AnonymBruker Skrevet 7. august #1 Skrevet 7. august Er arbeidsledig og har søkt jobber siden i fjor høst, og mottatt sosialstønad siden april. Går nå inn i min 5 måned hvor jeg kun har sosialstønad som inntektskilde. Er så lei av det, er det noen som har gått lenge på sosial hjelp? Anonymkode: 83e0e...e84 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. august #2 Skrevet 7. august Men hvordan kan du ikke få jobb? Det skrikes jo etter folk innen helse og omsorgsyrker? BPA, barnehager, skoler, eldrehjem, PU-boliger osv. Hvem som helst jan være vikar, trenger ingen utdannelse? Søker du kun jobber, siden du skriver sosialen er eneste inntektskilde? Hvorfor setter du deg ikke opp som vikar rundt forbi? Anonymkode: 756e6...257 5
AnonymBruker Skrevet 7. august #3 Skrevet 7. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men hvordan kan du ikke få jobb? Det skrikes jo etter folk innen helse og omsorgsyrker? BPA, barnehager, skoler, eldrehjem, PU-boliger osv. Hvem som helst jan være vikar, trenger ingen utdannelse? Søker du kun jobber, siden du skriver sosialen er eneste inntektskilde? Hvorfor setter du deg ikke opp som vikar rundt forbi? Anonymkode: 756e6...257 Det er mange om beinet og jeg har så å si ingen arbeidserfaring. Jeg har utdannelse en ganske god en å, fra et ekstremt godt verdenskjent universitet. Jeg søker disse jobbene å. MEN jeg har helseproblemer. Noe som gjør det litt vanskelig, men disse jobbene søkes på å ja. Jeg skjønner at jeg ikke har kapasitet nok til å jobbe i disse type jobbene over lengre tid f.eks dette året hvor jeg har søkt jobber. Jeg vil nok kun klare en kort periode i en slik jobb, men søker de for det. Jeg har ingen jobb så jeg søker bare jobber hvis jeg tolker spørsmålet ditt riktig? Sosialen er den eneste inntektskilden ja, da jeg ikke har tjent nok til å motta dagpenger. Jeg har søkt meg til bemanningsbyråer, der får jeg beskjed om at helsa mi er for dårlig for jobbene de har utlyst for øyeblikket men at de kontakter meg om de ser noe som kan passe bedre til helsa mi. Så sjekker jeg jo sidene deres selv å i tilfelle det dukker noe opp. Anonymkode: 83e0e...e84 1
AnonymBruker Skrevet 7. august #4 Skrevet 7. august Det mangler jo folk i mange stillinger. Til spørsmålet ditt: jeg har aldri mottatt sosialhjelp. Eller annen form for trygd eller sykepenger. Er 50 år. Det er nok ikke så vanlig som mange tror. Ihvertfall ikke her omkring (Oslo). Anonymkode: 8cee9...b72 1
AnonymBruker Skrevet 7. august #5 Skrevet 7. august AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Men hvordan kan du ikke få jobb? Det skrikes jo etter folk innen helse og omsorgsyrker? BPA, barnehager, skoler, eldrehjem, PU-boliger osv. Hvem som helst jan være vikar, trenger ingen utdannelse? Søker du kun jobber, siden du skriver sosialen er eneste inntektskilde? Hvorfor setter du deg ikke opp som vikar rundt forbi? Anonymkode: 756e6...257 Sette seg opp som vikar når man mottar sosialstønad er klønete. På sosialstønad får man dekket husleie, strøm og livsopphold. I Oslo f.eks. utgjør dette raskt nesten 30k. Du skal ta bra mange vikarvakter før det lønner seg. Anonymkode: 14269...a76
AnonymBruker Skrevet 7. august #6 Skrevet 7. august AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Sette seg opp som vikar når man mottar sosialstønad er klønete. På sosialstønad får man dekket husleie, strøm og livsopphold. I Oslo f.eks. utgjør dette raskt nesten 30k. Du skal ta bra mange vikarvakter før det lønner seg. Anonymkode: 14269...a76 Nei jeg får kun 5300 i sosialstønad. Man vil jo helst jobbe 😅 Anonymkode: 83e0e...e84 1
AnonymBruker Skrevet 7. august #7 Skrevet 7. august AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det mangler jo folk i mange stillinger. Til spørsmålet ditt: jeg har aldri mottatt sosialhjelp. Eller annen form for trygd eller sykepenger. Er 50 år. Det er nok ikke så vanlig som mange tror. Ihvertfall ikke her omkring (Oslo). Anonymkode: 8cee9...b72 Det gjør det, søker alle jobber jeg er kvalifisert til. Da er du heldig! Bor nærme Oslo, søker mye i Oslo er helt ekstreme mengder med søkere der 😪 Anonymkode: 83e0e...e84
AnonymBruker Skrevet 7. august #8 Skrevet 7. august Jeg har aldri mottatt sosial hjelp, men svarer deg likevel. Du skriver at du har helseproblemer, å da tenker jeg at du må komme deg til lege, så må du søke på AAP hvis du har mer enn 50% nedsatt arbeidsevne til ethvert yrke. Du vil da få en veileder hos Nav, og utredning av helseproblemene dine hvis du ikke har det fra før. Tenker at det er stedet å starte for deg. Anbefaler deg også å melde deg inn i Facebookgruppen «AAP aksjonen» Der vil du kunne finne mye nyttig informasjon, og du kan også stille spørsmål anonymt. Anonymkode: 27922...36c 1
AnonymBruker Skrevet 7. august #9 Skrevet 7. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har aldri mottatt sosial hjelp, men svarer deg likevel. Du skriver at du har helseproblemer, å da tenker jeg at du må komme deg til lege, så må du søke på AAP hvis du har mer enn 50% nedsatt arbeidsevne til ethvert yrke. Du vil da få en veileder hos Nav, og utredning av helseproblemene dine hvis du ikke har det fra før. Tenker at det er stedet å starte for deg. Anbefaler deg også å melde deg inn i Facebookgruppen «AAP aksjonen» Der vil du kunne finne mye nyttig informasjon, og du kan også stille spørsmål anonymt. Anonymkode: 27922...36c Takk for svar uansett! Jeg har hatt disse helseproblemene siden jeg var 10 og ble diagnotisert da. Men det er ikke noe mer som kan bli gjort nå, med mindre det kommer mer forskning osv osv selvfølgelig. Jeg har snakket med legen om AAP men jeg er ikke 50% ufør i alle yrker. Jeg kan jobbe på hjemmekontor. Har også en veileder på NAV nå i å med at jeg er registrert som arbeidssøker og mottar sosial hjelp. I bunn og grunn er det arbeidsgiver som må ønske å ha meg der fremfor de 300 søkerne. Er medlem der! Veldig nyttig gruppe når man er i nav systemet. Anonymkode: 83e0e...e84 1
AnonymBruker Skrevet 7. august #10 Skrevet 7. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er mange om beinet og jeg har så å si ingen arbeidserfaring. Jeg har utdannelse en ganske god en å, fra et ekstremt godt verdenskjent universitet. Jeg søker disse jobbene å. MEN jeg har helseproblemer. Noe som gjør det litt vanskelig, men disse jobbene søkes på å ja. Jeg skjønner at jeg ikke har kapasitet nok til å jobbe i disse type jobbene over lengre tid f.eks dette året hvor jeg har søkt jobber. Jeg vil nok kun klare en kort periode i en slik jobb, men søker de for det. Jeg har ingen jobb så jeg søker bare jobber hvis jeg tolker spørsmålet ditt riktig? Sosialen er den eneste inntektskilden ja, da jeg ikke har tjent nok til å motta dagpenger. Jeg har søkt meg til bemanningsbyråer, der får jeg beskjed om at helsa mi er for dårlig for jobbene de har utlyst for øyeblikket men at de kontakter meg om de ser noe som kan passe bedre til helsa mi. Så sjekker jeg jo sidene deres selv å i tilfelle det dukker noe opp. Anonymkode: 83e0e...e84 Ja, og nå er du i situasjonen du er i. Hjalp det med "ekstremt godt verdenskjent universitet"? Nope, det gjør ikke det. Har sagt det før og sier det igjen: De nordmennene som har tatt sjansen på universiteter i utlandet har en god del angret og heller ikke fått uttelling for det. I Norge får du IKKE uttelling for "ekstremt godt verdenskjent uni". https://www.khrono.no/arbeidsgivere-ser-ingen-fordel-i-utdanning-fra-utlandet/846072 Det som verre er, når NAV ser på CV-en din at du har dette universitetet, så kommer de til å bruke det MOT deg for alt det er verdt for å nekte deg både AAP og ufør og det spiller ingen rolle at du akkurat nå "mener at du ikke er minst 50% ufør til ethvert yrke", når fakta er at du har INGEN arb.erfaring, så det betyr at du skulle allerede ha vært under AAP og utredes mer og testes ut hva funksjonen din er ved enten en vernet bedrift eller ved en eller annen NAV utplassering som varer i minst 3 år. Du er i fullstendig feil spor med at "du venter på jobbspesialist" i flere måneder mens NAV og kommunen sparer penger på deg og oppmuntrer deg å bo hjemme slik at dem slipper å gi deg høyere sosialsats og betale husleie for deg i sin helhet. Det betyr at deres vedtak ikke er til ditt eget beste, men heller ut fra det de mener er billigst. NAV er jo bare kvalme greier, burde avvikles fullstendig https://www.vg.no/nyheter/i/5E514b/kaveh-rashidi-om-nav-hele-systemet-maa-skrotes Anonymkode: 5a8f2...dd1 2
AnonymBruker Skrevet 7. august #11 Skrevet 7. august AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja, og nå er du i situasjonen du er i. Hjalp det med "ekstremt godt verdenskjent universitet"? Nope, det gjør ikke det. Har sagt det før og sier det igjen: De nordmennene som har tatt sjansen på universiteter i utlandet har en god del angret og heller ikke fått uttelling for det. I Norge får du IKKE uttelling for "ekstremt godt verdenskjent uni". https://www.khrono.no/arbeidsgivere-ser-ingen-fordel-i-utdanning-fra-utlandet/846072 Det som verre er, når NAV ser på CV-en din at du har dette universitetet, så kommer de til å bruke det MOT deg for alt det er verdt for å nekte deg både AAP og ufør og det spiller ingen rolle at du akkurat nå "mener at du ikke er minst 50% ufør til ethvert yrke", når fakta er at du har INGEN arb.erfaring, så det betyr at du skulle allerede ha vært under AAP og utredes mer og testes ut hva funksjonen din er ved enten en vernet bedrift eller ved en eller annen NAV utplassering som varer i minst 3 år. Du er i fullstendig feil spor med at "du venter på jobbspesialist" i flere måneder mens NAV og kommunen sparer penger på deg og oppmuntrer deg å bo hjemme slik at dem slipper å gi deg høyere sosialsats og betale husleie for deg i sin helhet. Det betyr at deres vedtak ikke er til ditt eget beste, men heller ut fra det de mener er billigst. NAV er jo bare kvalme greier, burde avvikles fullstendig https://www.vg.no/nyheter/i/5E514b/kaveh-rashidi-om-nav-hele-systemet-maa-skrotes Anonymkode: 5a8f2...dd1 Takk for svar. Men var egentlig ikke det jeg lurte på. Studerte i utlandet da det var det jeg selv ønsket. Har venner som har studert her i Norge og som er i akkurat samme situasjon, bare at de er helt friske. Jeg har litt arbeidserfaring jo, dette er korte vikariater og sommerjobber. Men nå ønsker ikke jeg å gå på AAP eller uføre heller. Jeg ønsker jo å jobbe. AAP er avvist av lege ikke nav, og ikke en Har også lest en artikkel om at de som er på slike tiltak av regi AAP så er det ofte tyngre og fysiske jobber som gjør helsa til disse deltakerne verre. Har ikke så mye erfaring med nav, men etter det jeg har hørt er det mye tull. Så det å havne på AAP og være i nav systemet enda lengre, kanskje hele livet hvis man blir uføre er noe jeg ikke vil. Og håper virkelig jeg slipper det. Men kjipt å leve på sosialhjelp på 5 måned. Anonymkode: 83e0e...e84 2
AnonymBruker Skrevet 7. august #12 Skrevet 7. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei jeg får kun 5300 i sosialstønad. Man vil jo helst jobbe 😅 Anonymkode: 83e0e...e84 Hæ? Korleis klarer du deg med bustad og mat for denne satsen!? Anonymkode: d5d80...ba3
AnonymBruker Skrevet 7. august #13 Skrevet 7. august AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Takk for svar. Men var egentlig ikke det jeg lurte på. Studerte i utlandet da det var det jeg selv ønsket. Har venner som har studert her i Norge og som er i akkurat samme situasjon, bare at de er helt friske. Jeg har litt arbeidserfaring jo, dette er korte vikariater og sommerjobber. Men nå ønsker ikke jeg å gå på AAP eller uføre heller. Jeg ønsker jo å jobbe. AAP er avvist av lege ikke nav, og ikke en Har også lest en artikkel om at de som er på slike tiltak av regi AAP så er det ofte tyngre og fysiske jobber som gjør helsa til disse deltakerne verre. Har ikke så mye erfaring med nav, men etter det jeg har hørt er det mye tull. Så det å havne på AAP og være i nav systemet enda lengre, kanskje hele livet hvis man blir uføre er noe jeg ikke vil. Og håper virkelig jeg slipper det. Men kjipt å leve på sosialhjelp på 5 måned. Anonymkode: 83e0e...e84 Ta truck lappen. Får kurs på nav. Anonymkode: e11c7...efd 1
AnonymBruker Skrevet 7. august #14 Skrevet 7. august AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ta truck lappen. Får kurs på nav. Anonymkode: e11c7...efd Jeg har ikke lov til å kjøre, så alle jobber som krever noe slikt har ikke jeg mulighet til å søke på🥲 Anonymkode: 83e0e...e84 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. august #15 Skrevet 7. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei jeg får kun 5300 i sosialstønad. Man vil jo helst jobbe 😅 Anonymkode: 83e0e...e84 Men hvordan overlever du? Har du ingen boutgifter? Det der er jo lavere enn hva satsen er for livsopphold 😶 Anonymkode: a9ff9...461 1
AnonymBruker Skrevet 7. august #16 Skrevet 7. august AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Men hvordan overlever du? Har du ingen boutgifter? Det der er jo lavere enn hva satsen er for livsopphold 😶 Anonymkode: a9ff9...461 Nei har ingen boutgifter. Da hadde jeg fått 14 tusen ca. Anonymkode: 83e0e...e84 1
AnonymBruker Skrevet 7. august #17 Skrevet 7. august AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det gjør det, søker alle jobber jeg er kvalifisert til. Da er du heldig! Bor nærme Oslo, søker mye i Oslo er helt ekstreme mengder med søkere der 😪 Anonymkode: 83e0e...e84 Noen ganger kan det være bra å flytte på seg det er en ting, men i Oslo området har du jo også flere mindre byer å søke i. Kanskje det kan være lurt å se deg om andre steder? Anonymkode: 7e792...322 1
AnonymBruker Skrevet 7. august #18 Skrevet 7. august 6 uker mens jeg ventet på sykepenger. Jeg var alene med 2 barn, og da jeg ble sykemeldt, fikk jeg beskjed om at det kunne ta 6 mnd, så jeg måtte søke sosialhjelp. Tok 12 uker og få sosialhjelp og. Og da jeg fikk sykepenger, så trakk de alt jeg hadde fått i sosialhjelp. Så ble vel mer som et lån. Anonymkode: b91d0...dd3
HMK Skrevet 7. august #19 Skrevet 7. august Jeg har aldri mottatt stønad fra sosialen. Har vært dagpengemot5aker i en periode på 5-6 mnd for 20 år siden, og mottatt aap en periode pga sykdom/omskolering. Det er vel 11-12 år siden.
AnonymBruker Skrevet 8. august #20 Skrevet 8. august Meld deg som ringevikar ved omsorgsboliger. De trenger alltid folk. Anonymkode: 089a8...bc2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå