Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har mange ganger opplevd at det er fult når jeg kommer 30 min før tiden. Og synes at om jeg ikke er nær familie så er det frekt å møte opp tidligere enn 30 min.

Hva tenker du?

Anonymkode: 1d9f1...46d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

syns det er mer uhøflig å komme sent 

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Da mamma ble begravet kom jeg tidlig for å være litt alene og ta til meg kista, lese på blomstene, forbrede meg og si hadet. Heldigvis hadde andre fornuft nok til å drøye det med å komme inn før like før, for den tidene var uvurderlig for meg.

Anonymkode: 96727...35f

• Liker 1
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

De nærmeste kommer gjerne tidlig for å få tid til å være ved kisten, se på kransene, og ta farvel. Og snakke med begravelsesbyrået om et-par ting. Typ ektefelle, barn. 

Resten holder seg utenfor kirka til begravelsesbyrået slipper dem inn, eller fem minutter før. 

Anonymkode: 5e7fd...f84

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

De nærmeste kommer gjerne tidlig for å få tid til å være ved kisten, se på kransene, og ta farvel. Og snakke med begravelsesbyrået om et-par ting. Typ ektefelle, barn. 

Resten holder seg utenfor kirka til begravelsesbyrået slipper dem inn, eller fem minutter før. 

Bare 5 min før? Det har jeg aldri opplevd og det tror jeg er høyst uvanlig. Da vil jo ikke folk komme seg på plass en gang før seremonien starter! 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Grüner skrev (2 minutter siden):

Bare 5 min før? Det har jeg aldri opplevd og det tror jeg er høyst uvanlig. Da vil jo ikke folk komme seg på plass en gang før seremonien starter! 

Som regel slipper begravelsesbyrå deg inn før det. Men jeg hadde ikke gått inn før 5 minutter før, om ikke. Opplevde selv at noen bare kom rett inn 10-15 minutter før, mens vi fortsatt sa farvell. Da ledet begravelsesagenten dem ut igjen. 

Mulig annerledes når det er unge mennesker, kjente mennesker, med mer, slik at det tar tid før kirken fylles. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er en skikkelig uting. Den tiden er forbeholdt de aller nærmeste. Resten kan komme 5-10 min. før men det er maks. Jeg er fortsatt bitter etter en av mine nærmeste sin begravelse hvor det allerede var en god del som hadde kommet 30 min før. Gjorde meg stresset og oppkavet. 

Anonymkode: bd1b7...757

• Hjerte 1
Skrevet (endret)

Hadde reagert mer om de kom for sent. 

Men 30 minutter var vel tidlig da. 

Endret av Phoenix Heart
Skrevet

De jeg har vært i så har ofte nærmest famillie kommet tidlig, mens resten har kommet gående inn sånn 15-20min før,
ikke opplevd stappfulle kirker så er det ventet mye folk så kan det nok kanskje vær noen begynner å komme tidligere for å få plass.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, det er en skikkelig uting. Den tiden er forbeholdt de aller nærmeste. Resten kan komme 5-10 min. før men det er maks. Jeg er fortsatt bitter etter en av mine nærmeste sin begravelse hvor det allerede var en god del som hadde kommet 30 min før. Gjorde meg stresset og oppkavet. 

Bitter faktisk. Herregud 

Anonymkode: 2b01b...895

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Når mannen min døde, kom jeg ig barna våre tidlig for å få litt tid alene, ta inn hvordan det var pyntet, se på kransene i fred og ro, og bare få kontroll på oss selv.

Ganske mange kom tidlig, og det ødela litt for oss. Vi fikk ikke den tiden vi egentlig trengte. Fatter ikke hvorfor folk tenker at det er ok å komme 30 min+ tidlig. 10-15 minutter er mer enn nok.

Anonymkode: 97007...2df

• Liker 3
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Her er praksisen at man kommer ca 20-30 minutter før, og de aller nærmeste før dette igjen. 

For min del setter jeg pris på den lille halvtimen før det starter, hvor jeg kan roe ned, minnes, osv. i et pyntet kirkerom/seremonirom hvor det gjerne er musikk og godt ‘tilrettelagt’ for en stille stund

Ingenting respektløst ved det vel?

Anonymkode: c477c...1f3

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nær familie kan avtale med begravelse byrå at ikke dørene åpnes for andre føre en viss tid. Om de nære vil ha en stund selv. Mange er redd for å komme for sent .

Anonymkode: 6c332...587

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på hvor mange mennesker som forventes til begravelsen. 

I en vanlig begravelse hvor kirken ikke blir stappfull, så går jeg inn 15 min før hvis jeg er bekjent og jeg skal sitte bakerste halvdel. 20-30 min før hvis det er tante/onkel litt nær hvor jeg vil sitte fremste halvdel. Og hvis jeg er veldig nær 1 time før så jeg får litt stille tid til å ta det hele inn. 

I en begravelse hvor det blir stappfullt må man komme senest 30 min før. Da møter jeg 45 min utenfor, og ser an pågangen. Prøver å gi familien tid alene inne, men går inn før det blir fullt. Dette vet familien, så de møter desto tidligere vil jeg tro for å få sin viktige stilletid.

Det har vært ganske vanlig at folk møter opp i god tid og henger utenfor til det nærmer seg, for å gi familien tid inne, er min erfaring.

Anonymkode: 88ebc...571

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Som regel slipper begravelsesbyrå deg inn før det. Men jeg hadde ikke gått inn før 5 minutter før, om ikke. Opplevde selv at noen bare kom rett inn 10-15 minutter før, mens vi fortsatt sa farvell. Da ledet begravelsesagenten dem ut igjen. 

Mulig annerledes når det er unge mennesker, kjente mennesker, med mer, slik at det tar tid før kirken fylles. 

Var i en begravelse til en på 32, som jeg vil si er et ganske ungt menneske. Stappfullt, naturligvis, men vi som ikke var nærmeste pårørende slapp ikke inn før begravelsesbyrået åpnet dørene, det var kanskje 10-15 minutter før seremonien startet. Synes det er en fin ting at begravelsesbyrået styrer dette, så kan de nærmest pårørende få litt tid for seg selv i forkant

Anonymkode: 74553...53e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Begravelsesbyrået vi har brukt med de nærmeste slipper ikke inn folk før 20 min før. (Og de sa de kunne justere det etter våre preferanser.) 

Anonymkode: e3d2a...2ec

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I mi slekt er vi der 45 min/1 time før. Lite kapell og blir fort fullt.

Anonymkode: a887c...4eb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

5 min før blir seint.

Var i begravelse i går vi kom ca 45 min før. Stod da på parkeringen ca 40 min før åpnet de dørene for å slippe folk inn og da stod det rett på innsiden et bord der vi som kom skulle/kunne skrive i kondelanse bok, og så et bord hvor det var til innsamling. Så stod en å delte ut hefte og viste hvor vi skulle sitte. Og siste person inn slapp inn mens første sang ble spilt. 

Da min far gikk bort fikk vi beskjef å møtte 60 min før  slik at vi fikk tid ved kirka, se på blomstene. Så ble andre slipt inn ca 40 min før det startet.

Så hvis alle ska komme 5 min før, da får ikke seremonien startet eller at alle forstyrrer seremonien,  det er ikke hvertfall uhøflig 

Anonymkode: f49c2...0f4

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har mange ganger opplevd at det er fult når jeg kommer 30 min før tiden. Og synes at om jeg ikke er nær familie så er det frekt å møte opp tidligere enn 30 min.

Hva tenker du?

Anonymkode: 1d9f1...46d

Folk mangler grunnleggende folkeskikk.

Det er like lite klasse å komme mer enn fem minutter for tidlig, som det å komme for sent.

Anonymkode: 2ede5...d7f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg visste ikke at man kunne avtale dette med begravelsesagentene. På grunn av at en annen i min familie gikk helt i vranglås i forbindelse med dødsfallet fikk ikke vi andre være med å planlegge noe. Sikkert derfor det ble litt kink med hele opplegget i kirken. At folk var der 40 min før mener jeg. Ikke noe jeg hadde ønsket.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...