Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som kona de sliter med spiseforstyrrelse. Hvis det er det det er, så er ikke det enkelt å ta tak i alene.

Hva er grunnen til at hun overspiser, er det noe psykisk som ligger i grunn som det ofte gjør. Eller er det andre ting, det er noe dere bør finne ut av.

Å bryr du deg om henne, så hjelper du henne slik at hun kan få hjelp. For det er hjelp der ute.

Starte på wegovy er forsåvidt bra det, men det fjerner ikke grunnen til overspisingen. Så det er nok lures å få bearbeidet grunnen til overspisingen, før hun starter på wegovy.

Overspising er like vanskelig å bli kvitt som anoreksia og andre alvorlige avhengigheter.

Overspising er også den vanligste spiseforstyrrelsen som er.

Anonymkode: 0403b...1a8

• Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

En mann som elsket sin kone ville vært bekymret og ønsket råd rundt hvordan hjelpe henne og forstå. Jeg tenker det er best at du avslutter dette, ikke bare for egen del, men for hennes del også, for jeg mistenker at det er lite du kan hjelpe til med her og at du bare vil tråkke henne lenger ned i gjørma. Overspising er et soleklart tegn på at noe er galt. 

Anonymkode: 10dac...cfa

• Liker 1
  • Nyttig 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg spiser for mye mat og godteri fordi jeg er sliten, trøtt, lei av mannen og måten vi lever på. Kanskje kona di gjør det samme? 

Anonymkode: aea3c...5f2

Snakk om ansvarfraskivelse 🙄

• Liker 5
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
Pippi Lotta skrev (35 minutter siden):

Enig i dette! Men lurer på hva du mener med børstebil?

Ta en runde å les/hør litt på Marit Kolby, så skjønner du referansen :)

Tarmen din trenger pause og når man spiser og spiser og spiser og spiser og spiser og spiser og spiser så får tarmen aldri PAUSE, du får aldri tømt deg helt, og svært mange har godt av å få tømt tarmen totalt, og det er det man mener litt med børstebil.

Anonymkode: 4d9f1...a4f

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid vært veldig tynn. Men så flyttet vi inn i nytt hus som jeg HATET fra første dag. Det var ektemannen som pushet på huskjøpet på tross av mine protester. Da begynte mistrivselen og jeg trøstespiste, ble regelrett feit. Ektemannen har alltid vært litt lubben selv, på grensa til feit, men jeg har jo likt han sånn. Så begynte trakasseringen fra han under hvert måltid: "du er blitt feit, du må ta deg sammen" . Jo mer han trakasserte jo mer spiste jeg. Istedetfor for å spørre hvorfor jeg trøstespiste, trakasserte han meg. 

Poenget er at ts må finne ut HVORDAN hun har det. Ikke godta bare ok/bra som svar. Ikke si at hun er feit eller må ta seg sammen. Vis at du er bekymret og bryr deg om henne. 

Anonymkode: d4b97...1d4

• Liker 5
  • Hjerte 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Pippi Lotta skrev (1 time siden):

Enig i dette! Men lurer på hva du mener med børstebil?

Børstebilen er det Kolby har kalt Det migrerende motorkomplekset (MMC) er et naturlig rengjøringssystem i tarmen som fungerer som en "børstebil" for å fjerne matrester og bakterier. Det er en serie rytmiske muskelsammentrekninger som skjer i mage-tarmkanalen under faste, og som skyver innholdet gjennom tynntarmen. 

Det er viktig for tarmflora og tarmvedlikehold.

• Liker 3
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Da er det bedre å ta tak i livet enn å dytte ting i trynet. Slike unnskyldninger og ansvarsfraskrivelse er ihvertfall patetisk å se på. Hvordan hjelper det situasjonen din at du sprenger vomma?

Anonymkode: e83e2...8a2

Det er jeg selvfølgelig klar over. Skal søke om separasjon så fort barn er tilbake på skole og barnehage.

Anonymkode: aea3c...5f2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hun har alltid vært litt chubby og alltid spist litt mye, men over de siste årene har det gått over stokk og stein. Hun har lagt på seg masse og spiser konstant. Hun overspiser til hver eneste middag. Etterpå sitter hun foran TV-en i timesvis og gomler i seg potetgull og/eller sjokolade. Når hun endelig har spist opp snacksen sin så spiser hun noe mat, f.eks. knekkebrød med hvitost og et glass melk. Fair enough, men når hun har spist opp ett tallerken, så  lager hun til det samme igjen…og igjen…og igjen. Om hun ikke spiser noe, så drikker hun noe, f.eks. Pepsi Max. 

Tingen er - hun må ALLTID ha noe. Hun klarer ikke motså fristelser. Eller kanskje hun bare ikke vil. Samtidig liker hun ikke utfallene av kostholdet sitt. Hun liker ikke hvordan hun ser ut i klær, hun blir fort andpusten og har mindre bevegelighet. Hun har fått kostholdsråd og treningsråd fra lege, men hun vil ikke utdype seg i det. Hun har vært litt flink med trening i en periode, men så dabbet det av. 

Jeg er lei av å se på dette. Det begynner å grense til patetisk. Går det virkelig an å bry seg SÅ lite? Hun er jo ikke særlig attraktiv lengre heller, både på grunn av kroppen hennes, men også på grunn av måten synet hennes rundt vaner og livsstil. 

Anonymkode: 01337...86c

Sykdom. Foreslå terapi og trening. Wegovy som rakett er helt supert mot matstøy.

Anonymkode: 8773d...ac2

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har alltid vært veldig tynn. Men så flyttet vi inn i nytt hus som jeg HATET fra første dag. Det var ektemannen som pushet på huskjøpet på tross av mine protester. Da begynte mistrivselen og jeg trøstespiste, ble regelrett feit. Ektemannen har alltid vært litt lubben selv, på grensa til feit, men jeg har jo likt han sånn. Så begynte trakasseringen fra han under hvert måltid: "du er blitt feit, du må ta deg sammen" . Jo mer han trakasserte jo mer spiste jeg. Istedetfor for å spørre hvorfor jeg trøstespiste, trakasserte han meg. 

Poenget er at ts må finne ut HVORDAN hun har det. Ikke godta bare ok/bra som svar. Ikke si at hun er feit eller må ta seg sammen. Vis at du er bekymret og bryr deg om henne. 

Fy søren så stygt gjort! Særlig når han selv også er overvektig! Får veldig vondt av deg, det må være veldig sårende!❤️ Ingen skal måtte leve med trakassering hjemme!

• Liker 3
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Mannen min har også lagt på seg. Så her begrenses mat som blir kjøpt inn. Jeg spiser dermed heller ikke snacks. Og redusert alkohol. 

Han er med på dette, men ærlig talt svakere enn meg når det gjelder å motstå fristelser.

Middag lages kun til oss 4, lager ikke slik at det kan bli rester, for da spiser Han bare mer enn nødvendig 

Anonymkode: 6818f...64a

AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke noe om at man lover å ta vare på hverandre "i gode og dårlige dagerr" når man gifter seg? Eller sa dere bare "gode dager" kanskje?

Anonymkode: 24b02...437

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde BMI på 20, altså normalvektig.

Likevel fikk jeg høre av eksen at jeg var feit. Resulterte i at jeg utviklet anorexi og var sykemeldt i 1 år og er nå delvis ufør. På bedringens vei, men for et helvete. Skal aldri høre på en mann igjen.

• Hjerte 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Trodde først at dette var en gammel tråd som jeg selv hadde svart i 😅 Jeg la også på meg 10 kilo etter at mannen tvang gjennom et huskjøp hvor jeg mistrives enormt mye. Men han er fornøyd med huset og gir faen i hvordan jeg har det. 

Anonymkode: 0e97f...ae7

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Trodde først at dette var en gammel tråd som jeg selv hadde svart i 😅 Jeg la også på meg 10 kilo etter at mannen tvang gjennom et huskjøp hvor jeg mistrives enormt mye. Men han er fornøyd med huset og gir faen i hvordan jeg har det. 

Anonymkode: 0e97f...ae7

🤣🤣

Menn er og blir egoistiske

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Trolig er hun syk på ett vis. Jeg er singel og feit. Sulter meg selv, men tenker på mat hele tiden. Matstøy, Google it.

Ulvehunger, fordøye vonde følelser og tanker i mat.  Det er ganske vanlig. Prater dere i det heletatt sammen?

Måten du skriver  henne på her, gjør at det sees ut som du hater henne.

Anonymkode: 4d9f1...a4f

Det er ikke verken unormalt eller unaturlig å hate tanken man er glad i ødelegger seg selv. Og det er det kona til ts gjør. Hun tar aktive skritt for å ødelegge egen livskvalitet og forkorte eget liv. Ja, dette skyldes psykisk uhelse, men hennes psykiske helse er hennes ansvar. Å unnlate å ivareta den er ikke mindre uansvarlig og uakseptabelt enn å la være å gipse et brudd i en fot eller ta imot behandling for feks diabetes.

Det at ts hater at hennes destruktive handlinger betyr ikke at han hater henne. 
Dersom en du var glad i aktivt gikk inn for å sikre seg en tidlig død etter et elendig liv ville nok du også respondert med sinne. Fordi sinne er en riktig reaksjon.

Ts: alle mennesker har friheten til å velge å destruere seg selv. Også de vi er glade i. Jeg ville nok bare satt en rekke grenser. Feks at hun må oppsøke fastlege innen 1. september, og at de sammen må ha lagt en plan som inkluderer oppfølging av hennes psykiske helse innen 1. oktober. Og at hun deretter må ha en sporbar psykisk utvikling innen 1. november. 

Dersom hun bryter en av fristene? Forlat forholdet. For selv om hun har rett til å destruere seg selv har hun ingen rett til å be deg se på. 

Anonymkode: eb2f1...605

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det er ikke verken unormalt eller unaturlig å hate tanken man er glad i ødelegger seg selv. Og det er det kona til ts gjør. Hun tar aktive skritt for å ødelegge egen livskvalitet og forkorte eget liv. Ja, dette skyldes psykisk uhelse, men hennes psykiske helse er hennes ansvar. Å unnlate å ivareta den er ikke mindre uansvarlig og uakseptabelt enn å la være å gipse et brudd i en fot eller ta imot behandling for feks diabetes.

Det at ts hater at hennes destruktive handlinger betyr ikke at han hater henne. 
Dersom en du var glad i aktivt gikk inn for å sikre seg en tidlig død etter et elendig liv ville nok du også respondert med sinne. Fordi sinne er en riktig reaksjon.

Ts: alle mennesker har friheten til å velge å destruere seg selv. Også de vi er glade i. Jeg ville nok bare satt en rekke grenser. Feks at hun må oppsøke fastlege innen 1. september, og at de sammen må ha lagt en plan som inkluderer oppfølging av hennes psykiske helse innen 1. oktober. Og at hun deretter må ha en sporbar psykisk utvikling innen 1. november. 

Dersom hun bryter en av fristene? Forlat forholdet. For selv om hun har rett til å destruere seg selv har hun ingen rett til å be deg se på. 

Anonymkode: eb2f1...605

Oi det er jo ikke grenser du snaker om, men kontrolerende og befalende adferd! Høres ekstremt usunt ut.... Om dama hans ikke var syk før han begyner å beordre henne rundt som en liten despot, så ville hun jo blitt det. 

Det er veldig vanskelig å være pårørende til noen som sliter, så det er en ærlig sak å ikke greie mer. Men så lenge man er pårørende, så får man behandle personen med respekt synes jeg. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

TS, jeg synes det er synd at du går så til angrep på henne foran å tenke gjennom hva du kan gjøre for å hjelpe henne..

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
powerpuffen skrev (1 time siden):

TS, jeg synes det er synd at du går så til angrep på henne foran å tenke gjennom hva du kan gjøre for å hjelpe henne..

Jeg har aldri gått til angrep på henne på ekte. Og jeg er ikke ond for at jeg skriver om dette på KG. Jeg vil jo skåne henne fra å bli såret, men jeg vil jo også prate om det. 

- TS

Anonymkode: 01337...86c

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Dette, ta over all handling og matlaging. Som overvektig selv vet jeg at det må behandles på samme måte som rusmisbruk, ingen tilgang.

Anonymkode: cc8b1...b45

Men det hjelper jo lite om hun handler inn selv ….

Anonymkode: d93eb...b38

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sett hardt mot hardt og si: du er farlig overvektig og gjør du ikke noe med det, så må jeg. Kanskje en wake up call for henne. Hun vil sikkert bli steik forbanna og kanskje hate deg for det. Men si at du må gjøre det fordi du elsker henne og ønsker henne et godt og langt liv med god helse, helst i lag med deg,mannen din. 

Jeg hadde en datter som slet med anorexia og måtte være knallhard mot henne. Tvangsforing og fullstendig kontroll over livet henne i over 2 år. Vi hadde familieterapi og det var det rådet vi fikk. Måtte være hard selv om det såret henne og mammahjertet hadde det helt forferdelig. Hun hadde noen forferdelig sinneutbrudd og ble ganske så fysisk. Men det var snakk om liv eller død. Den dag i dag har hun det bra og vi har et godt mor og datter forhold. Vi fikk faktisk et nærere bånd mellom oss etter dette.

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...