Macro Skrevet 8. august #41 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er ikke pianoet i seg selv som er poenget. Det er en markør for noe annet. Samme med seilbåt. Egentlig er seilbåt for folk som ikke har råd til motor, men om man ser på økonomiske og sosiale faktorer blant dem som har seilbåt vs. resten av røkla så kommer de med seilbåt veldig bra ut. Anonymkode: 1bb3d...886 Jeg mener bare at både piano og seilbåt sa noe om økonomisk status i gamle De sa også noe om dannelse/utdanning, for hadde men råd til piano så hadde man råd til lærere til barna sine og slik ble hele fenomenet "dannelse". Så før hang rikdom og dannelse sammen i mye større grad. I dag stiller vi alle nokså likt. Vi alle får gå på skole, vi får alle bli det vi vil så lenge vi har personlige egenskaper for det. Slik jeg ser det er ikke dannelse aktuelt i dagens samfunn. I dag er pianoen i stor grad et symbol på noe som var i fortiden, og evt dersom man har behov for å gi inntrykk av at man er rik. Kjenner en ganske fattig familie som brukte 200 000 kr på et instrument og barnet er i dag under utdannelse for dette instrumentet. Det er en helt annen sak. Det fleste dyre instrumenter er kjøpt fordi man vil gi inntrykk av noe, selv om det ikke finnes en eneste god musiker i hele slekta.
AnonymBruker Skrevet 8. august #42 Skrevet 8. august Er det ikke noe konservativt over å være dannet? Noe som blir bevart og foredlet gjennom generasjoner? Kunnskap, holdning, væremåte. Hvis bondestanden hadde de samme idealene ville de fortsatt pløyet jordene med hest og drevet med rosemaling på fritiden. Anonymkode: 1c171...6b7 1
AnonymBruker Skrevet 8. august #43 Skrevet 8. august Både og vil jeg si. Det var mye kaos, for mange barn, men de gjorde sitt beste og var ordentlige, gode mennesker. Anonymkode: 5d4f1...165 1
AnonymBruker Skrevet 8. august #44 Skrevet 8. august Det kommer an på hva du legger i dannet, men jeg svarer ja. Jeg har lært bordskikk, kan holde og bruke bestikk uten å veive med albuen, regler for servering av mat og drikke, kan etiketteregler om invitasjoner og svare på disse, takke for meg både når jeg går og dagen etter, være vertinne, dresskoder osv. Mange nevner ting som jeg ikke ser på som dannelse, men noe inngår klart i den kulturelle kapitalen. Noen over nevner å knyte slips - kan noen slipsknuter. Mannen går med slips hver dag, og han kan mange flere. Jeg lærte engelsk, tysk og fransk på skolen, og bruker det jevnlig. Jeg kan også grunnleggende spansk og nederlandsk slik at jeg kan føre samtaler. Jeg kommer fra et lesende hjem, og har barn som leser mye, så det er bøker overalt. Vi går jevnlig på teater, konserter, ballett og opera. Anonymkode: 53600...4e3 1
katties Skrevet 8. august #45 Skrevet 8. august Dannet, ja, men alltid arbeidsklasse og fattige. Så, alle kvinner utenom min lillesøster hadde minst en mastergrad og jeg bodde med min mor og bestemor. Bare nå tilhører jeg middelklassen - den eneste i familien som noen gang har vært middelklasse. 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. august #46 Skrevet 8. august Nope. Det hadde kanskje vært håp om de hadde stoppet på 1 barn istedenfor å få 6. Anonymkode: 5a8c2...4ab 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. august #47 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, selvsagt Anonymkode: 9e809...dd4 Ikke noe selvsagt i det, vel?😂 Anonymkode: 3a924...06d
AnonymBruker Skrevet 8. august #48 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Nope. Det hadde kanskje vært håp om de hadde stoppet på 1 barn istedenfor å få 6. Anonymkode: 5a8c2...4ab Vi er også seks søsken, og jeg har fem barn. For meg er det i seg selv en grunn for dannelse. Hvis alle oppfører seg, tar hensyn, kan spillereglene går dagene mye lettere. Anonymkode: 53600...4e3 1
AnonymBruker Skrevet 8. august #49 Skrevet 8. august Jeg vil si det. Foreldrene mine tilpasser seg overalt hvor vi har reist, har aldri kommet i klinsj med noen. Pappa er vel den du ser bilde av i ordboka om du søker opp "ordentlig". Utrolig gode og gjestfrie foreldre og familie, stille og rolige middager... Jeg kan flere fremmedspråk fordi jeg liker det. Arabisk, urdu, spansk, persisk, tysk og rumensk. Holder på med russisk nå ..Og norsk og engelsk selvfølgelig. Men - kan ikke en dritt om kunsthistorie, ingen spiller noe instrument, men leser bøker da. Det har nok litt med interesse å gjøre. Men pga oppveksten min har jeg blitt veldig glad i å oppleve verden og forstått og lært at etnosentrisme og arroganse er roten til at folk problematiserer forskjell på folk. Jeg synes det er en fin verdi, og lærer det videre til mine barn. Anonymkode: 3a924...06d 3
AnonymBruker Skrevet 8. august #50 Skrevet 8. august Tja. Et hjem med mye bøker og leseglede, instrumenter og sang, interesse for kunst og naturvitenskap, lite TV, vi gikk ofte på konserter - alt fra Pink Floyd til kirkekonserter med gregorianske munkekor - et hjem med all mat laget fra bunnen av rene råvarerø - jeg har aldri noen gang vært på MacDonald eller noe sånt og det har heller ikke mitt barn som nå er 12. Men også et hjem der man kan banne, ha vannkrig, ingen dyre klær, sko, vesker eller fancy dyre biler, og noen i familien har bare Bachelor, mens andre har doktorgrader, så ikke alle har høy utdannelse. Ikke et hjem der menn åpner dører og trekker ut stolen, eller man snakker i høflighetsfraser utover normale folkeskikk som å si takk og sånt. Anonymkode: cbe17...270 1
AnonymBruker Skrevet 8. august #51 Skrevet 8. august Nei og er glad for det. Høres ut som en oberdreven gjeng. Anonymkode: 4bfe8...626
AnonymBruker Skrevet 8. august #52 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Overhodet ikke😂. Singel mor og en kommune leilighet er min oppvekst. Anonymkode: 9a351...cfc Er også singel mor og leier men oppfører og oppdrar dannet med høykultur for det om… Anonymkode: d39bb...4d3 1
AnonymBruker Skrevet 8. august #53 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Tja. Et hjem med mye bøker og leseglede, instrumenter og sang, interesse for kunst og naturvitenskap, lite TV, vi gikk ofte på konserter - alt fra Pink Floyd til kirkekonserter med gregorianske munkekor - et hjem med all mat laget fra bunnen av rene råvarerø - jeg har aldri noen gang vært på MacDonald eller noe sånt og det har heller ikke mitt barn som nå er 12. Men også et hjem der man kan banne, ha vannkrig, ingen dyre klær, sko, vesker eller fancy dyre biler, og noen i familien har bare Bachelor, mens andre har doktorgrader, så ikke alle har høy utdannelse. Ikke et hjem der menn åpner dører og trekker ut stolen, eller man snakker i høflighetsfraser utover normale folkeskikk som å si takk og sånt. Anonymkode: cbe17...270 Mc donalds er ikke verdens beste mat, men er det ikke trist å aldri ha prøvd bare for gøy? Anonymkode: 4bfe8...626
AnonymBruker Skrevet 8. august #54 Skrevet 8. august Vet ikke hva som er vanlig, men det var temmelig strengt med hvordan man skulle te seg. -Sitte pent ved bordet, aldri albuer på bordet -Ikke lene seg på pynteputer -Bruke bestikk, ikke bare gaffel -Sitte ordentlig i møblene, aldri slenge ben over armlener f.eks. -Pynte seg når vi skulle i teateret -Aldri middag foran TV-en Kommer ikke på noe mer, så vet ikke om dette er nok til å være dannet 😄 Anonymkode: 9c6fd...ca9
AnonymBruker Skrevet 8. august #55 Skrevet 8. august katties skrev (1 time siden): Dannet, ja, men alltid arbeidsklasse og fattige. Så, alle kvinner utenom min lillesøster hadde minst en mastergrad og jeg bodde med min mor og bestemor. Bare nå tilhører jeg middelklassen - den eneste i familien som noen gang har vært middelklasse. Utdanning og danning er ikkje det samme. Heldigvis ❤️ Anonymkode: a1c17...4a8
AnonymBruker Skrevet 8. august #56 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Mc donalds er ikke verdens beste mat, men er det ikke trist å aldri ha prøvd bare for gøy? Anonymkode: 4bfe8...626 Nei, jeg blir uvel av lukten når andre spiser det, det hverken ser eller lukter fristende. Anonymkode: cbe17...270 2 1
Gentleman59 Skrevet 8. august #57 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kommer du fra et dannet hjem? Anonymkode: 1ee89...1af M66: Selvsagt.
AnonymBruker Skrevet 8. august #58 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, jeg blir uvel av lukten når andre spiser det, det hverken ser eller lukter fristende. Anonymkode: cbe17...270 Okei, skjønner den. Trodde det handlet om andre ting, som at du ikke hadde lov i barndommen. Anonymkode: 4bfe8...626
AnonymBruker Skrevet 8. august #59 Skrevet 8. august Ja, det vil jeg si. Øvre middelklassebakgrunn i en av Norges største byer, bodde i enebolig med fjordutsikt og stor hage (uten at det nødvendigvis har noe med saken å gjøre). Lærte gode manerer, skikk og bruk etterhvert som vi ble gamle nok til det, og bøker, teater, gallerier og museer var en del av dagliglivet. Vi ble oppdratt til å søke kunnskap, være tolerante, rettferdige og holde hodet høyt, men ikke være arrogante eller tro vi var bedre enn andre. For meg er dette dannelse, ser i tråden at andre legger vekt på andre forhold, og det er selvsagt uproblematisk. Anonymkode: f1e7d...505 1
AnonymBruker Skrevet 8. august #60 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, det vil jeg si. Øvre middelklassebakgrunn i en av Norges største byer, bodde i enebolig med fjordutsikt og stor hage (uten at det nødvendigvis har noe med saken å gjøre). Lærte gode manerer, skikk og bruk etterhvert som vi ble gamle nok til det, og bøker, teater, gallerier og museer var en del av dagliglivet. Vi ble oppdratt til å søke kunnskap, være tolerante, rettferdige og holde hodet høyt, men ikke være arrogante eller tro vi var bedre enn andre. For meg er dette dannelse, ser i tråden at andre legger vekt på andre forhold, og det er selvsagt uproblematisk. Anonymkode: f1e7d...505 Det er nødvendig, fint med visuel kontekst. Høres koslig ut. Anonymkode: 4bfe8...626 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå