...31f
AnonymBruker Skrevet 8. august #67 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg er overrasket over hvor mange som knytter dannelse til økonomi og utdanning. Et lite googlesøk ga "Dannelse er et begrep som refererer til utviklingen av en persons karakter, oppførsel og moral, og evnen til å forme seg selv.Det handler om å tilegne seg kunnskap, ferdigheter og holdninger som gjør det mulig å fungere godt i samfunnet og delta aktivt i fellesskapet." Selv om god økonomi gir flere muligheter er det ingen forutsetning. Jeg, som mange andre, har møtt mange med god økonomi, men heller dårlig moral og oppførsel. Høy utdannelse gir heller ikke garanti for dannelse. Det er bøller også i akademia. Anonymkode: 53600...4e3 Det er selvsagt riktig at god økonomi og utdanning ikke er en garanti for noe som helst. Likevel vil de som vokser opp i hjem med og høyt utdannede foreldre få en god porsjon fordeler i livet. Selv om foreldrene er har dårlig moral. Dannelse handler om mye, bordskikk, bøker hjemme, spille instrument,delta i fritidsaktiviteter, ha vært på teater og vite hvordan du opptrer i slike sammenhenger, ha feriert andre steder enn "syden" Foreldre som deltar i samfunnet rundt seg, foreldre som jobber(eller bidrar med noe) foreldre som kjenner til skrevne og uskrevne regler, Foreldre som følger med i verden og klarer å gi barna sine et godt utgangspunkt for videre liv. Jeg vil si at økonomi og utdanning er ikke noe som garanterer dannelse. Samtidig så skal det nok mye til å få med seg dannelse om foreldrene dine har dårlig råd hele oppveksten og er uten utdanning. Dannelse handler om mer enn å være et godt menneske, det handler og om tilgjengelighet av en del ting. Opplevelser, ordentlig mat , deltagelse osv Anonymkode: e5e1e...6cd
AnonymBruker Skrevet 8. august #68 Skrevet 8. august Jeg fikk opplæring i dannelse fra mine besteforeldre, mulig de håpet å nå igjennom til neste generasjon, for mine foreldre er alt annet enn dannet. Men jeg lærte iallefall bordetikke, hvordan dekke bord, hvordan spise suppe av skje, høflig konversasjon, korrekt antrekk i ulike sosiale settinger osv. På hvilken side man skal sitte, at damer aldri går først i trappen. Hvordan holde flagget og passe på at det aldri peker ned mot bakken. Holde flagget mot brystet og stå rett i ryggen når man synger nasjonalsangen på 17. mai. Om man ikke synger, så i det minste holde munn og ikke prate mens det pågår. Opptre respektfullt og dannet. At man skal ta av hodeplagg innendørs. Viktigheten av å takke, jeg lærte å neie og passe på å ha et fast håndtrykk når jeg hilset. Ikke gape høyt når man ler. Ikke avbryte andre når de snakker. Reise seg for eldre og generelt slippe folk ut, før du trenger deg inn døra. Presentere deg når du ringer noen. Ikke ringe folk sent på kveldstid eller og ikke oppsøke venner og ringe på dørene før 11-tiden i helger. Si unnskyld om du dulter borti noen. 1.juledag var hellig og famlietid. Da gikk vi ikke ut og ringe på dørene til venner og det ble med meg i voksenlivet også og praktisert med mine barn. Dress og slips/ kjole og pensko obligatorisk jul, nyttår og 17.mai og ellers ved høytidelige feiringer som dåp, konfirmasjon, brullup og begravelser. Pent tøy krever også respektabel fremferd. Ingen klesvask hengede ute på søndag eller andre helligdager. Ikke plage naboer med bråk på søndager. Det er iallefall ikke en regel min naboer respekterer og merker jo eldre jeg blir jo mer irriterer det meg. Jeg synes faktisk det er deilig å ha denne ene dagen i uken hvor man kan nyte ro og stillhet. Jeg kan godt vaske bil eller jobbe i hagen,men da gjøres det manuelt med hageslange og redskaper som ikke støyer. Jeg lært tidlig at det var viktig å lese,fordi da fikk man et godt utviklet språk. Og jeg fikk mye bøker som jeg leste og ble også lest for. Vi har en kjent kunstner i den litt perifere familien og også en onkel som malte. Så det var mye kunst på veggene og jeg lærte en del kunstuttrykk og hvordan henge opp bilder og slikt. Gikk ofte på kunstutstillinger med mormor. Jeg er ikke spesielt opptatt av slike ting til vanlig, men alt jeg lærte sitter i meg og jeg vet å te meg i sosiale lag og har terpet på dette overfor mine barn. Jeg er ofte ute og spiser med kunder i jobbsammenheng og har merket meg at det er lite bordetikette generelt blant voksne folk på 40+. Jeg er f.eks opplært til ikke å røre maten før alle har fått servering, så jeg venter alltid. Men da har jeg ofte fått kommentarer med spørmål om jeg ikke liker maten eller du må spise før maten blir kald. Men for meg er det naturlig, maten skal jo nytes i fellesskap, så ingen blir sittende alene til slutt å spise, når alle andre er ferdige. Egentlig ganske mange regler, men det skaper en slags orden og trygghet at man har visse kjøreregler å forholde seg til. Anonymkode: 6a832...26c 1
AnonymBruker Skrevet 8. august #69 Skrevet 8. august Kunst og finkultur? Nei. Anonymkode: de713...d06
AnonymBruker Skrevet 8. august #70 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg fikk opplæring i dannelse fra mine besteforeldre, mulig de håpet å nå igjennom til neste generasjon, for mine foreldre er alt annet enn dannet. Men jeg lærte iallefall bordetikke, hvordan dekke bord, hvordan spise suppe av skje, høflig konversasjon, korrekt antrekk i ulike sosiale settinger osv. På hvilken side man skal sitte, at damer aldri går først i trappen. Hvordan holde flagget og passe på at det aldri peker ned mot bakken. Holde flagget mot brystet og stå rett i ryggen når man synger nasjonalsangen på 17. mai. Om man ikke synger, så i det minste holde munn og ikke prate mens det pågår. Opptre respektfullt og dannet. At man skal ta av hodeplagg innendørs. Viktigheten av å takke, jeg lærte å neie og passe på å ha et fast håndtrykk når jeg hilset. Ikke gape høyt når man ler. Ikke avbryte andre når de snakker. Reise seg for eldre og generelt slippe folk ut, før du trenger deg inn døra. Presentere deg når du ringer noen. Ikke ringe folk sent på kveldstid eller og ikke oppsøke venner og ringe på dørene før 11-tiden i helger. Si unnskyld om du dulter borti noen. 1.juledag var hellig og famlietid. Da gikk vi ikke ut og ringe på dørene til venner og det ble med meg i voksenlivet også og praktisert med mine barn. Dress og slips/ kjole og pensko obligatorisk jul, nyttår og 17.mai og ellers ved høytidelige feiringer som dåp, konfirmasjon, brullup og begravelser. Pent tøy krever også respektabel fremferd. Ingen klesvask hengede ute på søndag eller andre helligdager. Ikke plage naboer med bråk på søndager. Det er iallefall ikke en regel min naboer respekterer og merker jo eldre jeg blir jo mer irriterer det meg. Jeg synes faktisk det er deilig å ha denne ene dagen i uken hvor man kan nyte ro og stillhet. Jeg kan godt vaske bil eller jobbe i hagen,men da gjøres det manuelt med hageslange og redskaper som ikke støyer. Jeg lært tidlig at det var viktig å lese,fordi da fikk man et godt utviklet språk. Og jeg fikk mye bøker som jeg leste og ble også lest for. Vi har en kjent kunstner i den litt perifere familien og også en onkel som malte. Så det var mye kunst på veggene og jeg lærte en del kunstuttrykk og hvordan henge opp bilder og slikt. Gikk ofte på kunstutstillinger med mormor. Jeg er ikke spesielt opptatt av slike ting til vanlig, men alt jeg lærte sitter i meg og jeg vet å te meg i sosiale lag og har terpet på dette overfor mine barn. Jeg er ofte ute og spiser med kunder i jobbsammenheng og har merket meg at det er lite bordetikette generelt blant voksne folk på 40+. Jeg er f.eks opplært til ikke å røre maten før alle har fått servering, så jeg venter alltid. Men da har jeg ofte fått kommentarer med spørmål om jeg ikke liker maten eller du må spise før maten blir kald. Men for meg er det naturlig, maten skal jo nytes i fellesskap, så ingen blir sittende alene til slutt å spise, når alle andre er ferdige. Egentlig ganske mange regler, men det skaper en slags orden og trygghet at man har visse kjøreregler å forholde seg til. Anonymkode: 6a832...26c Du begynner å spise når du får maten. I hvert fall når maten er varm, så er kutymen sånn. Har vært en del på hotellmiddag med jobben, og vi sitter jo ikke med tallerkenen foran oss og venter til alle på bordet har fått. Det har jeg aldri opplevd, selv om det er kjedeleg at andre får et forsprang, for jeg spiser sakte. Anonymkode: de713...d06
AnonymBruker Skrevet 8. august #71 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (8 timer siden): Kommer du fra et dannet hjem? Anonymkode: 1ee89...1af Ja vil selv påstå det. Vi er oppdratt til å være høflig, respektere våre eldre, bruke sunn fornuft og folkeskikk. Men samtidig lært til å ikke la oss tråkke på og stå opp for oss selv. Anonymkode: 0d9ea...55a
AnonymBruker Skrevet 8. august #72 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Du begynner å spise når du får maten. I hvert fall når maten er varm, så er kutymen sånn. Har vært en del på hotellmiddag med jobben, og vi sitter jo ikke med tallerkenen foran oss og venter til alle på bordet har fått. Det har jeg aldri opplevd, selv om det er kjedeleg at andre får et forsprang, for jeg spiser sakte. Anonymkode: de713...d06 Det er helt vanlig bordskikk i England og garantert andre steder. Anonymkode: 5a8c2...4ab 3
AnonymBruker Skrevet 8. august #73 Skrevet 8. august Det vil jeg si. En bibliotekar og en arkitekt som foreldre, storbyferier med mye kultur, fokus på dannelse og manerer (skikk og bruk inkludert), jeg drev med klassisk musikk og det var i det hele tatt mye kulturell kapital både i hjemmet og i omlandet. Ikke konservative i holdninger, men i språk og uttrykk. Jeg tenker ikke at minst oppvekst trenger å være noe bedre eller verre enn en ganske annen tilnærming, men «et dannet hjem» tenker jeg absolutt at det var. Anonymkode: ecb40...6a3 1
AnonymBruker Skrevet 8. august #74 Skrevet 8. august Min mor er middelklasse og min far er arbeiderklasse. Da jeg vokste opp var vi nok regnet som arbeiderklasse på grunn av yrkene til min mor og far. Jeg har foretatt en klassereise, og vil nok kunne oppføre meg særdeles dannet i riktig selskap, men ellers er jeg nok som folk flest. Er høflig, har god folkeskikk (stort sett), og fikk en oppdragelse jeg regner som god. Jeg har en mastergad i et fag som mange kaller et dannelsesfag, kan konversere om det aller meste med de aller fleste. Jeg har gått på kulturskole siden jeg var 9 år, kan spille flere instrumenter, og synger ganske pent, har jeg hørt. Blir to ulike verdener, den jeg har foretatt en dannelsesreise til, og den jeg normalt oppholder meg i (hjemmesituasjonen). Blir på en måte en kameleon som passer inn i mange ulike settinger. Anonymkode: 7d5ea...711 1
Bacteria Skrevet 8. august #75 Skrevet 8. august (endret) Macro skrev (8 timer siden): Hva i all verden har piano med saken å gjøre? Å ha et musikkinstrument og bøker er min def av et dannet hjem også. Felles måltider ved et spisebord. Dannelse er ikke bare manerer og bordskikk. Det er å gi barn verktøy for å takle livet… litt kultur, lære å gå en tur i marka, kanskje på ski. Være med å plukke bær. Etikk, være mot andre som du vil at andre skal være mot deg. Og ta vare på dyr. Toleranse. Ikke snakke dritt om folk. Og A4 livskompetanse. Se at foreldre jobber. Lære husarbeid og økonomi. Se at det er forskjell på helg og hverdag, at det gjøres reint og skiftes på senger. At det styres og stelles ekstra til høytider. Sånne ting. Endret 8. august av Bacteria 1
AnonymBruker Skrevet 8. august #76 Skrevet 8. august Kommer fra et møblert hjem med det meste på stell. Foreldrene mine har stilt opp skikkelig, fulgt oss opp med skole, fritidsaktiviteter og gitt oppdragelse, samt at hus og hage m m har vært på stell til enhver tid. Foreldrene mine har dog vært svært ulike; mamma vokste selv opp med vold og har sinneproblemer, så vi har fått mye kjeft av henne og jeg følte alltid at vi ungene bare var plunder og heft for henne. Pappa var derimot snill og kjærlig. Ordentlig sint på meg kan jeg bare huske han var en eneste gang. Han var dog naturlig autoritær, mulig som følge av yrket som politi, så det skulle ofte bare et blikk til fra han før vi korrigerte dårlig oppførsel. Anonymkode: af6b7...8f8
AnonymBruker Skrevet fredag kl 21:17 #77 Skrevet fredag kl 21:17 Macro skrev (9 timer siden): Hva i all verden har piano med saken å gjøre? Ingenting, hvis det er cello du lærte å spille, i en familie der bratsj ikke er et fremmedord. Veldig mye med dannelse å gjøre hvis ikke. Anonymkode: 03fc1...c3f
AnonymBruker Skrevet fredag kl 21:23 #78 Skrevet fredag kl 21:23 HAHAHAHAHAAHAHA!!! Nei. Anonymkode: cce32...787
Kvalitet Skrevet fredag kl 21:24 #79 Skrevet fredag kl 21:24 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Kommer du fra et dannet hjem? Anonymkode: 1ee89...1af Fint om du definerer hva dannet betyr for deg😊
AnonymBruker Skrevet fredag kl 21:24 #80 Skrevet fredag kl 21:24 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ingenting, hvis det er cello du lærte å spille, i en familie der bratsj ikke er et fremmedord. Veldig mye med dannelse å gjøre hvis ikke. Anonymkode: 03fc1...c3f Men disse folkene du nevner "lærte" å spille. De har jo null interesse eller evne. Anonymkode: 8f0e2...91b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå