AnonymBruker Skrevet 8. august #41 Skrevet 8. august PostmannPat skrev (1 minutt siden): Søkte dere om hjelp til oppvarming av mat da? Og begrunnet hvorfor? Jeg har slektninger som har sittet i rullestol. De har fint klart å lage seg (hjemmelaget) middag og hentet seg drikke selv om beina ikke fungerte. Det er ikke vanlig at hjemmesykepleien følger til lege, sykehus etc. De er så pressa på folk og midler, og må faktisk begrense hvem som får hjelp til hva. Klag så mye du vil, jeg syns det er like tragisk at vi er så kalde her til lands at vi ikke orker å ta vare på våre eldre familiemedlemmer selv. Helst skal hjemmesykepleien ordne alt, eller så skal de skuffes bort på et sykehjem hvor vi skal besøke så lite som mulig, for vi er alt for opptatte med våre egne liv. Der er andre kulturer mye bedre enn oss. Jeg har tatt meg av min mor i mange år men ble til slutt for syk selv. Anonymkode: 06347...c41
aksase Skrevet 8. august #42 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Da mamma enda levde var de for det meste bare på tilsyn og pratet litt. Smurte noen brødskiver slik at hun ble alvorlig underernært. Vi pårørende sørget for at det lå nok Fjordlandmiddager i kjøleskapet og hun hadde mikrobølgeovn, men hjemmesykepleien gav henne ikke middager. Selv om de jobber etter klokka tar det to minutter å varme opp slike middager. Her i kommunen følger ikke hjemmesykepleien eldre til sykehustimer og legetimer. Så de som sitter uten pårørende må basere seg på frivillige. Politikerne og administrasjonen har besluttet å ikke bygge nytt sykehjem og det er ikke nok plasser på det sykehjemmet vi har. Svært mange eldre som er for gamle, demente og svekkede til å bo hjemme må bo hjemme med en hjemmesykepleie som ikke strekker til. Menneskerettighetene til eldre burde vært bedre oppfulgt. Jeg er bitter enda over den dårlige behandlingen moren min fikk av kommunen. Anonymkode: 06347...c41 Sånn er det de fleste steder, tror jeg. Det koster penger å ta vare på de eldre og syke. Og det forverres år for år fordi det blir stadig flere eldre og de eldre lever stadig lenger. Pengebehovet øker raskt. Men hvor skal alle de pengene komme fra? Disse tjenestene finansieres av våre skattepenger, men når vi stadig stemmer på de politikerne som gir skatteletter, fjerner eiendomsskatt og stadig finner på nye lover og regler som krever stadig flere folk i offentlig administrasjon, da får vi jo det vi har bedt om, hver og en av oss som stemmer på disse partiene.
AnonymBruker Skrevet 8. august #43 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Da var det nok ikke samsvar mellom tjenesteutøvernes og din oppfatning at hjelpebehovet. Tro meg, å hjelpe sterkt hjelpetrengende personer i hjemmet er alvorlig tungt, så hjemmetjenesten/sykepleien har NULL å tjene på å underrapportere et hjelpebehov. Anonymkode: b8efb...097 Nei her i kommunen er det ikke nok sykehjemsplasser. Flere hjemmesykepleiere sa til meg at det var på tide med sykehjem. Anonymkode: 06347...c41
AnonymBruker Skrevet 8. august #44 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Da mamma enda levde var de for det meste bare på tilsyn og pratet litt. Smurte noen brødskiver slik at hun ble alvorlig underernært. Vi pårørende sørget for at det lå nok Fjordlandmiddager i kjøleskapet og hun hadde mikrobølgeovn, men hjemmesykepleien gav henne ikke middager. Selv om de jobber etter klokka tar det to minutter å varme opp slike middager. Her i kommunen følger ikke hjemmesykepleien eldre til sykehustimer og legetimer. Så de som sitter uten pårørende må basere seg på frivillige. Politikerne og administrasjonen har besluttet å ikke bygge nytt sykehjem og det er ikke nok plasser på det sykehjemmet vi har. Svært mange eldre som er for gamle, demente og svekkede til å bo hjemme må bo hjemme med en hjemmesykepleie som ikke strekker til. Menneskerettighetene til eldre burde vært bedre oppfulgt. Jeg er bitter enda over den dårlige behandlingen moren min fikk av kommunen. Anonymkode: 06347...c41 Vi følger heller ikke lenger da det ikke er hjemmel til det. Vi jobber etter et så utrolig stramt skjema at to minutter ekstra hos to stk betyr at en ikke får. Vi jobber stadig vekk overtid for å gi folk det de trenger, og ja, vi må faktisk ha ekstra fokus på den uten pårørende. Er ikke det alle sier til barnløse, at de har noen til å ivareta den når de blir gamle? Så heldig moren din var som hadde flere pårørende. Tenk på hun som satt alene og bare hadde to minutter menneskelig kontakt de siste årene av sitt liv. Du er sur på den som utøver tjenesten på tross av dårlig betalt og dårlige arbeidsvilkår, ikke dem som innskrenker den. Det er politikerne og de som strammer inn budsjettene år etter år, samtidig som de mener folk skal få bedre helsehjelp. Anonymkode: 632a7...f72 4
AnonymBruker Skrevet 8. august #45 Skrevet 8. august Tja, hvor pengene skal tas fra? Hva med å prioritere? F.eks konstatere at så lenge vi ikke kan ta vare på de eldre, må nye kulturhus, rådhus og svømmehaller vike. Og havvindfangst og andre eventyrprisjekter må vike. Og politikere må droppe "studieturer" til Langtbortivekkistan for å se på et eller annet uvesentlig prosjekt. Og for ikke å glemme, kan vi ikke åpne landet for immigranter som kun er en utgiftspost. Nei, unge menn fra Midtøsten og Afrika er ingen berikelse. Og de kan ikke settes inn i eldreomsorgen. Innse at bittelille Norge ikke kan redde verden. Iallfall ikke før man evner å redde sine egne. Anonymkode: a3a91...7bb 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. august #46 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi følger heller ikke lenger da det ikke er hjemmel til det. Vi jobber etter et så utrolig stramt skjema at to minutter ekstra hos to stk betyr at en ikke får. Vi jobber stadig vekk overtid for å gi folk det de trenger, og ja, vi må faktisk ha ekstra fokus på den uten pårørende. Er ikke det alle sier til barnløse, at de har noen til å ivareta den når de blir gamle? Så heldig moren din var som hadde flere pårørende. Tenk på hun som satt alene og bare hadde to minutter menneskelig kontakt de siste årene av sitt liv. Du er sur på den som utøver tjenesten på tross av dårlig betalt og dårlige arbeidsvilkår, ikke dem som innskrenker den. Det er politikerne og de som strammer inn budsjettene år etter år, samtidig som de mener folk skal få bedre helsehjelp. Anonymkode: 632a7...f72 Jeg er mest sur på politikere som bygger luksuriøse kulturhus framfor å prioritere sykehjem. Og ja, de burde gi helsefagarbeidere bedre arbeidsvilkår. M n det hadde tatt et minutt og gi min mor mer å drikke slik at hun ikke ble så dehydrert. Vi fikk vedtak om hjelp fordi jeg var utslitt og syk. Anonymkode: 06347...c41
AnonymBruker Skrevet 8. august #47 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nei her i kommunen er det ikke nok sykehjemsplasser. Flere hjemmesykepleiere sa til meg at det var på tide med sykehjem. Anonymkode: 06347...c41 Er ikke nok hjemmesykepleie heller, derfor er det sterkt behovsprøvd. Din mor trengte det ikke mest for å si det brutalt. Men henger ikke ihop at de kommer på hilsebesøk og samtidig sier hun må på sykehjem. Det er et eller annet her som ikke stemmer med det du forteller. Anonymkode: b8efb...097 2
AnonymBruker Skrevet 8. august #48 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er ikke nok hjemmesykepleie heller, derfor er det sterkt behovsprøvd. Din mor trengte det ikke mest for å si det brutalt. Men henger ikke ihop at de kommer på hilsebesøk og samtidig sier hun må på sykehjem. Det er et eller annet her som ikke stemmer med det du forteller. Anonymkode: b8efb...097 Vel, hvis du leser hele tråden ser du at hun hadde stell og ernæring med i vedtaket, men at det i praksis ble for lite drikke og mat. De kunne sitte opp til 15 min å prate så jeg skjønner ikke helt det med stoppeklokka. Og to hjemmesykepleiere sa til meg at sykehjemsplass var på tide. Det er mulig de andre ikke var enige. Anonymkode: 06347...c41
AnonymBruker Skrevet 8. august #49 Skrevet 8. august Her var det mye uvitenhet, For å få hjemmesykepleie må det søkes, om det den hjemmeboende pasienten trenger hjelp til, og alt blir ikke innfrid. Anonymkode: c4cdd...ac3
AnonymBruker Skrevet 8. august #50 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Her var det mye uvitenhet, For å få hjemmesykepleie må det søkes, om det den hjemmeboende pasienten trenger hjelp til, og alt blir ikke innfrid. Anonymkode: c4cdd...ac3 Ja, det var en evig kamp med søknader, klager og krangling men hovedinntrykket var at pårørende skal utnyttes blodig til siste dråpe av egen helse. Anonymkode: 06347...c41
AnonymBruker Skrevet 8. august #51 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Da var det nok ikke samsvar mellom tjenesteutøvernes og din oppfatning at hjelpebehovet. Tro meg, å hjelpe sterkt hjelpetrengende personer i hjemmet er alvorlig tungt, så hjemmetjenesten/sykepleien har NULL å tjene på å underrapportere et hjelpebehov. Anonymkode: b8efb...097 Jeg har opplevd det samme. Personen måtte ha hjelp mellom seng og stol. Klarte såvidt bruke dostol om natten. Det ville være bedring, pårørende var tilgjengelig (vi bodde der på tur så lenge dette pågikk), derfor var det full stopp på korttidsplass. Så snart personen klarte å komme seg på do selv ble de ikke prioritert morgen kveld - de måtte prioritere de som måtte få hjelp fra seng til do. De som kun trengte medisiner og litt mat kom sist i køen, og visste ikke om de fikk frokost 8 eller 11. Anonymkode: 71572...bde
AnonymBruker Skrevet 8. august #52 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har opplevd det samme. Personen måtte ha hjelp mellom seng og stol. Klarte såvidt bruke dostol om natten. Det ville være bedring, pårørende var tilgjengelig (vi bodde der på tur så lenge dette pågikk), derfor var det full stopp på korttidsplass. Så snart personen klarte å komme seg på do selv ble de ikke prioritert morgen kveld - de måtte prioritere de som måtte få hjelp fra seng til do. De som kun trengte medisiner og litt mat kom sist i køen, og visste ikke om de fikk frokost 8 eller 11. Anonymkode: 71572...bde Hjemmesykepleien med sykepleiere og helsefagarbeidere.bør få bedre vilkår og jeg håper folk stemmer for en bedre eldreomsorg. Det er deres foreldre som rammes. Vi må ha flere sykehjemsplasser og jobbe for rekruttering. Anonymkode: 06347...c41
AnonymBruker Skrevet 8. august #53 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Hjemmesykepleien med sykepleiere og helsefagarbeidere.bør få bedre vilkår og jeg håper folk stemmer for en bedre eldreomsorg. Det er deres foreldre som rammes. Vi må ha flere sykehjemsplasser og jobbe for rekruttering. Anonymkode: 06347...c41 Pengene og kapasiteten er ikke der. Eldrebølgen som kommer nå er enorm. Vi sparer derfor en del privat - både for privat helsehjelp, og omsorgstjenester. Et marked som kommer til å ta av. Anonymkode: 71572...bde
katties Skrevet 8. august #54 Skrevet 8. august (endret) Politikerne ser ikke ut til å skjønne hva de holder på med, eller bryr seg ikke. Det er slik her borte også. Folk som har null kompetanse får jobbe i hjemmesykepleien. En slektning er blind og har permanent kateter. Var folk fra hjemmesykepleien som åpnet vinduer, flyttet på medisiner og møbler og ikke engang klarte å skifte urinoppsamlingsposen. Personen merket plutselig at det var kaldt eller mygg inne og visste ikke engang hvor det var åpnet vindu. Fant ikke medisinene sine da hen er avhengig av at de står der han vet de står - han kan jo ikke se de. Endte opp med at urinposen lekket utover hele leiligheten og urinveisinfeksjon pga for liten pose var satt på. Klagde på dette mange ganger, og at EN spesifikk person var veldig ille. Ingenting skjedde. Selv om slektningen ble innlagt på sykehus pga hen ikke fant medisinene sine i tide og pga urinveisinfeksjon pga full pose - han ringte da hjemmesykepleien om at posen ikke var byttet, og de nektet å sende noen for å rette opp feilen...! De bryr seg tydeligvis ikke om folk dør. Det trengs mindre penger til å bygge sykkelveier, og mer inn i hjemmesykepleien. Endret 8. august av katties 1
AnonymBruker Skrevet 8. august #55 Skrevet 8. august katties skrev (4 timer siden): Politikerne ser ikke ut til å skjønne hva de holder på med, eller bryr seg ikke. Det er slik her borte også. Folk som har null kompetanse får jobbe i hjemmesykepleien. En slektning er blind og har permanent kateter. Var folk fra hjemmesykepleien som åpnet vinduer, flyttet på medisiner og møbler og ikke engang klarte å skifte urinoppsamlingsposen. Personen merket plutselig at det var kaldt eller mygg inne og visste ikke engang hvor det var åpnet vindu. Fant ikke medisinene sine da hen er avhengig av at de står der han vet de står - han kan jo ikke se de. Endte opp med at urinposen lekket utover hele leiligheten og urinveisinfeksjon pga for liten pose var satt på. Klagde på dette mange ganger, og at EN spesifikk person var veldig ille. Ingenting skjedde. Selv om slektningen ble innlagt på sykehus pga hen ikke fant medisinene sine i tide og pga urinveisinfeksjon pga full pose - han ringte da hjemmesykepleien om at posen ikke var byttet, og de nektet å sende noen for å rette opp feilen...! De bryr seg tydeligvis ikke om folk dør. Det trengs mindre penger til å bygge sykkelveier, og mer inn i hjemmesykepleien. Det er så uverdig Anonymkode: f1538...d92 2
AnonymBruker Skrevet 8. august #56 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (10 timer siden): De satt og pratet skit med moren min. De kunne servert kaffe og noe å drikke og varmet den Fjordlandmiddagen. Mange stod bare i døråpningen på tur ut like raskt og hørte om hun hadde det bra. Som mange gamle ville hun ikke være til for mye bry. Anonymkode: 06347...c41 Det er ikke alle forunt å få hjemmesykepleiere som tar seg tid til å snakke skit med dem, så det er jo positivt! Det er forøvrig en fin måte å forhøre seg om formen til pasienten/brukeren på, faktisk bedre enn å bare stikke hodet inn døra og spørre. Og nei, hjemmesykepleien skal ikke koke kaffe og varme middagen til brukerne. Problemet er ikke hjemmesykepleierne, for de er underbemannet og har strengt tidsskjema å forholde seg til. Problemet er manglende ressurser. Ideelt sett skulle alle gamle og skrøpelige som trengte det ha fått helsehjelp hjemme fra hjemmesykepleien, og hjelp til rengjøring og matlaging + litt selskap av hjemmehjelp o.l. Dette har dessverre ikke kommunene råd til. Tragisk ja, men sånn har det blitt. Jeg lurer veldig på hva de eldste politikerne tenker om sin egen alderdom. Regner de med å daue før de blir så skrøpelige at de trenger hjelp? Eller fortrenger de bare at de blir eldre og kanskje trenger mye hjelp etterhvert? Det nytter jo ikke å produsere flere barn som kan bli framtidige arbeidstakere innen helse, når ikke kommunene tar seg råd til å ha mange nok ansatte og gode nok ressurser i helsevesenet. Dessuten blir det flere syke og uføre, jo mer arbeidspress og slitasje det er i arbeidsstokken. De fleste i hjemmesykepleien gjør så godt de kan med den tiden og de ressursene de har. Anonymkode: 53d92...2eb
AnonymBruker Skrevet 8. august #57 Skrevet 8. august Kan fortelle ut fra 2 tilfeller jeg et om Tilfelle 1 Eldre ektepar jeg hjalp fast hver fredag avtale vanlig vask av hus. Datter søkte om hjemmehjelp og hjemmesykepleie til foreldrene. Fikk avslag på hjemmehjelp. Hjemmesykepleie kunne komme morgen og gi medisiner evnt hjelpe til å få på klær. Så ble da til at jeg og satte på vaskemaskin når jeg kom, og skifter sengetøy. Etterhvert så å jo jeg ting ble være, snakket med dater osv hva vi skulle gjøre. Flere ganger når jeg kom kunne kona sitte med avføring kun i trusa og fukk beskjed fra hjemmet sykepleien at i dag står det ikke dusj eller vask så dette kan jeg ikke hjelpe deg med, har ikke tid. Kunne komme og ektemann var full av blod fordi han hadde falt, blod hele gangen og bad. Nei var ikke dems jobb å tørke opp eller vaske ham for det stod ikke at skulle gjøres. Endte med klagge til statsforvalter. Da fikk mannen plass på hjemmet, men ikke kona, selv om hobvar blind og satt i rullestol, gikk nesten 5 mnd til før ho fikk plass, da hadde ho satt fyr på kjøkkenet, ho hadde vært innlagt 3 ganger og operert pga plast og tråder i magen fordi ho ikke hadde fått av emballasje og sett ho fikk i seg det. Situasjon 2 Min egen mor. Der og sa de at ho kunne fikse det meste. Kun medisiner og evnt mat levering. Huset grodde mer og mer med for ho klarte jo ikke å vaske, dusj viste ho vel ikke hva var for ho klarte ikke å stå å dusje så brukte til nød klut. Ofte hadde de ikke tid til å varme maten de kom med, så spiste da kald middag. Ble til slutt innlagt på sykehuset pga uvi og lungebetennelse, sykehuset nektet da å sende ho hjem hvis ho ikke fikk mer hjelp fra hjemmehjelp og hjemmesykepleie. Fikk da plass på hjem for å se hva ho klarte. Og der har ho enda ikke kommet it fra, for hjem kommune kan ikke si de kan følge opp Anonymkode: 71b7e...515 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå