Gå til innhold

Hvorfor er norske unge kvinner så opptatt av strikking - kjerringhobby

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte å strikke litt for noen år siden, men får så lett senebetennelse så får liksom ikke utvikla meg. Det er veldig synd, har så lyst til å bli god til å strikke sånn at jeg kan strikke barneklær om jeg får barn. I tillegg synes jeg ikke det er så gøy eller interessant, det gir meg ikke så mye som mine andre interesser. Men jeg har brukt det for å få utløp for indre uro pga ADHD. Jeg har ikke synlig hyperaktivitet, men har mye lite synlige stimming som å pelle på negler, gni fingrene mot hverandre o.l. Da er strikking en fin måte å få utløp for den småfiklinga. Men forløpig er jeg ikke på det stadiet hvor jeg kan strikke uten å konsentrere meg om strikkinga. Må prøve å få igang litt strikking igjen! 

Anonymkode: df3b2...602

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.8.2025 den 23.00):

Dødskjedelig og fører ikke til interessante samtaler

Samme med mannlige interesser som å spille fotball

Hvorfor ikke dans for eksempel? det er i hvert fall fin

Anonymkode: 988d4...921

M66: Du er gørr. 
Mennesker som ikke er interessert i hvorfor andre har andre interesser enn dem selv er: Gørr. 
Troll.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Fordi det er veldig bra fremfor andre ting som f.eks. knote på mobil. Jeg synes også det er kjedelig men jeg skulle gjerne ha strikket…. Man får jo klær av det, det er ettertraktet med strikk og det blir man mer jo populær av fremfor å sitte med mobil, mao man får ekte likes av ekte personer !! Man har noe å bidra med av en viss verdi. Det å glo på mobilen er jo ikke akkurat en kunst. 

Anonymkode: 61773...424

Enig i at det å glo på mobilen er tåpelig, men det finnes da mange andre, langt mer interessante alternativer enn akkurat strikking.

Munch, Vigeland eller Ingvar Ambjørnsen ble kjent for andre ting enn å strikke vinterluer, og ingen av dem hadde vanskelig for å finne samtalepartnere.

Anonymkode: 260e8...0a4

AnonymBruker
Skrevet

Starter du seriøst tråder for å kjefte på at andre ikke deler samme hobby som deg?

Anonymkode: adfb9...258

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke egentlig strikke, men det er noe av det jeg aller helst vi lære.

Jeg er gamer, men prøver å balansere det med praktisk kunnskap. Jeg kan slipe kniver, kan en del om planter, snekring, og treskjæring. Men strikking er så avansert. Jeg har strikket noen grytekluter, og det var ren meditasjon. Men en hel genser??

Anonymkode: f2db5...295

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dans faktisk :ler: 

Er det ikke bra at folk finner seg en hobby de liker og som gir dem energi og glede? 

Jeg strikker, jeg rir og jeg leser masse skitne bøker på engelsk. Så kan jo jeg gjøre det, og så kan du drive med dansen din? 

Anonymkode: 956ec...b0a

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Enig i at det å glo på mobilen er tåpelig, men det finnes da mange andre, langt mer interessante alternativer enn akkurat strikking.

Munch, Vigeland eller Ingvar Ambjørnsen ble kjent for andre ting enn å strikke vinterluer, og ingen av dem hadde vanskelig for å finne samtalepartnere.

Mennesker liker å ha på klær. Klarer du å lage fine, vil andre like det.

Er det så vanskelig å forstå?

Strikking er en fin hobby og ikke bare det, den er nyttig å. Du kan tjene på den også. Dette er en tåpelig diskusjon. 

Anonymkode: 2b0ec...2ba

• Liker 1
Skrevet

I could never. 

Jeg skulle ønske jeg kunne strikket min egen genser, men JEG HAR ikke tålmodighet. 

Jeg klarte ikke fullføre et puslespill med 1000 brikker engang 😂.

Jeg derimot er mye mer glad i (bullet) journaling! Kan holde på i tiiimesvis! 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.8.2025 den 23.00):

Dødskjedelig og fører ikke til interessante samtaler

Samme med mannlige interesser som å spille fotball

Hvorfor ikke dans for eksempel? det er i hvert fall fin

Anonymkode: 988d4...921

Hæ?

:strikker:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Åh, takk for at du minner meg på strikking som hobby. I år er det tidlig høst, og jeg skal sette i gang med flere strikkeprosjekter. Det hadde jeg helt glemt. ❤️ 

Angående at det er kjedelig å snakke om. Alt er kjedelig å snakke om med dem som ikke interesserer seg for det. Når jeg snakker med mine strikkevenninner er det artig, når jeg snakker med mine fotballkompiser er det artig. Fordi vi har det felles. Finn de som har dans felles med deg! 

Anonymkode: 2868c...8cb

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt mange interessante samtaler om strikking faktisk. Jeg synes samtalene mannen min har om fotball er dødskjedelige. Han kan snakke med hvem som helst om fotball. Svigerfar elsker å snakke om golf, om hockey og om Canada.  Han har nok mange interessante samtaler om akkurat det, dog ikke med meg. 

Jeg kan snakke ganske lenge om forskjell på dressursal og allroundsal, samt stigbøylelengde. Noen synes det er veldig interessant. Synes du? Ikke? Faren min driver med fluefiske og fluebinding. Kanskje det er interessant for deg? 

Hva som gir interessante samtaler er individuelt, din sopp. 

Anonymkode: 956ec...b0a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
powerpuffen skrev (4 minutter siden):

I could never. 

Jeg skulle ønske jeg kunne strikket min egen genser, men JEG HAR ikke tålmodighet. 

Jeg klarte ikke fullføre et puslespill med 1000 brikker engang 😂.

Jeg derimot er mye mer glad i (bullet) journaling! Kan holde på i tiiimesvis! 

Du har ingen fingre, Bobble 😅💙 Det gir mening.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har holdt på med dans i mange år (swing, sportsdans osv), men det er vel egentlig kun folk i dansemiljøet jeg prater om dans med. 

Jeg strikker endel, og har garantert hatt flere samtaler om strikking en dans vil jeg tro. Fremmede som vil se på strikketøyet, spørsmål om tips, hjelp osv.

Anonymkode: 26662...aaa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Mennesker liker å ha på klær. Klarer du å lage fine, vil andre like det.

Er det så vanskelig å forstå?

Strikking er en fin hobby og ikke bare det, den er nyttig å. Du kan tjene på den også. Dette er en tåpelig diskusjon. 

Meneskets behov for åndelig næring er langt større enn å strikke grytekluter.

Det var derfor man i sin tid bygget Stonehenge, pyramidene i Egypt og templene i Athen, og det er derfor Michelangelo eller Rembrandt idag har en annen status enn datidens skreddere, garvere eller skomakere.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Meneskets behov for åndelig næring er langt større enn å strikke grytekluter.

Det var derfor man i sin tid bygget Stonehenge, pyramidene i Egypt og templene i Athen, og det er derfor Michelangelo eller Rembrandt idag har en annen status enn datidens skreddere, garvere eller skomakere.

Du liker å ta direkte på varme kaseroller?

Jeg vet man kan kjøpe på butikken, men hva skjer med ego problemet ditt? Noen strikker grytekluter og det er objektivt flott. Slipper å brenne hendene, og vi liker å bevare dem gjør vi ikke?

Nå drar du den vel litt langt. Du har ikke et sekund av ditt liv vært en av de stakkars slavene som hjelp til å bygge noe historisk. 

Et maleri er fint, og de er flinke. Men herre min forsvunnede hatt, tenk om det ikke fantes skreddere? Du sammenligner noe unyttig, noe overdådig og noe vi trenger. 

Opplåst og dum.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Spørsmålet er vel hvorfor man er så opptatt andre sine hobbyer, skaff deg en hobby , så slipper du å kverne på alle andre sine.

Anonymkode: 2b978...ce3

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du liker å ta direkte på varme kaseroller?

Jeg vet man kan kjøpe på butikken, men hva skjer med ego problemet ditt? Noen strikker grytekluter og det er objektivt flott. Slipper å brenne hendene, og vi liker å bevare dem gjør vi ikke?

Nå drar du den vel litt langt. Du har ikke et sekund av ditt liv vært en av de stakkars slavene som hjelp til å bygge noe historisk. 

Et maleri er fint, og de er flinke. Men herre min forsvunnede hatt, tenk om det ikke fantes skreddere? Du sammenligner noe unyttig, noe overdådig og noe vi trenger. 

Opplåst og dum.

Jeg sier ikke at det å sy vanlige klær er unyttig, men det krever ikke all verdens hjernekapasitet, og det er derfor gamle dagers skreddere, uansett hvor nyttige de enn var, ikke stod høyt i kurs på den sosiale rangstigen, kanskje med unntak av de som stod nære de kongelige, men selv de var ikke mer enn tjenere.

Hvor mange skreddere eller skomakere fra 1700-tallet kjenner man navnet på i forhold til malere, forfattere eller komponister fra dette århundret?

Hvilken status hadde yrket "sydame"?

AnonymBruker
Skrevet

La akkurat fra meg strikketøyet. Og i helga er det kamp i eliteserien jeg skal på.

Damn, jeg er kjedelig ass. 

Har du blitt dumpa av en dame som strikker og dette var det eneste du kom på? 😂

Du hadde faktisk uironisk hadde gått av å strikke noen timer hver dag. Godt for sjela og avstressende! 

Anonymkode: 2689a...0e1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Strikking er håndarbeid, det er nyttig, det er hobby, det er kunst, det er tradisjon, det er historie, det er kunsthåndverk, det er koordinasjon, det er matematikk, det er finmotorikk, det er kreativt, det binder generasjoner sammen, det er design, det er glede, det er utvikling, det er håndfast, det er produktivt, det er avstressende, det er hjernehvile, det trener hukommelsen, det er tradisjonsbæring, det har vært avgjørende for folks helse i århundrer.

I middelalderen ble strikkingen utført av menn som tilhørte håndverkerlaug.

Strikking er industri, det er husflid. Det er mote. Strikking er sosial (strikkekafé, venninnekvelder, strikkekurs, strikkefestivaler, strikkereiser m.m.).

Strikking er kultur. 

Under andre verdenskrig ble strikking av ullplagg helt nødvendig all den tid import av andre materialer og plagg opphørte. Så for å holde seg varme ble strikking og ullplagg redningen. Samtidig ble røde strikkeluer et viktig motstandssymbol mot okkupasjonsmakten, så viktig at den ble forbudt. Strikkede plagg har vært brukt i nasjonsbyggingen, alt fra fiskergensre, polfarernes bruk av strikkegensre, som nasjonale symboler og motstand, til å representere landet gjennom nasjonal og internasjonal toppidrett, plagg til bunader og mye mer.

Med litt både teoretisk og praktisk kunnskap, lytting og nysgjerrighet på andres interesser kan man oppnå langt flere interessante samtaler enn å bare skrive få setninger for å rakke ned på andres interesser...

Anonymkode: a7231...4c0

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Trådstarter prøver bare å irritere det hun synes er kjerringer, og oppnår kun å selv fremstå særdeles  uintelligent og historieløs. Å sammenlikne Stonehenge med grytekluter er jo bare søtt. Det er alltid noen som synes det føles godt å ha noe å se ned på, det er den aller mest primitive måten å få opp egen selvfølelse. Men man blir jo idiot samtidig, så vinningen går kanskje litt opp i spinningen.

Hilsen tegner og arkitekt som strikker og syr. Har dessverre ikke stått Stonehenge eller det Sixtinske kapell, det må nok være strikkingens skyld. TS he antakelig ikke hjernekapasitet til å hverken strikke eller sy, da begge deler er nokså kompliserte ferdigheter.

Anonymkode: b728c...6ac

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...