AnonymBruker Skrevet 7. august #1 Skrevet 7. august Jobber for tiden med å bli mer komfortabel med å sette grenser, og å klare si "stopp", "nei" og liknende. Innså at noe av grunnen til at jeg ikke klarer å si det, er at jeg er veldig sensitiv for avvisning selv og er redd det skal såre. Men hva føler du hvis noen sier det til deg? For eksempel "kan du slutte å synge, jeg har vondt i hodet", "stopp, ikke ta på den!" eller "Nei, den der er min" Anonymkode: 8f619...22d 1
AnonymBruker Skrevet 7. august #2 Skrevet 7. august Jeg tror det kommer veldig an på måten man sier det på. De eksemplene du trekker frem er kanskje ikke noe jeg ville sagt til andre folk. Det høres ut som noe et barn ville sagt. Jeg synes selv det er ubehagelig å sette grenser, men når det er ting som begrenser livet mitt eller får meg til å føle meg ille, er det nødvendig. Og da føles det godt å ha sagt ifra. Føler meg bedre når jeg klarer å sette tydelige grenser, men det er noe jeg har øvd på lenge og det kommer ikke lett. Anonymkode: 8e080...bc7 1 1 2
AnonymBruker Skrevet 7. august #3 Skrevet 7. august AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jobber for tiden med å bli mer komfortabel med å sette grenser, og å klare si "stopp", "nei" og liknende. Innså at noe av grunnen til at jeg ikke klarer å si det, er at jeg er veldig sensitiv for avvisning selv og er redd det skal såre. Men hva føler du hvis noen sier det til deg? For eksempel "kan du slutte å synge, jeg har vondt i hodet", "stopp, ikke ta på den!" eller "Nei, den der er min" Anonymkode: 8f619...22d Nå har jeg barn så mulig jeg tenker litt for pedagogisk, men istede for å si til barna «nei ikke gjør det» eller «nei ikke ta den» så prøver jeg ofte å si det på en annen måte. F. Eks « Kan du bruke ørepropper til musikken, så blir det ikke så høy lyd for meg» eller «den er min, men du kan få bruke den her « osv, der det passer da selvfølgelig 😅 Måten du legger det frem er ikke sånn vi snakker her hjemme, når jeg sier «NEI, IKKE GJØR DET» så er det krise. Typ at 4 åringen holder på å dra av 1 åringen armer og bein, eller er i gang med noe som kan skade seg selv.. Anonymkode: 02478...1b4 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. august #4 Skrevet 7. august AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg tror det kommer veldig an på måten man sier det på. De eksemplene du trekker frem er kanskje ikke noe jeg ville sagt til andre folk. Det høres ut som noe et barn ville sagt. Jeg synes selv det er ubehagelig å sette grenser, men når det er ting som begrenser livet mitt eller får meg til å føle meg ille, er det nødvendig. Og da føles det godt å ha sagt ifra. Føler meg bedre når jeg klarer å sette tydelige grenser, men det er noe jeg har øvd på lenge og det kommer ikke lett. Anonymkode: 8e080...bc7 Kan sette de kommentara litt mer i kontekst da. For eksempel man går og synger tidlig om morran og kjæresten din har vondt i hodet og sier det, nummer to du skal til å ta på en varm kjele, nummer tre du spør om å få den isteen som står i kjøleskapet når du er hos noen Anonymkode: 8f619...22d
AnonymBruker Skrevet 7. august #5 Skrevet 7. august AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nå har jeg barn så mulig jeg tenker litt for pedagogisk, men istede for å si til barna «nei ikke gjør det» eller «nei ikke ta den» så prøver jeg ofte å si det på en annen måte. F. Eks « Kan du bruke ørepropper til musikken, så blir det ikke så høy lyd for meg» eller «den er min, men du kan få bruke den her « osv, der det passer da selvfølgelig 😅 Måten du legger det frem er ikke sånn vi snakker her hjemme, når jeg sier «NEI, IKKE GJØR DET» så er det krise. Typ at 4 åringen holder på å dra av 1 åringen armer og bein, eller er i gang med noe som kan skade seg selv.. Anonymkode: 02478...1b4 Ja jeg bruker ikke sånne uttrykk ofte selv heller, men oppdaga i terapi at jeg ikke klarer å si det høyt en gang så lurer på om det er like vondt å høre så direkte beskjeder for andre voksne. ikke at jeg skal begynne å si det på den måten, men lurer på hvordan det føles å høre det Anonymkode: 8f619...22d 1
BeeKind Skrevet 7. august #6 Skrevet 7. august Jeg synes det er litt ydmykende å høre så direkte grenser. Men jeg er fra et sted hvor man snakker ganske indirekte og pakker inn ting 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. august #7 Skrevet 7. august AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jobber for tiden med å bli mer komfortabel med å sette grenser, og å klare si "stopp", "nei" og liknende. Innså at noe av grunnen til at jeg ikke klarer å si det, er at jeg er veldig sensitiv for avvisning selv og er redd det skal såre. Men hva føler du hvis noen sier det til deg? For eksempel "kan du slutte å synge, jeg har vondt i hodet", "stopp, ikke ta på den!" eller "Nei, den der er min" Anonymkode: 8f619...22d "kan du slutte å synge, jeg har vondt i hodet". Hadde tenkt "Å stakkars som har vondt i hodet". Ikke noe mer enn det og hadde sluttet å synge. "stopp, ikke ta på den!" Hadde tenkt "Oi! Her skal jeg ikke ta på den." "Nei, den der er min" Hadde tenkt. "Ups! Unnskyld!" Anonymkode: 3d1fd...613 3 1
AnonymBruker Skrevet 7. august #8 Skrevet 7. august AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Kan sette de kommentara litt mer i kontekst da. For eksempel man går og synger tidlig om morran og kjæresten din har vondt i hodet og sier det, nummer to du skal til å ta på en varm kjele, nummer tre du spør om å få den isteen som står i kjøleskapet når du er hos noen Anonymkode: 8f619...22d Jeg ville ikke hatt problemer med å be kjæresten slutte å synge. Kan du være så snill å ikke synge, jeg har vondt i hodet og trenger litt ro. Jeg ville heller ikke blitt fornærmet om jeg var den som sang. Varm kjele - jeg ville sagt pass deg, den er varm. Ser ikke problemet. Iste - jeg pleier ikke å snoke i andres kjøleskap, men hvis jeg spurte om jeg kunne ta noe, og eier sa nei, ville jeg ikke reagert. Anonymkode: c7c37...0f0 3 1
AnonymBruker Skrevet 7. august #9 Skrevet 7. august AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Kan sette de kommentara litt mer i kontekst da. For eksempel man går og synger tidlig om morran og kjæresten din har vondt i hodet og sier det, nummer to du skal til å ta på en varm kjele, nummer tre du spør om å få den isteen som står i kjøleskapet når du er hos noen Anonymkode: 8f619...22d Jeg synes likevel de eksemplene du trekker frem ikke fortjener den veldig konkrete, strenge ordlyden. Jeg ville tenkt at en hodepine ikke går over fordi kjæresten min synger litt. Hvis det gikk meg på nervene ville jeg sagt med en positiv stemme: "Så fint du synger, hvorfor er du så blid? Jeg har så hodepine i dag.". Ville aldri sagt "Slutt å syng!". Og isteen ville jeg nok delt. Kjøpt to stk iste neste gang. Eneste eksemplet jeg tenker jeg ville reagert lignende på, er om noen holdt på å brenne seg på en varm kjele. Men det handler ikke om grensesetting, men redsel for at noen skal skade seg. Anonymkode: 8e080...bc7 1
AnonymBruker Skrevet 8. august #10 Skrevet 8. august Jeg må si at de eksemplene dere har som pakker inn ting veldig, er passiv-aggressive, og er fryktelig irriterende og kan skade relasjonen. Jeg mener det også gjelder forholdet til barna; i det eksempelet. Det er bedre å si ting noe mer direkte, men man kan jo ha et mykt og hyggelig tonefall (bortsett fra hvis noen er i ferd med å skade seg). Anonymkode: 9f66a...ea3 3
Snublefot62 Skrevet 8. august #11 Skrevet 8. august Jobber du alene med disse tingene eller får du hjelp? Er det kun deg selv så er det lite trolig at du får endring. Når det er såpass at du sliter med grensesetting så dypt så er min klare mening at du er nødt til å jobbe med noen som hjelper deg. 1
AnonymBruker Skrevet 8. august #12 Skrevet 8. august Jeg har ingen problemer å si ifra hvis det er noe nei. Og jeg har ingen problemer med å få høre det heller. Eksempel jeg hører på mobilen når jeg ligger i senga. Mannen kommer og legger seg og skrur opp lyden på sin mobile. Så kan jeg si jeg hører på noe akkurat no. Kan du vente litt med lyden selv? Og når jeg er ferdig med å høre så skrur jeg av og da kan han høre. Jeg setter grenser for meg selv. Og har ingen problemer med at andre folk setter grenser for seg selv. Anonymkode: 57961...184 1
Daria Skrevet 8. august #13 Skrevet 8. august Jeg har ingen problemer med at folk setter grenser, men jeg forventer at de snakker til meg som en voksen til en annet. Eksemplene i HI er ting man sier til barn som er i ferd med å gjøre noe dumt/skadelig/de ikke har lov til. 2
AnonymBruker Skrevet 8. august #14 Skrevet 8. august Rare eksempler. Får som andre nevner assosiasjoner til hvordan uredigerte 4-åringer snakker "slutt å synge, jeg har vondt i hodet"...Ingen voksne prater sånn. Det er mange konstruktive måter å uttrykke at du ikke er komfortabel i en situasjon. Å si "stopp med det du gjør!" er ingen god måte. Dersom noen hadde sagt det til meg hadde jeg helt ærlig tenkt at personen er psykisk ustabil. Anonymkode: d77f7...877 1
AnonymBruker Skrevet 10. august #15 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (På 8.8.2025 den 23.12): Rare eksempler. Får som andre nevner assosiasjoner til hvordan uredigerte 4-åringer snakker "slutt å synge, jeg har vondt i hodet"...Ingen voksne prater sånn. Det er mange konstruktive måter å uttrykke at du ikke er komfortabel i en situasjon. Å si "stopp med det du gjør!" er ingen god måte. Dersom noen hadde sagt det til meg hadde jeg helt ærlig tenkt at personen er psykisk ustabil. Anonymkode: d77f7...877 Psykisk ustabil? Den var litt drøy. Anonymkode: 528a6...040
AnonymBruker Skrevet 10. august #16 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (På 8.8.2025 den 0.40): Kan sette de kommentara litt mer i kontekst da. For eksempel man går og synger tidlig om morran og kjæresten din har vondt i hodet og sier det, nummer to du skal til å ta på en varm kjele, nummer tre du spør om å få den isteen som står i kjøleskapet når du er hos noen Anonymkode: 8f619...22d Hvis noen sier "stopp, ikke ta på den!" når jeg er i ferd med å ta på en varm kjele, så blir jeg glad, og takker for advarsel.... Jeg hadde derimot blitt skikkelig overrasket om noen viste den var varm og ikke advarte meg... Om jeg spør om å få forsyne med meg noe når jeg er på besøk, og de sier nei, så tenker jeg ikke et halvt sekund over det mer... Med mindre det er snakk om å spørre om å få ett glass vann. Anonymkode: 13e30...885 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå