AnonymBruker Skrevet 8. august #1 Skrevet 8. august Da mamma enda levde var de for det meste bare på tilsyn og pratet litt. Smurte noen brødskiver slik at hun ble alvorlig underernært. Vi pårørende sørget for at det lå nok Fjordlandmiddager i kjøleskapet og hun hadde mikrobølgeovn, men hjemmesykepleien gav henne ikke middager. Selv om de jobber etter klokka tar det to minutter å varme opp slike middager. Her i kommunen følger ikke hjemmesykepleien eldre til sykehustimer og legetimer. Så de som sitter uten pårørende må basere seg på frivillige. Politikerne og administrasjonen har besluttet å ikke bygge nytt sykehjem og det er ikke nok plasser på det sykehjemmet vi har. Svært mange eldre som er for gamle, demente og svekkede til å bo hjemme må bo hjemme med en hjemmesykepleie som ikke strekker til. Menneskerettighetene til eldre burde vært bedre oppfulgt. Jeg er bitter enda over den dårlige behandlingen moren min fikk av kommunen. Anonymkode: 06347...c41 1 8 1
AnonymBruker Skrevet 8. august #2 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Da mamma enda levde var de for det meste bare på tilsyn og pratet litt. Smurte noen brødskiver slik at hun ble alvorlig underernært. Vi pårørende sørget for at det lå nok Fjordlandmiddager i kjøleskapet og hun hadde mikrobølgeovn, men hjemmesykepleien gav henne ikke middager. Selv om de jobber etter klokka tar det to minutter å varme opp slike middager. Her i kommunen følger ikke hjemmesykepleien eldre til sykehustimer og legetimer. Så de som sitter uten pårørende må basere seg på frivillige. Politikerne og administrasjonen har besluttet å ikke bygge nytt sykehjem og det er ikke nok plasser på det sykehjemmet vi har. Svært mange eldre som er for gamle, demente og svekkede til å bo hjemme må bo hjemme med en hjemmesykepleie som ikke strekker til. Menneskerettighetene til eldre burde vært bedre oppfulgt. Jeg er bitter enda over den dårlige behandlingen moren min fikk av kommunen. Anonymkode: 06347...c41 Og verre skal det bli! Anonymkode: f1538...d92 2 5
AnonymBruker Skrevet 8. august #3 Skrevet 8. august Høres helt normalt ut. Slik blir det når nordmenn har valgt å heller dø ut enn å sørge for stabil befolkning. Det går verst utover de eldre generasjonene. Mennesket har alltid vært avhengig av pårørende når man blir gammel. Det funker dårlig i et svært individualisisk samfunn, men hjemmetjenesten må jo bare tilpasse seg det samfunnet vi som bor her aktivt skaper. Hjemmetjenesten kan ikke trylle frem arbeidskraft. Anonymkode: 47c58...4cf 3 4
AnonymBruker Skrevet 8. august #4 Skrevet 8. august Kommunen min følger heller ikke folk til legen, det har vi ikke tid eller ressurser til. Så pasienter uten pårørende må bruke frivillige, sånn er det bare. Vil tro det er sånn i de fleste kommuner. høres rart ut at hjemmesykepleiere ikke ga moren din middag om det var et reellt behov for det. Med det mener jeg at hun ikke egentlig klarte det selv? Sier ikke at det er sånn i ditt tilfelle, men mange pårørende tar fra de eldre retten og muligheten til å gjøre ting selv. De ønsker at hjemmesykepleien skal gjøre oppgaver de eldre faktisk får til selv, og det er faktisk med på å gjøre de eldre enda dårligere, gjerne raskere dårligere også. men om du er misfornøyd med tjenesten, hvorfor har du ikke klagd til kommunen? Anonymkode: cb28a...edd 6 4
Fighter83 Skrevet 8. august #5 Skrevet 8. august (endret) AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Da mamma enda levde var de for det meste bare på tilsyn og pratet litt. Smurte noen brødskiver slik at hun ble alvorlig underernært. Vi pårørende sørget for at det lå nok Fjordlandmiddager i kjøleskapet og hun hadde mikrobølgeovn, men hjemmesykepleien gav henne ikke middager. Selv om de jobber etter klokka tar det to minutter å varme opp slike middager. Her i kommunen følger ikke hjemmesykepleien eldre til sykehustimer og legetimer. Så de som sitter uten pårørende må basere seg på frivillige. Politikerne og administrasjonen har besluttet å ikke bygge nytt sykehjem og det er ikke nok plasser på det sykehjemmet vi har. Svært mange eldre som er for gamle, demente og svekkede til å bo hjemme må bo hjemme med en hjemmesykepleie som ikke strekker til. Menneskerettighetene til eldre burde vært bedre oppfulgt. Jeg er bitter enda over den dårlige behandlingen moren min fikk av kommunen. Anonymkode: 06347...c41 Sånn politikken er på vei og landet drives pr nå så MÅ eldre gjøre mer for å få en god alderdom. Slutte å røyke, spise sunnere, trene, bo mer tilrettelagt, sosialisere seg i politikk eller seniorsentre osv. Er jo de eldre som har bygd opp dette landet sånn det har blitt og nå bærer de tydeligvis fruktene. Er nok store mørketall ang selvmord blant eldre. Endret 8. august av Fighter83 3 1
AnonymBruker Skrevet 8. august #6 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Høres helt normalt ut. Slik blir det når nordmenn har valgt å heller dø ut enn å sørge for stabil befolkning. Det går verst utover de eldre generasjonene. Mennesket har alltid vært avhengig av pårørende når man blir gammel. Det funker dårlig i et svært individualisisk samfunn, men hjemmetjenesten må jo bare tilpasse seg det samfunnet vi som bor her aktivt skaper. Hjemmetjenesten kan ikke trylle frem arbeidskraft. Anonymkode: 47c58...4cf Jeg måtte oppover hver dag og gjøre jobben for hjemmesykepleien hvor de fleste bare slappet av på jobb og bare noen få tok tak og gjorde noe for moren min når de var innom. Anonymkode: 06347...c41 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. august #7 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kommunen min følger heller ikke folk til legen, det har vi ikke tid eller ressurser til. Så pasienter uten pårørende må bruke frivillige, sånn er det bare. Vil tro det er sånn i de fleste kommuner. høres rart ut at hjemmesykepleiere ikke ga moren din middag om det var et reellt behov for det. Med det mener jeg at hun ikke egentlig klarte det selv? Sier ikke at det er sånn i ditt tilfelle, men mange pårørende tar fra de eldre retten og muligheten til å gjøre ting selv. De ønsker at hjemmesykepleien skal gjøre oppgaver de eldre faktisk får til selv, og det er faktisk med på å gjøre de eldre enda dårligere, gjerne raskere dårligere også. men om du er misfornøyd med tjenesten, hvorfor har du ikke klagd til kommunen? Anonymkode: cb28a...edd Hun kunne nesten ikke gå. Måtte ha støtte til toalettet så å lage mat var nødvendig. De gav henne heller ikke nok drikke. Anonymkode: 06347...c41 4
AnonymBruker Skrevet 8. august #8 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg måtte oppover hver dag og gjøre jobben for hjemmesykepleien hvor de fleste bare slappet av på jobb og bare noen få tok tak og gjorde noe for moren min når de var innom. Anonymkode: 06347...c41 Hvordan vet du at de fleste bare slappet av, og hvor foregikk denne avslappingen? Anonymkode: b8efb...097 7 2
AnonymBruker Skrevet 8. august #9 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Kommunen min følger heller ikke folk til legen, det har vi ikke tid eller ressurser til. Så pasienter uten pårørende må bruke frivillige, sånn er det bare. Vil tro det er sånn i de fleste kommuner. høres rart ut at hjemmesykepleiere ikke ga moren din middag om det var et reellt behov for det. Med det mener jeg at hun ikke egentlig klarte det selv? Sier ikke at det er sånn i ditt tilfelle, men mange pårørende tar fra de eldre retten og muligheten til å gjøre ting selv. De ønsker at hjemmesykepleien skal gjøre oppgaver de eldre faktisk får til selv, og det er faktisk med på å gjøre de eldre enda dårligere, gjerne raskere dårligere også. men om du er misfornøyd med tjenesten, hvorfor har du ikke klagd til kommunen? Anonymkode: cb28a...edd Jeg har klagd mye til kommunen men ble bare møtt enten med løgner eller taushet. Anonymkode: 06347...c41 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. august #10 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvordan vet du at de fleste bare slappet av, og hvor foregikk denne avslappingen? Anonymkode: b8efb...097 De satt og pratet skit med moren min. De kunne servert kaffe og noe å drikke og varmet den Fjordlandmiddagen. Mange stod bare i døråpningen på tur ut like raskt og hørte om hun hadde det bra. Som mange gamle ville hun ikke være til for mye bry. Anonymkode: 06347...c41 1 3
Gidavmeg Skrevet 8. august #11 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har klagd mye til kommunen men ble bare møtt enten med løgner eller taushet. Anonymkode: 06347...c41 Men har du klagd eller har du sendt inn klage på vedtak eller utførelsen? 1
AnonymBruker Skrevet 8. august #12 Skrevet 8. august Tipper hun får mindre hjelp fordi de vet at du er der daglig. Sånn var det her med min mor. Egentlig ikke lov, for pårørende skal kun trenge å være til selskap for den gamle. Det sa de så fint da min mor ble utskrevet etter fire mnd på sykehus etter slag. Da vi hadde møte med dem for å tilrettelegge alt i hjemmet. Vi ordnet med støttekontakt for mor. Det hadde hun rett til fire t pr uke. Hun fulgte til lege, frisør, sykehus osv. Brukte også Frivillighetssentralen litt til følge. Hun ville ikke ut av huset uten følge/hjelp. Vedr å varme middag, så må hun ha et vedtak på det. Du bør ta et møte med hjemmetjenesten for å få utvidet hjelpen. Da vil hun få besøk på morgen for stell, medisiner og frokost. Så kommer de tilbake på ettermiddag og varmer Fjordland. Før møtet bør du tenke over om det er mer hun trenger hjelp til. F.eks klesvask, tømme oppvaskmaskin osv. Vi måtte krangle oss til det. Hjemmehjelp kommer jo bare hver 14. dag, så da holder ofte ikke når brukeren ikke kan noe selv. Så her ble det hjemmesykepleie som tok akkurat det. Anonymkode: e3774...5f5 6
AnonymBruker Skrevet 8. august #13 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hun kunne nesten ikke gå. Måtte ha støtte til toalettet så å lage mat var nødvendig. De gav henne heller ikke nok drikke. Anonymkode: 06347...c41 Dette er da ikke jobb for hjemmespl? Anonymkode: e84fe...84d 2
AnonymBruker Skrevet 8. august #14 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tipper hun får mindre hjelp fordi de vet at du er der daglig. Sånn var det her med min mor. Egentlig ikke lov, for pårørende skal kun trenge å være til selskap for den gamle. Det sa de så fint da min mor ble utskrevet etter fire mnd på sykehus etter slag. Da vi hadde møte med dem for å tilrettelegge alt i hjemmet. Vi ordnet med støttekontakt for mor. Det hadde hun rett til fire t pr uke. Hun fulgte til lege, frisør, sykehus osv. Brukte også Frivillighetssentralen litt til følge. Hun ville ikke ut av huset uten følge/hjelp. Vedr å varme middag, så må hun ha et vedtak på det. Du bør ta et møte med hjemmetjenesten for å få utvidet hjelpen. Da vil hun få besøk på morgen for stell, medisiner og frokost. Så kommer de tilbake på ettermiddag og varmer Fjordland. Før møtet bør du tenke over om det er mer hun trenger hjelp til. F.eks klesvask, tømme oppvaskmaskin osv. Vi måtte krangle oss til det. Hjemmehjelp kommer jo bare hver 14. dag, så da holder ofte ikke når brukeren ikke kan noe selv. Så her ble det hjemmesykepleie som tok akkurat det. Anonymkode: e3774...5f5 Jeg måtte oppover daglig og til slutt dit for å lage enkle middager flere ganger i uka da jeg så hun ble mer og mer underernært. Jeg skrev og klagde og kranglet på alt mulig men hun dama fra Tildelingskontoret ringte bare og løy meg opp i trynet. Mor var ikke gangfør nesten og så dement at hun hallusinerte og likevel fikk hun ikke sykehjem. Jeg ble så utslitt at jeg ble syk og er enda syk av det. Min mor har gått bort. Jeg prøver å fordøye bitterheten og ikke grave meg ned i den. Gå videre i livet. Anonymkode: 06347...c41 5
Angelheart2 Skrevet 8. august #15 Skrevet 8. august Virker som om mange her ikke vet forskjell på hjemmesykepleie og hjemmetjenesten. En sykepleier skal ikke varme mat og vaske gulv, men utføre sykepleier-oppgaver som sårstell og medisinering. Hjemmetjenesten, derimot, kan hjelpe til med vask, matlaging og lignende. For at hjemmetjenesten skal gjøre dette må det søkes om og det må foreligge et vedtak. Dette er også tjenester som man må betale egenandel for. Det virker som om mange tror at dersom man blir gammel så vil kommunen automatisk stille opp med full styrke og tilby hushjelp, kokk og selskapsdame. Nå kan det absolutt godt hende at mange i hjemmetjenesten ikke er flinke i jobben sin og dermed ikke utfører det den gamle har vedtak på, men i de fleste tilfeller tror jeg heller det er de pårørende som ikke har god nok innsikt i hva det er søkt om og hva det er gitt vedtak på. 9 4
AnonymBruker Skrevet 8. august #16 Skrevet 8. august Angelheart2 skrev (3 minutter siden): Virker som om mange her ikke vet forskjell på hjemmesykepleie og hjemmetjenesten. En sykepleier skal ikke varme mat og vaske gulv, men utføre sykepleier-oppgaver som sårstell og medisinering. Hjemmetjenesten, derimot, kan hjelpe til med vask, matlaging og lignende. For at hjemmetjenesten skal gjøre dette må det søkes om og det må foreligge et vedtak. Dette er også tjenester som man må betale egenandel for. Det virker som om mange tror at dersom man blir gammel så vil kommunen automatisk stille opp med full styrke og tilby hushjelp, kokk og selskapsdame. Nå kan det absolutt godt hende at mange i hjemmetjenesten ikke er flinke i jobben sin og dermed ikke utfører det den gamle har vedtak på, men i de fleste tilfeller tror jeg heller det er de pårørende som ikke har god nok innsikt i hva det er søkt om og hva det er gitt vedtak på. Det blir heller ikke gitt informasjon til pårørende. Anonymkode: 06347...c41 3 1
AnonymBruker Skrevet 8. august #17 Skrevet 8. august Angelheart2 skrev (6 minutter siden): Virker som om mange her ikke vet forskjell på hjemmesykepleie og hjemmetjenesten. En sykepleier skal ikke varme mat og vaske gulv, men utføre sykepleier-oppgaver som sårstell og medisinering. Hjemmetjenesten, derimot, kan hjelpe til med vask, matlaging og lignende. For at hjemmetjenesten skal gjøre dette må det søkes om og det må foreligge et vedtak. Dette er også tjenester som man må betale egenandel for. Det virker som om mange tror at dersom man blir gammel så vil kommunen automatisk stille opp med full styrke og tilby hushjelp, kokk og selskapsdame. Nå kan det absolutt godt hende at mange i hjemmetjenesten ikke er flinke i jobben sin og dermed ikke utfører det den gamle har vedtak på, men i de fleste tilfeller tror jeg heller det er de pårørende som ikke har god nok innsikt i hva det er søkt om og hva det er gitt vedtak på. Ikke tenk på sykepleiere. Jeg vet de er for sårstell. I hjemmesykepleien skal helsefagarbeidere kunne lage enkle måltider som å smøre brødskiver og varme Fjordlandmiddager. De pårørende er til selskap men hjemmesykepleien her i kommunen slapp alt de hadde i hendene og stakk av når pårørende var der. Noe som ikke er lov som det ble påpekt lenger opp i tråden. Anonymkode: 06347...c41 1
AnonymBruker Skrevet 8. august #18 Skrevet 8. august Angelheart2 skrev (20 minutter siden): Virker som om mange her ikke vet forskjell på hjemmesykepleie og hjemmetjenesten. En sykepleier skal ikke varme mat og vaske gulv, men utføre sykepleier-oppgaver som sårstell og medisinering. Hjemmetjenesten, derimot, kan hjelpe til med vask, matlaging og lignende. For at hjemmetjenesten skal gjøre dette må det søkes om og det må foreligge et vedtak. Dette er også tjenester som man må betale egenandel for. Det virker som om mange tror at dersom man blir gammel så vil kommunen automatisk stille opp med full styrke og tilby hushjelp, kokk og selskapsdame. Nå kan det absolutt godt hende at mange i hjemmetjenesten ikke er flinke i jobben sin og dermed ikke utfører det den gamle har vedtak på, men i de fleste tilfeller tror jeg heller det er de pårørende som ikke har god nok innsikt i hva det er søkt om og hva det er gitt vedtak på. Det stemmer ikke her. Hjemmesykepleie tar seg av alt som har med kroppen å gjøre. Mat/ernæring, drikke, medisiner, stell, sårstell osv. Hjemmehjelp vasker hus, skifter sengetøy og setter på en vaskemaskin. De skal ikke gjøre hjemmesykepleiers oppgaver Dersom det trengs klesvask/oppvask oftere enn hver 14. dag når hjemmehjelp er der, så blir det her delegert til hjemmesykepleie som likevel er innom flere ganger daglig. Så her er regelen at hjemmehjelp tar hus, hjemmesykepleier tar alt vedr pasienten. Ofte må de f.eks følge med på hvor mye næring pasienten inntar, eller de gir medisiner som skal inntas med mat. Anonymkode: e3774...5f5 2
AnonymBruker Skrevet 8. august #19 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det stemmer ikke her. Hjemmesykepleie tar seg av alt som har med kroppen å gjøre. Mat/ernæring, drikke, medisiner, stell, sårstell osv. Hjemmehjelp vasker hus, skifter sengetøy og setter på en vaskemaskin. De skal ikke gjøre hjemmesykepleiers oppgaver Dersom det trengs klesvask/oppvask oftere enn hver 14. dag når hjemmehjelp er der, så blir det her delegert til hjemmesykepleie som likevel er innom flere ganger daglig. Så her er regelen at hjemmehjelp tar hus, hjemmesykepleier tar alt vedr pasienten. Ofte må de f.eks følge med på hvor mye næring pasienten inntar, eller de gir medisiner som skal inntas med mat. Anonymkode: e3774...5f5 Høres ut som dere har en god hjemmesykepleie i deres kommune. Anonymkode: 06347...c41 2
AnonymBruker Skrevet 8. august #20 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Da mamma enda levde var de for det meste bare på tilsyn og pratet litt. Smurte noen brødskiver slik at hun ble alvorlig underernært. Vi pårørende sørget for at det lå nok Fjordlandmiddager i kjøleskapet og hun hadde mikrobølgeovn, men hjemmesykepleien gav henne ikke middager. Selv om de jobber etter klokka tar det to minutter å varme opp slike middager. Her i kommunen følger ikke hjemmesykepleien eldre til sykehustimer og legetimer. Så de som sitter uten pårørende må basere seg på frivillige. Politikerne og administrasjonen har besluttet å ikke bygge nytt sykehjem og det er ikke nok plasser på det sykehjemmet vi har. Svært mange eldre som er for gamle, demente og svekkede til å bo hjemme må bo hjemme med en hjemmesykepleie som ikke strekker til. Menneskerettighetene til eldre burde vært bedre oppfulgt. Jeg er bitter enda over den dårlige behandlingen moren min fikk av kommunen. Anonymkode: 06347...c41 Du burde lese helsepersonellkommisjonens utredninger. Anonymkode: e7af7...2af 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå