Gå til innhold

Noen som har hatt betennelse på synsnerven?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er innlagt nå med mistanke om dette, satser på at jeg får vite det sikkert i morgen. Det som skremmer meg litt er at det kan settes i forbindelse med ms, men det vil de vel evt se på ryggmargsprøven i morgen?

Dere som har hatt betennelse på synsnerven, uten at det var ms, vet dere hva som utløste det? Det er jo en ganske sjelden diagnose.

Anonymkode: f16c7...5d9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner ikke til noen som har hatt det uten at det var MS jeg, håper du får svar.

De jeg kjenner med MS, begynner å bli en del nå, lever ganske så greit med diagnosen så om det skulle vise seg å være MS så er ikke dette enden på visa.

Det kan vel ta litt tid å få svar på prøven, har iallfall gjort det for de andre jeg kjenner, han ene fikk ikke svar før det hadde gått nesten en måned mens de andre har fått svar innenfor 2 uker. Det er kanskje litt etter kapasitet der du er.

Anonymkode: 86908...ce3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kjenner ikke til noen som har hatt det uten at det var MS jeg, håper du får svar.

De jeg kjenner med MS, begynner å bli en del nå, lever ganske så greit med diagnosen så om det skulle vise seg å være MS så er ikke dette enden på visa.

Det kan vel ta litt tid å få svar på prøven, har iallfall gjort det for de andre jeg kjenner, han ene fikk ikke svar før det hadde gått nesten en måned mens de andre har fått svar innenfor 2 uker. Det er kanskje litt etter kapasitet der du er.

Takker for svar!🙏

Jeg regner ikke med å få en evt ms-diagnose i morgen, men jeg vil få noe svar fra ryggmargsprøven.

Dem du kjenner med ms, hvor gamle var de når de fikk diagnosen? Selv er jeg i begynnelsen av 40årene, så jeg nærmer meg å bli for gammel til den diagnosen. Slik jeg leser det, så er 45 år den magiske grensen, men ingen regel uten unntak😕

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Takker for svar!🙏

Jeg regner ikke med å få en evt ms-diagnose i morgen, men jeg vil få noe svar fra ryggmargsprøven.

Dem du kjenner med ms, hvor gamle var de når de fikk diagnosen? Selv er jeg i begynnelsen av 40årene, så jeg nærmer meg å bli for gammel til den diagnosen. Slik jeg leser det, så er 45 år den magiske grensen, men ingen regel uten unntak😕

De fleste fikk den når de var mellom 25 og 45. De som fikk den når de var på den yngre siden er de som har det "verst", vet ikke om det er noen sammenheng der. Har aldri hørt at det er en magisk grense, man kan vel få den i alle aldre men at det er vanligst mellom 20 og 40, som det meste er. 3 av de jeg kjenner gikk en del år med masse rare symptomer, hun ene endte opp med ME som diagnose og de to andre FM. De måtte krangle seg til videre utredning over lengre tid på grunn av dette.

Skal krysse armer og bein for at det er en tilfeldig greie og ikke noe mer, men skulle det være MS så er det i det minste behandling å få. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt det, og har MS. Det er veldig gode medisinert for MS idag, og mange klarer helt fint å fortsette sitt vanlige liv etter diagnosen. Selv er jeg plaget med fatigue og kognitive utfordringer og er uføretrygdet, men har mann og barn, en liten ekstrajobb og lever et bra og meningsfullt liv. 

Anonymkode: 0104b...b33

AnonymBruker
Skrevet

Av forskning jeg har lest får de fleste diagnosen mellom 20 og 50 år. Siden det finnes barn med diagnosen så antar jeg at det er fullt mulig å få diagnose etter den "øvre normal"-grensen. 

Det er ikke alltid samsvar mellom hvor lenge man har hatt ms og hvor lenge man har hatt diagnosen. Noen går med symptomer i mange år uten å få ordentlig utredning feks da de ikke får de typiske symptomene først (som betennelse på synsnerven).

Anonymkode: 7b7e1...a5a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...