Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Og jeg er nå eneste høne i kurven, utenom datteren min. Min far er nå enke, og har meg og mine to brødre. Vi har barn alle sammen. 

Brødrene mine er ikke lenger sammen med mødrene til barna, og er single begge to.

Vi har pleid å ha familiejul hos mine foreldre, siden de har flest soveplasser og god plass. Mine brødre bor maks en time unna min far. Jeg på min side bor med min familie på andre siden av landet. Vi har som regel brukt å ta fly for å komme oss til mine foreldre.

Jeg har allerede foreslått at min far tar fly opp til oss i julen og feirer her med oss. Det ønsker han ikke. Det er åtte mnd siden mor døde og han sørger fremdeles, alt skal være som før, og hvertfall julefeiringen. Den SKAL feires hos han akkurat slik det har vært siden tidenes morgen. 

Problemet da er at det blir jeg som må ordne alt. Min far og mine brødre ser ikke skitt og mener jeg er hysterisk over at doene er skitne og katten ligger på kjøkkenbenken og spisebordet. Rot og søl overalt. Så er det julematen og det å pynte til jul. Min datter på 11 var utrolig flink og hjalp meg i fjor (min mor var da veldig dårlig og døde mnd etterpå), men jeg har ikke hjerte til at hun skal jobbe og slave i juleferien sin fordi resten av gjengen sitter med bena på bordet i stua og drikker øl.

Min far nekter å motta noen form for hjelp. Han er blitt sur og nedlatende, og sikkert deprimert også som følge av at mor døde. Mine barn uttrykker at de synes ikke det har vært noe gøy å være hos bestefar dette året, de blir lei seg av å se han trist og av og til lei seg fordi han er frekk mot de. 

Så hva i alle dager skal jeg gjøre her når alle forventer at jeg skal ordne julen?

Anonymkode: a3ef4...046

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du inviterer alle til deg, også er det opp til de om de vil komme eller ei.

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Du må vise litt tøff kjærlighet. Du får vurdere om du gjennomfører første jul, eller neste. Jeg møtte en helt annen ydmykhet da jeg begynte å være direkte. 

Jula feires nå hos oss, på mine premisser. Vi er hjemme, de som ønsker å feire her er velkomne. Og det forventes at de bidrar praktisk, jeg har ingenting i mot å gi direkte beskjeder. 

Anonymkode: df907...826

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Du inviterer han en gang til, bare for å ha gjort det. Men hadde bare vært bestemt på at du blir hjemme. Tradisjonen med din mor er borte uansett. Alle må akseptere at man må lage en ny tradisjon. Du har barn som kommer først. Ikke ødelegg julen for dattera di. Brødrene og faren din er voksene mennesker 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Og en annen ting... din datter trenger ikke å bidra oppe i dette... Du viderefører bare kjønnsrollene du og brødre har vokst opp med. Hun kan sitte på sofaen, og se at mor krever av voksne brødre, og nevøer, at de gjør noe. Eller ikke gjør noe selv heller. 

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du må si tydelig ifra, iallfall til dine brødre! At om jul skal gjennomføres hos din far som før så skal ikke du gjøre alt og det skal nøye planlegges på forhånd hvem som gjør hva og de skal bidra minst på lik linje. Min dem på at du gjorde alt i fjor. 

Synes de virkelig at det er ok at et 11 år gammelt barn skal ordne til jul for dem mens de gjør ingenting? Ville spurt dem om dette og hva de tenker om det. Og om de lar egne barn gjøre husarbeid for seg mens de selv sitter og slapper av. 

En ting er at de ikke er enig i hvor mye man skal vaske før jul, men hva med å lage julemat, dekke på bordet og rydde bort alt etterpå og inn i oppvaskmaskin/vaske opp, kjøpe og pynte juletre, henge opp julepynt, ordne med kaker. Listen er lang og du bør være konkret så de ser hva det gjelder. 

Om de satt med bena på bordet og drakk øl i fjor har de kanskje barna sine i år? Skal de også med på felles julefeiring eller skal de noe annet i år?

Anonymkode: e2888...eff

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Du ber din far en gang til, og feirer jul hjemme hos deg selv. Reis heller på et kortere besøk aleine, i romjula.

Anonymkode: 135f6...9db

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
binders11 skrev (2 timer siden):

Du inviterer alle til deg, også er det opp til de om de vil komme eller ei.

Dette.

Start din egen tradisjon og så får familien velge hvordan de vil feire sin jul.

Anonymkode: bede7...228

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

I år lager du jul hos deg med mann og barn. 

Far og brødre lager jul hos far.  

Du kan invitere din far neste år, hvis han er kommet i bedre humør. 

Anonymkode: 18fc3...69f

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Beklager, men barnas hensyn trumfer bestefars. Som de andre sier, inviter til jul hos deg selv, og så kommer de som vil. 

Anonymkode: af190...bb4

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Du inviterer de en gang til hjem til dere, vil de ikke komme så blir dere hjemme og feirer hos dere selv ts.

Dette må og dine brødre ta ansvar for. Hvis din far hadde sittet alene og i sorg, så hadde jeg svart noe annet men han har to sønner. Jeg tipper at etter en julefeiring i svinesti så er de mer på tilbudssiden neste år..

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Så hva i alle dager skal jeg gjøre her når alle forventer at jeg skal ordne julen?

På tide at du og din familie starter egen tradisjon nå.

Anonymkode: 51055...3b7

AnonymBruker
Skrevet

Fikk et inntrykk av at du synes han skulle vært ferdig med sorgen nå siden det har gått 8 måneder, eller misforstod jeg?

8 måneder er kort tid etter å ha mistet sin livspartner, som man har vært sammen med i kanskje 40-50 år.

Det første året er det mange datoer man skal gjennom; bursdager, bryllupsdagen, dødsdagen, begravelsesdagen og ikke minst julaften som kanskje er en av de verste, siden det var din mor som hadde hovedansvaret for den.

Vær overbærende med din far, fordi han er i en svingende sorg som skifter fra dag til dag.

Kanskje orker han ikke å feire julaften i det hele tatt, når alt kommer til alt.

Når det nærmer seg jul får du spørre han igjen, og fortell hvordan dette blir for deg når så få hjelper til, og hvis han da sier nei, får du gi han et ultimatum.

Kondolerer med din mor 🧡

Anonymkode: 3d938...e9a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Litt vanskelig å være absolutt når det er samme året moren din død. Har du snakket med brødrene hva de tenker om de kun blir de å faren ? Om faren din er deprimert er ikke nødvendigvis barn og store familien det beste heller.

Anonymkode: 3ce0e...3b8

AnonymBruker
Skrevet

For meg hjalp det veldig at ungene mine feiret jul hos meg etter at min siste forelder døde. Vi hadde en veldig fin jul selv om en manglet. 

Senere har de tilbrakt jula som de ønsket. 

Anonymkode: 2221f...258

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette blir på en måte feil, uansett hva du gjør. Så jeg tenker at du bare må stå i det. Informer om at i år blir dere hjemme, men de er hjertelig velkommen om de ønsker. Ønsker de ikke har de tatt sitt valg og du kan be de igjen året etter. 

Hadde forutsetningene hos far vært annerledes, ville jeg ha feiret hos han en siste gang. Siden du forventer en svinesti, så blir dette for mye for det og det blir ingen hyggelig jul for dine barn, når du skal fly som pisket skinn. 

Anonymkode: a9a93...241

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Og jeg er nå eneste høne i kurven, utenom datteren min. Min far er nå enke, og har meg og mine to brødre. Vi har barn alle sammen. 

Brødrene mine er ikke lenger sammen med mødrene til barna, og er single begge to.

Vi har pleid å ha familiejul hos mine foreldre, siden de har flest soveplasser og god plass. Mine brødre bor maks en time unna min far. Jeg på min side bor med min familie på andre siden av landet. Vi har som regel brukt å ta fly for å komme oss til mine foreldre.

Jeg har allerede foreslått at min far tar fly opp til oss i julen og feirer her med oss. Det ønsker han ikke. Det er åtte mnd siden mor døde og han sørger fremdeles, alt skal være som før, og hvertfall julefeiringen. Den SKAL feires hos han akkurat slik det har vært siden tidenes morgen. 

Problemet da er at det blir jeg som må ordne alt. Min far og mine brødre ser ikke skitt og mener jeg er hysterisk over at doene er skitne og katten ligger på kjøkkenbenken og spisebordet. Rot og søl overalt. Så er det julematen og det å pynte til jul. Min datter på 11 var utrolig flink og hjalp meg i fjor (min mor var da veldig dårlig og døde mnd etterpå), men jeg har ikke hjerte til at hun skal jobbe og slave i juleferien sin fordi resten av gjengen sitter med bena på bordet i stua og drikker øl.

Min far nekter å motta noen form for hjelp. Han er blitt sur og nedlatende, og sikkert deprimert også som følge av at mor døde. Mine barn uttrykker at de synes ikke det har vært noe gøy å være hos bestefar dette året, de blir lei seg av å se han trist og av og til lei seg fordi han er frekk mot de. 

La han feire sin første jul som enkemann hjemme hos seg selv, om det er det han vil. Første jul som enkemann kan det være greit å få være der han har tilbrakt julaften i mange år, og la han få kjenne på hvordan det er. La han være der det er tradisjon for ham å være. Han må få kjenne på julestemning den dagen slik han er vant med, men bare uten sin kone. 

Å sørge ett års tid er vel helt vanlig. Det skal gå en runde med første bursdager uten, første julaften uten. Alle tradisjoner han er vant til, alt han og kona har gjort til faste tider, f.eks. julaften, og bursdagene til dem som er i nærheten, - ja, la det passere for ham slik at han kan kjenne følelsen av det. Det samme med ettårsdagen for dødsfallet. Folk er forskjellige, men dette jeg nevner er ofte en gjenganger. Han ønsker at dere kommer dit som vanlig, og det synes jeg at du skal akseptere. Dessuten bor dine to brødre med familier i nærheten, og det er lett for dem også å komme. Ikke minst er det første jul uten at et viktig familiemedlem er til stede, og det kan være greit å være samlet med tanke på det. Jeg vil tro at det også er en tanke. 

Hva får deg til å tro at du må ordne opp i alt? Hvis katten er vant til å ligge på kjøkkenbenken og spisebordet har du ingen grunn til å jage den ned. Min katt får også lov til å være der, bare ikke når jeg holder på der selv. At doene er skitne? Du gjør det til en bagatell, for han har vel innsett at han må ta seg av all rengjøring uten henne ved sin side. Dessuten er det vertskapet som har ansvaret for den slags, og du er ikke en del av det. At din mor var utrolig dårlig rett før julaften i fjor kan ha vært et sjokk for alle, og spesielt din far. Alle kan hjelpe hverandre, og det må de forstå. Legg ansvaret på flere enn deg, og så får du bare dra fra alt hvis du mener det blir for ille? 

Din pappa trenger tid etter å ha blitt enkemann, og noen trenger mer tid enn andre. Det er fire og en halv måned til jul, og mye kan endre seg til da. Men av hensyn til ham ville jeg gjort som før, - tatt turen til ham til jul. Da kan dere også gå på graven til din mamma og tenne lys, og være sammen rundt graven en stund. 

Trenger han noen å prate med så kan du prøve å finne på noe. Er han pensjonist? Kan han gå på dagsenter, gå turer, jobbe frivillig for noen? Bruke venner, og ta seg mer tid til å være sammen med dem.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Og en annen ting... din datter trenger ikke å bidra oppe i dette... Du viderefører bare kjønnsrollene du og brødre har vokst opp med. Hun kan sitte på sofaen, og se at mor krever av voksne brødre, og nevøer, at de gjør noe. Eller ikke gjør noe selv heller. 

Hør hør!

Forrige jul var ikke koselig for henne. La henne få være barn (i sitt eget hjem) i år. ❤️ 

Anonymkode: 8c5b2...75d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hør hør!

Forrige jul var ikke koselig for henne. La henne få være barn (i sitt eget hjem) i år. ❤️ 

Anonymkode: 8c5b2...75d

Enig. 

Anonymkode: 18fc3...69f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...