AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #1 Skrevet 13 timer siden Hva gjør man med fastlege når man studerer borte, men ikke planlegger å bli boende der etterpå? Jeg ønsker å beholde min fastlege, men begynner nå på et studie 50 mil hjemmefra. Kan man gå på legevakta på studiestedet om det trengs (feks ved halsbetennelse hvis man er rimelig sikker på at man har streptokokker), eller evt finne en privatpraktiserende kanskje? Jeg er ikke ofte hos legen, men jeg kom til å tenke på det nå. Anonymkode: 3ea4d...ea4
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #2 Skrevet 13 timer siden Jeg ble i hvert fall henvist til legevakta med beskjed om at det er dit studenter uten fastlege i området må henvende seg. Fikk hjelp, men måtte vente noen timer. Det var i Ålesund. Anonymkode: 5dba6...46f
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #3 Skrevet 13 timer siden Jeg byttet fastlege til plassen der jeg bodde under studietiden min, også byttet jeg igjen når jeg flyttet tilbake til kommunen jeg bodde i. https://www.helsenorge.no/fastlegen/om/rett-til-fastlege/#fastlege-nar-du-er-student Fastleger tilknyttet helsetjenesten ved universiteter og høyskoler kan benyttes av studenter som har betalt semesteravgift og av deres barn under 16 år. Studenter som flytter tilbake til tidligere bostedskommune innen tre år, har krav på å få tilbake sin fastlege i kommunen selv om listen er full. Denne muligheten gjelder i 6 måneder fra flytting tilbake til bostedskommunen. Studenter som har meldt flytting til utlandet, har ikke krav på å få tilbake sin tidligere fastlege. Anonymkode: 892b4...348
svartkatt Skrevet 13 timer siden #4 Skrevet 13 timer siden Det kommer an på hvor mange pasienter fastlegen din har, om det er kø eller kan bli kø. Jeg tok ikke sjansen selv. Rimelig sikker på at det hadde vært umulig å få tilbake.
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #5 Skrevet 13 timer siden Skal studere i Stavanger. Ser at det står at man kan få tilbake fastlegen hvis man har studert borte i tre år, men vet ikke om jeg tør å stole på det. Anonymkode: 3ea4d...ea4
Kittykat Skrevet 12 timer siden #6 Skrevet 12 timer siden Datteren vår studerte borte i ca 3 år (bor i Bergen, studerte i Haugesund) og hun byttet ikke til fastlege der hun studerte. Hun gikk på legevakten hvis hun trengte lege. Hun kom hjem på besøk ofte, så var det noe hun trengte oppfølging til, så brukte hun fastlegen sin hjemme.
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #7 Skrevet 12 timer siden de tre årene min datter studerte var det legevalt som var alternativet om ikke fastlegen på hjemstedet hadde timer ledig over video.. Anonymkode: 3326b...8a9
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #8 Skrevet 7 timer siden Sjekk opp i om studentskipnaden har et samarbeid legekontor i byen ☺️ Hvis de har et samarbeid kan en bestille enkelttimer der. Men er nok mye kamp om timene der det eksisterer samarbeid kan jeg se for meg. Anonymkode: 30b46...f07
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå