Egenskap Skrevet 7. august #1 Skrevet 7. august Russland er ingen stormakt Det er helt sikkert, Russland er ingen stormakt. Det er det faktisk land og diplomater må uttrykke ovenfor Russland. Faktisk må diplomater forvente at en ny generasjon med andre og langt bedre motiver som bør styre et land som Russland. Samt i seg selv bør det jobbes for å slipe det landet Russland til flere stater slik at landet kan bli langt moderne med verdiskapning som sliper over eldgammel tankegang som ikke eksisterer blant unge mennesker, og utrydde det politiske miljø som består av religiøse og lever i eld gammel pakt. Det er derfor diplomater bør forbedre sine uttalelser, fordi dette med å bygge vennskap slik dem har holdt på i tiår uten å gripe inn formidler at de har ikke forstått noe.
Catch22 Skrevet 8. august #2 Skrevet 8. august Egenskap skrev (18 timer siden): Russland er ingen stormakt Det er helt sikkert, Russland er ingen stormakt. Det er det faktisk land og diplomater må uttrykke ovenfor Russland. Faktisk må diplomater forvente at en ny generasjon med andre og langt bedre motiver som bør styre et land som Russland. Samt i seg selv bør det jobbes for å slipe det landet Russland til flere stater slik at landet kan bli langt moderne med verdiskapning som sliper over eldgammel tankegang som ikke eksisterer blant unge mennesker, og utrydde det politiske miljø som består av religiøse og lever i eld gammel pakt. Det er derfor diplomater bør forbedre sine uttalelser, fordi dette med å bygge vennskap slik dem har holdt på i tiår uten å gripe inn formidler at de har ikke forstått noe. Det er mulig det er jeg som er dum, men jeg forstod så godt som ingen ting av hva du forsøker å formidle her, men en ting fikk jeg med meg, og der mener jeg at du tar feil, og det er jeg ikke alene om. Selv Store Norske leksikon er enig med meg. «En stormakt er et land med særlig stor verdenspolitisk innflytelse, for eksempel slik USA, Kina eller Russland har hatt gjennom de første tiårene av 2000-tallet.» (Kilde SNL) Russland er så absolutt en stormakt, ikke av de største, og ikke like stor som i Sovjettiden, men likefullt en betydelig stormakt i verdslig sammenheng Russland er verdens største land målt areal og har en befolkning på ca 143 millioner innbyggere. Russland har fast plass i sikkerhetsrådet og har vetorett i FN. Russland har også stor innflytelse på Brics landene og samlet 35 land til fjordårets Brics-toppmøte. Et annet viktig kjennetegn på en stormakt er militær kapasitet. Per dags dato har Russland flest atomvåpen, med omtrent 5 449 atomstridshoder. Like bak følger USA, som har omtrent 5 277 atomstridshoder. Russland har også en mye sterkere politisk ledelse enn USA og hvor Putin har styrt Russland, nærmest sammenhengende i 26 år og USA bytter lederskap hvert fjerde eller åttende år Russlands økonomiske innflytelse i verden er betydelig. Russland er verdens største produsent av naturgass og en stor oljeprodusent, Russland har også store mineralressurser og landbruksarealer. De er noe hemmet av sanksjonene i dag, men ser ut til å klare seg bra likevel. EU er enda avhengi av Russisk gass og olje, Bare I fjor kjøpte EU-landene russisk olje og gass for nesten 22 milliarder euro, eller ca 250 milliarder kroner, USA handler også store mengder gjødsel fra Russland og importerte varer for mins 35 milliarder i fjor. Så, er du fremdeles helt sikker på at Russland ikke er noen stormakt? 2 2
Egenskap Skrevet 8. august Forfatter #3 Skrevet 8. august Catch22 skrev (1 time siden): Så, er du fremdeles helt sikker på at Russland ikke er noen stormakt? Russland er ingen stormakt. Jeg håper land har lært av de som investerte i landet, pga at landet var jo fattig... så takken fikk vi se nå. Selv om alle visste hvilke planer Presidenten etter Jeltsin hadde sine planer med, utenom diplomatiske leder og Norge.
Socketlicker Skrevet 8. august #4 Skrevet 8. august Egenskap skrev (3 timer siden): Russland er ingen stormakt. Jeg håper land har lært av de som investerte i landet, pga at landet var jo fattig... så takken fikk vi se nå. Selv om alle visste hvilke planer Presidenten etter Jeltsin hadde sine planer med, utenom diplomatiske leder og Norge. Det er bare vås det usammenhengende våset du kommer med i tråden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå