Gå til innhold

Kommer du fra et dannet hjem?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Anonymkode: 1ee89...1af

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, selvsagt 

Anonymkode: 9e809...dd4

AnonymBruker
Skrevet

Absolutt.

Anonymkode: e8217...e7c

Skrevet

Nei heldigvis ikke😅 dersom du mener stive tilstelninger og stiv omgang med familie og venner, overdrevent forstå-seg-på-interesse for kunst osv.

Dersom du mener skikkelig, høflig, normal folkeskikk, gjestfrihet osv så ja.

• Liker 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Nei

Anonymkode: fa6ef...94f

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, på ingen måte.

Klassisk bonde-/arbeiderklasse på bittelite sted. Hyggelige og høflige og ordentlige folk, men mangler mye på kutymen.

Anonymkode: dbe20...ee3

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det spørs hva du legger i begrepet "dannet".

Jeg kommer fra et hjem med strengt fokus på god folkeskikk, oppførsel, og normal skikk og bruk, men vi var (er) enkle mennesker som ikke har "etiktte"  som pensum i oppdragelsen. 

Anonymkode: 1ac64...74f

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det spørs hva du legger i begrepet "dannet".

Jeg kommer fra et hjem med strengt fokus på god folkeskikk, oppførsel, og normal skikk og bruk, men vi var (er) enkle mennesker som ikke har "etiktte"  som pensum i oppdragelsen. 

Men det er det dannet betyr, sånn egentlig. Høflig og veloppdragen

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Jeg fikk god oppdragelse. Hadde et trygt og stabilt miljø. God verdi- og normformidling. Fokus på å lese (ble lest for til jeg kunne lese selv), og gode samtaler.Middag rundt bordet. Høflighet mot gjester og respekt for hverandre. 

Det betyr jo ikke at det ikke var beina høyt og litt Friends etter at leksene var gjort. At det gikk en kule varmt når noe var urettferdig. At vi ikke spiste fredags-pizza foran TVen. Eller ikke hoppet inn i joggedressen når vi kom hjem. 

Anonymkode: d70b6...968

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, på ingen måte.

Klassisk bonde-/arbeiderklasse på bittelite sted. Hyggelige og høflige og ordentlige folk, men mangler mye på kutymen.

Anonymkode: dbe20...ee3

Du trekker ikke det "kravet" litt langt her?

I god kutyme ligger bordskikk, normal høflighet, ta hensyn til andres behov og følelser, overholde avtaler og regler, og ha et visst grep om sosiale situasjoner. Og det regner jeg med man også stort sett har også på mindre steder? 

Jeg må innimellom fortsatt google både dresskode og rekkefølge på bestikk ved finere anledninger. Og mannen måtte se en video om knytting av slips før et bryllup i sommer. Men jeg vil likevel påstå at vi begge har god kontroll på kutymen. 

Anonymkode: d70b6...968

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men det er det dannet betyr, sånn egentlig. Høflig og veloppdragen

Da kommer jeg fra et dannet hjem, men jeg oppdaget som voksen at jeg mangler en del kunnskap om uskrevne regler i formelle sammenhenger.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Tja og nei. 

Ja:

• Er oppdratt til korleis ha god bordetikette og folkeskikk rundt måltid.
  • Etikette rundt besøk.
  • Ikkje snakke om personleg økonomi utanom med dei næraste
  • Spelte piano.
  • Viktig å ikkje snakke stygt om folk eller spreie vidare rykter. 
  • Viktig å sjå problemstillingar frå minst 2 sider. 

Nei:

• Ingen kunne framandspråk (utanom engelsk)
  • Lite bøker i heimen (utanom nedarva klassikarar)
  • Lite peiling på kunsthistorie og samtidskunst

Anonymkode: a1c17...4a8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Er opplært til å ta hensyn til andre, behandle alle like godt i utgangspunktet uavhengig av stilling og stand (skriver i utgangspunktet, for det er selvsagt lov å si fra og sette grenser hvis folk tråkker på en) og oppkært til god skikk og bruk og pene manerer i selskap. Vi fikk ikke sprette rundt på restauranter om vi var med der f.eks., ferdes hensynsløst der andre ferdes eller rope og hoie på butikken, og vi spør høflig og med et smil hvis vi skal be om noe, f.eks. bestille på restaurant eller be om hjelp til noe. Også dannet i form av å ha lest mye fra barnsben av og opplevd mange ulike kulturuttrykk. Av pappa har vi lært å ferdes hensynsfullt i naturen, være god mot dyra og sporløs ferdsel.

Anonymkode: 2f20b...244

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Overhodet ikke😂. Singel mor og en kommune leilighet er min oppvekst. 

Anonymkode: 9a351...cfc

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Til en viss grad ja. Oppveksten var preget av folkeskikk og høflighet, middag hver dag, man kledde seg ordentlig når man skulle ut av huset (fikk ikke lov å bruke joggebukse på skolen bla.), man var ikke borte fra skole eller jobb med mindre man var ordentlig dårlig, man pyntet seg når det var spesielle anledninger etc. Det var svært trygt økonomisk og det var aldri noen økonomisk krise i hjemmet.

Samtidig var det en oppvekst hvor vi ikke snakket om følelser. Følelser holdt man for seg selv. Jeg ble mye mobbet og ble en gang voldtatt. Har aldri pratet med mine foreldre om det utenom det som kom frem i dagens lys. Jeg satt som regel på rommet mitt og ikke sammen med familien. Det var heller ikke noen nærhet, som i klemmer o.l.

Jeg er ikke overrasket over at jeg en periode i livet røyket, var med nye gutter litt for ofte og var på nippet til å begynne med narkotika. En periode forsøkte jeg å få tak i narkotika for å avslutte alt. Jeg var sammen med en den perioden som drev litt med hasj og kunne få tak i mer. Jeg er han evig takknemlig i dag for at han nektet å gi meg noe som helst og nektet å la meg få tak i ting.

Jeg har i dag en datter sammen med mannen min jeg har vært gift med i snart 20 år og vi er en familie som er veldig opptatt av å prate om alt, tilbringe tid sammen og man skal ikke gå med følelser inni seg. Hun er i tenårene nå og sitter noe på rommet sitt, men som regel sitter hun faktisk i stuen sammen med oss. Hun snakker med oss når noe er galt og når hun er glad. Vi er veldig opptatt å gi hverandre klemmer ofte og sier glad i deg hver dag.

Anonymkode: 5f8ce...3da

• Liker 2
  • Hjerte 3
Skrevet

Noe så alvorlig inni granskauen absolutt ikke 😆😅

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei. 

Anonymkode: 11007...425

AnonymBruker
Skrevet

Ja. Mange generasjoner bakover også. 

Anonymkode: 1bb3d...886

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Tja og nei. 

Ja:

• Er oppdratt til korleis ha god bordetikette og folkeskikk rundt måltid.
  • Etikette rundt besøk.
  • Ikkje snakke om personleg økonomi utanom med dei næraste
  • Spelte piano.
  • Viktig å ikkje snakke stygt om folk eller spreie vidare rykter. 
  • Viktig å sjå problemstillingar frå minst 2 sider. 

Nei:

• Ingen kunne framandspråk (utanom engelsk)
  • Lite bøker i heimen (utanom nedarva klassikarar)
  • Lite peiling på kunsthistorie og samtidskunst

Anonymkode: a1c17...4a8

Hva i all verden har piano med saken å gjøre?

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Nja, trashy fra mors side og arbeidsklasse dannet fra far. Heldigvis tok jeg mer etter min fars side enn min mor for det er bare tragisk.

Regner meg selv som relativt dannet i rette settinger og mer avslappet blant venner.

Anonymkode: 36c92...5bd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...