AnonymBruker Skrevet 8. august #1 Skrevet 8. august Jeg har en småspist hund som spiser vom men hun får diaré i pelsen sin. Men hun spiser ikke tørrfôr og noe må hun spise. Men kan ikke bade henne hver dag heller. Burde hun da slutte med vom? Gir henne mat etter vekten hennes. Anonymkode: 93f66...39e
AnonymBruker Skrevet 8. august #2 Skrevet 8. august Har hun diaré hele tiden? Det er vanlig at de får diaré rett etter bytte av fór (hvis ikke byttet tas gradvis), men det pleier å gå seg til. Som regel har hunder ganske hard mage når de spiser vom. Har du byttet frem og tilbake i det siste? Anonymkode: a1166...86c 2
AnonymBruker Skrevet 8. august #3 Skrevet 8. august Det kan være verdt et forsøk å blande gresskarpulver/puree i maten, det skal være veldig bra for dette. Funket på min forrige hund som hadde samme problemet. Jeg har brukt denne https://tasseladden.no/products/logan-s-gresskarpulver?srsltid=AfmBOorPGv63w3ErlUdIw_TMExPWJSG040T9kkqThG96S876dxOj3SGa Anonymkode: acd59...d22
AnonymBruker Skrevet 8. august #4 Skrevet 8. august Følg tipsene nevnt over her. Også ville jeg vel vurdert å barbere/klippe litt rundt rumpa så det ikke setter seg så mye i pelsen. Anonymkode: 23260...a55 1
Hmmmmmm Skrevet 8. august #5 Skrevet 8. august Jeg må tilsette fiber for at mine hunder som spiser vom ikke blir for hard i magen. Hvor lenge har det pågått?
VisningsnavnPÅKREVD Skrevet 8. august #6 Skrevet 8. august Trenger mer informasjon. Når du skriver Vom, mener du råfôr generelt fra Vom &Hundemat, eller ren storfevom? Har du nylig byttet fôr eller er det diaréen som er nylig? Er det andre faktorer som kan spille inn? Feks stress, parasitter, sykdom, alder, endringer i livet.. Hvordan er diaréen? (farge, konsistens). Ved akutt diaré gir jeg fiskebolle/pudding blandet med godt kokt hvit ris, samt kokt kyllingfilet som hovedmat. Varer det over flere dager og det ikke skyldes fôrbytte bør du kontakte veterinær. 4
Tabris Skrevet 8. august #7 Skrevet 8. august Har du prøvd andre typer våtfor? Du kan evt ta et tørrfor av god kvalitet, bløte det i vann til det blir en grøt og så blande det med VOM/våtfor. Først f.eks 80-90% VOM/våtfor og 10-20% oppbløtt tørrfor. Og så veldig gradvis øke mengden tørrfor, hvis hun tåler det bedre. 2
AnonymBruker Skrevet 10. august #8 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (På 8.8.2025 den 11.27): Jeg har en småspist hund som spiser vom men hun får diaré i pelsen sin. Men hun spiser ikke tørrfôr og noe må hun spise. Men kan ikke bade henne hver dag heller. Burde hun da slutte med vom? Gir henne mat etter vekten hennes. Anonymkode: 93f66...39e Hun blir dårlig i magen av å spise det elendige ubehandlede slakteavfallet og rådene du får her i tråden er da å gi henne fiber. Har dere hatt vondt i magen selv dere som svarer her inne? Følt dere kvalme, oppblåste, knip, luft og ubehag? Vært matforgiftet? Hatt salmonella, måttet hyppig på do? du må bytte for til et for hunden din tåler å spise. Det finnes et utall for som ikke er avfall. Som er balansert på en måte som oppfyller hundens næringsmessige krav, som ikke inneholder drit. (Bokstavelig talt) Anonymkode: ad181...77f
BareMay Skrevet 10. august #9 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (På 8.8.2025 den 11.27): Jeg har en småspist hund som spiser vom men hun får diaré i pelsen sin. Men hun spiser ikke tørrfôr og noe må hun spise. Men kan ikke bade henne hver dag heller. Burde hun da slutte med vom? Gir henne mat etter vekten hennes. Anonymkode: 93f66...39e Vom er rått for som ikke er varmebehandlet. Det krever grundig rengjøring av matskål etc. 2
Hmmmmmm Skrevet 10. august #10 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hun blir dårlig i magen av å spise det elendige ubehandlede slakteavfallet og rådene du får her i tråden er da å gi henne fiber. Har dere hatt vondt i magen selv dere som svarer her inne? Følt dere kvalme, oppblåste, knip, luft og ubehag? Vært matforgiftet? Hatt salmonella, måttet hyppig på do? du må bytte for til et for hunden din tåler å spise. Det finnes et utall for som ikke er avfall. Som er balansert på en måte som oppfyller hundens næringsmessige krav, som ikke inneholder drit. (Bokstavelig talt) Anonymkode: ad181...77f Du snakker nedsettende om VOM som fôr. Men forteller oss ikke hva som er bra fôr.
AnonymBruker Skrevet 10. august #11 Skrevet 10. august bra for for noen er dårlig for andre. Hunder er forskjellige og noen kan ha allergier osv Anonymkode: 3fa0e...21f
AnonymBruker Skrevet 10. august #12 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (35 minutter siden): bra for for noen er dårlig for andre. Hunder er forskjellige og noen kan ha allergier osv Anonymkode: 3fa0e...21f Det finnes et betydelig volum forskning nå som viser at råforing av hund ikke har noen fordeler overhode. Hverken for hunden (feilernæring, risiko for matforgiftning, overføring av antibiotikaresistente gener til notmalflora/microbiota, ernæringsindusert hjertesykdom, iatrogen hypertyreose, fettlever, pankreatitt og økt forekomst av urinsten) eller for eiere (hygiene i hjemmet, overføring av resistente gener som koder for antibiotikaresistens, økt risiko for matforgiftning mm.) så nei. Det du hevder her er synsing og ikke noe som er forankret i vitenskapen. råforing er hype. Og når hype. Ikke funker i virkeligheten argumenterer folk likevel for råforing. Det er helt utrolig hva som skal til for at folk skal forstå at dette er galskap å holde på med. Anonymkode: ad181...77f 1
AnonymBruker Skrevet 10. august #13 Skrevet 10. august Hmmmmmm skrev (2 timer siden): Du snakker nedsettende om VOM som fôr. Men forteller oss ikke hva som er bra fôr. Foring må tilpasses hver enkelt hund. Men nå har jo de som har veldig god avanse på å selge såkalt «kornfritt» I over 15 år uhemmet fått lov å snakke nedsettende om ethvert for som har vintenskap og kunnskap bak hvordan de er produsert. De har jo også beskyldt veterinærer for å være idioter som bare har økonomiske intensiver bak å selge hundefor. (Til tross for at man som veterinær faktisk vet at avansen her er lav sammenliknet med hva de selv drar inn -hadde veterinærer vært kyniske mennesker som kun tenkte profitt hadde vi forhandlet Acana og Orijen og gitt en lang beng i at halvparten av Golden Retrievere fikk hjertefeil og pankreatitt uten at eier var klar over det før det var uopprettelige skader skjedd) men foring er individuelt. Som nevnt må det tilpasses hver enkelt hund. Jeg vet ikke nok om hunden til ts til å anbefale et spesifikt for. Så mitt beste råd; kanskje ts kan snakke med sin veterinær og be om en anbefaling av et vitenskapelig forankret for. Det er nemmelig enda viktigere å få til en god ernæring når hunden er småspist enn motsatt. Så sørger man for at den får i seg det den faktisk behøver. Anonymkode: ad181...77f 1
VisningsnavnPÅKREVD Skrevet 10. august #14 Skrevet 10. august (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Det finnes et betydelig volum forskning nå som viser at råforing av hund ikke har noen fordeler overhode. Hverken for hunden (feilernæring, risiko for matforgiftning, overføring av antibiotikaresistente gener til notmalflora/microbiota, ernæringsindusert hjertesykdom, iatrogen hypertyreose, fettlever, pankreatitt og økt forekomst av urinsten) eller for eiere (hygiene i hjemmet, overføring av resistente gener som koder for antibiotikaresistens, økt risiko for matforgiftning mm.) så nei. Det du hevder her er synsing og ikke noe som er forankret i vitenskapen. råforing er hype. Og når hype. Ikke funker i virkeligheten argumenterer folk likevel for råforing. Det er helt utrolig hva som skal til for at folk skal forstå at dette er galskap å holde på med. Anonymkode: ad181...77f Nå skal vi ikke avspore tråden for mye her, men har du linker til noen metastudier e.a.som kan understøtte påstandene dine? Gjernenoe som ikke er produsert av tørrforprodusenter.. Start gjerne en egen tråd om hundemat. Hva tenker du er artsriktig og optimal mat for hunder? Rått kjøttstykke og bein?, ultraprossessert tørrfor? Kokte middagsrester? Hva sier hundens fordøylsessystem om hva de er tilpasset å spise? Det du kaller slakteavfall er rett og slett deler av slaktet vi mennesker ikke vil spise lenger, fordi vi kun vil ha muskelkjøtt. Hunder har i titusener av år levd på avskjær og rester fra vår mat, og vi ser de samme livvstilssykdommer hos dem som oss med vår stadig dårligere diett, som startet med jordbruksrevolusjonen. Endret 10. august av VisningsnavnPÅKREVD 1 1
Arx Skrevet 10. august #15 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Det finnes et betydelig volum forskning nå som viser at råforing av hund ikke har noen fordeler overhode. Hverken for hunden (feilernæring, risiko for matforgiftning, overføring av antibiotikaresistente gener til notmalflora/microbiota, ernæringsindusert hjertesykdom, iatrogen hypertyreose, fettlever, pankreatitt og økt forekomst av urinsten) eller for eiere (hygiene i hjemmet, overføring av resistente gener som koder for antibiotikaresistens, økt risiko for matforgiftning mm.) så nei. Det du hevder her er synsing og ikke noe som er forankret i vitenskapen. råforing er hype. Og når hype. Ikke funker i virkeligheten argumenterer folk likevel for råforing. Det er helt utrolig hva som skal til for at folk skal forstå at dette er galskap å holde på med. Anonymkode: ad181...77f Jeg vil gjerne se denne forskningen! 5
AnonymBruker Skrevet 11. august #16 Skrevet 11. august Kun min siste hund har fått Vom. Dette ble visst svært pop rundt 2010-15? Før det fikk de fleste tørrfôr. Min oppdretter sa at min skulle ha Vom hundemat. Det hadde hun gitt til alle sine hunder i mange år. Derfor fulgte jeg rådet. Hunden er frisk, fin pels. Har kanskje diare en gang i året så da skyldes det andre årsaker enn Vom. Jeg gir min 250.g Vom og ca 250 g. tørrfôr så da får den ekstra tilskudd av andre vitaminer tenker jeg. Årsaken var at jeg synes avføringen ble litt hard med kun Vom. Når så mange bruker Vom i så mange år regner jeg med at dette er både vitenskapelig bevist og ikke minst bevist/erfart med så mange friske og raske hunder. Anonymkode: 3fa0e...21f
AnonymBruker Skrevet 15. august #17 Skrevet 15. august Har du testet en av de andre typene av VOM enn du gir pr i dag? Min hund fungerer f.eks. best på MUSH siden den inneholder grønnsaker også. Får han VOM så må jeg tilsette litt grønnsaker. Kjøper da div grønnsaker som jeg koker og moser sammen med beinkraft, og fryser ned i passe terninger. Gresskarpulver er også kjekt å bruke for å regulere magen. Anonymkode: cda46...c24
AnonymBruker Skrevet 18. august #18 Skrevet 18. august Kjøp zolac og gi hunden for å stoppe diareen ihvertfall. Selges på apoteket. Og bytt for. Mye fett i vom, mange hunder blir dårlig i magen av det. Kan lønne seg å blande ut vom med litt tørrfor i en overgangsperiode. Anonymkode: 78c15...4fd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå