AnonymBruker Skrevet 7. august #1 Skrevet 7. august Liker du best langhåret eller korthåret katt og hvorfor? Anonymkode: ec42d...3ab
AnonymBruker Skrevet 8. august #3 Skrevet 8. august Jeg elsker langhåret! De er så fine, myke. Elsker sitte å dulle med pelsen. Men .... det er så mye pleie (med den jeg har hatt). Gre, floker, klippe lang pels bak og under poter. Søl i pels som må vaskes. Med alderen slet han også med hårballer og mageproblemer, selv når jeg gredde annenhver dag. Masse jobb. Slitsomt for pus. Og stadig flekker som måtte renses på tepper. Har korthåret nå. Han er selvfølgelig helt nydelig han også. For kos og det majestetiske så savner jeg den lange pelsen. Men det er så godt å slippe pelsstell. Anonymkode: e2972...152
AnonymBruker Skrevet 8. august #4 Skrevet 8. august Korthåret røyter mer etter min erfaring, men langhåret er mer arbeid med stell da man MÅ børste for at katten ikke skal få floker og mattet pels. Anonymkode: b6c8c...572 1
Imposta Skrevet 8. august #5 Skrevet 8. august Er du motivert til å børste katten jevnlig og støvsuge oftere så sier jeg langhåret. Er du veldig opptatt av at det skal være minst mulig arbeid så tar du korthåret. Langhårede er min favoritt, da de er myke/fluffy og finest syns jeg. Samtidig er det mye mer arbeid med pelsen, men det kommer også an på katten. Noen katter får fort floker, noen katter får mindre floker. Se hvor stri pelsen er. Katter med mykere og lang pels har lettere for å floke seg med de med striere pels. Alle katter røyter, men det vil alltid være med synlig. Jeg kjøpte robotstøvsuger, og det er gull verdt
AnonymBruker Skrevet 8. august #6 Skrevet 8. august Korthåret er helt klart enklest. Langhåret er ikke bare langhåret. Noen trenger myyyye pelsstell. Det gjelder også enkelte huskatter, det varierer veldig med pelstypen (mye underull = kan floke seg). Jeg har hatt langhårete katter (hellig birma) som har trengt lite hjelp til pelsstell, men som trengte det da de ble eldre. Noen katter trenger daglig kamming, evt må de barberes helt ned jevnlig. Anonymkode: 155be...5e0 1
AnonymBruker Skrevet 8. august #7 Skrevet 8. august Jeg liker korthåret best, både av utseende og mtp. pelsstell. Liker at de er så silkemyke og glatte. Katten min var som en liten huspanter. 😄 Anonymkode: 08ab8...263 1
AnonymBruker Skrevet 8. august #8 Skrevet 8. august Jeg liker absolutt best langhårede katter og syns det er få korthårede som er så pene, samtidig som det er best å kose med de langhårede. MEN, det er utrolig mye jobb. Vi har en Maine Coon og trodde hun røytet mye helt til vi fikk en Hellig Birma.... han har tatt røyting til et helt nytt nivå. Det er daglig børsting og pelsstell, men allikevel blir det floker og pels overalt. Spesielt nå på sommeren når de er mye ute og kommer inn med kvist og kvast som setter seg fast i pelsen og bidrar til enda mer tugger. Maine Coonen er for så vidt ganske flink til å stelle pelsen sin selv, så hun er det ikke så mye jobb med, men "lilleklumpen" krever ganske mye, ja. Anonymkode: 0c4e4...f8b
AnonymBruker Skrevet 8. august #9 Skrevet 8. august Liker katt uansett hvilken pels pusen har! Anonymkode: cdd09...211
AnonymBruker Skrevet 10. august #10 Skrevet 10. august Hva gjør man om man har en langhåret katt og den blir borte i en uke eller to og kommer hjem med en pels full av tover? Anonymkode: ec42d...3ab
AnonymBruker Skrevet 11. august #11 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (På 10.8.2025 den 10.34): Hva gjør man om man har en langhåret katt og den blir borte i en uke eller to og kommer hjem med en pels full av tover? Anonymkode: ec42d...3ab Hvis det ikke er mulig å børste ut så må man rett og slett ta saksa og klippe det bort. Pels gror tilbake Anonymkode: b6c8c...572 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. august #12 Skrevet 11. august Langhåret. Synes ingen korthårete katter ser spesielt søte ut. De er bare meh og kjedelige. Langhårete er nydelige. Samme med hunder. Helsvart korthåret katt ser litt tøffe ut, men langhåret helsvarte katter er bare helt nydelig å se på. De to er som natt og dag. Så valget er enkelt for min del. Men om det bare fantes korhårete katter så hadde det gått greit med helsvart en. Når det kommer til hunder så er det ingen korthårete raser som er fine, absolutt ingen. Jeg hater pels over alt, på klærne, på gulvet, i møbler.. men jeg har 3 pomeranian og en ragdoll. så jeg har akseptert pels overalt og forbanner det i stillhet i noen få svake øyeblikk. Må si jeg angrer på livsvalgene mine i røyteperioden, da angrer jeg helt inn til ryggmargen og forbanner alt og alle. Men jeg hadde tatt det samme valget om igjen uten å tenke meg om. 😂 Det er så verdt det for dyrene mine er nydelige og jeg eeelsker pelsen deres. Anonymkode: 774d0...062
AnonymBruker Skrevet 11. august #13 Skrevet 11. august Har alltid valgt langhåret. Men med de klumpene og røykingen fra helvete vi har hatt noen runder på lå så tror jeg neste katt blir korthåret. Anonymkode: 938bc...f0b
AnonymBruker Skrevet 11. august #14 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har alltid valgt langhåret. Men med de klumpene og røykingen fra helvete vi har hatt noen runder på lå så tror jeg neste katt blir korthåret. Anonymkode: 938bc...f0b *røytingen Anonymkode: 938bc...f0b
AnonymBruker Skrevet 11. august #15 Skrevet 11. august Har hatt 3 langhårede og 2 korthårede. Skal vi ha flere blir det korthåret uten tvil. For nå er jeg så LEI av å børste og børste, særlig siden frøkna hater det. Frister av og til å bare barbere hele katten Anonymkode: 4132f...3cd
AnonymBruker Skrevet 11. august #16 Skrevet 11. august Kattens personlighet er viktigere enn pels. Når det er sagt så foretrekker jeg korthåra, har en siameser med nydelig silkepels. Langhåra er også deilig men det blir mye mer rusk med inn og floker å klippe. Anonymkode: 49029...4b7
AnonymBruker Skrevet 11. august #17 Skrevet 11. august Foretrekker semi-langhår. Med langhåret var det i det minste dotter som ble røytet, men den korthårspusen røyter jo faen meg fra mars til september! Anonymkode: fd84b...281
svartkatt Skrevet 11. august #18 Skrevet 11. august Kort. Den greier de som regel å holde orden på selv. Lang kan være skjønt, herlig, men det er noe herk, spesielt om det er bkandingsprld, og katten i tillegg er sær på et eller annet vis. Det går greit da, om katten liker børsting, eller du har råd til barbering inkl. bedøvelse om nødvendig. Har en sær med lang pels. Det beste er å på en måte ha tre forskjellige katter i en. Lang pels, vanlig kort, og nærmest hårløs rett etter barbering. Men hadde helt klart foretrukket kortere pels, for begges skyld.
AnonymBruker Skrevet 11. august #19 Skrevet 11. august Har to langhårede katter, og bruker svært lite tid på pelsstell. De har nydelig, silkemyk pels og får knapt en floke noen gang ❤️ Anonymkode: 9c4f3...a2d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå