Gå til innhold

Foreldre uten bil; hvor langt unna bor dere skole/barnehage og dagligvarebutikk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mange m/km? Går dere, eller tar dere buss?

Anonymkode: 4d3ee...420

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi bor i Oslo.

Skolen er 500 meter unna og Meny, Kiwi, rema 1000 og Coop extra ligger alle innenfor tre kvartaler fra der vi bor.

Samme med fritidsaktivitetene til barna.

Vi går til skolen for det meste, på vinteren tar vi gjerne trikken to stopp.

Leier bil når vi trenger det men er stort sett veldig lett å komme seg fra a til å.

Anonymkode: 322cb...32c

AnonymBruker
Skrevet

Det er under 1 km til barneskole, 300-400 m til barnehage, nesten 2 km til idrettsanlegg og ungdomsskole.  Matbutikker kanskje 500 m. Andre forretninger 2 km. Barna går eller sykler i hverdagen. Vi går eller sykler til jobb, men bruker kollektivtrafikk rundt i byen hvis sykkel ikke er hensiktsmessig.  Tar buss til hytta, et par hundre meter å gå. 

Det hender vi leier bil hvis vi skal et sted som er komplisert å komme til med kollektivtrafikk. 

Anonymkode: d3624...74e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er 1 km til nærmeste butikk (kiwi). I gåavstand rundt 12 min. Neste butikk etter det igjen er 2 km unna, men der går vi kun hvis vi skal hente pakker stort sett. Tar som regel buss dit. 

Bhg ligger 300 m unna, og skole 2 km. 

Vi har tog og buss 10 min i gåavstand unna, og det er 8 min med tog bare til nærmeste by som har alle fasiliteter. 

AnonymBruker
Skrevet

ca. 600 meter til butikken og t-bane

100 meter til bussen 

50 meter til barnehage.

Dette i Oslo. Bilfritt nabolag med plenty gang- og sykkelveier. 

Anonymkode: 6a8f8...22d

AnonymBruker
Skrevet

Vil 1-1,2 km unna skolen bli «for langt» for barnet når jeg ikke har bil? Tenker særlig om vinteren og når det er dårlig vær.

ts

AnonymBruker
Skrevet

Vi bor 500 meter unna bhg og barneskole, ca en km fra ungdomsskolen og noe imellom der fra butikken.

Går/sykler for det meste, men det hender sønnen får tilbud om å sitte på med naboen til skolen når det regner ekstremt mye. 

Også tar vi bussen eller sykler til sentrum, det er 4 km ca. Har busstopp nesten rett utenfor døra.

Anonymkode: aee86...275

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Vil 1-1,2 km unna skolen bli «for langt» for barnet når jeg ikke har bil? Tenker særlig om vinteren og når det er dårlig vær.

ts

Spørs hva dere venner barnet til? Det er virkelig ikke langt 

Anonymkode: 03b1b...075

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

ts

Siden det er godt under grensen for fri skoleskyss er svaret nei. Alle friske barn klarer 15 min gange.

Anonymkode: d3624...74e

• Nyttig 4
Skrevet

ts

Selvsagt ikke. Mange har lenger vei til skolen enn det, og veldig mange barn går til skolen hver dag.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Spørs hva dere venner barnet til? Det er virkelig ikke langt 

Anonymkode: 03b1b...075

Nei, det spørs ikke. Det er ikke for langt uansett for et friskt barn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

40 m til barnehage, 200 m til butikk 1, 400 m til butikk 2, 600 m til skolen, 50 m til buss.

Synes ikke 1 km er mye nei.

Anonymkode: 29850...a88

Skrevet

ts

Dette kommer jo an på skoleveien..

Skrevet

ts

Nei. Skolebarn klarer fint å gå den avstanden til og fra skolen så lenge det ikke er for trafikkert.  Det er bare å kle dem etter været. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi har bil, men kunne fint klart oss uten. Skolebarna blir aldri kjørt til skolen uansett. De sykler olmsommeren og går på vinteren. 1 km til barneskolen og 2 km til ungdomsskolen i en annen retning. De tar buss til fritidsaktiviteter da de har oppmøte tidlig. Kunne tatt hjem og, men da henter vi. Butikker innen for 25-200 meters radius. Tog og buss innenfor 25-500 meter som går til absolutt alt du trenger. Jobb sykles ofte til 5 km. Den andre  jobben toges til. 

Anonymkode: b538c...d2e

AnonymBruker
Skrevet

Bor i Oslo.

Bor ca 1 km unna barnehage og 500m til nærmeste butikk.

Vokste også opp her og var 1,3km til skolen. Vi gikk sammen i følgegruppe til skolen, gikk helt fint.

Det var vel én mor som kjørte barnet til skolen på den tiden, hun var amerikansk. Alle andre gikk. Men ser at det er flere foreldre som kjører nå.

Anonymkode: fb84b...206

AnonymBruker
Skrevet

Vi har 2 km til skolen. Synes det er litt langt om vinteren når det er mørkt, og særlig om det skulle komme mye snø. Jeg har fulgt hele første klasse, og noen ganger brukt delebil på de verste snø-dagene. Kommer også til å følge/kjøre nå i andreklasse på sånne dager. Men jeg bor i Bergen da, og her er de ikke så gode på brøyting... så selv om det ikke er så mange snødager, setter de sine spor😅

Anonymkode: f528d...20a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi bor 3m unna barnehage, 400m til skole, 450m til to butikker. Ca 300m til busstopp. Bor også i sykkelavstand til jobb.

Anonymkode: 2fba1...bc8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

ts

Nei. Vi gikk til skolen hver dag. Og jeg har bil. Men syntes barna skulle gå. Og jeg synes det er en uting her med at alle foreldrene kjører barna på skolen. Dette har blitt et stort problem. For det er ikke laga til at alle skal kjøre barna. Mine er opplagt når dem kommer til skolen siden dem har fått frisk luft og våkner skikkelig til. Mine syntes det var urettferdig. Men ble veldig glad for det når dem ble større. Og no er dem voksne og takker for at vi gjorde det slik for da finn dem hverdags trim.  

Anonymkode: b19c5...868

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ca 2 km til skole og bhg, vi har en bhg sånn 500 meter herfra, men vi bruker den ved skolen siden det er Steiner. 1 km til butikker i begge retninger, 2 km til et lite "senter" med mange butikker og diverse. 

Anonymkode: e2ed7...bf6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...