Festlig Skrevet 8. august #21 Skrevet 8. august (endret) AnonymBruker skrev (12 minutter siden): 5 min før blir seint. Var i begravelse i går vi kom ca 45 min før. Stod da på parkeringen ca 40 min før åpnet de dørene for å slippe folk inn og da stod det rett på innsiden et bord der vi som kom skulle/kunne skrive i kondelanse bok, og så et bord hvor det var til innsamling. Så stod en å delte ut hefte og viste hvor vi skulle sitte. Og siste person inn slapp inn mens første sang ble spilt. Da min far gikk bort fikk vi beskjef å møtte 60 min før slik at vi fikk tid ved kirka, se på blomstene. Så ble andre slipt inn ca 40 min før det startet. Så hvis alle ska komme 5 min før, da får ikke seremonien startet eller at alle forstyrrer seremonien, det er ikke hvertfall uhøflig Anonymkode: f49c2...0f4 Hvorfor møter dere opp 45 min før hvis det ikke var en i den aller nærmeste familie som skulle gravlegges ? Endret 8. august av Festlig Justering 2
AnonymBruker Skrevet 8. august #22 Skrevet 8. august Visste ikke en gang at man skulle møte opp så tidlig som nærmeste familie. Da har jeg lært det og. Har bare gravlagt én i nær familie. Kom 10 minutter før seremonien… fant ingen i familien min, men de hadde jo vært inne i kirken i en halvtime allerede. Anonymkode: 34e76...e05
AnonymBruker Skrevet 8. august #23 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (1 time siden): De nærmeste kommer gjerne tidlig for å få tid til å være ved kisten, se på kransene, og ta farvel. Og snakke med begravelsesbyrået om et-par ting. Typ ektefelle, barn. Resten holder seg utenfor kirka til begravelsesbyrået slipper dem inn, eller fem minutter før. Anonymkode: 5e7fd...f84 Definitivt ikke fem minutter før! 20 minutter pleier å være passe men jeg møter opp tidlig utenfor kirka og ser an når det begynner å komme mye folk. Anonymkode: 1a58b...aea 1
AnonymBruker Skrevet 8. august #24 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Når mannen min døde, kom jeg ig barna våre tidlig for å få litt tid alene, ta inn hvordan det var pyntet, se på kransene i fred og ro, og bare få kontroll på oss selv. Ganske mange kom tidlig, og det ødela litt for oss. Vi fikk ikke den tiden vi egentlig trengte. Fatter ikke hvorfor folk tenker at det er ok å komme 30 min+ tidlig. 10-15 minutter er mer enn nok. Anonymkode: 97007...2df Fatter ikke hvorfor dere slapp inn folk når dere ikke ville ha dem der. Familien arrangerer jo begravelsen og setter opp reglene. Vi lot folk vente til vi var klare. Null problem. Anonymkode: 01222...2d3 2
AnonymBruker Skrevet 8. august #25 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Folk mangler grunnleggende folkeskikk. Det er like lite klasse å komme mer enn fem minutter for tidlig, som det å komme for sent. Anonymkode: 2ede5...d7f Blir fort kaos om alt fra gamle Olga i rullestol til barnefamilier skal slippe inn bare 5 min før seremonien starter. Dørgende folk beveger seg sakte, også. Dette er ikke et foredrag.... Anonymkode: 01222...2d3 1 4
AnonymBruker Skrevet 8. august #26 Skrevet 8. august Festlig skrev (1 time siden): Hvorfor møter dere opp 45 min før hvis det ikke var en i den aller nærmeste familie som skulle gravlegges ? Kirkebøkene åpner 40 min før seremoni så vi var der 5 min før døra åpnet. Inne lå det bok som alle som ønsket skulle skrive navnet. Pluss pga parkering. Selv om vi var der tidlig. Så var vi ikke inn døra før 10 min før seremoni startet pga kø som stod på utsiden. Si hvis døra ikke hadde blitt åpnet 5 min før sermoborn, da hadde ikke seremoni kunne startet til tiden, eller folk hadde da gått inn under seremoni De som ikke var i familie stod ute til døra ble åpnet for utgang. Begravelse agent ba folk å skrive i boka, så sier seg vel da at en må følge etter som det er din tur. Vi hadde å pratet med datteren og som ho sa. Vi vil alle ska være inne til 11, og da bør dere være der 10.15 slik at dere vet dere får sitte plass for vet mange vil komme pga alle kontaktene til min far. Og håper dere får plass litt fremme. Vil å si det er mer uhøflig å komme inn mens første melodi blir spilt rett før presten starter. Det har jeg opplevd flere ganger. Selv sa min far ble gravlagt ble dørene åpnet ca 40 min før seremoni pga kondelanse bok og evnt gave . Og at folk skulle få satt seg. Og vi så selv da så klarte folk å komme når seremonien hadde startet fordi de hadde drøyd Anonymkode: f49c2...0f4 1
AnonymBruker Skrevet 8. august #27 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Når mannen min døde, kom jeg ig barna våre tidlig for å få litt tid alene, ta inn hvordan det var pyntet, se på kransene i fred og ro, og bare få kontroll på oss selv. Ganske mange kom tidlig, og det ødela litt for oss. Vi fikk ikke den tiden vi egentlig trengte. Fatter ikke hvorfor folk tenker at det er ok å komme 30 min+ tidlig. 10-15 minutter er mer enn nok. Anonymkode: 97007...2df I begravelse jeg var i går så brukte de 45 min for å få alle inn pga kondelanse bok, og eldre med rullestol og krykker. Så da hadde jo seremoni blitt forsinket eller at folk drev å romsterte for å sette seg under seremonien Hvorfor dro dere som pårørende ikke tidligere? Da min far gikk bort fikk vi beskjed at hvis vi ønsket tid i kirka alene måtte vi komme ca 60 min flr, for de åpnet dørene 30 min før seremonien i håp at alle da fikk satt seg og evnt skrevet i kondelanse boken Anonymkode: f49c2...0f4 2
Daria Skrevet 8. august #28 Skrevet 8. august Hvor tidlig jeg møter handler gjerne om praktiske hensyn, men hvertfall et kvarter før. Man skal gjerne finne folk, hilse og småprate litt, det tar tid å få alle på plass osv. Vil man ikke ha andre enn de nærmeste i kirkerommet i forkant, må begravelsesbyrået ta ansvar for å passe døren. Er det åpnet, tolker jeg det som at det er greit å gå inn og sette seg (også fordi det er begrenset hvor lenge jeg orker å stå, og det er ikke gitt at det er benker ute..). 1
AnonymBruker Skrevet 8. august #29 Skrevet 8. august Synes generelt det er veldig frekt å komme veldig tidlig til hva som helst, med mindre det faktisk er et sted med venterom. Anonymkode: 333e2...2c2 2
AnonymBruker Skrevet 8. august #30 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Visste ikke en gang at man skulle møte opp så tidlig som nærmeste familie. Da har jeg lært det og. Har bare gravlagt én i nær familie. Kom 10 minutter før seremonien… fant ingen i familien min, men de hadde jo vært inne i kirken i en halvtime allerede. Anonymkode: 34e76...e05 Men da skal jo du sitte fremst? Hadde de ikke holdt av plass til deg? Anonymkode: bd1b7...757 1
AnonymBruker Skrevet 8. august #31 Skrevet 8. august Min erfaring er at det kan være ulik kultur på det i ulike byer/bygder. Ofte synes folk det er godt å sitte og lytte til orgelmusikken før det starter. Man tar farvel på ulike måter, og å sitte der viser vel også en form for respekt. Anonymkode: 93180...c1f 5
AnonymBruker Skrevet 8. august #32 Skrevet 8. august Dette varierer veldig fra sted til sted, enkelte steder er en tidlig ute, andre steder er en senere ute. Nå er det lenge siden jeg var i begravelse, men tror de stengte kirkedørene ti minutter før. Kirkeklokkene ringer vel 5 minutter før, så da er det best å komme seg på plass før det. Anonymkode: 70aa2...e23 1
AnonymBruker Skrevet 8. august #33 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Men da skal jo du sitte fremst? Hadde de ikke holdt av plass til deg? Anonymkode: bd1b7...757 Joda! Var holdt av egnet "bås" til meg og samboer og barn. Men gikk følgelig glipp av den tiden i kirken før… få sagt hadet i "stillhet", hilse på andre fremmøtte, lese på kransene etc. var ikke klar over dette var en mulighet en gang. Fikk beskjed å møte opp til seremonistart 12.00. Men dette føyer seg jo inn i en laaaang rekke av ting min mor lar være å fortelle meg, men gir søster full informasjon i. Ikke alle familier er fulle av kjærlighet og ønsker om alle parters beste eller vel. Jeg skulle ønske min mors psykiske voldelighet tok en pause rundt mormors død, men det var visst å håpe for for meget Heldigvis lærer jeg mye av normal folkeskikk vis sånn som tråder som dette på KG! Anonymkode: 34e76...e05 1
Grüner Skrevet 9. august #34 Skrevet 9. august AnonymBruker skrev (På 8.8.2025 den 9.37): Som regel slipper begravelsesbyrå deg inn før det. Men jeg hadde ikke gått inn før 5 minutter før, om ikke. Opplevde selv at noen bare kom rett inn 10-15 minutter før, mens vi fortsatt sa farvell. Da ledet begravelsesagenten dem ut igjen. Mulig annerledes når det er unge mennesker, kjente mennesker, med mer, slik at det tar tid før kirken fylles. Anonymkode: 5e7fd...f84 Det må være bare der du bor. Vet ingen steder hvor de slipper inn folk så sent 1
AnonymBruker Skrevet 9. august #35 Skrevet 9. august Da min samboer skulle bisettes sa begravelsesbyrået at jeg og datteren skulle få komme inn i kirken der hvor kisten stod, en halvtime før bisettelsen begynte, slik at vi skulle få en siste stund alene med han. De sa at de brukte å lukke døren inn til kirkerommet etter at de var ferdig med å pynte, og skulle henge opp oppslag på døren om at den ble åpnet 9:50. Jeg ankom 10 minutter før avtalt tid, altså 9:10, og kirken var alle allerede halvfull av folk. Folk hadde gått inn til tross for at døren var lukket og plakaten opphengt, og dette ødela mye for meg. Faen så frekt! Anonymkode: 46a03...c89
AnonymBruker Skrevet 9. august #36 Skrevet 9. august Alle begravelser jeg har vært i har folk kommet minst 30-20 min før. Alle har vært i samme by, kan hende det er ulike lokale tradisjoner? Når det har vært begravelse til besteforeldre har vi jo hatt syning/båreandakt tidligere, så da hadde vi tid alene sammen da. Anonymkode: cbcb8...9b7
Millimani Skrevet 12. august #37 Skrevet 12. august Overhodet ikke frekt å møte opp så tidlig. Det er vanlig at mange møter opp så tidlig. Det er ofte kondolanseprotokoll man kan skrive i, og der må man stå i kø. Det er ikke så lett å benytte seg av den etter at man har vært ute på kirkegården med senking av kiste, eller og ha sett bilen kjøre av gårde med kista til krematorium. Folk vil sikre seg en god plass, de vil finne andre, kondolere først, og ja det er haugevis av andre argumenter. Når dørene er åpnet halvtimen før det begynner er ikke det uten grunn. Du har god tid, du kan sitte der og høre orgelmusikken, og du vet at du har fått plass. Du aner ikke hvor mange som kommer, og om det er et lite kapell er det mindre plass enn i en stor kirke. Da kan det også være greit å være tidlig ute. Det er mer frekt og uhøflig at du kommer heseblesende inn etter at det har begynt. Dessuten begynner begravelsen til oppsatt tid, og det kan komme flere begravelser senere samme dag. Det kan være en begravelse kl 10:00, en kl 11:30, og en kl 13:00 f.eks. Da må også begravelsesbyrået ha tid til å rydde, og klargjøre for neste. AnonymBruker skrev (På 8.8.2025 den 13.22): Joda! Var holdt av egnet "bås" til meg og samboer og barn. Men gikk følgelig glipp av den tiden i kirken før… få sagt hadet i "stillhet", hilse på andre fremmøtte, lese på kransene etc. var ikke klar over dette var en mulighet en gang. Fikk beskjed å møte opp til seremonistart 12.00. Anonymkode: 34e76...e05 Du velger å møte opp i siste liten til begravelse, og klarer ikke å tenke selv at du selvsagt har mulighet til å møte tidligere. Unnskyld å nevne det, men det finnes andre avtaler man ønsker å være tidlig ute for, og så venter du så lenge ved begravelsen. Selvfølgelig har man muligheten i forkant når man er familie. Jeg har mistet alle mine besteforeldre samt en onkel og kusine gjennom mine leveår. Flere med, selvfølgelig. Men de nevnte er familie som jeg var med inn i kirka lenge før seremonien startet. Det var utrolig godt å være med på alt. AnonymBruker skrev (På 9.8.2025 den 20.45): Jeg ankom 10 minutter før avtalt tid, altså 9:10, og kirken var alle allerede halvfull av folk. Folk hadde gått inn til tross for at døren var lukket og plakaten opphengt, og dette ødela mye for meg. Faen så frekt! Anonymkode: 46a03...c89 Det er en grunn til at mange begravelsesbyråer alltid har dørene låst til de mener at det er klart for å slippe inn de som kommer i begravelsen. 1
AnonymBruker Skrevet 19. august #38 Skrevet 19. august AnonymBruker skrev (På 8.8.2025 den 9.58): Folk mangler grunnleggende folkeskikk. Det er like lite klasse å komme mer enn fem minutter for tidlig, som det å komme for sent. Anonymkode: 2ede5...d7f Det samme vil jeg si om turister som går inn i kirken selv om det er gitt beskjed om at den ikke er åpen pga begravelse. Anonymkode: 17694...269 2
AnonymBruker Skrevet 19. august #39 Skrevet 19. august Millimani skrev (På 12.8.2025 den 11.06): Du velger å møte opp i siste liten til begravelse, og klarer ikke å tenke selv at du selvsagt har mulighet til å møte tidligere. Unnskyld å nevne det, men det finnes andre avtaler man ønsker å være tidlig ute for, og så venter du så lenge ved begravelsen. Selvfølgelig har man muligheten i forkant når man er familie. Jeg har mistet alle mine besteforeldre samt en onkel og kusine gjennom mine leveår. Flere med, selvfølgelig. Men de nevnte er familie som jeg var med inn i kirka lenge før seremonien startet. Det var utrolig godt å være med på alt. Leste du i det hele tatt innlegget mitt???? Anonymkode: 34e76...e05
AnonymBruker Skrevet 19. august #40 Skrevet 19. august De nærmeste pleier å få beskjed om å møte seinest en time før. Men enig at mange av de øvrige ofte møter opp veldig tidlig. Mulig de er redde for å ikke få plass i kirken? Uansett best å ikke komme i siste liten heller. Anonymkode: 41c97...634
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå