Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva tok de utgangspunkt i der? Jeg er desemberbarn og måtte igjennom en slik test. Jeg husker bare at jeg var i et rom med en hyggelig dame, og vi gjorde oppgaver sammen.  Etter det ble jeg erklært skolemoden. I ettertid har jeg jo lurt på om det var riktig vurdering.  riktignok var jeg flink til å lese og skrive ,men matematikk og mye av det sosiale falt jeg igjennom. Jeg ble sett på som veldig barnslig og umoden av de andre.  Jeg har alltid følt meg veldig mye yngre enn de andre i klassen, noe som har vært en gjenganger opp gjennom årene. 

Men når det gjelder disse testene, så husker jeg at nabobarnet strøk på skolemoden-testen. Han begynte å grine når han skulle være i samme rom som psykologen og ropte på Mamma. Det samme gjaldt en annen jente som fikk vente et år med å begynne på skolen. Jeg vet nå ikke om det bare var dette med å være alene i et rom uten mamma som de ble målt på, eller om det også var det utviklingsmessige, om de kunne holde i en blyant og sitte stille. 

Noen som har peiling. Gjøres det fortsatt slike tester i dag? 

Anonymkode: 4d40e...63e

AnonymBruker
Skrevet

Er mye mer fokus på det sosiale nå enn det var før, heldigvis. Har en nevø som ble testet for noen år siden, og da ble observasjoner av samhandling og lek med andre barn vektlagt mye. Han fikk for øvrig mange av de samme oppgavene som broren min fikk tidlig på 90-tallet, så testene har tydeligvis ikke forandret seg stort. 😂

Anonymkode: fee86...9af

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hva tok de utgangspunkt i der? Jeg er desemberbarn og måtte igjennom en slik test. Jeg husker bare at jeg var i et rom med en hyggelig dame, og vi gjorde oppgaver sammen.  Etter det ble jeg erklært skolemoden. I ettertid har jeg jo lurt på om det var riktig vurdering.  riktignok var jeg flink til å lese og skrive ,men matematikk og mye av det sosiale falt jeg igjennom. Jeg ble sett på som veldig barnslig og umoden av de andre.  Jeg har alltid følt meg veldig mye yngre enn de andre i klassen, noe som har vært en gjenganger opp gjennom årene. 

Men når det gjelder disse testene, så husker jeg at nabobarnet strøk på skolemoden-testen. Han begynte å grine når han skulle være i samme rom som psykologen og ropte på Mamma. Det samme gjaldt en annen jente som fikk vente et år med å begynne på skolen. Jeg vet nå ikke om det bare var dette med å være alene i et rom uten mamma som de ble målt på, eller om det også var det utviklingsmessige, om de kunne holde i en blyant og sitte stille. 

Det er svært sjeldent at barn får begynne senere på skolen i dag. Og de som får begynne senere har gjerne diagnoser som gjør at de er senere i utviklingen i mye større grad enn bare å være desemberbarn. Jeg jobber i skolen og kan ikke komme på noen elever som har annet fødselsår enn de andre i klassen i de klassene jeg har jobbet, men vet om et par stykker fra mine barns skolegang som har startet et år senere. Ene hadde downs syndrom og den andre barneautisme. 

Anonymkode: 66cf1...128

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er svært sjeldent at barn får begynne senere på skolen i dag. Og de som får begynne senere har gjerne diagnoser som gjør at de er senere i utviklingen i mye større grad enn bare å være desemberbarn. Jeg jobber i skolen og kan ikke komme på noen elever som har annet fødselsår enn de andre i klassen i de klassene jeg har jobbet, men vet om et par stykker fra mine barns skolegang som har startet et år senere. Ene hadde downs syndrom og den andre barneautisme. 

Hi handler om 80-tallet. Da tror jeg de praktiserte dette veldig annerledes. jeg vet om flere som fikk utsatt skolestart på grunn av  det ene eller det andre. Foreldrene mine mente at jeg burde vente et år, både fordi jeg var født sent, litt umoden og hadde opplevd at søsken døde. Men psykologen hadde siste ordet, og jeg måtte begynne sammen med de andre i samme årskull. Det var veldig få høstbarn så forskjellen i modenhet ble veldig stor for meg. 

AnonymBruker
Skrevet

Er mye mer fokus på det sosiale nå enn det var før, heldigvis. Har en nevø som ble testet for noen år siden, og da ble observasjoner av samhandling og lek med andre barn vektlagt mye. Han fikk for øvrig mange av de samme oppgavene som broren min fikk tidlig på 90-tallet, så testene har tydeligvis ikke forandret seg stort. 😂

Anonymkode: fee86...9af

Nå begynner barn et år tidligere .  De må da ta utgangspunkt i at noen er veldig umodne og at små femåringer ikke klarer å tørke seg selv på do.

Hadde din nevø en diagnose siden han ble testet?

AnonymBruker
Skrevet

Så glad vårt desember barn fikk et år ekstra i bhg, født siste dato i mnd. Født 6 uker før tiden. Så ppt la utrolig mye vekt på det da yngste egentlig skulle starte. Så pga utrolig flink person i ppt fikk vi utsatt et år. 

Eldste ønsket og ppt utsatt pga forsinket språk. Det nektet kommunen. Da søkte vi og ppt at barnet kunne gå på skole i nabo kommunen for da kunne assistenten i bhg følge med og ho som hadde vært pedleder bli lærer, pluss flere kjente barn. Fikk avslag på det og . Kommunen påstod de kunne gjøre like god jobb. Tja er min mening ppt kjempet med oss, gikk til statsforvalter og det hele. Endte med privat skole fra 4klasse. 

Anonymkode: b992a...b95

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hi handler om 80-tallet. Da tror jeg de praktiserte dette veldig annerledes. jeg vet om flere som fikk utsatt skolestart på grunn av  det ene eller det andre. Foreldrene mine mente at jeg burde vente et år, både fordi jeg var født sent, litt umoden og hadde opplevd at søsken døde. Men psykologen hadde siste ordet, og jeg måtte begynne sammen med de andre i samme årskull. Det var veldig få høstbarn så forskjellen i modenhet ble veldig stor for meg. 

Jeg er født tidlig på åttitallet, og tok en slik test. Ble erklært skolemoden, men mine foreldre hadde siste ord og jeg måtte derfor vente ett år.

Husker ikke all verdens fra de testene, men jeg husker en av oppgavene - det var å putte klosser (trekanter, firkanter og rundinger) i riktig hull. Det er jo vitterlig en leke for langt yngre barn, så den testen skjønner jeg fortsatt lite av.

Anonymkode: 310f3...6ad

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Husker at jeg ble testet på 80-tallet og erklært skolemoden. Startet på skolen ett år for tidlig. Ingen utfordringer faglig eller sosialt, og kan ikke huske å ha opplevd at min alder var et tema en gang (kjipt å være den siste som ble 18 da😅).

Anonymkode: b61dd...3cc

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg er født tidlig på åttitallet, og tok en slik test. Ble erklært skolemoden, men mine foreldre hadde siste ord og jeg måtte derfor vente ett år.

Husker ikke all verdens fra de testene, men jeg husker en av oppgavene - det var å putte klosser (trekanter, firkanter og rundinger) i riktig hull. Det er jo vitterlig en leke for langt yngre barn, så den testen skjønner jeg fortsatt lite av.

Anonymkode: 310f3...6ad

ja det tror jeg at jeg husker ja.. klosser i ulike former og farger

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Åh! Den testen husker jeg! Jeg er født i januar, og mamma ville sende meg et år for tidlig på skolen, fordi alle på min alder i gata var født oktober og desember, så jeg skulle få gå med de. Jeg passerte med glans, men har som deg tenkt at det ikke var riktig da jeg lå endel bak sosialt. Jeg var egentlig umoden for min alder, og skulle gå i klasse med barn som var 1 år eldre enn meg. Det var ikke gøy. Ungdomsskolen var verst. 

Men uansett. Jeg har aldri hørt om slike tester i dag. Jeg jobber med barn, og vi baserer anbefalingen vår ang potensiell utsatt skolestart på en helhetlig vurdering av barnet, gjerne ved observasjoner og samtaler. 

Anonymkode: 7ff8c...fe2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Så glad vårt desember barn fikk et år ekstra i bhg, født siste dato i mnd. Født 6 uker før tiden. Så ppt la utrolig mye vekt på det da yngste egentlig skulle starte. Så pga utrolig flink person i ppt fikk vi utsatt et år. 

Eldste ønsket og ppt utsatt pga forsinket språk. Det nektet kommunen. Da søkte vi og ppt at barnet kunne gå på skole i nabo kommunen for da kunne assistenten i bhg følge med og ho som hadde vært pedleder bli lærer, pluss flere kjente barn. Fikk avslag på det og . Kommunen påstod de kunne gjøre like god jobb. Tja er min mening ppt kjempet med oss, gikk til statsforvalter og det hele. Endte med privat skole fra 4klasse. 

Anonymkode: b992a...b95

Her jeg bor og jobber hører skolen/kommunen på barnehagen og ppt sin vurdering. Jeg er leder i barnehage, og har anbefalt utsatt skolestart 3 ganger, og det har blitt innvilget hver gang. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Her jeg bor og jobber hører skolen/kommunen på barnehagen og ppt sin vurdering. Jeg er leder i barnehage, og har anbefalt utsatt skolestart 3 ganger, og det har blitt innvilget hver gang. 

Hva skal til for å få utsatt skolestart i vår tid?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva skal til for å få utsatt skolestart i vår tid?

Hos oss er det at vi ser at barnet strever med mye av det jevnaldrende naturlig får til: feks sosialt, klare å komme inn i etablert lek, invitere til lek, turtaking, forståelse av sosiale koder på et adekvat nivå, dårlig motorikk, dårlig språk feks. Det er en helhetlig vurdering. Og vi må også sannsynliggjøre at et ekstra år i barnehagen vil gi barnet noe, og at det er mer klar for skolestart året etter. Jeg har feks ikke anbefalt utsatt skolestart til barn som er langt ute på autismespekteret, fordi vi ikke ser at det vil modne barnet nevneverdig. Da anbefales heller spesialskole. 

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette var ganske vanlig på den tiden, jeg vet om mange høstbarn som ventet et år. Selv er jeg født i oktober men det var aldri et tema å vente for min del og jeg var og veldig skoleklar.

Jeg har en desembergutt og var veldig bekymret for skolestart men ingen foreslo å vente et år og han var sosial og langt fremme motorisk.

I ettertid skulle jeg ønske vi hadde forsøkt å få utsatt skolen ett år. Han var fem når han startet og de første årene var det tydelig at han helst ville leke. Nå går det fint med han på skolen, jeg syntes det løsnet rundt 10 årsalderen, da var det akkurat som at det hadde jevnet seg ut.

Anonymkode: ca05f...2b9

AnonymBruker
Skrevet

Det var veldig vanlig før. Jeg er født i juni og var nest-yngst i klassen😅 De andre var født på høsten året før, og på våren.   
Det er vel slik det gjøres ellers i Europa. 

Anonymkode: ab7d4...3a0

AnonymBruker
Skrevet

Det var veldig vanlig før. Jeg er født i juni og var nest-yngst i klassen😅 De andre var født på høsten året før, og på våren.   
Det er vel slik det gjøres ellers i Europa. 

Hvilket land er dette?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er født på midten av 70-tallet, og jeg husker godt at jeg ble erklært ikke skolemoden. Husker ennå hvorfor: legen kommanderte meg til å skulle gjøre forskjellige ting, og den siste oppgaven var at jeg skulle hinke til andre siden av rommet. Men jeg likte ikke måten han snakket til meg på, og ventet på at han skulle be meg på en hyggelig måte. Det gjorde han ikke, så da ville jeg ikke hinke. Endte med at han ble sint, tok tak i meg og «humpet» meg til andre siden av rommet.

Skal sies at jeg begynte i 1 klasse som planlagt, og at det har gått bra med meg tross umodenhet😂

Anonymkode: 013fc...bbb

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hos oss er det at vi ser at barnet strever med mye av det jevnaldrende naturlig får til: feks sosialt, klare å komme inn i etablert lek, invitere til lek, turtaking, forståelse av sosiale koder på et adekvat nivå, dårlig motorikk, dårlig språk feks. Det er en helhetlig vurdering. Og vi må også sannsynliggjøre at et ekstra år i barnehagen vil gi barnet noe, og at det er mer klar for skolestart året etter. Jeg har feks ikke anbefalt utsatt skolestart til barn som er langt ute på autismespekteret, fordi vi ikke ser at det vil modne barnet nevneverdig. Da anbefales heller spesialskole. 

Hvordan er det om du sammenlikner utviklingen barnet har med et barn som er ett år yngre? Er det samme problemer  der? har de det lettere når de skal leke med barn som er yngre?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvilket land er dette?

Norge. Jeg mente bare å si at det er vanlig ellers i Europa at barn starter på skolen ikke utifra fødselsåret, men at det er mer flytende.
De siste tiårene har det vært veldig strengt i Norge, av en eller annen grunn. Men det var altså ganske vanlig i Norge på 80- og 90-tallet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Norge. Jeg mente bare å si at det er vanlig ellers i Europa at barn starter på skolen ikke utifra fødselsåret, men at det er mer flytende.
De siste tiårene har det vært veldig strengt i Norge, av en eller annen grunn. Men det var altså ganske vanlig i Norge på 80- og 90-tallet. 

Hvis jeg leser innlegget ditt riktig her. Altså du er født i Juni men fikk gå i klasse med de som over et og et halvt år eldre enn deg?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...