AnonymBruker Skrevet 8. august #1 Skrevet 8. august Må vurdere å søke om NAV- garanti til et depositum.. Midler er låst i bolig.. Men synes virkelig desverre at det er flaut å søke. Det er sikkert bare meg, men er det bare jeg som tenker sånn? Flere som har benyttet seg av det? (Snakk om å ta vare på helse/trivsel..) Anonymkode: cd1c3...1ef 1
Kålrota Skrevet 8. august #2 Skrevet 8. august Heh? Har du bolig, men må ha depositum? Da må du vel kvitte deg med nåværende bolig først? 6
Eva-Lena Skrevet 8. august #3 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Må vurdere å søke om NAV- garanti til et depositum.. Midler er låst i bolig.. Men synes virkelig desverre at det er flaut å søke. Det er sikkert bare meg, men er det bare jeg som tenker sånn? Flere som har benyttet seg av det? (Snakk om å ta vare på helse/trivsel..) Anonymkode: cd1c3...1ef Hvorfor trenger du NAV garanti når du har bolig? Skal du selge boligen din og leie istede? 4
AnonymBruker Skrevet 8. august #4 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Må vurdere å søke om NAV- garanti til et depositum.. Midler er låst i bolig.. Men synes virkelig desverre at det er flaut å søke. Det er sikkert bare meg, men er det bare jeg som tenker sånn? Flere som har benyttet seg av det? (Snakk om å ta vare på helse/trivsel..) Anonymkode: cd1c3...1ef Du får ikke nav-garanti om du har midler i bolig. Om du søker vil du få blankt avslag med veiledning om å bruke depositums-ordninger fra diverse selskaper som hybel.no og lignende. Hilsen ansatt i nav sosialtjeneste. Anonymkode: b5c1a...2ca 4 3
Snublefot62 Skrevet 8. august #5 Skrevet 8. august NAV depositumsgaranti er vel en del av sosialhjelpspakken deres. Og dersom du har egen bolig og midler der får du nok ikke sosialhjelp? 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. august #6 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du får ikke nav-garanti om du har midler i bolig. Om du søker vil du få blankt avslag med veiledning om å bruke depositums-ordninger fra diverse selskaper som hybel.no og lignende. Hilsen ansatt i nav sosialtjeneste. Anonymkode: b5c1a...2ca Så blankt er det vel ikke. Sosialtjenesteloven åpner for skjønn, det vet du vel om du er ansatt i sosialtjenesten? 🤷♀️ I et tilfelle hvor feks felles bolig skal selges og man etter brudd skal ut på leiemarkedet og ting er uavklart så er det fullt mulig å få et depositumslån. Hilsen også ansatt i Nav sosialtjeneste. Anonymkode: 111b6...592 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. august #7 Skrevet 8. august Jeg skjønner heller ikke problemstillingen, jeg tror du må forklare mer. I utgangspunktet har vel ingen av oss krav på noen velferdsordninger..? Har aldri vært i kontakt med NAV men får jo lyst til å undersøke om jeg også kan få litt av all denne velferden. Anonymkode: d94f1...61b 1
AnonymBruker Skrevet 8. august #8 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Så blankt er det vel ikke. Sosialtjenesteloven åpner for skjønn, det vet du vel om du er ansatt i sosialtjenesten? 🤷♀️ I et tilfelle hvor feks felles bolig skal selges og man etter brudd skal ut på leiemarkedet og ting er uavklart så er det fullt mulig å få et depositumslån. Hilsen også ansatt i Nav sosialtjeneste. Anonymkode: 111b6...592 Takk for info. Anonymkode: cd1c3...1ef
AnonymBruker Skrevet 8. august #9 Skrevet 8. august Eva-Lena skrev (32 minutter siden): Hvorfor trenger du NAV garanti når du har bolig? Skal du selge boligen din og leie istede? Leie, ja, pga skilsmisse. Anonymkode: cd1c3...1ef 2
AnonymBruker Skrevet 8. august #10 Skrevet 8. august Ja, jeg hadde syntes det var dritflaut å måtte søke om sosialhjelp, NAV-garanti m.m. Det betyr ikke at jeg synes man burde oppleve det slik. Anonymkode: bfda7...11f
AnonymBruker Skrevet 8. august #11 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Så blankt er det vel ikke. Sosialtjenesteloven åpner for skjønn, det vet du vel om du er ansatt i sosialtjenesten? 🤷♀️ I et tilfelle hvor feks felles bolig skal selges og man etter brudd skal ut på leiemarkedet og ting er uavklart så er det fullt mulig å få et depositumslån. Hilsen også ansatt i Nav sosialtjeneste. Anonymkode: 111b6...592 Vet absolutt at det er en skjønnsbasert lov, ja. Men samtidig så har man rundskrivet å forholde seg til, samt lokal praksis. Og hoved-regel er at har du egne midler så må de søkes realisert først. Om ts har rom i sitt budsjett til å benytte seg av en kommersiell garanti fra f.eks hybel.no for noen hundre kr hver måned, så er det det hun skal henvises til og det hun skal benytte seg av, før hun innvilges tjenester etter sosialtjenesteloven. Anonymkode: b5c1a...2ca 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. august #12 Skrevet 8. august Det er ikke sånn at alle får nav-garanti. Men du kan prøve. Dette er ikke en velferdsgode "alle har rett på". Jeg som utleier ville aldri ha leid ut til en med nav-garanti. Har gjort det en gang og gikk skikkelig skoa av meg. Jeg ville heller ha tatt opp lån til depositum. Anonymkode: f2a2b...106 3 1
AnonymBruker Skrevet 8. august #13 Skrevet 8. august Bare vær obs på at det er mange utleiere som ikke godtar NAV-garanti, så det kan bli vanskelig å få leid noe. Anonymkode: f5d3e...003 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. august #14 Skrevet 8. august Det er vel lettere å få leid uten depositum enn med NAV-garanti? Anonymkode: 24018...f3a
AnonymBruker Skrevet 8. august #15 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det er vel lettere å få leid uten depositum enn med NAV-garanti? Anonymkode: 24018...f3a Det er vel ingen steder man får leid uten depositum? Anonymkode: d986f...527 2
AnonymBruker Skrevet 8. august #16 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så blankt er det vel ikke. Sosialtjenesteloven åpner for skjønn, det vet du vel om du er ansatt i sosialtjenesten? 🤷♀️ I et tilfelle hvor feks felles bolig skal selges og man etter brudd skal ut på leiemarkedet og ting er uavklart så er det fullt mulig å få et depositumslån. Hilsen også ansatt i Nav sosialtjeneste. Anonymkode: 111b6...592 Det handler nok ofte om hvilken saksbehandler man får, ja. Anonymkode: eedd2...761
AnonymBruker Skrevet 8. august #17 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg skjønner heller ikke problemstillingen, jeg tror du må forklare mer. I utgangspunktet har vel ingen av oss krav på noen velferdsordninger..? Har aldri vært i kontakt med NAV men får jo lyst til å undersøke om jeg også kan få litt av all denne velferden. Anonymkode: d94f1...61b De som søker om det har som oftest en god grunn til det... Anonymkode: cd1c3...1ef 1
AnonymBruker Skrevet 15. august #18 Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (På 8.8.2025 den 10.56): Så blankt er det vel ikke. Sosialtjenesteloven åpner for skjønn, det vet du vel om du er ansatt i sosialtjenesten? 🤷♀️ I et tilfelle hvor feks felles bolig skal selges og man etter brudd skal ut på leiemarkedet og ting er uavklart så er det fullt mulig å få et depositumslån. Hilsen også ansatt i Nav sosialtjeneste. Anonymkode: 111b6...592 Vel, har man midler i hus, så får man fint låne penger i ordinær bank. Dette burde du som "jobber" i nav vite. Og er man ikke kredittverdig, så bør de bruke disse midlene til å gjøre seg kredittverdig. Noe som de fleste som jobber i nav også opplyser om.. Ellers har du rett at skjønn skal utføres i henhold til kommunens retningslinjer. Anonymkode: 85fa0...06b 1
AnonymBruker Skrevet 15. august #19 Skrevet 15. august Søk du Jeg søkte, selv om jeg eide hus sammen med eksen, og fikk innvilget depositumslån. Ordnet opp med NAV når huset var solgt og sto da for depositumet selv. NAV skjønte at jeg og ungene måtte ut av huset. Vi kunne ikke vente til huset var solgt og økonomien gjort opp. Fikk veldig god hjelp og støtte av NAV da jeg var i en krise. Anonymkode: 0fa52...15d 1
AnonymBruker Skrevet 16. august #20 Skrevet 16. august Statsforvalteren om du får avslag. Anonymkode: 68719...6f2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå