Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en mellomleder på jobb som over flere år har behandlet meg veldig dårlig. Han har gjentatte ganger kalt meg stygge ting som dum og ubrukelig, skjelt meg ut foran andre både på jobb og privat. Flere ganger har jeg begynt å grine fordi han er så fæl, men selv da gir han seg ikke! Flere ganger når han skal gi meg beskjeder, skriker han til meg. Han kan til og med gjøre det når jeg møter han på privaten. 

Jeg gjør en god jobb, men er veldig konfliktsky og blir bare stående å ta i mot. Jeg har varslet om trakasseringen mange ganger, men får til svar at de ikke kan gjøre noe med det og at jeg bare burde slutte hvis jeg mistrives så mye på jobb på grunn av han. 

Selve arbeidsoppgavene trives jeg med og har en god lønn. Jeg har tatt opp lån og har barn å forsørge, så jeg har ikke muligheten til å bare slutte. Når jeg kommer hjem fra jobb er jeg i så dårlig humør og så lei meg og sliten at jeg har det ikke noe bra da heller. Nå har jeg bare lyst til å sykemelde meg, men jeg vet at sjefen min kommer til å bli så sint at det kommer til å gjøre alt verre når jeg må tilbake på jobb igjen. 

Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Er bare helt utslitt. Vet ikke helt hvor jeg vil med dette innlegget, men trengte å lufte frustrasjonen litt. Hva ville dere gjort? Og regnes dette som mobbing/trakassering? 

Og ja, jeg har pratet med verneombud, men han har oppfordret meg til å slutte og baksnakker meg til alle mine kollegaer. HR er varslet, men de gjør heller ingenting med dette. På toppen av det hele har denne mellomlederen blitt forfremmet, mens jeg blir straffet fordi jeg har varslet…

Anonymkode: cc557...eb1

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har en mellomleder på jobb som over flere år har behandlet meg veldig dårlig. Han har gjentatte ganger kalt meg stygge ting som dum og ubrukelig, skjelt meg ut foran andre både på jobb og privat. Flere ganger har jeg begynt å grine fordi han er så fæl, men selv da gir han seg ikke! Flere ganger når han skal gi meg beskjeder, skriker han til meg. Han kan til og med gjøre det når jeg møter han på privaten. 

Jeg gjør en god jobb, men er veldig konfliktsky og blir bare stående å ta i mot. Jeg har varslet om trakasseringen mange ganger, men får til svar at de ikke kan gjøre noe med det og at jeg bare burde slutte hvis jeg mistrives så mye på jobb på grunn av han. 

Selve arbeidsoppgavene trives jeg med og har en god lønn. Jeg har tatt opp lån og har barn å forsørge, så jeg har ikke muligheten til å bare slutte. Når jeg kommer hjem fra jobb er jeg i så dårlig humør og så lei meg og sliten at jeg har det ikke noe bra da heller. Nå har jeg bare lyst til å sykemelde meg, men jeg vet at sjefen min kommer til å bli så sint at det kommer til å gjøre alt verre når jeg må tilbake på jobb igjen. 

Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Er bare helt utslitt. Vet ikke helt hvor jeg vil med dette innlegget, men trengte å lufte frustrasjonen litt. Hva ville dere gjort? Og regnes dette som mobbing/trakassering? 

Og ja, jeg har pratet med verneombud, men han har oppfordret meg til å slutte og baksnakker meg til alle mine kollegaer. HR er varslet, men de gjør heller ingenting med dette. På toppen av det hele har denne mellomlederen blitt forfremmet, mens jeg blir straffet fordi jeg har varslet…

Ja dette er mobbing og trakasering og mer til.

Bare å bytte jobb livet er for kort til å ha idiot kollegaer

Anonymkode: 304a0...5f0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Høres veldig kjent ut. 
Jeg ønsker ikke å fortelle i detaljer om hva som skjedde med meg, men…Advokat, ts, advokat. Det eneste som hjelper her. 

Anonymkode: 2c196...3dc

• Liker 3
Skrevet

Oh lord! Jeg ville bare si at jeg føler med deg. Jeg opplevde dette med min leder 7 dager før jeg hadde siste arbeidsdag i det firmaet. Hun hadde tydeligvis bestemt seg for å gjøre den siste uka mi der til et helvete og hadde noe jeg ikke kan beskrive som noe enn et mask drop der hun viste sitt sanne jeg (hadde et bra forhold til henne i de fem årene før). 
Hadde aldri holdt ut lengre enn de få dagene jeg hadde igjen, så full medfølelse til deg som står i det her. Er det ikke andre stillinger i område ditt som du kan søke på? 

Anonymkode: db717...b57

Skrevet

Men søker du på andre jobber da? 

selvfølgelig kan du ikke si opp uten å ha noe annet å gå til, derfor må du søke andre jobber. Det finnes mange grusomme ledere rundt omkring, synd at de skal få ødelegge for så mange.

Anonymkode: 13324...feb

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men søker du på andre jobber da? 

selvfølgelig kan du ikke si opp uten å ha noe annet å gå til, derfor må du søke andre jobber. Det finnes mange grusomme ledere rundt omkring, synd at de skal få ødelegge for så mange.

Anonymkode: 13324...feb

Says who? 
Blir man ødelagt av jobben, kan man selvfølgelig slutte uten å ha noe annet å gå til. Det gjorde jeg, og det eneste jeg angret på var at jeg ikke sluttet tidligere. Hvis du tenker på dagpenger, så kan man slippe karantene hvis man har en god grunn til å slutte, og det har ts. 

• Nyttig 2
Skrevet

Du får ikke løst denne floken uansett hvor mye du måtte ønske det. Du kan ikke forandre menneskers personlighet. Bytt jobb.

Skrevet

Du snakker med HR og ledelse, før du finner deg noe bedre.

Anonymkode: 3f779...89b

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du snakker med HR og ledelse, før du finner deg noe bedre.

Anonymkode: 3f779...89b

Nei. TS blir bare «straffet» for det. 

Skrevet

Om du er konfliktsky så tenker jeg du har 2 muligheter: finne deg en annen jobb eller finne deg i behandlingen. Om du ønsker gå videre med dette så kan fx du ta opp disse episoder og så koble på fagforening/advokat ettersom du da har bevis. Men hva som kommer ut av det er ikke godt å si. Kanskje dere fortsatt må jobbe sammen etter et slik oppgjør, kanskje du får tilbudt litt økonomisk kompensasjon eller du bare står igjen uten noe etter en slitsom prosess.

Når det er sagt så synes jeg det er helt forkastelig at mange sjefer får lov å holde på slik. Men TS jeg tenker at for din egen velvære og helse så bør du finne deg en ny jobb. Har selv prøvd noe lignende og byttet jobb- da ble alt så mye bedre psykisk for meg.

Anonymkode: d54d5...558

Skrevet

Min anbefaling er å snakke med fastlegen og så med Nav.

Fastlegen kan gi en sykemelding og gi faglig tyngde til den psykologiske utfordringen du har på jobb. Samtidig tvinger du arbeidsgiver til å bruke ressurs på deg, fordi de må få jobben gjort mens du er syk samtidig som de må svare Nav.

Nav kan videre hjelpe deg med å si opp jobben uten å få en sperre. Du får da en glidende overgang til dagpenger.

Mens alt dette pågår så søker du selvsagt på alt som kan søkes. Hvis du ikke skulle nappe så er du i alle fall ut av din nåværende jobb og velferdsstaten fanger deg opp. Du kan få dagpenger opp mot 2 år. Det er nok tid for å komme seg videre.

Les:

https://www.nav.no/friskmelding-arbeidsformidling

Anonymkode: b966e...367

Skrevet

Sykmeld deg først, og så har du ett år på å finne deg en ny jobb. Denne jobben gjør deg syk. Derfor skal du ikke jobbe der. 

Anonymkode: 8cab5...00c

Skrevet

Kontakt Arbeidstilsynet. Det som skjer er i alle fall lovbrot: 

§ 4-3.Krav til det psykososiale arbeidsmiljøet

(1) Arbeidet skal legges til rette slik at arbeidstakers integritet og verdighet ivaretas.

(2) Arbeidet skal søkes utformet slik at det gir mulighet for kontakt og kommunikasjon med andre arbeidstakere i virksomheten.

(3) Arbeidstaker skal ikke utsettes for trakassering, herunder seksuell trakassering, eller annen utilbørlig opptreden. Med trakassering menes handlinger, unnlatelser eller ytringer som har som formål eller virkning å være krenkende, skremmende, fiendtlige, nedverdigende eller ydmykende. Med seksuell trakassering menes enhver form for uønsket seksuell oppmerksomhet som har som formål eller virkning å være krenkende, skremmende, fiendtlig, nedverdigende, ydmykende eller plagsom.

(4) Arbeidstaker skal, så langt det er mulig, beskyttes mot vold, trusler og uheldige belastninger som følge av kontakt med andre.
Skrevet

Har ikke lest hele tråden, men er du organisert? Lurt, hvis ikke. Og så sykemelder du deg og søker ny jobb. Mobbing på arbeidsplassen er ikke ok. Been there, done that.

Anonymkode: c0a52...781

Skrevet
Mandagsunge skrev (8 timer siden):

Kontakt Arbeidstilsynet. Det som skjer er i alle fall lovbrot: 

§ 4-3.Krav til det psykososiale arbeidsmiljøet

(1) Arbeidet skal legges til rette slik at arbeidstakers integritet og verdighet ivaretas.

(2) Arbeidet skal søkes utformet slik at det gir mulighet for kontakt og kommunikasjon med andre arbeidstakere i virksomheten.

(3) Arbeidstaker skal ikke utsettes for trakassering, herunder seksuell trakassering, eller annen utilbørlig opptreden. Med trakassering menes handlinger, unnlatelser eller ytringer som har som formål eller virkning å være krenkende, skremmende, fiendtlige, nedverdigende eller ydmykende. Med seksuell trakassering menes enhver form for uønsket seksuell oppmerksomhet som har som formål eller virkning å være krenkende, skremmende, fiendtlig, nedverdigende, ydmykende eller plagsom.

(4) Arbeidstaker skal, så langt det er mulig, beskyttes mot vold, trusler og uheldige belastninger som følge av kontakt med andre.

Det er bare på papiret. I virkeligheten, hvis man rapporterer til Arbeidstilsynet, skjønner arbeidsgiveren hvem det er som har rapportert og da blir man straffet igjen…

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...