Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hun har alltid vært litt chubby og alltid spist litt mye, men over de siste årene har det gått over stokk og stein. Hun har lagt på seg masse og spiser konstant. Hun overspiser til hver eneste middag. Etterpå sitter hun foran TV-en i timesvis og gomler i seg potetgull og/eller sjokolade. Når hun endelig har spist opp snacksen sin så spiser hun noe mat, f.eks. knekkebrød med hvitost og et glass melk. Fair enough, men når hun har spist opp ett tallerken, så  lager hun til det samme igjen…og igjen…og igjen. Om hun ikke spiser noe, så drikker hun noe, f.eks. Pepsi Max. 

Tingen er - hun må ALLTID ha noe. Hun klarer ikke motså fristelser. Eller kanskje hun bare ikke vil. Samtidig liker hun ikke utfallene av kostholdet sitt. Hun liker ikke hvordan hun ser ut i klær, hun blir fort andpusten og har mindre bevegelighet. Hun har fått kostholdsråd og treningsråd fra lege, men hun vil ikke utdype seg i det. Hun har vært litt flink med trening i en periode, men så dabbet det av. 

Jeg er lei av å se på dette. Det begynner å grense til patetisk. Går det virkelig an å bry seg SÅ lite? Hun er jo ikke særlig attraktiv lengre heller, både på grunn av kroppen hennes, men også på grunn av måten synet hennes rundt vaner og livsstil. 

Anonymkode: 01337...86c

• Liker 2
  • Hjerte 21
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner deg, og hvis hun ikke viser noen vilje til å prøve å ta noen grep, så er det helt  innafor å gå fra henne. Du har bare ett liv, tull å kaste det bort på en som gir såpass faen. Hva sier hun hvis du tar det opp med henne?

Anonymkode: 3dfe1...a72

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Trolig er hun syk på ett vis. Jeg er singel og feit. Sulter meg selv, men tenker på mat hele tiden. Matstøy, Google it.

Ulvehunger, fordøye vonde følelser og tanker i mat.  Det er ganske vanlig. Prater dere i det heletatt sammen?

Måten du skriver  henne på her, gjør at det sees ut som du hater henne.

Anonymkode: 4d9f1...a4f

• Liker 24
  • Nyttig 21
Skrevet

Forskning viser at skam bare forsterker slike dårlige vaner, så det hjelper ikke å "skjerpe seg", være misfornøyd med kroppen eller høre at du/andre ikke liker det. Det vil mest sannsynlig gjøre det enda vanskeligere for henne å slutte. 

Det høres ikke ut som at hun bare gir f, det høres ut som at hun har en spiseforstyrrelse. Overspisingsforstyrrelse er den vanligste spiseforstyrrelsen i Norge. Det er ikke bare dårlige vaner eller et fysisk problem, men en ekte psykisk diagnose. Du kan lese om det her:

for pårørende

overspising

• Liker 23
  • Hjerte 2
  • Nyttig 17
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hun har alltid vært litt chubby og alltid spist litt mye, men over de siste årene har det gått over stokk og stein. Hun har lagt på seg masse og spiser konstant. Hun overspiser til hver eneste middag. Etterpå sitter hun foran TV-en i timesvis og gomler i seg potetgull og/eller sjokolade. Når hun endelig har spist opp snacksen sin så spiser hun noe mat, f.eks. knekkebrød med hvitost og et glass melk. Fair enough, men når hun har spist opp ett tallerken, så  lager hun til det samme igjen…og igjen…og igjen. Om hun ikke spiser noe, så drikker hun noe, f.eks. Pepsi Max. 

Tingen er - hun må ALLTID ha noe. Hun klarer ikke motså fristelser. Eller kanskje hun bare ikke vil. Samtidig liker hun ikke utfallene av kostholdet sitt. Hun liker ikke hvordan hun ser ut i klær, hun blir fort andpusten og har mindre bevegelighet. Hun har fått kostholdsråd og treningsråd fra lege, men hun vil ikke utdype seg i det. Hun har vært litt flink med trening i en periode, men så dabbet det av. 

Jeg er lei av å se på dette. Det begynner å grense til patetisk. Går det virkelig an å bry seg SÅ lite? Hun er jo ikke særlig attraktiv lengre heller, både på grunn av kroppen hennes, men også på grunn av måten synet hennes rundt vaner og livsstil. 

Hvis hun ikke viser noen vilje til å forandre på ting, så er det lite du får gjort. 

Du kan klage så mye du vil, men til syvende og sist så er det HUN som må ta tak. Og om og når hun gjør det, så er det også viktig at du er støttende i hennes livs forandring. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du kan prøve å hjelpe? Motivere? Legge til rette osv? Handle sunt, lage mat, lese om endringer i matveien, motivere for og bli med på gåturer osv? Mye positivt du kan bidra med for å hjelpe henne på rett vei. 

Jeg har selv vært der hun er. Spiste hele tiden. Vekta raste opp 15 kg. Det var vondt, jeg hadde det skikkelig vondt innvendig. Utvendig smilte jeg til alle. Mannen min fikk høre fra meg at jeg ikke var fornøyd med kroppen min, og jeg skjemtes for å spise foran han. Så jeg spiste enda mer  i skjul.

Plutselig innså jeg at slik vil jeg ikke ha det, jeg vil ikke være i denne kroppen. Ingen kunne ha påvirket meg, men jeg kunne godt ha fått litt drahjelp ved at mannen kunne ha satt seg mer inn i det, handlet sunn og mager mat fra bunnen, skikkelige råvarer.

Jeg gjorde alt på egen hånd. Nå har jeg bmi under 23 igjen, spiser ca 1200kcal om dagen fortatt, er aktiv, føler meg lett og fin i klær og sexy for mannen min.

Mitt råd til deg er å støtte og være positiv. For all del, ikke vær negativ.

Anonymkode: ff1d3...2dc

• Liker 6
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Wegovy 🙏 Hun overspiser, av en grunn. Det kan være stress, midnøye eller andre ting. Det krever mye å ta taki,og wegovy kan være en god drahjelp der! 

Snakk med henne om dette. Si at du SER at hun sliter, og hvis du mener det, si at du vil hjelpe henne og dyøtte henne. Spør henne hvorfor, og lytt 🙏

Anonymkode: a56e4...177

• Liker 14
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser for mye mat og godteri fordi jeg er sliten, trøtt, lei av mannen og måten vi lever på. Kanskje kona di gjør det samme? 

Anonymkode: aea3c...5f2

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Hun har havnet i en ond sirkel; jo mer hun hir etter for snacks og mat, jo vanskeligere blir det å holde seg unna. Her hjelper det neppe med kostholdsråd fra legen, for hun vet nok utmerket selv hva hun bør spise og hvor aktiv hun bør være, men hjernen lurer henne. Om noe kunne hun kanskje prøvd psykolog. 

Men hun har en fordel, og det er deg. Kanskje du bør ta for deg all handling fremover, slik at det blir minst mulig godteri og snacks i hus, men fokus på sunne og gode råvarer. Hun vil nok trenge noe snacks fremover, men hva med at du sørger for at det alltid ligger skrelte og oppdelte gulrøtter i kjøleskapet, gjerne sammen med en dipp basert på kesam. Hva om du tar henne med på turer fremover? Korte turer i starten, også øke på lengde og mer krevende løyper? 

Anonymkode: 17240...d6b

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Hun har havnet i en ond sirkel; jo mer hun hir etter for snacks og mat, jo vanskeligere blir det å holde seg unna. Her hjelper det neppe med kostholdsråd fra legen, for hun vet nok utmerket selv hva hun bør spise og hvor aktiv hun bør være, men hjernen lurer henne. Om noe kunne hun kanskje prøvd psykolog. 

Men hun har en fordel, og det er deg. Kanskje du bør ta for deg all handling fremover, slik at det blir minst mulig godteri og snacks i hus, men fokus på sunne og gode råvarer. Hun vil nok trenge noe snacks fremover, men hva med at du sørger for at det alltid ligger skrelte og oppdelte gulrøtter i kjøleskapet, gjerne sammen med en dipp basert på kesam. Hva om du tar henne med på turer fremover? Korte turer i starten, også øke på lengde og mer krevende løyper? 

Anonymkode: 17240...d6b

Dette, ta over all handling og matlaging. Som overvektig selv vet jeg at det må behandles på samme måte som rusmisbruk, ingen tilgang.

Anonymkode: cc8b1...b45

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette høres ut som overspisingslidelse ja. Mest vannlige spiseforstyrrelsen. Den kan ses på som en type avhengighets lidelse. Om du syns det er vanskelig å ta opp tema. Kanskje du kan sende henne link med info om overspisongslidelse? Tidligere kalt ‘tvangsspising’.

Anonymkode: 21fc0...b5a

• Liker 7
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Hun sliter psykisk og må få hjelp. Mat stimulerer en hel mengde signalstoffer i hjernen, og brukes av veldig mange for å regulere følelser. Tror ikke hun har det så veldig bra. Jeg ville oppfordret henne til å gå til psykolog, og ikke mast om trening akkurat nå.

Anonymkode: c5afa...7fd

• Liker 5
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Her er runddansen i gang, og hun og dere må stoppe den. Hun har ikke opplevd direkte konsekvenser av dette (ennå) og eier ikke skam selv. Innsikten er ikke der, hun forholder seg ikke til seg selv. Selvskading gjennom mat er ofte et uttrykk for indre smerte, ikke latskap eller mangel på viljestyrke. Som med rus aktiveres hjernens belønningssystem, og overspising kan bli et mønster for å dempe vanskelige følelser. Det handler sjelden om mangel på råd – men om at man ikke orker å forholde seg til seg selv. Forandring starter ikke med kritikk, men med ærlighet, støtte og ansvar. Det er viktig å se hvorfor hun spiser, ikke bare hva.
Har dere økonomi til det og du er glad i henne: gå og snakk med noen dere stoler på sammen. Fortell henne at den overspisingen din er så belastende for meg, og går ut over deg. Du trenger jo nødvendigvis ikke gni det inn, men konsekvensene er økt belastning på helsevesenet, økte kostnader i mat, økte kostnader i klær, når hun går ned får hun mye løs hud... Ut av bobla!
Og: den som aldri har syndet kan kaste den første steinen.. 

Anonymkode: 3b127...df7

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg spiser for mye mat og godteri fordi jeg er sliten, trøtt, lei av mannen og måten vi lever på. Kanskje kona di gjør det samme? 

Anonymkode: aea3c...5f2

Da er det bedre å ta tak i livet enn å dytte ting i trynet. Slike unnskyldninger og ansvarsfraskrivelse er ihvertfall patetisk å se på. Hvordan hjelper det situasjonen din at du sprenger vomma?

Anonymkode: e83e2...8a2

• Liker 8
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor tror folk at man kan dra andre til legen eller bestemme over livet deres? Slike ting må folk finne ut av selv, man må motiveres for egen skyld, man skal ikke bli frisk eller forandre seg for andre. Det er helt dødfødt! 

Anonymkode: 0b06a...22c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde nok gjort det samme om jeg var sammen med en så kritisk og dømmende mann som deg. 

heldigvis har jeg ikke det. Jeg er gift med en som syns jeg er vakker uansett livs stadier. Derfor er det veldig mye mer motiverende for meg å trene og gå ned i vekt siden jeg ikke har et rasshøl av en mann som bryter ned selvtilliten min. Det er uansett veldig vanlig at kvinner går opp og ned i vekt i perioder. For alt du vet tar hun p piller som ødelegger hormonene sine bare for at du skal kunne slippe å bruke kondom. 

Anonymkode: ea7b2...9c4

• Liker 11
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er alltid mannen sin feil når kona spiser seg feit :)

Anonymkode: a39ff...ac8

• Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Du virker litt lite empatisk, ts.  Jeg forstår deg, men du er kun fokusert på symptomet - overspisingen. Hvordan har hun det?

Anonymkode: 70613...ac4

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Be henne om å høre på Marit Kolby. Kona di må lære seg hva som er mat som gir næring og hvordan produsenter driver rov på uvitende mennesker som velger "sukkerfritt" over fett, karbohydrater og protein. Tror mye kunne løst seg om hun vennet seg til å drikke vann og å la børste børstebilen gå. 

• Nyttig 3
Skrevet (endret)

HemmeligSpion skrev (9 minutter siden):

Be henne om å høre på Marit Kolby. Kona di må lære seg hva som er mat som gir næring og hvordan produsenter driver rov på uvitende mennesker som velger "sukkerfritt" over fett, karbohydrater og protein. Tror mye kunne løst seg om hun vennet seg til å drikke vann og å la børste børstebilen gå. 

Enig i dette! Men lurer på hva du mener med børstebil?

Endret av Pippi Lotta
  • Liker 3
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...